Ström i hagen?

MsSleepalot

Trådstartare
Vi har ingen ström i vår hage nu vinteritd eftersom mormor anser att snön isolerar hästarna från marken så dom inte får någon ström från tråden. Är det så?
Frågade en kompis till mig sim är elektriker och han sa att min mormor har fel! Snö är ju vatten och leder visst ström!

Men hur är det?

Min unghäst har märkt att trådarna är helt ofarliga och ström måste fixas bums:crazy:
 
Sv: Ström i hagen?

Nog får de stötar om det är snö alltid. På med strömmen igen så att du inte skapar en rymmar häst som tillslut inte bryr sig om trådana ens när det är stöm i dem.
 
Sv: Ström i hagen?

Nog får de stötar om det är snö alltid. På med strömmen igen så att du inte skapar en rymmar häst som tillslut inte bryr sig om trådana ens när det är stöm i dem.

bra svarat, kunde inte ha sagt det bättre själv..
 
Sv: Ström i hagen?

Snö är inte vatten. Inte i det här fallet.
Snön isolerar men inte fullt ut, så nog känner hästarna av stötarna även om dom inte blir så starka som vanligt.

LIA
 
Sv: Ström i hagen?

Nog får dom stötar på snön.. Men man kan få lite problem med jordningen när det fryser i backen. Har man inte tillräckligt många eller djupa jordspett så kan det bli för dålig jordning och då blir det låg strömstyrka i staketet.. Tom jag har märkt det fast jag har 4jordspett som är minst en meter långa..
 
Sv: Ström i hagen?

Jag har själv fått stöt när jag var för oförsiktig..:crazy:
 
Sv: Ström i hagen?

Sätt bara på strömmen så är det bra :)
 
Sv: Ström i hagen?

jag höll nästan på att säga att be du mormor gå ut o testa sin teori,men jag tar tillbaka det!!!!

jag har bara el i en övre tråd pga hundar,och dessutom superväl isolerad pga gummihjul på min rullstol.

hejoch hå vad det drämmer till när elen går in ändå.

sätt du på elen

det är så eländigt att jaga hästar på byn
 
Sv: Ström i hagen?

Orkar man jaga hästar så...:angel:
Men nej det stämmer inte & jag har personligen testat *aj aj aj*:devil:
Även om det inte finns el i stängslet av ngn anledning, att tråden tar i ngt träd & jordar på fel ställe osv så blir många hästar avskräckta bara av aggregatets tickande ljud.
 
Sv: Ström i hagen?

Visst får de stötar även på vintern. Din mormor har fel. Kan du inte bara sätta på strömmen igen?
 
Sv: Ström i hagen?

Man får ström i sig men ofta så isolerar snön så att det blir mindre effekt och har man då påpälsade hästar så kanske dom inte känner stöten så väl.
Då kan man göra följande för att öka jordningen:

Säg att man har ström på två trådar, dra en separat tråd mellan dessa - den får absolut inte vidröra någon av dom andra trådarna. På denna kopplar man jorden (går att ha både i backen och i tråden). När dom små grynen sen har tänkt sig ut så PANG får dom en kraftfull stöt (brukar ge maxutdelning) när dom vidrör både ström och jordtråd.

Jag tycker ALLTID man ska ha ström på och rejäl sådan, då får dom aldrig för sig att testa. Ett aggregat tar nästan ingen ström alls så det är inte dyrt.
 
Sv: Ström i hagen?

Har man problem på vintern så är det jorden som gör det oavsett om det är hästen som blir jordad genom snön eller jordspetten som blir det i tjälen eller en kombination.
Men det finns två lösningar. Den ena är lite dyrare men enkel. Köp band som är gjorda för vinterbruk. Det finns kraftiga elband som har egen jord invävt i bandet och blir på det viset helt oberoende av annan jord och ger samma effekt året om.
Den andra sätt en jordtråd som man kan fästa direkt på stolparna utan isolatorer mellan eltrådarna så kommer den att jorda när hästen rör vid både den och eltråden, blir en ordentlig smäll om man har ett bra aggregat. Använder den metoden själv på sommaren i den sommarhage som är längst bort av säkerhetsskäl. Fungerar perfekt på alla djur som gått i den hagen både kalvar, får och shettisar.
 
Sv: Ström i hagen?

Varför testar du inte själv å tafsar litte på trådisen.
Jag fick en jävla stöt mellan benen när jag skulle bära in vatten till hästarna.¨
Mmmmmm!
 
Sv: Ström i hagen?

Ursäkta men det är inte jag som har problem med tråden Jag har ström på mina!
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 152
Senast: Linda_A
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 931
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 838
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 695
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp