Det jag är ute efter, i del, är hur ska jag som neurotypisk göra? Jag kan inte se om en person är autistisk eller inte. Hur skulle mannen ha uppträtt? Det är inte bara autistiska som inte kan läsa av sociala koder. Det räcker med att du finner dig i en helt främmande kultur där du inte förstår sociala koder, vad som är rätt, vad som är fel. Och nej, det är inte samma sak det håller jag med om.
Det är fantastiskt och nödvändigt att man som autistiker utsätter sig för ovana och obekväma situationer. Men, i den beräkningen måste det också finnas utrymme för att acceptera att det kommer leda till obekväma och jobbiga möten när koder helt kraschar. Jag likställer mig absolut inte, på något sätt, med någon som autism. Men alla neurotypiska har också stått i situationer där vi inte vetat hur vi skulle handlat, vad vi ska säga, inte ens märker att något är fel. Förrän det kommer ilska och upprördhet. Eller förakt för att man inte förstår.
Om jag var mannen säg, någon kommer och frågar när jag just börjat panta massa, kan jag få gå före borde jag sagt ja? Jag skrev tidigare att jag är konflikträdd och därför antagligen skulle säga ja, trots att jag inte alls ville göra det. Att säga bara ett korthugget nej känns för mig helt fel. Extremt oartigt och otrevligt. Jag skulle antagligen försöka urskuldra mig. Nej tyvärr jag har lite bråttom, någon väntar på mig. En bortförklaring för att urskulda mig från mitt nej. Och samtidigt le besvärat över att behöva säga nej.
Jag skyller inte på något sätt på TS, men samtidigt måste man även ha en viss förståelse för att det kan bli fel. Utan att det är en maktdemonstration. Jag antar att man som autistiker upplever dagliga situationer som denna men de sker nog oftast pga att man inte kan läsa av koder inte att det är en maktdemonstration.