Storlek på täcke till b-ponny

user19728

Trådstartare
Som rubriker lyder så undrar jag vad ni har för storlek på täcken till era b-ponnyer. Får förmodligen hem en 4-årig welsh (sek. A) på ca 118cm. Skulle därav behöva veta ungefär vad han kanske har för storlek i täcke .
Han är normalbygd åt det nättare hållet.
 
Fråga ägaren eller mät ponnyn, våra har 105-125 så det är lite svårt att säga på rak arm vilken storlek just din ponny har. De är så himla olika i rygglängd.
 
Bästa är nog att mäta från toppen av manken till svansroten över ryggen, så får man ett hum.
Alternativt fråga tidigare ägare osv.
 
Som rubriker lyder så undrar jag vad ni har för storlek på täcken till era b-ponnyer. Får förmodligen hem en 4-årig welsh (sek. A) på ca 118cm. Skulle därav behöva veta ungefär vad han kanske har för storlek i täcke .
Han är normalbygd åt det nättare hållet.
110 , finns vissa som har de mellanstorlekarna, annars 115
 
Beror helt på hur lång rygg den har, så det är svårt att säga. Allt emellan 95-115 skulle jag säga.
 
Vår Welsh A (ca 115 cm) har storlek 105 i täcken. Väldigt många ponny-täcken tycker jag dock är för långa i halsen/runt bogen, även om rygglängden stämmer. Alla märken utom Bucas har varit lagom i rygglängd men för långa fram för våra olika småponnyer. Resultatet blir att täcket åker bakom manken och sitter obekvämt. Brukar prova med lakan under så att det inte blir fullt med hår om man behöver lämna tillbaka...
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 017
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 036
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 413
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp