Svärföräldrar som ej visar intresse för barnbarn

Men oj! Så gränslöst att göra så. Bara för att man får ett barnbarn ska man väl inte bli påtvingad att vara barnvakt på det där viset? Man kanske känner sig klar med småbarn, har fullt upp med sitt eget eller helt enkelt inte är intresserad av att vara barnvakt.
Hon är lite speciell kanske, har ett rätt hårt pannben, och hennes bestämda åsikt är att familjen är viktig och man hjälps åt. Hon gjorde det lika mycket av barnvaktsbehov som att hon var mån om att barnen skulle få en självständig och nära relation med sin farmor och farfar. Och det blev jättebra!
 
Detta tycker jag och mannen känns konstigt då vi under hela min graviditet fick höra så glada de var att vi ska ha barn och under sonens första månader i livet pratade de om att träffas många gånger men sen blev det inte knappt aldrig av.

Hur inkännande har ni varit för deras situation det senaste året? Vet ni vad det finns på deras bord som kan ha bidragit till att de inte visar intresse?
Sen är det ju verkligen en tolkningsfråga; vad som är "många gånger" i ögon kanske är "knappt aldrig av" i era.

De kanske har ett mer långsiktigt perspektiv också. Att de vill umgås mer med barnbarnet när han blir äldre och de känner att de faktiskt får ut något av umgänget.
 
Vår son är drygt ett år nu. Mina svärföräldrar visar inget intresse för vårt barn. Min mans föräldrar bor 20 min bort och träffar vårt barn väldigt sällan.
Jag tycker det är jättejobbigt för jag hade en helt annan förhoppning innan vår son föddes. Åtminstone att de ville träffa sitt barnbarn.

Min mamma bor 50 mil bort och min pappa gick hastigt bort knappt två månader innan förlossningen. Att vi inte träffar min mamma så ofta är ju pga avståndet såklart.

Vi har berättat en gång för mina svärföräldrar att vi tycker det känns som att de inte vill träffa barnbarnet och då blev de förvånade och sa att det inte alls var så och att de skulle bättra sig. Men det har inte blivit bättre, snarare sämre.
Sista gången vi sågs var de hos oss knappt 1,5 timme och ville inte ens ta i vårt barn för de är rädda pga dagens läge. Jag tycker det här är jättejobbigt och det kommer ofta upp på tal. Jag har svårt att hantera situationen och grubblar väldigt mycket. Speciellt när man hör vänner vars föräldrar/svärföräldrar ofta träffar barnbarnen och är barnvakter osv.

Vi pratar mycket hemma om hur vi ska hantera detta men det är inte lätt och vi kommer sällan fram till något.

Jag behöver hjälp!
Hur hade ni hanterat detta?
Man kan inte förändra andra människor, men man kan stötta.

Om du vill att ni ses mer så får du bjuda in och arrangera tillfällen. Om de säger nej ofta till sånna tillfällen, då är de kanske inte så intresserade. Annars kanske det handlar mer om att ni har olika uppfattning om vad som är ofta.

Sen hjälper det så klart inte med corona, och om de använder det som ursäkt kan det vara att de är genuint rädda för att bli smittade. Då får du släppa detta just nu och försöka igen när samhället blivit mer normalt igen.

Från min egen barndom minns jag att vi var mycket med far- och morföräldrar mellan 4-8/9 år, då hade de precis gått i pension och var pigga och raska, sen började vi skolan och det blev det mindre tid för utflykter.
 
Oj hoppsan. Nu tog du i.

Så om jag som inte är speciellt barnkär - snarare tvärtom - inte entusiastiskt skulle kasta mig in i barnvaktande och umgänge med spädbarnet så drabbas relationen?? Och jag är ogenerös.

Jag tycker det är en milsvid skillnad mellan "inte visa något intresse över huvud taget" och "frekvent och tätt"

Jag har svårt att vara naturlig med andras barn och barn brukar sky mig. Jag gillar personer. Inte åldrar.
...........
Lite OT men människor verkar tro att bara för att jag är deras vän så är jag med självklarhet intresserad av deras barn. Det är dem jag är vän med. Inte deras barn, inte deras syskon eller deras föräldrar. Jag har till och med fått en vänskap avslutad för att jag sa ifrån ständiga länkar till album med barnbilder och entusiastiska uppmaningar att tita och kommentera.
Alla är inte med självklarhet intresserade av spädbarn. Det är en rätt ointressant ålder.

Man behöver inte älska barn men har jag en vän som står mig nära så anstränger jag mig för att dela saker hen anser är viktigt. Samma med min sambo, han har vissa intressen som inte alls intresserar mig men eftersom han gillar dem så är de intressanta.
 
Jag kan säga att om min mamma inte hade med stor entusiasm tagit sig an vår dotter hade jag blivit förbaskat ledsen. Jag är själv inte ett dyft "barnkär", men även om jag inte känt att själva barnet är det viktigaste jag varit med om när någon vän fått barn så är ju vännen viktig för mig. Det som då är viktigt och stort för vännen blir ju liksom per automatik viktigt för mig att vara en del av - om jag vill vara en del av vännens liv. Detsamma tänker jag med föräldrar. Att få barn var helt oerhört omvälvande, jobbigt, fantastiskt och knutet till både lycka, glädje, sorg (över den förälder som inte fick dela barnbarnslivet), hormoner, trötthet osv. Om min mamma i det läget gjort sig helt frånkopplad tror jag inte att vi kunna rädda den relationen - och om hon sedan valt att inte aktivt bygga en relation med vårt barn hade det definitivt inte gått att rädda sedan.

Och, det är ju förstås var och en helt fritt att välja att distansera sig från sina barn eller helt avsluta relationen för att denna valt att skaffa barn/hund/bo svårtillgängligt/annat. Jag tänker dock att det är lite som att hälsa på åldringar på hem/sjukhus? Det gör man ju för att personen är viktig för en, eller personen de en gång var innan sjukdom och ålderdom var viktig - inte för att det nödvändigen är så förbålt intressant eller roligt att sitta i ett illaluktande sällskapsrum, torka dreggel runt mungipan på en person som inte längre är mentalt närvarande och lyssna till en tv som står och går på hög volym utan möjlighet att kunna föra ett samtal. En gör det ju av omsorg och kärlek till personen.

För mig är det så väldigt märkligt att bara utgå ifrån vad jag själv tycker är kul i stunden och inte se till relationen som helhet.

Instämmer helt. Hade själv den relationen till en äldre släkting, när den blev mer bunden till hemmet ojades det över att vi "aldrig" hälsade på. Ungefär som personen inte hade gjort mina första 20 år.
 
Hur inkännande har ni varit för deras situation det senaste året? Vet ni vad det finns på deras bord som kan ha bidragit till att de inte visar intresse?
Sen är det ju verkligen en tolkningsfråga; vad som är "många gånger" i ögon kanske är "knappt aldrig av" i era.

De kanske har ett mer långsiktigt perspektiv också. Att de vill umgås mer med barnbarnet när han blir äldre och de känner att de faktiskt får ut något av umgänget.

fast en relation är inte så ensidig att man kan välja att umgås när det passar och är kul. När de anser att de "får ut nåt" kommer troligen inte barnbarnet anse detsamma.

Vi är nog många som fått anpassa oss pga Corona men finns intresset där så löser man det. Jag tror knappast Corona är anledningen i ts fall.
 
Jag har noll och intet intresse av mina vänners ungar, jag har aldrig haft något intresse av att träffas träffa ungarna utan bara av mina vänner och de vet om det. De har tyckt det har varit skönt att ses som förr, att de har varit samma personer i mina ögon och vi har pratat om samma saker som innan de blev föräldrar. Jag har full förståelse för att folk tycker spädbarn är ointressanta och ungen saknar dem inte.
 
Jag har noll och intet intresse av mina vänners ungar, jag har aldrig haft något intresse av att träffas träffa ungarna utan bara av mina vänner och de vet om det. De har tyckt det har varit skönt att ses som förr, att de har varit samma personer i mina ögon och vi har pratat om samma saker som innan de blev föräldrar. Jag har full förståelse för att folk tycker spädbarn är ointressanta och ungen saknar dem inte.

Hur är ditt inlägg relevant för trådstarten?
 
Fast jag håller inte alls med om att hela relationen skiter sig om man inte står barn nära i 'småbarnsåldern' alltså från 0 till tre-fyra kanske. En relation går alldeles utmärkt att bygga upp när barnet blir lite äldre.

Nej inte mor/farföräldrarnas relation till barnbarnen, men relationen mellan föräldrarna och mor/farföräldrarna löper stor risk att påverkas negativt om inte far/morföräldrarna visar något som helst intresse i sina barnbarn under de första åren.
 
Inte till trådstarten annat än att spädbarn kan vara ointressanta och mitt inlägg handlar som du ser om vänner. Sedan när är det förbjudet att svara utan att vara svärförälder? Jag tycker din väns upplägg var helt vidrigt, nöjd?

Tack, jag är jättenöjd! ☺
 
Nej inte mor/farföräldrarnas relation till barnbarnen, men relationen mellan föräldrarna och mor/farföräldrarna löper stor risk att påverkas negativt om inte far/morföräldrarna visar något som helst intresse i sina barnbarn under de första åren.

Det är sant, men det är ju i sådana fall upp till de vuxna att ordna med och jag tycker att det låter lite märkligt. Rätt att bli besvikna har alla men man får ju också respektera att det som är viktigast i ens eget liv inte är det i andras.

*kl
Jag är inte det Minsta intresserad av små barn och det är både släkt och vänner medvetna om. Jag hoppade in och passade brorsans ungar i ett nödfall En gång när de var runt två tror jag, det har varken påverkat min och min brors relation eller den relation jag har till barnen som idag är tonåringar. Ingen tog det personligt.
Sedan gick jag knappast ut i ett annat rum om de hälsade på med barnen naturligtvis, eller vägrade hålla om en ville sitta i knät en stund men sökte någon särskild kontakt med dem gjorde jag inte.

Jag skulle inte planera ett besök hemma hos en annan vuxen människa i sak för att umgås med deras barn, och jag tror inte jag är ensam.
 
Jag vet inte riktigt vart jag skrivit att vi räknat med att de ska vara barnvakter. För det har vi inte gjort. Visst vore det en bonus om de velar det någon, men inget vi räknat med.

Vi är väl mest förvånade och lite ledsna över att intresset att ens träffa barnbarnet och umgås, tillsammans med oss föräldrar är nästintill obefintligt.

Umgicks ni mer frekvent innan barnet kom? Annars låter det mest som om saker och ting helt enkelt fortsatt som vanligt. :)
 
Det är sant, men det är ju i sådana fall upp till de vuxna att ordna med och jag tycker att det låter lite märkligt. Rätt att bli besvikna har alla men man får ju också respektera att det som är viktigast i ens eget liv inte är det i andras.

*kl
Jag är inte det Minsta intresserad av små barn och det är både släkt och vänner medvetna om. Jag hoppade in och passade brorsans ungar i ett nödfall En gång när de var runt två tror jag, det har varken påverkat min och min brors relation eller den relation jag har till barnen som idag är tonåringar. Ingen tog det personligt.
Sedan gick jag knappast ut i ett annat rum om de hälsade på med barnen naturligtvis, eller vägrade hålla om en ville sitta i knät en stund men sökte någon särskild kontakt med dem gjorde jag inte.

Jag skulle inte planera ett besök hemma hos en annan vuxen människa i sak för att umgås med deras barn, och jag tror inte jag är ensam.

Det är också en skillnad på föräldrar som själva valt att skaffa barn men sen tackar nej till barnbarn.
Vilket man kan tänka är en rimlig konsekvens av att skaffa barn.

Jag har inte skaffat barn för att umgås med de under de första 18 åren utan hoppas följa de genom hela livet.

Alla gör som de vill men en släkting eller vän som endast vill ses om vi gör sak 1 eller 2, oavsett vad den grejen är, blir inte en särskilt nära relation för mig.
 
Hur inkännande har ni varit för deras situation det senaste året? Vet ni vad det finns på deras bord som kan ha bidragit till att de inte visar intresse?
Sen är det ju verkligen en tolkningsfråga; vad som är "många gånger" i ögon kanske är "knappt aldrig av" i era.

De kanske har ett mer långsiktigt perspektiv också. Att de vill umgås mer med barnbarnet när han blir äldre och de känner att de faktiskt får ut något av umgänget.

Ganska bra vågar jag påstå i alla fall.
Vi har alltid haft en ganska öppen relation vad gäller känslor och sådant som händer i livet.
Mannen och sin pappa har haft en god relation.

Många gånger anser jag vara ett par ggr i månaden i alla fall när vi bor så nära varandra. Vet flera vänner vars barn är hos sina mor/farföräldrar flera gånger i veckan, men då bor de i samma samhälle.
 
fast en relation är inte så ensidig att man kan välja att umgås när det passar och är kul. När de anser att de "får ut nåt" kommer troligen inte barnbarnet anse detsamma.

Vi är nog många som fått anpassa oss pga Corona men finns intresset där så löser man det. Jag tror knappast Corona är anledningen i ts fall.


Nej Corona är ej anledningen till att det blivit såhär. Det började långt innan.
Säkerligen en bidragande faktor nu på senare tid, sedan mars har vi setts en gång.


Umgicks ni mer frekvent innan barnet kom? Annars låter det mest som om saker och ting helt enkelt fortsatt som vanligt. :)

Nja, marginellt i sådant fall. Men min man trodde definitivt de skulle vilja ses mer ofta efter att barnbarnet kom.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Glömde bort att tillägga att jag tycker att coronasmittan är en fullkomligt klok, relevant och godtaglig anledning till att inte vilja kramas och ha tät kontakt med barn eller vuxna.

Det motsäger ingen? men här handlar det inte endast om Corona utan började ju tidigare vilket ts skrivit!
 
Det är också en skillnad på föräldrar som själva valt att skaffa barn men sen tackar nej till barnbarn.
Vilket man kan tänka är en rimlig konsekvens av att skaffa barn.

Jag har inte skaffat barn för att umgås med de under de första 18 åren utan hoppas följa de genom hela livet.

Alla gör som de vill men en släkting eller vän som endast vill ses om vi gör sak 1 eller 2, oavsett vad den grejen är, blir inte en särskilt nära relation för mig.

Tacka nej till barnbarn? Det är helt och hållet föräldrarnas val huruvida de i sin tur skaffar barn eller inte, och far/morföräldrarnas val om de vill engagera sig i dessa. Du får det att låta som att det vilar något slags ansvar nedåt i generationerna tycker jag, och det håller jag verkligen inte med om. Någonstans blir ju barnens liv deras eget och man får omrevidera relationen en aning - far och morföräldrar har u också sina egna liv och sina egna intressen och kanske vill prioritera annat än barn.

Det sista förstår jag inte riktigt hur du menar, vem har beskrivit en sådan relation?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 686
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 567
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 463
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 005
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp