Bukefalos 28 år!

Stora smörslaget på Bukefalos (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

Äsch, margarin har konstig färg och smak och är typ matt istället för blankt. Rent vetenskapligt alltså. Samma sak med Lätta och liknande.

Ja, Lätta har konstgjord (först tvättad och sedan tillsatt) färg och konsistens (kemiskt behandlad) för att efterlikna ett original. Men jag vet de som tycker att Lätta är rätt och att mindre processade varianter av smörfettsblandningar inte riktigt når upp till idealet.
 
1. Steksmör skivas/skrapas i lagom mängd av en kniv. Inte någon arkeologisk utgrävning medels sked odyl. Det ska inte vara en massa stekrester i steksmöret heller :wtf:

2. Man. Får. ALDRIG. Gräva. Hål. I. Smöret. Som. Finns. I. Smörasken :mad:
Jag använder både smör och margarin när jag steker och bakar, beror på vilket jag känner att jag har råd med just då, föredrar smör dock. Det kallas i detta hemmet för smör. Det skivas. Det får inte innehålla stekrester!

Jag köper extrasaltat Bregott eller ibland Flora till mig. Barnen tycker inte om det utan föredrar Lätta.... som jag tycker är äckligt. Å andra sidan gör inte det något för jag HATAR att de har KRIG I SMÖRET!!!!! Så i vårt kylskåp står ett pakt smör/margarin per person + det vi ha att steka i. Så slipper vi hjärtproblem, högt blodtryck, ångestproblem, kräksvarningar och märkliga gräl samt att folk glor snett på varandra! Man kan kriga i sitt eget om man vill! :D
 
Jag är så fascinerad över att folk har koll på sånt där. Jag skulle aldrig klara ett blindtest på olika sorter, och kan inte låta bli att fundera över hur mycket smör folk som kan det har på sina smörgåsar. :laugh:
Jag skulle förmodligen fallera på ett blindtest. Det är inte för smakens skull jag undviker margarin utan för miljöns och hälsans skull. Sen får jag viss avsmak bara av att veta hur margarin tillverkas.
 
Här använder vi:

Smör = bregott
Smörsmör = blocksmör, typ guldig förpackning med röd text som det står smör på
Steksmör = flytande variant av... Smör/margarin/blandning 😅🤷🏻‍♀️
Bordsmargarin = när man handlar åt mormor och morfar, de vill typ ha becel eller vad det nu heter.
Smör = Smörsmör hemma hos mormor och morfar

Kan dock hålla med om hur konstigt smör ser ut när man skrivit det så många gånger 🤣
 
Om jag tar ansvar för mina beslut och du tar ansvar för dina så blir det mycket bättre. Jag tänker INTE ta ansvar för att du tar illa vid dig av att jag försöker bromsa något som går mot mobbing. Om du var inblandad har jag inte ens susning om det får du avgöra själv

Men kan du inte bara anmäla till moderator istället, pretty please. Jag tycker @Jeffery har varit högst underhållande i tråden.
 
Men kan du inte bara anmäla till moderator istället, pretty please. Jag tycker @Jeffery har varit högst underhållande i tråden.
Det tycker jag också att h*n varit det var bara svaret där som blev totalt obegripligt eftersom inlägget var mycket allvarligt och enligt mig inte inbjöd till skämt. Frågan är också vad jag skulle anmäla till moderator?
 
Det tycker jag också att h*n varit det var bara svaret där som blev totalt obegripligt eftersom inlägget var mycket allvarligt och enligt mig inte inbjöd till skämt. Frågan är också vad jag skulle anmäla till moderator?

Mobbingen du anser ägt rum, givetvis?
 
Jag säger slarvigt smör till allt som är på smörgås. Vi använder Valio matfettsblandning här hemma (smör+rapsolja) till smörgås. Vanligt smör till bakning och någon gång vid stekning, men mest använder vi olja till matlagning.
 
Jag är inte insatt, men jag trodde allltid att det var rapsolja, inte något rapsbaserat margarin bregott innehåller. 49% smör, 26% rapsolja och resten vatten och salt. Resten kanske innefattar konsistensgivare också....

Har du någon länk som visar att Bregott är smör och margarin blandat?

Nej, det är smör och rapsolja och vatten. Det är blandningen av dessa som ger konsistense
 
Jag tror inte att det är jättenyttigt att förvara smöret en längre stund i nutida inomhusvärme. Innan kylskåpet var uppfunnet förvarades det i kallskafferi, i matkällaren, och längre tillbaka i tiden i mjölkboden. Det är inte riktigt samma sak som det moderna uppvärmda boendet. Samtidigt vet jag att det finns en obegripligt stor mängd människor som gör som du och som lever och har hälsan.
Mjaaa kallskafferi och kallskafferi, skafferiet på landet skulle nog ha varit kallt på vintern (då iofs hela huset var stelfruset) men på sommaren var det lika varmt som resten av huset. Men man behövde ju inte ha alla 500 grammen uppe samtidigt utan kunde ju ha halva mängden kvar i källaren under köksgolvet. Så går det åt på ett par dagar. :D (nu har ju någon sniff, brutit ned väggen till skafferiet och satt in ett sådant där modernt kylskåp och frys, det som luktade så gott i skafferiet.).

Om vi har smör framme (för att Bregottet tog slut) så är det mer över natten eller ett par dagar.
 
Här har vi beviset, bregott är inte smör "https://kurera.se/domen-bregott-ar-inte-smor/"
Hmm när jag var liten och läste på asken stod det 80% smör. Kan de ha gjort om receptet, nu när jag tittade på deras hemsida står faktiskt inte hur mycket smör det är i och det är onekligen mycket lättare att bre med nu direkt ur kylen än när jag var liten.

Hemma bakade jag rätt och slätt med Bregottet när jag var liten. 150 gram till paj=halva paketet. Gissa om jag gräver raka kanter med hål från ena sidan helst och har fullt krig i Bregottpaketet hemma med min man som liksom drar rakt över, det ser bara hemskt ut.
 
Hmm när jag var liten och läste på asken stod det 80% smör. Kan de ha gjort om receptet, nu när jag tittade på deras hemsida står faktiskt inte hur mycket smör det är i och det är onekligen mycket lättare att bre med nu direkt ur kylen än när jag var liten.

Hemma bakade jag rätt och slätt med Bregottet när jag var liten. 150 gram till paj=halva paketet. Gissa om jag gräver raka kanter med hål från ena sidan helst och har fullt krig i Bregottpaketet hemma med min man som liksom drar rakt över, det ser bara hemskt ut.
Jag letade efter information om just %-satsen för tidigare så innehöll Bregott 80% smör som du säger, men nu är det 75% smör i normalsaltat. Undrar om det skedde iom kornas inblandning -95 🤔
Jag vet att vi kommenterade minskningen här hemma, men jag minns inte när det var.
 
Hmm när jag var liten och läste på asken stod det 80% smör. Kan de ha gjort om receptet, nu när jag tittade på deras hemsida står faktiskt inte hur mycket smör det är i och det är onekligen mycket lättare att bre med nu direkt ur kylen än när jag var liten.

Hemma bakade jag rätt och slätt med Bregottet när jag var liten. 150 gram till paj=halva paketet. Gissa om jag gräver raka kanter med hål från ena sidan helst och har fullt krig i Bregottpaketet hemma med min man som liksom drar rakt över, det ser bara hemskt ut.
Bregott: 49% smörfett (=mjölkfett), 26% rapsolja, resten vatten, salt etc. Smör innehåller 82% mjölkfett, så smörhalten i Bregott torde vara 49/82=60%. Undrar också om de har sänkt smörhalten. Å andra sidan ska ju rapsolja höra till de nyttigare fetterna, så Bregott kanske är ett riktigt hälsofett.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 141
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 163
Senast: Voeux
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 683
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 989
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp