Subtila maktdemonstrationer? Eller bara lättkränkt person?

Bukefalos 30 år!

Vadå diskutera, jag skrev att jag inte hade varit en sådan perfekt person i verkligheten att jag släppt förbi någon med mindre pant men i teorin så absolut är det en fin tanke att göra. Jag hade också i teorin släppt förbi men realistiskt så nej, det hade jag inte om jag påbörjat en pant.
Ja jag har skrivit min åsikt och du din det räcker så för mig :)

Jag skulle tycka det är pinsamt med mycket pant men det är för att jag inte vill stå i vägen för många en längre stund.
Jag tar med mig en eller två rusta-kassar ofta istället. Går fort och smidigt.

Jag misstänker att de som tycker att det är jobbigt att synas med mycket pant är de som antingen faktiskt har/haft problem att dölja eller levt i miljöer där folk har det.

Alternativt kommer från en väldigt dömande bakgrund där andra människors beteende smulats ner till beståndsdelar. Då blir fasad väldigt viktigt.

Ja precis, mitt ex och jag har väldigt olika bakgrunder, han från en med föräldrar med beroendeproblematik och arbetslöshet. Jag från stabil medelklass, akademiker.

Jag skäms inte över att ha mycket pant, han gör det. Jag ser det som att man är miljövänlig och sparar bränsle om man låter panten bygga upp tills man ska ha en dag med alla ärenden och storhandling. Men han har helt andra associationer.

Angående köande så frågar folk om de får gå före i kön till kassan hela tiden. Det är inte ett ovanligt beteende.
Men det är en jäkla skillnad på att fråga om att få gå före i kön, här va det en fråga om han kunde avbryta sin pantning för att hon skulle få gå före. Inte avbryter någon sin storhandling för att killen bakom med ett korvpaket o en läsk ska få gå emellan? Medans om samma kille kommer innan kassörskan börjat slå in varorna på bandet, är det ju inget som hindrar att han kan gå före.

Ja mycket pant är pinsamt, då har det antingen druckits mycket dricka på kort tid eller också har man så stökigt att det är bevis på att man måste ”röja”, inte städa, röja. Dessutom är det extremt trist att panta. Ofta är påsarna skitiga och blandat flaskor och pant. Så trist här hos oss.
Då har du väl helt enkelt dålig ordning. Jag gillar o panta samlar pantisar mest hela tiden , i diken när jag cyklar när jag e på promenad med hunden, ligger det pantisar på en gräsmatta invid en bilparkering så plockar jag upp dem. Jag har aldrig tänkt att mkt pant är pinsamt.

Tror vissa kan tolka det som en insinuation eller dold kritik att man inte borde gå dit med så stora mängder burkar samtidigt för det skapar (olidligt) långa väntetider för andra.

Jag själv hade haft svårt att bara säga nej, utan någon socialt lämplig utfyllnad. Helt utan betydelse om denna är sann eller inte, dock. "Tyvärr, xxx"

Är jag inte på topp kan jag vara rätt dålig på att spinna ihop en sådan ursäkt tillräckligt snabbt och spontant så jag hade absolut kunnat säga något som är "för dåligt" skäl enligt någon som tar det sakligt och ifrågasätter det.
Och har jag haft intentionen att nästla mig undan vidare interaktion så kan jag lyckas ännu sämre med att hantera följdfrågor på det bra. Särskilt då om jag förväntas ge sakliga svar om något som var menat som socialt puts utan djupare innehåll.
Hela tråden skaver för mig.

Alldeles för ofta har jag råkat ut för att folk tolkat det jag säger och kommit frm till slutsatser jag aldrig kunnat tänka ut själv.

Allt behöver inte tolkas. Ibland är det som sägs precs vad som menas.

Jag ser inte heller problemet.

MEN, samtidigt så skulle jag själv ALDRIG ställa frågan. Så någonstans i bakhuvudet så finns något inlärt att "så gör man inte". Vad det bottnar i vet jag inte. Kanske just att en del reagerar så här orimligt och att jag inte är villig att ta risken att bli snäst åt?
Jag skulle inte heller ställa frågan. Jag är skapligt fattig men skulle hellre gett säckpantaren mina burkar om jag inte ville vänta.

Nya burkar hittar jag utmed vägen utanför mitt hus. :D

Men det är en jäkla skillnad på att fråga om att få gå före i kön, här va det en fråga om han kunde avbryta sin pantning för att hon skulle få gå före. Inte avbryter någon sin storhandling för att killen bakom med ett korvpaket o en läsk ska få gå emellan? Medans om samma kille kommer innan kassörskan börjat slå in varorna på bandet, är det ju inget som hindrar att han kan gå före.
Det händer men är såklart inte lika vanligt. Däremot har många i tråden påstått att det är ohyfsat att gå före i kön, punkt. Att så gör man inte i Sverige, man frågar inte. Det är inte min upplevelse. Jag har inte jämfört det med att gå imellan mitt i en pantning.

Min uppfattning är att folk ofta frågar och svarar ärligt. Iaf här i Sverige och övriga Norden. Jag har svårt för hur kulturen kring det här verkar vara i andra delar av världen t.ex. USA där How are you? verkar vara bara en hälsning och inte ska tolkas ordagrant.
Fast det är väl just det som inte fungerar idag. Unga vuxna mår dåligt enligt streamande media typ SVT.se och ser.se .

Då har du väl helt enkelt dålig ordning. Jag gillar o panta samlar pantisar mest hela tiden , i diken när jag cyklar när jag e på promenad med hunden, ligger det pantisar på en gräsmatta invid en bilparkering så plockar jag upp dem. Jag har aldrig tänkt att mkt pant är pinsamt.
japp. Vilken ängel du med flera är verkligen ”good for You”. Känns det bra att tracka ned på mig och ett av mina hataktiviteter nämligen panta burkar. Nu släpp det nästa fråga är:

Nå är det någon som tagit över mitt pantande? Ts?

Kanske för att man kan bete sig knäppt själv vid tillfälle?

Är jag trött, har ont och har en tid att passa efteråt så kan jag nog bli dryg jag med. Alternativt betraktas som rövhatt.

Med andra ord betraktar jag inte automatiskt personen som rövhatt.
Det var ett riktigt översittarsvar oavsett hur mycket folk försöker bortförklara det.

Det var ett riktigt översittarsvar oavsett hur mycket folk försöker bortförklara det.
Jo men de flesta i tråden anser väl ändå att det var inte så välvalda ord eller kanske riktigt dåligt omdöme men kan man inte ha lite överseende att panta burkar är vidrigt tråkigt. Inte ens tiggarna vill ju panta burkar.

Jo men de flesta i tråden anser väl ändå att det var inte så välvalda ord eller kanske riktigt dåligt omdöme men kan man inte ha lite överseende att panta burkar är vidrigt tråkigt. Inte ens tiggarna vill ju panta burkar.
Aldrig att jag har överseende med översittare.

Aldrig att jag har överseende med översittare.
Men var det översitteri? Det var möjligen taskigt ordval ? För översitteri jag googlade du måste mena

Nedlåtande ton: Avbryter, förminskar eller ignorerar andras åsikter

Avbröt gjorde den pantade pansaren inte. Förminskning menar du? Tja orden typ ” det får du fundera på själv” kanske, eller ? En sak är säker intressant diskussion.

Men var det översitteri? Det var möjligen taskigt ordval ? För översitteri jag googlade du måste mena

Nedlåtande ton: Avbryter, förminskar eller ignorerar andras åsikter

Avbröt gjorde den pantade pansaren inte. Förminskning menar du? Tja orden typ ” det får du fundera på själv” kanske, eller ? En sak är säker intressant diskussion.
Översitteri

Jag testade det under senaste cykelturen, fantastisk vacker natur i norr och det verkar vara sport att länga bukar längs vägen, rent sorgligt att se. På bara en liten bit var min stora kasse proppfull, nära hundra burkar. Tanken var att se panten som bonus under cykelturen och lyxa till maten lite. Men tröttnade, det handlade om tusentals burkar varje dag som låg slängda längs vägen.

Att kalla tomburkar och flaskor för "pantisar" kan eventuellt vara pinsamt däremot. :D

Liknande trådar

• Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Misstänkt demens men vägrar söka vård
  • Det här med kramar?
  • Stulet paket

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12