Stora shoppingtråden IIII

Bukefalos 30 år!

Bison

Trådstartare
Ärtan har fått ett par bakbensskydd.
Brukar inte använda det men hon trampade sig själv på insidan av ena kotan ute i hagen för ett par veckor sedan och nu slår hon lätt upp såret iom att det sitter så dumt till. En liten touch så lossnar sårskorpan direkt 😅
Såret ser jättefint ut och hat läkt väldigt bra men är ju bra om det får vara ifred.
Blev ett par Norton, superlätta, väl ventilerade och väldigt bra passform.
Stl ponny till min stora häst i litet format 😁
20260418_134815.webp

@Shixle
Haha, jo, den känns lite mysko från början 😅 va sjukt skeptisk innan, men helt rätt för mig och mina gubbar. De hade nog inte varit ridna utan den. Är ute typ ett par gånger i måndaden, så att hitta bomsadel som ligger bra hela tiden känns svårt 🙈
Sen väger den typ nada, en vanlig sadel är plötsligt skittung 😅
Padd med stigbyglar blir väl definitivt punkttryck på ett väldigt dåligt sätt?
Sen måste man ju padda rätt för både häst å ryttare. Jag kör på paddarna från Edix, tänkt till deras bomlösa, men både mesh inlägg å filtinlägg 😁
1000007356.webp

Önskar bara att det fanns dressyrgjordar i längre längder 🙄 70 hamnar snäpper lågt på honom, men har inte så mycke spelrum till paddkanten 😅 och vill ju gärna kunna ha kvar separatorerna..
Finns väl ganska många dressyrgjordar som är längre än 70 cm. Ser iofs inte ut som att det behövs så mycket längre utifrån bilden?

@Shixle

Padd med stigbyglar blir väl definitivt punkttryck på ett väldigt dåligt sätt?

Finns väl ganska många dressyrgjordar som är längre än 70 cm. Ser iofs inte ut som att det behövs så mycket längre utifrån bilden?
Den där gjorden är 80, en fin rosa tekna 😅 men inte dressyr så behövde nått för spännena. Lyckas inte hitta lösa paddar på svenska marknaden, inte ens lösa 'stroppskydd'..
Har hööks fluffdressyr i 70 som funkar hyfsat, har den "böjda" fråm CH i 75 som inte går runt 🙈 skulle ju kunna snitta en av de 2 'separator' sektionerna, men tar mot oxå 😅

Jo, padd med stigbyglar är ingen hit, men det där blir inte så :P padden buntar rejält bra, och sadeln i sig 'bryggar' typ över ryggen så den trycker inte på ryggraden. Sen så lägger man ju inte all vikt bara i stygbyglarna hela tiden 🤷‍♀️ funkar kanonbra på mina iaf, den på bilden såg så ruggit ful ut över manken med sin av proffs inpassade dressyrsadel 😬

Matte fick dock veta att balansen behövde tränas 😅 får fan inget gratis i den 😆

Den där gjorden är 80, en fin rosa tekna 😅 men inte dressyr så behövde nått för spännena. Lyckas inte hitta lösa paddar på svenska marknaden, inte ens lösa 'stroppskydd'..
Har hööks fluffdressyr i 70 som funkar hyfsat, har den "böjda" fråm CH i 75 som inte går runt 🙈 skulle ju kunna snitta en av de 2 'separator' sektionerna, men tar mot oxå 😅
Det finns dressyrgjordar som är 80 långa, snabb googling ger en hel radda att välja mellan.

Det finns dressyrgjordar som är 80 långa, snabb googling ger en hel radda att välja mellan.
Har spanat på en del, skulle vilka ha en som är lite sådär bakåtsvängd? Athletic?Alltså spännena hamnar lite bakåt. Men från inte ordning i skallen vilken väg som e fram.. varför kan inte ringen för förbygel sitta i ena kanten? 😅

I kombo med att hästen själv inte klagat utan det är jag som är rädd atr han kanske börjar klaga i framtiden så är det väl ingen jättejakt jag gjort 😅 för snål för fullpris och skeptisk till att köpa beggat om jag inte kan hämta 🙈

Och en moder som skulle säga "sluta shoppa hästgrejjor!" 😅
Det kan ha blivit en snabb räkning på hur många täcken var boysen har 😬😗

Jag håller alltid utkik efter diverse hästkonst på loppisar som jag kan ha i sadelkammaren. Idag hittade jag lite glaskonst och en stjärna gjord av sömmar. 😁 Behöver ordna alla fästen men just nu hänger de på gamla spik och skruvar tillsammans med tidigare fynd.

2201.webp

Det dök upp en thorowgood t8 inte så långt från mig, och vad jag kan googla mig till ska den passa en rak rygg. Ni som har lite koll på märken och modeller, kan det vara något som är värt för mig att låna hem?

Tips på andra märken och modeller jag kan kika efter?
IMG_7895.webp

Senast ändrad:
Det dök upp en thorowgood t8 inte så långt från mig, och vad jag kan googla mig till ska den passa en rak rygg. Ni som har lite koll på märken och modeller, kan det vara något som är värt för mig att låna hem?

Visa bifogad fil 184200

Jag gillar dem. Utbytbara järn?
Sen kan en köpa bra padd under med eller renskinn t.ex

Jag gillar dem. Utbytbara järn?
Sen kan en köpa bra padd under med eller renskinn t.ex
Japp, man fick med 3 olika från säljaren (m, mw, w) och jag tänker som du att man kan ha en bra padd under!

Frågan är om 17,5” blir för långt på min 🤔 dock ska jag ju inte sitta in förrän till hösten så även om den blir lång just nu gör det inget sålänge hon blir lite längre sen 😂

Japp, man fick med 3 olika från säljaren (m, mw, w) och jag tänker som du att man kan ha en bra padd under!

Frågan är om 17,5” blir för långt på min 🤔 dock ska jag ju inte sitta in förrän till hösten så även om den blir lång just nu gör det inget sålänge hon blir lite längre sen 😂

Det tror jag inte och en sån sadel har typ lika andrahandsvärde så den kan du nog sälja för samma sen när den inte passar :)
Jag har alltid gjort så och noga klämt igenom ryggen på dem innan och efter.

Edix har 8 shimfickor i sina paddar; en lång på 'undersidan' och 3 st på ovansidan per sida.
De flesta andra korrigeringspaddar har bara 4, alltså fram och bak. :)

Med en shimmad pad så kan ju justera ganska mycke iaf :) bara se till att det är rejäl kanal :P är själv svag för fårskinn.

Visa bifogad fil 184200

Hon är väldigt rak i ryggen. Thorowgood T8 kan bli lite för svängd. Dessutom, det är en helt okej budgetsadel, men är man van (visst var det du som tidigare hade en Renaissance?) vid bättre sadlar så kan ett nedbyte till en TG verkligen kännas. Jag klarar tyvärr inte längre av att rida i dem alls. Om jag var du skulle jag hyra en bättre sadel från Sadelmagasinet och byta vid behov medan hon växer i sin kropp.

Hon är väldigt rak i ryggen. Thorowgood T8 kan bli lite för svängd. Dessutom, det är en helt okej budgetsadel, men är man van (visst var det du som tidigare hade en Renaissance?) vid bättre sadlar så kan ett nedbyte till en TG verkligen kännas. Jag klarar tyvärr inte längre av att rida i dem alls. Om jag var du skulle jag hyra en bättre sadel från Sadelmagasinet och byta vid behov medan hon växer i sin kropp.
Jag hade en nyare (2023) T8 hopp (vet inte vad denna är), med skinn i sätet och den var väldigt trevlig att rida i, men visst den kändes tunn och lätt och plastig för övrigt. Tyvärr var den just lite för svängd för fjordingens raka rygg. Sålde den nyligen (efter lång tid till salu) för 2.500 kr (inkl 2 koppjärn) och då var den bara riden i en handfull gånger, men hade legat ett tag. Så räkna inte med något högt andrahandsvärde.

Ja det var jag som hade en Renaissance. Dock sålde jag den för ett år sedan och red barbacka resterande tid som mitt förra sto fanns, så det var längesen jag satt i en sadel 😅
Tog en ny bild på ryggen igår, har du idéer om vad som kan passa? Jag har även mailat sadelmagasinet och rådfrågat dom!
IMG_8018.webp

Ja det var jag som hade en Renaissance. Dock sålde jag den för ett år sedan och red barbacka resterande tid som mitt förra sto fanns, så det var längesen jag satt i en sadel 😅
Tog en ny bild på ryggen igår, har du idéer om vad som kan passa? Jag har även mailat sadelmagasinet och rådfrågat dom!
Visa bifogad fil 184254

Ooj...inte lätt rygg den där. Lång manke och kort anläggningsyta och på det väldigt rak 😬 Tänkte först spontant typ Bates Momentum (?) eller nån annan av deras rakare modeller, men då finns det risk att de blir för långa och dessutom är det ju luftstoppning vilket inte alla hästar gillar och som första sadel/inridning hade jag inte vågat chansa. Lippo Fazzino/ Pessoa GenX kanske? Återkoppla gärna vad Sadelmagasinet föreslår 😊

Ooj...inte lätt rygg den där. Lång manke och kort anläggningsyta och på det väldigt rak 😬 Tänkte först spontant typ Bates Momentum (?) eller nån annan av deras rakare modeller, men då finns det risk att de blir för långa och dessutom är det ju luftstoppning vilket inte alla hästar gillar och som första sadel/inridning hade jag inte vågat chansa. Lippo Fazzino/ Pessoa GenX kanske? Återkoppla gärna vad Sadelmagasinet föreslår 😊
Men neej säg inte så 😂😩 men ja jag förstår också att det kanske blir lite meckigt att hitta en som passar bra.. speciellt nu, lättare sen när hon är helt inriden och det känns mer värt att betala för en bra sadelutprovare osv.

(Missförstå mig inte - det är lika viktigt nu att hitta en som passar såklart, men just att betala för att hitta en som passar ett tag och sen förmodligen behöva byta etc, samt att jag har liiiite dåligt förtroende för sadelutprovare då både jag med flera fått utprovade sadlar som i själva verket ligger dåligt)

Men neej säg inte så 😂😩 men ja jag förstår också att det kanske blir lite meckigt att hitta en som passar bra.. speciellt nu, lättare sen när hon är helt inriden och det känns mer värt att betala för en bra sadelutprovare osv.

(Missförstå mig inte - det är lika viktigt nu att hitta en som passar såklart, men just att betala för att hitta en som passar ett tag och sen förmodligen behöva byta etc, samt att jag har liiiite dåligt förtroende för sadelutprovare då både jag med flera fått utprovade sadlar som i själva verket ligger dåligt)
Fast köper du begagnat och väljer märke smart så behöver du ju inte göra så mkt förlust även om du behöver byta sadeln när hästen blir lite äldre.

Med ett lite svårt sadelläge hade iaf jag bara tagit ut en vettig inpassare, det kan ju bli rätt dyrt och krångligt över tid när man försöker på egen hand..

Jag budade hem ett pannband på Tradera till mitt dressyrträns. En hundralapp för ett kandarpannband från Kyro(?) i lack. Funkar kanon till mitt rundsydda träns som har separata sidor som knappt får plats i vanliga. Och så matchar det nosgrimmans lack 😁

2221.webp

Jag fick svar av sadelmagasinet nu, fick tre länkar vilket då var:
Prestige Paris classic (googlar jag står det normal till svängd / svängd rygg??)
Ergo x2 Confidence
Lippo Allegria

Shoppat på hööks! Köpte en till hjälm eftersom jag ramlar av lite i tid och otid. 500kr rabatt 👍🏻
Så fick Mini ett eget träns också😍 har många i gömmorna men de är dyra och fina. Nu fick hon ett remont för 349kr som det inte gör något alls om det går sönder. Det kändes mjukt och fint men nosgrimman är lite kort runt nacken?! Sidostyckena bra. Det funkar iallafall.

IMG_3454.webp

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka