Störiga saker vi stör oss på, del 41.

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns nog ingen riktig definition. Om kläder säger Vintagemannen (https://vintagemannen.se/2016/02/08/nastan-inga-klader-tillverkade-efter-1970-ar-vintage/) så här:
  1. Vintage.
    1. Kläder tillverkade före 1970 då massproduktionen helt tagit över. Det mesta som överlevt från den tiden, både skräddarsytt och konfektion, har tämligen hög kvalitet.
    2. Handsydda/skräddarsydda kläder av god kvalitet och fabrikat som äldre än 20 år, dvs ungefär som ett bra årgångsvin. Plagget har ålder och kvalitet och kommer att åldras med behag. Just nu går gränsen vid 1996.
Som jag uppfattat det så används vintage numera som ett stilbegrepp.
Alltså det finns kläder som ÄR vintage i dess ursprungliga betydelse. Och så finns det kläder som är vintage-STIL. Typ retro, historiserande i utseende (med rätt stor marginal för tolkning från en del producenters sida, vad det verkar)

Barnet ska spela fotboll idag, det är uppdelat fm/em. Vi ska vara där 11:20.

Nu har antagligen något barn blivit sjuk så de frågar om han kan spela på förmiddagen också. Jag sa nej, men får dåligt samvete (kanske mest för att jag sa nej utan att fråga honom).

Samtidigt som jag tycker att de borde ha någon annan sorts lösning med reserver eller vad som. Att spela matcher 9-17 är väldigt länge för 8-åringar tycker jag.
Dessutom har man ju planerat enligt en viss tid man ska vara där.

Jag köper ju ofta aktiviteter på Tradera och genomgående är att folk generellt är idioter och inte har någon aning om vad de klämmer till med i annonstexten :meh:
Samma sak på Vinted. Folk lägger in femtioelva hashtaggar i annonstexten, oavsett om de har något att göra med saken eller inte. Ett exempel:

IMG_3674.webp

Det är 7 rader till som inte fick plats i skärmdumpen.

Vädret 😭 det är kallt, lederna värker, man blir deprimerad och vill inte att sommaren redan ska vara slut.

Nu kommer hemska hösten när allt dör, sen vedervärdiga vintern då allt bara handlar om att överleva, tills vackra våren kommer och allt strålar kommer.

Jag googlar solresor och drömmer om ljus och värme.

Hur ska hörselskadade fatta nyheterna när texten är fel? Vilket den så otroligt ofta är? AI textning är skamligt. Hur kan man ens fortsätta med det? Hur kan man ens tycka det är en god idé och känna man gjort ett gott arbete och låta det vara kvar?
Helt enig. När det är/var mänskliga direkt-textare och de inte hörde för att kunna texta bra så fanns det ”knappar” med taggar typ ”ohörbart tal” osv som kom upp - vilket då likställer de som måste ha texten med de som lyssnar. Nu hittar AI på ren rappkalja - förutom att den i ungefär varannan mening som textas har minst ett tokfel i textningen.

Om jag var hörselskadad och inte visste så skulle jag tro att SVT och världen blivit helt galna och tappat det fullständigt. Det är bättre att inte texta alls, för då kan - kanske- hörselskadade vända sig till bättre källor. Men det är verkligen inte att uppfylla kravet om tillgänglighet.

Helt enig. När det är/var mänskliga direkt-textare och de inte hörde för att kunna texta bra så fanns det ”knappar” med taggar typ ”ohörbart tal” osv som kom upp - vilket då likställer de som måste ha texten med de som lyssnar. Nu hittar AI på ren rappkalja - förutom att den i ungefär varannan mening som textas har minst ett tokfel i textningen.

Om jag var hörselskadad och inte visste så skulle jag tro att SVT och världen blivit helt galna och tappat det fullständigt. Det är bättre att inte texta alls, för då kan - kanske- hörselskadade vända sig till bättre källor. Men det är verkligen inte att uppfylla kravet om tillgänglighet.
Ja det är bättre att markera "ohörbart" än att skriva rappakalja för det slår knäpp i skallen av att försöka få ihop meningen i huvudet när man sitter där och inte hör vad som sägs. Jag har alltid textat på, svenska är ett svårt språk att höra, speciellt med andra ljud omkring och jag har inte lärt mig läsa på läppar heller trots hörselskadad. Så vore tacksam för korrekt text...

Det är märkligt att det får fortgå, den här textningen. Det har ju varit så i flera år nu.

Jaaaa "hashtaggarna" på Vinted förstör så mycket när man söker efter saker då annonsörerna oftast kopierar alla ord för alla annonser vilket gör att man får upp så mycket strunt som inte är relaterat till sökningen alls :arghh: Sånt får motsatt effekt på mig och jag undviker användarens annonser. Lite samma med de som har klickbara hashtags till sina egna kläder typ "emmaBSkläderMedium"... Ser jag något som jag gillar går jag in och kikar på profilen utöver det som redan visas under aktuellt plagg , det är meningslöst.

Jaaaa "hashtaggarna" på Vinted förstör så mycket när man söker efter saker då annonsörerna oftast kopierar alla ord för alla annonser vilket gör att man får upp så mycket strunt som inte är relaterat till sökningen alls :arghh: Sånt får motsatt effekt på mig och jag undviker användarens annonser. Lite samma med de som har klickbara hashtags till sina egna kläder typ "emmaBSkläderMedium"... Ser jag något som jag gillar går jag in och kikar på profilen utöver det som redan visas under aktuellt plagg , det är meningslöst.

En klassiker på Tradera är "Jugend/art deco" eller "Rörstrand/Gustavsberg" och jag känner mest "Bestäm er för f-n, det är INTE samma sak!" :rage:

/gnällkärringen :p

Jag har börjat blocka de jobbigaste användarna som använder samma 40 hashtags för varje plagg 🙈 blir galen när samma saker dyker upp oavsett vad jag söker på

Att jag inte kan virka och att den virkade saken som jag verkligen tyckte var en OPTIMAL present till någon men som jag väntade med till nästa lön (ville absolut inte pruta på ett nygjort djur, den var värd mer!) blev såld... Personen verkar inte ha fler virkade saker så vill inte fråga denne om möjlighet till att göra en till men personen var iaf snäll nog att skriva ut vilket mönster det var i annonsen.

Jag är helt tappad bakom en virknål när det gäller syslöjd :rofl: :rofl: :rofl:

Att jag inte kan virka och att den virkade saken som jag verkligen tyckte var en OPTIMAL present till någon men som jag väntade med till nästa lön (ville absolut inte pruta på ett nygjort djur, den var värd mer!) blev såld... Personen verkar inte ha fler virkade saker så vill inte fråga denne om möjlighet till att göra en till men personen var iaf snäll nog att skriva ut vilket mönster det var i annonsen.

Jag är helt tappad bakom en virknål när det gäller syslöjd :rofl: :rofl: :rofl:
Vi har ju en här på buke som virkar söta djur (jag har 3st) om jag nu bara kan komma på vem det var :o🙈

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Störiga saker vi stör oss på del 46
  • Störiga saker vi stör oss på, del 45
  • Störiga saker vi stör oss på Del 47
  • Drunknar i sambons känslor

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund