Subaru Forester/Legacy 96-06 som dragbilar?

Nej, vi originalservar de till 10 000 mil, därefter på Mekonomen. Service i snitt ca. var 14e månad. Det är bara att alla nya bilar är av sån rent utsagt skitdålig kvalité, så de funkar felfritt i 4, i bästa fall 5 000 mil, innan det blir rasbrant ner till skrotning vid typ 12 000 mil, i bästa fall.
Alltså, ni kanske måste se över ert sätt att köra om dom håller så dåligt. Milantalen är ingenting som avgör bilens livstid, det som dödar bilar är oftast att karossen rostar sönder. Sköter man bilen och tar hand om den så spelar milantalet väldigt lite roll.

Ta hand om bilarna och lyssna på dom och serva dom och byt saker och ting när det behövs, oftast så känner man tycker jag på bilen om det är något som är på gång och behöver bytas och då tjänar man i längden på att byta och fixa det direkt. Oftast har ju bilarna sagt till att nåt är galet en längre tid och slitaget blir större på bilen ju längre man väntar med att laga det.
 
Senast ändrad:
Wat?!?!! Jag skulle ha en x-trail först tänkte jag men den närmaste var rostig i en balk och läckte olja så det blev ett annat märke och modell... Hade jag vetat att x-trail är så snål hade jag nog letat vidare efter en fräschare sån.
Den är skit bra att dra med stark och snål i jämförelse med Subaru :D Ja de har problem med rost men den här har fått rostskydd (?) på de mest utsatta ställen iför hennes son jobbat på bilverkstad :laugh::laugh:
 
Den är skit bra att dra med stark och snål i jämförelse med Subaru :D Ja de har problem med rost men den här har fått rostskydd (?) på de mest utsatta ställen iför hennes son jobbat på bilverkstad :laugh::laugh:
det var främst oljeläckaget jag backade på iom att bilen jag ville byta från nu såhär 4 månader senare fullkomligen pissar olja, det började också med "en enstaka droppe"

Till slut blev det en honda cr-v och jag upplever den som starkare än saab 9-5 (:laugh:) men betydligt slöare än subaru forestier från -17. den drog också just under litern med släp. Får se när jag tröttnar på hondan, om jag kan hitta nån bra x-trail ;)
 
Överlag missar många att morderna bilar många gånger ska gå på ett lite högre varv när de tar i. Skonar både motor och koppling. Ingen högsta växel alls när man hängt på släp - om det inte rullar lagom utför förståss.
 
Anropar @HannaZ som jag vill minnas kör Skoda, för att få lite referenser eftersom även jag är väldigt förvånad både över att en bil från 2014 skulle vara skrotfärdig vid 9000 mil och att den skulle vara ett svårt fall för verkstaden.

Sedan tycker jag det vittnar om ett otroligt förakt för pengar och ekonomi att ens överväga att skrota något som kan dra in 25-30 000 kr. Vem hade inte löst in en Lottovinst för den summan?!

Bytte nyligen in vår Octavia 4x4 TDI. Rullat 25000 mil (uttagen 06) och jag har haft den sen 7000 mil.
Yttre drivknut hö fick jag byta för flera år sedan och det sattes dit en begagnad, nu hade det gått hål på damasken även på denna. Pappa fixade en begagnad men rätt ny knut som fick följa med till firman som bytte in bilen (dom gav nästan vad pappa betalat för den). Avgasåterföringskylaren är det dyraste vi bytt (gjordes på märkesverkstad) och det gick nog på typ 15-17000.
Nu var det dags för ny kamrem igen, stötdämpare, bromsar, och så den där drivknuten plus att den gått 25000 så det kändes som läge att byta. (och så är det ju kul m ny bil.... 🙄) Inte för att vi inte kunnat fixa det (har tex aldrig bytt stötdämparna på alla mil och de blir ju slitna) men sen vet man inte vad som mer går sönder. Det var dags för besiktning och jag har inte riktigt tid att köra flera rundor a 2-3 dagar till pappas "verkstad", och han behövs för andra jobb här 😊.

Men på 8 år är det bara en gång jag kört t verkstad akut och inte fått bilen med hem. Så jag tycker att den varit rätt pålitlig.

Nu har vi en Skoda Yeti m samma 2,0l turbodiesel och 4x4. Den får dra 2,1 ton och gamla octavian 1,6 (trots att Yetin faktiskt väger lite mindre). Det är ju ingen urstark motor men jag har alltid klarar mig och jag tycker den är rätt rapp vid omkörningar tex (utan släp). Hade inte velat ha mindre tryck iallafall.

Körde 6 mil tor idag utan släp och snittade på 5,3L. Så ska man ha en bil att köra en hel del utan släp och inte behöver dra väldigt tungt så känns den som ett vettigt alternativ, men vi får väl se hur den sköter sig m åren.
Jag tycker det är bra att veta när man hämtar hösilage etc, som ju är lite svårt att veta exakt vikt på, att det finns marginal på vad konstruktionen tål.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 626
Senast: Buck
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 862
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp