Störiga saker vi stör oss på, del 40

Hämtade paket förut idag. De har gjort om hämtning/lämning. Förut var det synligt vid kassan och en personal var alltid nära. Nu är allt i skåp. Jag har inte hämtat sedan omändringen. Jag gick till skärmen. Där det står använd qr kod eller knappa in kod manuellt. Jag hade ingen kod utan knappade in de fyra sista siffrorna i sändningsnr. Det funkade inte utan fick ringa på personal. Personalen fick knappa in de fyra siffrorna som jag hade använt skriva ut qr koden så jag kunde gå till skärmen använda koden och öppna skåpet. Åhhh så smidigt med digitalt system.:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

En bekant köpte hästtransport och typade om den för att få lov att dra den. Detta innebär att man bara får dra en häst (eller snarare en islandshäst eller ponny) i den. Lastar sen glatt på två hästar och kör lite då och då.

Då är en inte rädd om körkortet... det ryker ju direkt om en inte har en laglig kombination, det behöver de ju inte en våg för. Sedan har de börjat ha med sig våg oftare faktiskt.

En bekant köpte hästtransport och typade om den för att få lov att dra den. Detta innebär att man bara får dra en häst (eller snarare en islandshäst eller ponny) i den. Lastar sen glatt på två hästar och kör lite då och då.
Vet ett par som köpte ett släp som fick lasta typ 300 kg till deras häst som vägde runt 600 kg.

Själv valde jag släp efter bil och körkort...

Går bra ända till man står på trafikplatsen på motorvägen och inte får köra där ifrån med två hästar i släpet.
Det är inte kul att lasta av på motorvägen men är det så en del behöver lära sig så får de väl lösa det när de står där :)

Poängen, om än förkastlig, är ju att det blir ett annat brott. Ett släp med för hög totalvikt för ens körkortsbehörighet innebär ju just att man kör med otillräcklig behörighet, vilket överlag är hyfsat allvarligt. Ett de facto lika brutto-tungt släp med laglig totalvikt för behörigheten men överlastat är en annan sak, överlag inte lika allvarligt och innebär inte nödvändigtvis körkortsförlust...

Poängen, om än förkastlig, är ju att det blir ett annat brott. Ett släp med för hög totalvikt för ens körkortsbehörighet innebär ju just att man kör med otillräcklig behörighet, vilket överlag är hyfsat allvarligt. Ett de facto lika brutto-tungt släp med laglig totalvikt för behörigheten men överlastat är en annan sak, överlag inte lika allvarligt och innebär inte nödvändigtvis körkortsförlust...

Helt ärligt har jag nog glidit nära överlast några gånger... men aldrig en totalvikt över min körkortsbehörighet samt att jag visste att rent mekaniskt skulle släpet hålla (vad det håller för och vad det är klassat för är ju två olika saker).

Sedan är svenska regler för dragvikt rätt sjuka. En drar ju mycket bättre med en tung bil i stil med en pickup men då får du inte haka på något (mer eller mindre) med ett B-kort... samtidigt som du kan få dra en ohygglig mängd med en liten Citroen C4 (vilket en verkligen inte vill göra!).

samt att jag visste att rent mekaniskt skulle släpet hålla (vad det håller för och vad det är klassat för är ju två olika saker).
Den biten är ju vital, jag tror att många missar (eller väljer att blunda för) att man ju som regel behöver göra en konstruktionsförändring om man registrerar om ett släp till lägre totalvikt. Klenare kulhandske, lägre klassade däck och sånt. 😬

Vet ett par som köpte ett släp som fick lasta typ 300 kg till deras häst som vägde runt 600 kg.

Själv valde jag släp efter bil och körkort...
Exet och jag hade bägge BE-kort. Så vi köpte ett släp med vikt 1990.
Jag kunde lasta bägge hästarna i släpet. Men blev stoppad av polisen irriterande ofta. De hoppades kunna bötfälla men tji ;)

Det var väldigt skönt att säga ja till dem som ville låna - men ställa frågan om de verkligen fick köra det.

Exet och jag hade bägge BE-kort. Så vi köpte ett släp med vikt 1990.
Jag kunde lasta bägge hästarna i släpet. Men blev stoppad av polisen irriterande ofta. De hoppades kunna bötfälla men tji ;)

Det var väldigt skönt att säga ja till dem som ville låna - men ställa frågan om de verkligen fick köra det.
Mitt släp har en vikt på 1500, är inte många som får dra det på b-kort, men jag kan 😉 vilket gör att jag kan lasta 800 kg på b-kort!

Stör mig på en kompis som saknar framförhållning.
För 2 mån sedan hörde hon av sig och skrev att hon är på väg till min stad den här veckan, och ville gärna träffas på fredag.
För 1 månad sedan skrev hon att det blivit ändrade planer, så hon stannar hemma.
Idag skickade hon ett meddelande och frågade om hon får bo hos oss torsdag-fredag, för planerna har ändrats en gång till. :confused:

Att träffas är en sak, att bo över är en annan sak. Vete katten om jag är så pigg på en övernattning, men känner mig lite taskig om jag säger nej.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi fortsätter störa oss. Är hungrig men ligger så bekvämt. 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
104 423
  • Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
101 628
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
100 124
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
105 059
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31