Bukefalos 28 år!

Sur häst / svårlastad

T

Tristan

Hejsan!
Här kommer två små inlägg som kunde vara roligt och se om det finns någon som har några bra ideér för mina börjar att ta slut...

1. Jag har en 1,5 årig hingst som är en jätte go pojke. Sista 1.5 veckan har han blivit så sur :mad: i boxen. Jag går inte ta honom utan han går bort från mig i och vänder rumpan till. Jag har gjort så att om han vill komma ut så får han komma till mig! jag springer inte och jagar honom i boxen...Funderar om det kan vara lite hormoner, växtvärk m.m. Vad tror ni? Vad skulle ni med unghingstar gjort? Detta är min första unghäst så man får ju lära sig och tolka under resans gång.

2. Jag har ett halvblod som inte vill lastas. Förut så lastade jag honom själv utan problem. Sedan kom han på att han kunde trycka sönder grimspaftet bakom honom för jag hade inte bom. efter detta har han bara blivit värre att både lasta och lasta ur. Vid lastning kastar han sig ur ca 3 ggr innan han går in och står kvar. Vid urlastningen kastar han sig innan jag hinner att få ner luckan och det är ju inte så roligt. Jag lånade en transport med bom men då tog han sig under den och satt fastklämd, så bom gillar jag inte så mycket. Jag har en transport med boggi och fönster så den är ljus och rymlig och går stadigt och han är hur lugn som helst när man kör och preces när han har kommit ur transporten. Har provat att transportering skall betyda något kul som att åka till kompisen och rida härlig uteritter, träning hoppning m.m. Har fått tips som "Backa ner i en sjö och när han kastar sig ur så blir han livrädd..." Kedjor, linor, brems, mat m.m. Inget av detta fungerar och jag vill INTE använda större våld! Har ni några bra tips här som ni har varit med om? Är på gränsen till att ge upp och bli "fast" ute i skogen med honom. :confused:

Catrin
 
Unghingstar är precis som alla andra små unghästar de testar alltid vad de får göra och inte göra. Ur min synvinkel ger du signalen att du ger dig när du inte tar fast honom i boxen. Jag är inte helt säker på att han ser kopplingen mellan att inte låta sig fångas och inte få gå ut i hagen... Jag har hanterat mycket unghingstar och unghästar men aldrig upplevt detta som ett problem utan att om det har gått utan fara så går jag in lugnt och bestämt och tar fast hästen och annars lockar jag med lite mat och enligt min erfarenhet brukar det gå över tillslut.

Ang lastningen så tror jag du ska ta hjälp av en kunnig person som hanterat mycket hästar i sitt liv.Har inget speciellt hänt under lastning/urlasning mer än du säger så handlar det nog bara om att hästen ser en utväg, hästar borde/brukar ju inte tycka att det är "kul" att åka transport men finner sig mer i det av ren lydighet...
 
Har själv haft problem med häst som slängde sig bakåt så att grimskaftet gick sönder..Sedan dess har hon alltid slängt sig ut.
Tills vi använde en transport med riktig bom! Hon slängde sig en gång, men upptäckte att det inte gick eftersom bommen satt där. Sen dess har det funkat bra, så länge vi har bom.

Du får helt enkelt träna, träna, träna! Med en bom som sitter i lagom höjd för din häst så att han inte fasstnar under den.

Lycka till!
 
Har också haft en häst som var orolig vid transportering. Inte dum att lasta men bakrädd vilket gjord honom rädd för bommen och baklämmen. Dessutom var taket i transporten ganska "genomskinligt" vilket gjorde att när vi körde kom skuggor av träd och broar lätt genom taket och skrämde honom. Har du funderat på om det egentligen inte är lastningen din häst tycker är obehaglig utan färden? Våra åtgärder blev att byta transport. Vi hade en värmlandsvagn, enaxlad, 1988 års modell. Vi bytte till en boggie som är stadigare att köra i och dessutom inte vippar bakåt vid lastningen alls. Dessutom var det tjockare tak i den nya så skuggor ´kunde inte komma genom och skrämmas. Vi valde dessutom fronturlastning. Det gjorde att hästen inte bara hade en väg att fly(bakåt) utan blev lugn och trygg när han visste att han kunde promenera ut framåt. I början när vi lastade hade vi lämmen fram nedfälld och bara tog en promenad genom transporten.Sedan gick vi vidare till att stå i transporten och äta lite och i sista skedet stängde vi fram och bak. Tilläggas ska att vi dessutom hade bommar som var fällbara utifrån ifall han skulle ge sig på att försöka hoppa över bommen fram. Våra unghästar älskar transporten och är inga problem att lasta. Den har hjälpt oss otroligt mycket. Dessutom kör jag alla våra vuxna hästar ensam så fronturlastningen är till otrolig hjälp även då. Tänk bara på att fälla undan den lilla extra delen av mellanvägg som blir vid bommen då du lastar ur så hästen inte känner sig trängd av den. Lasta hästen på motsatt sida som fronturlastningen är, den får då större svängrum när den ska gå av. Akta så den inte hoppar av lämmen, den kan hoppa på dig bakifrån då. Ge den längre grimskaft och kliv själv av lämmen på sidan för att akta dig. Kör inte din häst i de nya modellerna av transport som har kapell-lucka längst upp baktill, de kan fladdra i blåst och skrämmas, använd transport med den gamla modellen dvs hård lilla-lucka. Vissa hästar tycker om att ha fönster på sidorna fram andra blir stressade av det och man kan behöva sätta upp en pappskiva över dem ett tag tills hästen är lugnare att transportera. Tänk också på att ventiler kan dra på hästen och skapa obehag, avgör med hjälp av väder om de ska vara öppna och ha då ett täcke på din häst så hon inte utsätts för drag. Står din häst brett eller smalt i transporten. Vissa hästar behöver stå brett för att balansera sig andra trampar runt mera när de står brett, prova dig fram. Slutligen: Kör försiktigt! Har du provat att åka med i transporten någon gång? Om inte gör det och be någon köra en bit, jag lovar dig du kör som om du hade ägg under pedalen efter det. Lycka till! (ps vår transport är en Star 1998, och vi byter nog aldrig bort den!)
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 493
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 105
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp