Stutsar på pelham...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _breeze_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 3 356
B

_breeze_

Min ponny är väldigt pigg just nu och därför måste jag ta rätt så mkt i henne imellan hindrena och då börjar hon studsa som en liten boll. Vad för slags bett föreslår ni istället? det får inte vara nått som är för svagt för då får jag inte stopp på henne... hon tar ibland tag i sitt pelham och sticker..
kan ju tillägga att hennes hoppförmåga inte är nedsatt pga detta men det är väldigt jobbigt att behöva dra så mkt i henne :(

Sv: Stutsar på pelham...

Min gör likadant ibland..Det enda man kan göra, det känns lite konstigt i det läget, men det är att rida fram hästen! Sen är det VÄLDIGT mycket lydnadsträning, försök att göra halt framför hindrena eller lägg volter emellan om du t.ex. hoppar en linje..

Jag vet hur det är, tro mig. Men kul att man har hoppglada hästar :D

Men betsla inte upp mer. Målsättningen är ju att kunna rida med så "svagt" bett som möjligt och en lydig häst. Man hamnar lätt i en "ond cirkel" med de skarpa betten!

tack för svar..
grejjen är att hon är väldigt lugn o lydig i dressyren men i hoppninge3n blir hon helt vild... Men som sagt : kul att dom gillar att hoppa :bump:

Aa men så är det med min också (hon är iallafall lugn i dressyren för det mesta ;))

Men det är bara så att vissa hästar är hetare än andra..Jag skulle aldrig vilja ha en lat häst :p

Inte jag heller.. fast jag kan inte tänka mig hur det skulle vara om man skulle behövca sitta o skänkla hela tiden... man är väl bortskämd att inte behöva driva med benen så mkt .. hehe ;)

Studsar och slår är ofta ett tecken på att de är överbetslade, testa ett rakt bett eller kanske ett gag med dubbla tyglar? Fördelen med gag då är ju att du kan rida på det som ett vanligt tränsbett, men dra tag om hon blir stark.

Hehe när jag rider någon annan lite "lugnare" häst så är jag helt slut i benen efteråt ;)

Läste Strutsar på pelham...

Och var helt enkelt tvungen att gå in och kolla läget. Men ack så besviken jag blev, så jag studsar vidare :bump:

mizz skrev:

Och var helt enkelt tvungen att gå in och kolla läget. Men ack så besviken jag blev, så jag studsar vidare :bump:

:p

101010

mizz skrev:

???????????????????????????????????

Sarasara skrev:
Hehe när jag rider någon annan lite "lugnare" häst så är jag helt slut i benen efteråt ;)
Jag med.. hehe, hoppas min häst aldrig blir lat, vilket nog är näst intill omöjligt:angel:

precis som sarasara säger så är det lydnadsträningar som gäller. Har en likadan häst, hon blir stutsig när man tar i henne för mycket och rusar som en tok om man inte håller i henne. Det har dock blivit bättre i slutat då jag gett mig fan på att träna lydnad med henne, även om hon är väldigt lugnt i dressyren så ligger grunden där. Rid mycket över låga hinder, bommar m.m. och träna lydnad emellan och efter hinder. lägg volter gör halt, gör övergngar till trav och skritt emellan hinder. Det finns oändligt många saker att träna på, det är bara fantasin som sätter stopp!

När man fått ordning på en hoppglad häst så har man en riktigt bra häst... LYCKA TILL

Läste du inte Henk Noorens träningstips i ridsport?? Han sa bla att många gör det felet att när de sitter o trimmar hemma att de bara galopperade runt i samma lugna tempo, de gör aldrig ökningar. Det avslöjas isåfall vid hoppningen. Träna på att lägg upp tempot rejält i galoppen typ vid en långsida, sen träna att göra halt från det läget. Behöver du ta i lite mer för att få stopp, då tar du i lite mer. Nästa gång kommer hästen troligtvis att minnas hur du gjorde och stanna för lite känsligare hjälper. Lycka till!

Lollan skrev:
Läste du inte Henk Noorens träningstips i ridsport?? Han sa bla att många gör det felet att när de sitter o trimmar hemma att de bara galopperade runt i samma lugna tempo, de gör aldrig ökningar. Det avslöjas isåfall vid hoppningen. Träna på att lägg upp tempot rejält i galoppen typ vid en långsida, sen träna att göra halt från det läget. Behöver du ta i lite mer för att få stopp, då tar du i lite mer. Nästa gång kommer hästen troligtvis att minnas hur du gjorde och stanna för lite känsligare hjälper. Lycka till!
Öka galoppen är ingenting jag inte gör jag jag ju säga direkt :angel: Eftersom min häst är grym på det så måste man ju göra det!!:p

I min värld vill man gärna att en het häst ska slappna av och sluta stressa. Tycker inte alls att det ser häftigt ut när någon kommer med en pålle som håller på att krypa ur sitt skinn, däremot ligger det nära till hands att anta att hästens ryttare inte klarar av den, och det är bara beklagligt. Om du verkligen är intresserad av att få din häst lugn och att den ska sluta tjafsa, så borde du byta till ett milt bett och arbeta på att få igenom halvhalterna.

du antydde ju att jag inte kunde öka min hästas galopp ... :smirk: Men när jag ska ta tillbaks henne det är ju då hon börjar studsa.. läs rubriken så förstår du

Stoppa in ett tränsbett, ta bort martingalen om du har nån
och rid massa bommar, cavaletti och LÅGA studsar,
linjer och knixiga avstånd. Och GÖR HALT om hästen drar.
För att om du vet att den är frisk så handlar det om lydnad
och att hästen har fattat att den kan studsa för att komma undan.
Då får du lura den genom att inte göra såna övningar som gör att
du måste ta tag i den så hårt att den studsar.

:smirk: På vissa hästar kan man bara inte ha ett tränsbett vid hoppningen

Vissa hästar tycker helt enkelt att hoppa är alldeles för roligt ;)..Då är det helt OMÖJLIGT att hålla dom på ett tränsbett. Hästen kan vara hur lydig som helst på småhinder och bommar och när hindrerna får lite höjd (och det blir kul ;)) kan hästen tända till och då är man helt hjälplös om man inte har något att ta i hästen med

Sådan är iallafall min häst, och _breeze_'s häst också om jag har förstått det rätt!

Rid mer markarbete så den lär sig att lyssna på dig och får lugnad ner sig lite.. Om hästen sticker med pelham så är det knappast bettet det står på, det är dressyren och självkontrollen. Eller bristen på denna då. Så då måste du lära hästen att kontrollera sin energi!

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
494
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 223
Senast: Bri
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
5 032
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 147
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka