Störiga saker vi stör oss på, del 41.

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här blev det panik. Mamma fick cancer och fem månader senare dog hon. Det var oväntat snabbt. Vi firade jul hos henne och hon var relativt pigg, tre veckor senare okontaktbar och dog efter två dagar.
Gud så jag saknar mamma! ❤️💔
Jag beklagar så. 💔Det gick fort här också, allt var över på ungefär sex månader, men diagnosen var sådan att vi alla visste att det var slut. När vi insåg att det var ohållbart att hon skulle kunna bo kvar hemma ordnades allt med lägenhet och diverse abonnemang med utflyttningen. Det mesta var redan klart när hon dog.
Vissa saker är dock helt absurda. Jag tror det var TV-abonnemanget som skulle sägas upp och de vägrade avsluta det om de inte fick prata med mormor direkt i telefonen och hon var ju knappt vid medvetande. Hur de kan godta hennes djupa suckar i telefonen som ett medgivande är sjukt egentligen, jag tror hon var tvungen att uppge sitt personnummer.

Jag beklagar så. 💔Det gick fort här också, allt var över på ungefär sex månader, men diagnosen var sådan att vi alla visste att det var slut. När vi insåg att det var ohållbart att hon skulle kunna bo kvar hemma ordnades allt med lägenhet och diverse abonnemang med utflyttningen. Det mesta var redan klart när hon dog.
Vissa saker är dock helt absurda. Jag tror det var TV-abonnemanget som skulle sägas upp och de vägrade avsluta det om de inte fick prata med mormor direkt i telefonen och hon var ju knappt vid medvetande. Hur de kan godta hennes djupa suckar i telefonen som ett medgivande är sjukt egentligen, jag tror hon var tvungen att uppge sitt personnummer.
O fy vad hemskt. Alla vi hade kontakt med var bra, några ville ha kopia på dödsattesten.
Mamma var på korttid i knappt 2 dygn innan hon dog.
Jag beklagar. 💔

O fy vad hemskt. Alla vi hade kontakt med var bra, några ville ha kopia på dödsattesten.
Mamma var på korttid i knappt 2 dygn innan hon dog.
Jag beklagar. 💔
Hade vi väntat med att avsluta tills hon var död hade det kanske varit annorlunda, men vi visste förstås inte hur länge hon skulle vara på boende och ville avsluta när hon flyttat ut ur lägenheten. En del företag var visst skitsvåra att ha att göra med - man tycker ju ändå att det borde vara rutin att folk blir gamla eller sjuka.
Mormor var inlagd en dryg månad om jag inte missminner.

Jag ville mest mena att det kan gå ganska fort med allt pappersarbete i efterhand också. Lite beroende på. :)

Här blev det panik. Mamma fick cancer och fem månader senare dog hon. Det var oväntat snabbt. Vi firade jul hos henne och hon var relativt pigg, tre veckor senare okontaktbar och dog efter två dagar.
Gud så jag saknar mamma! ❤️💔
Det var nästan lika illa här,fick ett samtal mitt i natten att min pappa var på sjukhus,doktorn sa han har nog 1 mån eller mer, det var på onsdagen, på lördagen skulle han fylla år så jag planerade att åka upp då, sen ringde faster på fre em o sa att han gått bort.
Inget var i ordning, men tack o lov är det bara jag så det var enkelt att fylla i alla papper mm (tack vare @athena_arabians ) och få tillgång till hans bankkonto ca 1 v senare så jag kunde sköta det löpande.

Senast ändrad:
Så går det ju att göra om man bara är en eller 2 och överens.
Men lösöret ska ju värderas o föras in i den käcka blanketten, och i @MJLee fall låter det som att alla tror dom ska få ärva och så är inte fallet.

Nja, fyra av arvingarna har avsagt sig alla sina arvsrättigheter så det handlar om två, min mamma och min moster. Kusinen har hand om själva begravningen och kontakt med begravningsbyrå. Jag har fullmakt från alla andra dödsbodelägare att ha ansvar för deras del, ska även skicka en blankett till dem där de formellt avsäger sig alla arvsanspråk. Så, så komplicerat är det faktiskt inte. Det blir två stycken, och ingen av dem kommer att ha något emot att vi går in och röjer i lägenheten, tvärtom. Jag ser verkligen inte fram emot det, men det måste göras pronto. Är rädd att få bostadsrättsföreningen på oss om eventuella skador till följd av att ingen städar och slänger en massa gamla kläder med mal och annat trevligt.

Nja, fyra av arvingarna har avsagt sig alla sina arvsrättigheter så det handlar om två, min mamma och min moster. Kusinen har hand om själva begravningen och kontakt med begravningsbyrå. Jag har fullmakt från alla andra dödsbodelägare att ha ansvar för deras del, ska även skicka en blankett till dem där de formellt avsäger sig alla arvsanspråk. Så, så komplicerat är det faktiskt inte. Det blir två stycken, och ingen av dem kommer att ha något emot att vi går in och röjer i lägenheten, tvärtom. Jag ser verkligen inte fram emot det, men det måste göras pronto. Är rädd att få bostadsrättsföreningen på oss om eventuella skador till följd av att ingen städar och slänger en massa gamla kläder med mal och annat trevligt.
Avsägelse, avstå, överlåta.. det är inte bara att avsäga.
Allt har sin gång och bouppteckningen måste upp först och beslut på det. Så släpp det nu. O när det är klart och arvskifte är gjort kan det städas.

Och du ska inte göra nåt, det fanns ju en jurist.

Jo jag vet, men det är desperat just nu. Riktigt desperat. Annars skulle det inte spela någon roll öht.
Kollade nu. Skatteverket verkar han 9 veckor innan ett ärende får en handläggare. Sen ska det ärendet handläggas. Så inom 4 månader+9 veckor+ okänt (1-2?)
När vi gjort det har det handlat om 1-2 v.

Men som sagt, du är ju inte inblandad så fokusera på ditt mående. Men när jag läser igen. Vad har du fullmakt på? Vad ska du göra? Det ska stå exakt vad du ska göra i den. Sånt höll vi med på med, tog massor av tid och massor av papper och banksamtal etc.

Senast ändrad:
Kan man begära pengar på tråd och stolp? Från Trafikverket eller stängsel-folket?
Beror nog på var gränsen för vägområdet går?

Vägverket har en rätt stark rätt till vissa markområden vid sidan av vägen, som går före ägarens egen användning. Men en entreprenör kan ju bete sig mer eller mindre vettigt när det gäller hänsyn och flexibilitet inom ramen för det...

Programledare som inte kan intervjua. Som inte kan fånga upp det som sägs utan fortsätter till nästa fråga.
Tittar ofta på Morgonstudion och de som vikarierat under sommaren har verkligen varit av varierande kvalitet. Johan Ripås var bäst.

Vet att jag irriterat mig på det tidigare då t ex en författare jag var intresserad av blev så taffligt intervjuad att jag stängde av. Skämskudde hjälpte inte.

Beror nog på var gränsen för vägområdet går?

Vägverket har en rätt stark rätt till vissa markområden vid sidan av vägen, som går före ägarens egen användning. Men en entreprenör kan ju bete sig mer eller mindre vettigt när det gäller hänsyn och flexibilitet inom ramen för det...
ja alltså de har gjort fint på huvudstängslet, dragit nya trådar, det är stallägarens.
Men de har tagit mina plaststolpar och elband och lagt några träd över…
Sen har jag fått gå med grensax för att ta bort farliga pinnar.
Men det är klart och hagen är öppen igen.
IMG_1445.webp

Människor som inte har någon som helst koll på vad som händer runt omkring dem.
Länsstyrelsen har informerat om att de skulle göra en naturvårdsbränning igår i alla upptänkliga medier. I gårkväll blev 112 nerringda för det luktade rök.
Eldar de när det är så torrt? Känns som en chansning.

Det är en mosse som antagligen är för blöt annars. Igår var det dessutom helt vindstilla så det var nog en bra dag att göra det på.
Förra året gick det inte för det var för blött tydligen.
Vad bra. Tyckte jag hörde något tidigare i år om en bränning som gick snett så jag blev lite fundersam.

Människor som inte har någon som helst koll på vad som händer runt omkring dem.
Länsstyrelsen har informerat om att de skulle göra en naturvårdsbränning igår i alla upptänkliga medier. I gårkväll blev 112 nerringda för det luktade rök.
Fast något liknande gick rejält fel på en ort för några veckor sedan så jag har full förståelse för att folk reagerar med oro.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Störiga saker vi stör oss på del 46
  • Störiga saker vi stör oss på, del 45
  • Störiga saker vi stör oss på Del 47
  • Drunknar i sambons känslor

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund