Störiga saker vi stör oss på, del 45

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 93 864

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina 1200 räcker till mer än en glass i alla fall - men förstår inte riktigt poängen annat än att det är valår. De pengarna kunde ha stoppats in till att låta bli att låna lika mycket till reformer. Ännu märkligare att det är en borgerlig regering som håller på och sätter marknadens funktion ur spel.
Ja alltså det finns säkert de som får ut en summa som kanske faktiskt stödjer på något sätt, men det här känns bara löjligt! Precis som du skriver så finns det andra sätt att spendera de här pengarna än att ge den stora majoriteten (här gissar jag bara dock) lite skrammel... Jag önskade alltså inte att jag hade fått mer, utan jag kritiserar att jag (och alla andra) fått något överhuvudtaget.

Samma här i vår kommun. För personer som har fyllt 70 år. Exempel på sysslor som man kan få hjälp med: ta in ved, hänga gardiner, byta glödlampor, bära skräp till återvinning.
Det är jättebra! Enklare hushållssyslor som äldre inte klarar själva. Finns i min kommun också. :) Människor kan bo kvar hemma mycket längre när gardiner eller gräsmatta inte är överväldigande. I min kommun är åldersgränsen 67.

Men ursprunget till detta - min havererade duschstång borde nog göras av en firma. Tätskikt på vägar, upphängnin i tak och vägg. En okunnig kan förstöra mycket.

Det är jättebra! Enklare hushållssyslor som äldre inte klarar själva. Finns i min kommun också. :) Människor kan bo kvar hemma mycket längre när gardiner eller gräsmatta inte är överväldigande. I min kommun är åldersgränsen 67.

Men ursprunget till detta - min havererade duschstång borde nog göras av en firma. Tätskikt på vägar, upphängnin i tak och vägg. En okunnig kan förstöra mycket.
Det finns duschstång som inte monteras. Man spänner upp den mot väggen. Har inte ens tänkt tanken på att duschstänger monteras. Jag har nog bara använt såna stänger.

Och jag har den senaste veckan blivit "anklagad" för att vara nordirländare inte mindre än två gånger. Aaaah, det är ju den fulaste av alla engelska dialekter (förutom möjligen Liverpool-dialekten) :arghh::arghh::arghh:

Har absolut ingen aning om var det kommer ifrån, jag har aldrig fått höra det förut men nu var det två helt separata personer vid två vitt skilda tillfällen som sa det. Jag har dock börjat umgås lite med en tjej som kommer därifrån på riktigt, kanske dags att säga upp den vänskapen nu 🤷‍♀️🙄

Jag plockar upp dialekter jättesnabbt (språköra samt uppvuxen med en förälder som hade en väldigt neutral dialekt).... jag ska ALDRIG flytta till Skåne! :arghh: :rofl:

Edit: Jag får ofta frågan om jag kommer från Västerbotten... tack för det särbon :cautious:

Duschstänger är nog på en skala...
Från enkelt att sätta upp själv utan verktyg, till att det ska borras nya hål i kakel om det är en modell som inte fästs lika som den innan i en mer komplicerad montering.

Ja alltså det finns säkert de som får ut en summa som kanske faktiskt stödjer på något sätt, men det här känns bara löjligt! Precis som du skriver så finns det andra sätt att spendera de här pengarna än att ge den stora majoriteten (här gissar jag bara dock) lite skrammel... Jag önskade alltså inte att jag hade fått mer, utan jag kritiserar att jag (och alla andra) fått något överhuvudtaget.
Sedan blir det ju väldigt komplext med elen vilken sorts behov och beteenden det egentligen blir man delar ut stödet till. Det är väl kanske en anledning i sig att man undvikit att göra någon mer omfattanade analys av utfall och konsekvenser.
Då kan man behålla poängen med att få egenvärdet i att kunna säga att man ger stöd, framför att öppna diskussioner om målgrupper och fördelningar är ändamålsenliga eller önskvärda, och från vilka kriterier man ska avgöra det.

Pollen... Finns många anledningar att irritera sig på dem, utöver allergier
1000006233.webp

Jag plockar upp dialekter jättesnabbt (språköra samt uppvuxen med en förälder som hade en väldigt neutral dialekt).... jag ska ALDRIG flytta till Skåne! :arghh: :rofl:

Edit: Jag får ofta frågan om jag kommer från Västerbotten... tack för det särbon :cautious:

Assimilation eller disassimilation*.

Min (nånstans mellan göteborgska och västgörska) dialekt blir grövre och grövre ju längre jag stannar i Skåne...

*detta är ett jätteintressant språkligt fenomen som hjälper en (medvetet eller omedvetet) visa att man antingen hör till en grupp eller inte gör det...

På att min telefon automatiskt vill följa upp med "jävla ointressant" när jag börjar en mening med "Helt". Jag kan inte tänka mig att jag någonsin skrivit detta, det låter ju ändå rätt otrevligt och det finns absolut inga scenarier då det skulle falla sig naturligt för mig att beskriva något/någon som "helt jävla ointressant". Men ändå har den fått för sig att det är så jag uttrycker mig?! Känner mig nästan lite kränkt (kanske rentav helt jävla kränkt? Tur att jag inte skriver det här från telefonen så den får för sig en massa nytt) 😤

Screenshot_20260506_094513_Messenger.webp

Typiskt.
Hunden jobbar i skolan idag och jag hade massor av planer Bl.a tvätt bakning, matlagning.
Sen gick strömmen. Får tänka om. Suck.

Tur jag köpte en vaniljkvarg. Den kräver inte spis.

En bok som jag vill köpa inbunden har inte funnits i det formatet på ett år.
Den finns i pocket men jag vill ha just den här serien inbunden. Har köpt de två andra delarna inbundna och hoppades att denna skulle tryckas igen inbunden.

Gäller John Ajvide Lindqvist Skriften i vattnet. Har hört hela serien som ljudbok men tänkte läsa den själv också.

En bok som jag vill köpa inbunden har inte funnits i det formatet på ett år.
Den finns i pocket men jag vill ha just den här serien inbunden. Har köpt de två andra delarna inbundna och hoppades att denna skulle tryckas igen inbunden.

Gäller John Ajvide Lindqvist Skriften i vattnet. Har hört hela serien som ljudbok men tänkte läsa den själv också.
Testat begagnatmarknaden?

Jag borde oxå hålla mig borta från skåne, ena dagen hämtade jag min rullebör o sen var maten räääääääääääälig :jawdrop: efter det åkte jag hem fort :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur