Störiga saker vi stör oss på, del 45

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 93 862

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
... och bara för det får jag just ikväll även ett mail från Caledonian Sleeper (tåget jag bokat från Edinburgh till London för passresan) med bekräftelse och extra information. Det här går ju inte att hitta på... 😭

"[td]
Dear Ms Furberg

[/td]
[td]
We are delighted that you will be travelling with us from Edinburgh to London Euston on Sunday 3rd May 2026.

Info, info...
Info info

[/td]

Nu ska jag sluta älta.

Vardagsstörning...

Hör ljud ute och ser vedtraktor köra ut från gården.

Brukar vara med när de tippar så det hamnar rättGår ner och titar. Lasset 'r lagt en bra bit från vedboden. Det är lagt mitt där de två lassen ska få plats. Hur hur hur ska jag trolla med utrymmet. Behöver ringa och be J att vänta med nästa omgång.

Vardagsstörning...

Hör ljud ute och ser vedtraktor köra ut från gården.

Brukar vara med när de tippar så det hamnar rättGår ner och titar. Lasset 'r lagt en bra bit från vedboden. Det är lagt mitt där de två lassen ska få plats. Hur hur hur ska jag trolla med utrymmet. Behöver ringa och be J att vänta med nästa omgång.
Mina fina grannar!
Ringde och Jkommer med lastmaskinen och puttar veden till rätt ställe.
(det var en ung kille som aldrig varit här förr som körde och jag hann ju inte ut)

Låtit bli både instagram å fb hela helgen.. visst, bra för mentala hälsan, men fasen vad tråkigt 🙈 men då har ju fått tummen ur till annat (sydde en kjol i lördags och snabbsydde ett bälte igår) så är ju bara hålla i. Doom scrolling mår ju ingen bra av.. men ugh, vanan att bara gå in å kolla lite 😅

Låtit bli både instagram å fb hela helgen.. visst, bra för mentala hälsan, men fasen vad tråkigt 🙈 men då har ju fått tummen ur till annat (sydde en kjol i lördags och snabbsydde ett bälte igår) så är ju bara hålla i. Doom scrolling mår ju ingen bra av.. men ugh, vanan att bara gå in å kolla lite 😅
Det är så svårt! Jag inaktiverade min facebook ett tag och det var skönt men man missar ju tyvärr inlägg från lokala grupperna, föreningar osv… så fick aktivera den igen.

Det är så svårt! Jag inaktiverade min facebook ett tag och det var skönt men man missar ju tyvärr inlägg från lokala grupperna, föreningar osv… så fick aktivera den igen.
Så strikt har jag inte varit, vilket va tur! Va ut å red i fredags och tydligen så hade skruvarna till stigbygelburnarna rallat upp, buren hoppade lös när jag skulle av.
La ut en bild i byagruppen, och dan efter hittade en kvinna i byn dom längst grusvägen 😱

Så finns helt klart fördelar, men får upp så mycke i flödet som jag bara blir sne på att jag håller mig till typ byagruppen...och kanske nån djupdykning i köp-å-sälj om jag kommer på nått.

Får ut lite av scrollbehovet på reddit, är ju inte alls samma doom loop där iaf.

Massvis med blötsnö här med, i full färd med att bli till slask. Det har slutat snöa men nu ska vi få regn istället så det lär bli lagom grötigt och härligt att rasta hund senare idag. :down:
Utetemp +1, blösnö på marken, nederbörd av odefinierbart slag, otrevlig byig vind från NO.
Borde verkligen gå en promenad, men i frånvaro av hund staplar ursäkts-argumenten sig på hög.'

Stör mig på kommunen och mig själv.
En stor del av min identitet har legat i konst och kultur. Sista kvarvarande smulan har varit mitt guidade på konsthallen.
Nu har jag på omvägar fått höra att utifrån rekryterade kuratorer och kulturchef i år vill ha ungdomar som samtidigt kan vara personal i huset.
So much för kompetens och erfarenhet :(
Jag är för gammal. Alltså inte inkompetent utan för gammal.
/dinosaurien

(btw är modellen testad tidigare
Det funkade inget vidare då. Bättre lycka denna gång säger jag bittert)

Stör mig på kommunen och mig själv.
En stor del av min identitet har legat i konst och kultur. Sista kvarvarande smulan har varit mitt guidade på konsthallen.
Nu har jag på omvägar fått höra att utifrån rekryterade kuratorer och kulturchef i år vill ha ungdomar som samtidigt kan vara personal i huset.
So much för kompetens och erfarenhet :(
Jag är för gammal. Alltså inte inkompetent utan för gammal.
/dinosaurien

(btw är modellen testad tidigare
Det funkade inget vidare då. Bättre lycka denna gång säger jag bittert)
Är så himla less på det! Jag jobbade lite extra på ett museum förra sommaren och fick sådana lovord från en som var tillsvidareanställd "det är så skönt att jobba med dig, jag behöver inte tänka på något", "du är så snabb och ser saker utan att jag behöver be dig", "oj?! är du redan klar med det där??" osv osv. Det är kanske lite skillnad på en 19-åring direktfrångymnasiet jämfört med mig med master + 15 års erfarenhet inom service... Jag var okej med en timlön som låg 10k under rekommenderad ingångslön för någon med min kompetens (räknat på heltidslön) för att jag ändå har ett heltidsjobb redan, men ändå fick jag inte vara kvar för att de bara ville ha studenter så att de kunde pressa lön än mer. Och så undrar de varför de inte får kompetent personal?!

Är så himla less på det! Jag jobbade lite extra på ett museum förra sommaren och fick sådana lovord från en som var tillsvidareanställd "det är så skönt att jobba med dig, jag behöver inte tänka på något", "du är så snabb och ser saker utan att jag behöver be dig", "oj?! är du redan klar med det där??" osv osv. Det är kanske lite skillnad på en 19-åring direktfrångymnasiet jämfört med mig med master + 15 års erfarenhet inom service... Jag var okej med en timlön som låg 10k under rekommenderad ingångslön för någon med min kompetens (räknat på heltidslön) för att jag ändå har ett heltidsjobb redan, men ändå fick jag inte vara kvar för att de bara ville ha studenter så att de kunde pressa lön än mer. Och så undrar de varför de inte får kompetent personal?!
Det kan inte vara att man ger ungdomar en chans? Dvs en positiv satsning. (Har man arbetslivserfarenhet och ett annat jobb dessutom har man ju stort försprång medan ungdomar konkurreras ut normalt.)

Det kan inte vara att man ger ungdomar en chans? Dvs en positiv satsning. (Har man arbetslivserfarenhet och ett annat jobb dessutom har man ju stort försprång medan ungdomar konkurreras ut normalt.)
Nja, skulle jag säga. Alltså det är ju bra när ungdomar får en chans, men det är ju lite trist att stå där med en master och bli utkonkurrerad av en person som typ läst 60hp för att det är (och nu citerar jag museet) "billigare att anställa studentmedarbetare" samtidigt som det uppenbart hade varit bra att kanske inte ha 100% bemanning av bara ungdomar (när jag pratade med deras tillsvidareanställda personal).
Grejen är också att det ändå är en hysterisk bransch så jag har i princip noll försprång på dessa ungdomar ändå (om det är museer de vill få jobb på). Så just nu har de större möjlighet att få in en fot eftersom de kan vara mer flexibla och ta strötimmar på vardagar till en skitlön, vilket jag inte har möjlighet till.

Senil tants vardag.
Åkte till stan för att köpa jäst och mjölk igår kväll. Som vanligt hamnade en massa annat i, korgen också. Billigt lamm, några ostar etc.

Kom hem och inser att jag glömt jästen i kassan. Packade aldrig ner dem. Synnerligen idiotiskt att åka ett par mil för att köpa jäst och komma hem med allt annat än jäst.. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattsnack 12

Hästrelaterat