Stora shoppingtråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Attans! Någon läkare har jag inte besökt. Kanske blir aktuellt om jag fortfarande har ont.

Jag har i alla fall anmält skadan till mitt försäkringsbolag och får se vad de säger. I värsta fall jobbar jag ändå under påsken så det borde gå ihop sig :D

Fått hem båda hjälmarna idag och efter en del provande har jag bestämt mig för att behålla hjälmen från KEP. Hjälmen från Kask passade inte riktigt mitt huvud.
Tänkte göra en uppdatering angående försäkringsbolaget (Folksam). Jag tog hjälmen på min hemförsäkring och idag fick jag utbetalningen (ca 3000kr) utan något läkarbesök eller frågor.

Hur det fungerar om man använder Folksam genom förbundet har jag ingen aning om. Jag hade väl tur i oturen och har inget medlemskap i någon förening :angel:
 
Tänkte göra en uppdatering angående försäkringsbolaget (Folksam). Jag tog hjälmen på min hemförsäkring och idag fick jag utbetalningen (ca 3000kr) utan något läkarbesök eller frågor.

Hur det fungerar om man använder Folksam genom förbundet har jag ingen aning om. Jag hade väl tur i oturen och har inget medlemskap i någon förening :angel:
Om man ska använda försäkringen genom förbundet så ringer man bara Folksam och säger att man är medlem så fixar de allt som behövs.

Håller med om att Folksam är sjukt smidiga. Jag skadade mig i slutet av februari och har både min olycksfallsföräkring i folksam + ridsportsförbundets. Nu var ju jag på sjukhus (en hel del) men de har inte krävt någon fullmakt för att se journaler eller liknande utan betalar bara ut baserat på mina uppgifter. Jag behöver inte ens visa upp kvitton på utlägg utan meddelar dem bara kostnad + datum så kommer pengarna in på kontot.

Lite skillnad mot Länsförsäkringar (Agria Incident) där jag behövde skriva på fullmakt för att de ska titta på journaler innan de betalar ut något.
 
Om man ska använda försäkringen genom förbundet så ringer man bara Folksam och säger att man är medlem så fixar de allt som behövs.

Håller med om att Folksam är sjukt smidiga. Jag skadade mig i slutet av februari och har både min olycksfallsföräkring i folksam + ridsportsförbundets. Nu var ju jag på sjukhus (en hel del) men de har inte krävt någon fullmakt för att se journaler eller liknande utan betalar bara ut baserat på mina uppgifter. Jag behöver inte ens visa upp kvitton på utlägg utan meddelar dem bara kostnad + datum så kommer pengarna in på kontot.

Lite skillnad mot Länsförsäkringar (Agria Incident) där jag behövde skriva på fullmakt för att de ska titta på journaler innan de betalar ut något.
Jag har blivit permanent skadad av min Folksam försäkrade häst, ska bli spännande att se om de är lika smidiga med mitt ärende :)
Hästen egna skador har alltid fungerat toppen.
 
Jag har blivit permanent skadad av min Folksam försäkrade häst, ska bli spännande att se om de är lika smidiga med mitt ärende :)
Hästen egna skador har alltid fungerat toppen.
Jag har tyvärr läst på internet att deras ersättningstabeller för ärr och invaliditet är lägre än andra bolag, men smidigheten har iaf funkat fint.
 
Nu har vi äntligen provat det nya kandaret, och det var till belåtenhet. Gillar detaljer som att nosgrimman inte har pullback och går att knäppa upp på båda sidor, att käkremmen också går att knäppa upp på båda sidor och att det har små vadderade kuddar bakom öronen och är utskuret. Nu är den stora frågan - byta pannbandet till ett med bling på eller inte?
wp-1680784931218.jpg
 
Nu har vi äntligen provat det nya kandaret, och det var till belåtenhet. Gillar detaljer som att nosgrimman inte har pullback och går att knäppa upp på båda sidor, att käkremmen också går att knäppa upp på båda sidor och att det har små vadderade kuddar bakom öronen och är utskuret. Nu är den stora frågan - byta pannbandet till ett med bling på eller inte?
wp-1680784931218.jpg
Solklart byta pannband! Mest bling vinner🤪😁
 
Nu har vi äntligen provat det nya kandaret, och det var till belåtenhet. Gillar detaljer som att nosgrimman inte har pullback och går att knäppa upp på båda sidor, att käkremmen också går att knäppa upp på båda sidor och att det har små vadderade kuddar bakom öronen och är utskuret. Nu är den stora frågan - byta pannbandet till ett med bling på eller inte?
wp-1680784931218.jpg
Med risk för att verka gnällig så ska bridongen sitta i den lösa remmen och stången ska sitta i nackstycket. Om det är rundsytt så brukar alltid en rem vara tjockare och då ska stången sitta i den.😉
 
Med risk för att verka gnällig så ska bridongen sitta i den lösa remmen och stången ska sitta i nackstycket. Om det är rundsytt så brukar alltid en rem vara tjockare och då ska stången sitta i den.😉
Varför det egentligen? Jag har gjort likadant som @warg förutom att jag har remmen under nackstycket. Tycker inte det gör någon skillnad alls..
20230324_184701.jpg
 
Med risk för att verka gnällig så ska bridongen sitta i den lösa remmen och stången ska sitta i nackstycket. Om det är rundsytt så brukar alltid en rem vara tjockare och då ska stången sitta i den.😉
Jag vet att det traditionellt är så, men då måste sidostyckena vara längre. Jag tycker det är mer praktiskt att göra tvärt om.
 
Jag tror att det är tänkt att den bredaste remmen ska ha stången med tanke på att det är hävstång som ger tryck på nacken vilket inte är så nice med en smal rem.
Men så fungerar det inte på moderna kandar där remmen träs genom nackstycket som dessutom är vadderat
 
Min första känsla (exakt noll erfarenhet av kandar) var om risken är mindre att sidostycket går fram mot ögonen om stången sitter i nackstycket? Märker ni någon skillnad eller det har mer med passform i övrigt att göra?
 
Jag tror att det är tänkt att den bredaste remmen ska ha stången med tanke på att det är hävstång som ger tryck på nacken vilket inte är så nice med en smal rem.
Ok det köper jag. Rider med stången så väldigt försiktigt på Dio att det inte gör skillnad för oss.
 
Min första känsla (exakt noll erfarenhet av kandar) var om risken är mindre att sidostycket går fram mot ögonen om stången sitter i nackstycket? Märker ni någon skillnad eller det har mer med passform i övrigt att göra?
Nej det är inget jag märker av. Men rider som sagt minimalt på stången. Har kandaret på Dio mest för att han märkligt nog blir lugnare i munnen.
 
Passade på under Alequis påskrea och köpta vita helskodda leggings. Mina tävlingsbyxor behövde bytas hela förra året egentligen men kunde verkligen inte bestämma mig för vad jag skulle ha. Nu vann de billigaste och de var väldigt sköna att ha på sig! Tror det blir fler byxor därifrån framöver.
 
Köpt nya sporrar och passade också på att köpa nya glittriga tillhörande remmar och skydd. Har glittriga bruna grejer innan, men har bytt från bruna till svarta ridstövlar så behövde såklart matcha sporrtillbehören😁
1681538998154.jpeg

Stövlarna köpte jag i vintras men de har legat i sovrummet och väntat på vårtemperaturer. Är så nöjd med att ÄNTLIGEN ha ett par välsittande ordentliga dressyrstövlar. Mina MH serenade får leva kvar som vinterstövlar framöver (de är lite stora så får plats med tjocka kläder och strumpor i) tills jag kostat på mig vinterfodrade bättre stövlar 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 625
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 410
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 196
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp