Bukefalos 28 år!

SVANSKLÅDA! HJÄLP! Snabba svar!

N

Nina83

Min häst har synligt rosa skinn på båda sidor av svansroten!! Hon är öm och det var lite skorpor också, och lite blod och "klet".. Mkt mysigt.. Även där det växer hår (hon har iof nog skrubbat bort en del hår också..) så är det kala fläckar här och där med "kött", och hon är öm. Man kan dra bort tagel, det lossar jättelätt på dessa ställen.

I förrgår hade en av hennes skimmelknölar(hon har många längs med svansroten) spruckit. Det var min kompis som hade hästen då och jag får inte tag på henne nu *suck* för att fråga VART knölen som spruckit satt. Dock hade den sett fin ut igår. Dessa knölar spricker lite då och då så det är inget att oroa sig för, det är bara päckligt. :crazy:

Men jag antar att hon kliat sig pga knöl-klåda, och då skrubbat upp svansroten också.. Usch, stackars gumman.. Hon hade nog kliat sig innan också tycker jag, alltså när knölen spruckit och dagen efter. Men min kompis hade väl inte sett det isf.. Det såg för j*vligt ut iag iaf. :(

Så snälla, kan man få lite hjälp!? :crazy: Vad ska jag tvätta med imorrn för att minska klådan o göra rent?? Vad ska jag stryka på? Idag gjorde jag rent med kallt vatten och strök sedan på helosan.

Svavelschampo eller nåt har jag i bakhuvudet.. kan det vara bra? Hon skrubbade svansen i somras med, och fick småsår på sidan av svansroten och lite i själva svansen, men det var inte så här mkt! Så nu måste jag få bort detta en gång för alla! :mad:

TACKSAM FÖR HJÄLP!!! Jag kan åka ut ikväll och tvätta om det krisar, för jag vill inte att hon ska klia sig mer.. :crazy:

MVH Nina
 
Du råkar inte ha en tub Celeston Valerat comp liggande hemma? Det använder jag om min dam med sommareksem lyckas klia upp sår längs svansroten. Fungerar både klådstillande och läkande och är bra som akutlösning.
Just när det har blivit sår är det ju lite känsligt vad man har på eftersom det även kan svida och klia av det man använder :crazy:
 
Ähh, vad tänker jag med.... Natusans Zink-babysalva finns på närmaste ICA-affär och är bra till de flesta sår! Är i alla fall lätt att få tag i :) Duger säkert som snabb lösning!
 
TACK för ditt svar!!

Jag har Apotekets zinksalva i stallet, men det ska vara en babyzinksalva alltså?

Vad var det första du nämnde? Receptfritt?

Det har väl inte blivit riktiga sår, men skinnet är ju blottlagt, och på mitten av svansen (däruppe..) så var det lite blod på skinnet.. Men det är ju känsligt, det är det ju.

Har du nåt tips på vad jag kan tvätta svansen med, den är ju skitig och helosanet är ju inkladdat i det nu också..!
 
Zinksalava är jättebra mot vätskande sår. Spelar inte någon roll vilken sort. Det är väl lite speciellt när du har skimmelknölar på din häst. Flera av skimmlarna på ridskolan hade knölar när jag jobbade där, men de sprack aldrig. För att förebygga och lindra svansklåda i allmänhet är det bra att tvätta med jodopaxlösning. Det håller ju det kliande onrådet rent också. En bra salva att stryka på tycker jag 3-ess tjärsalva är. Min häst kliar sig ofta i svansroten och en liten bit av manen. Jag tvättar med jodopax regelbundet och då låter han bli. Om jag inte har tvättat på en vecka så börjar han direkt. Vet inte vad kliandet beror på men kanske någon envis liten bakterie eller liknande eftersom jodopax fungerar.
 
Nej du, jag tror inte det är bra att ha på 4essalva, eller tvätta med jodopax faktiskt. Har båda två grejerna i stallet, men 4essen täpper ju mer till tycker jag, kletar och smuts kommer fastna.. Jodopax är starkt, och kommer säkerligen svida rejält, dessutom är det svårt att kunna skölja bort det ordentligt när det är i toppen av svansen.

Knölarna spricker lite då och då. Jag hade en skötponny förut som också hade såna här knölar som sprack ibland. Fast hennes var(är) mkt värre. Då fick man iaf ha på en salva som hette "superbra salva", eller "grön salva", eller vad det nu var.. Salvan var iaf grön och klådstillande.
 
Se för allt i världen till att hålla rent! :eek: Min häst fick kallbrand i sin svans för ett par år sedan. Just pga. att han hade kliat upp sår på svansroten. Det var inte kul! :(

Veterinären sa att vi skulle bli tvungen och amputera bort hela svansen! :eek: Han skulle då bara ha fått en liten "harstump" kvar! :crazy:

Vi lyckades dock att rädda hans svans :D Men det var inte lätt. Fick tvätta varje dag i flera månader. Fick raka bort allt hår på svansroten och hålla rent. Klämma ut var och äckel från såren. :crazy:

Grönsåpa, grönsåpa, grönsåpa! Blöt svansen, gnugga försiktigt men ordentligt in grönsåpan och tvätta ur. Tvätta rent ordentligt så inget sitter kvar. Finns det var i såren kläm ut det försiktigt och tvätta! Ha gärna plasthandskar eller liknande på dig. Dels för att såren inte ska bli mer infekterade än de redan är samt att du slipper få "päcklet" på dig. :idea:

Se till att svansen få vara så luftig som möjligt. Dvs. linda inte in den i tex. gasbinda eller annat!

Om du har möjlighet att vara hos din häst på morgonen, försök att få bort spån som kan ha fastnat under natten. ;) Det är inte bra om det sitter i såren. ;) Gör väl inte så där jätte mycket om det finns kvar tills det att du kommer (om du är där på eftermidagen/kvällen) men kan vara något att tänka på. :p

Lycka till!
 
KALLBRAND! Nu tar du väl ändå i lite!! :eek:

Nu har det ju inte blivit regelrätta sår än, utan det är skinnet som syns som sagt. Men ska tvätta ordentligt imorgon med lactacyd och vatten..

Ingen som hört ngt om svavelschampoot?

Har klippt bort lite av svansen på båda sidor om svansroten, det är ganska luftigt, kan ju klippa mer imorrn, men måste ju vara lite kvar också.. :crazy:
 
Du spär ju ut jodopaxen såklart...

Nogrant avmaskad antar jag?

När ponnyn har allmän obalans i kroppen så börjar hon klia svansen och det löses lättast genom att "svälta" henne en period och ge ngt utrensande.
 
Kallbrand! :eek: Jodå, det var det! :( Nu menar jag inte att detta ska hända din häst men var supernoga med renligheten. Det går jätte fort när det väl är igång. Sprider sig som en löpeld. :(

Det som känns lite trist är ju när man måste klippa/raka bort håret/taglet. Det tar en sådan enorm tid innan det växer tillbaka. :( Min stackare hade bara en "pinne" till svans jätte länge. :crazy:

Tvätta på, hej å hå! :D
 
Jadå hon är noggrannt avmaskad, och hagarna på detta stall är i princip maskfria. Det togs träckprov innan jag flyttade dit hästen, och hästarna hade 0 på provet!

Men jag vet ju varför hon kliar, det är ju knölarna..

Men jag trodde att jodopax var för starkt att tvätta med.. iaf vad min veterinär sagt..
 
Ja nu menade jag att min häst inte kommer få nån kallbrand av detta.. SÅ illa är det ju inte herregud! Det ser inte infekterat ut eller nånting. Men visst tror jag dig när du säger att det var nära att din fick det.

Kan du inte berätta lite hur händelseförloppet för kallbranden var? Hur det såg ut och hur snabbt det gick. Hur såren var innan osv.. Kan ju vara bra att veta iaf.
 
Mm okej. Hur mkt ska jag späda då? :crazy:

Jag ska nog förresten ringa veterinärstationen imorrn förmiddag och fråga om råd. Så kan jag svänga förbi Apoteket eller Konsum på vägen ut, om jag ska köpa ngt.
 
Stackars pållen! :cry:
Jag hade varit lite försiktig med att tvätta för mycket pga av att det torkar ut och rubbar ph-värdet.
Kanske skulle jag testa alsolspritomslag i 24 timmar, sen helosan som du har haft, kanske.
Allvarligt talat så är det jättesvårt att tipsa om något bra. Knepigt!
Kan veterinären skriva ut klådstillande? Tavegyl, heter det. Vet att en del islandshästar får det under värsta sommarmånaderna.
Mag-tarmbalans för att bekämpa det inifrån.
Tja, vet inte om tipsen kan hjälpa, men det kan ju kanske vara värt ett försök.
 
Alsolsprit har jag ju, men känns lite vanskligt att ha på ett bandage, hon lär ju klia ännu mer då...

Hon är fin i magen så någon magtarmbalans behövs inte..

Får höra med veterinärerna vad man ska göra. Får väl i värsta fall ta ut "min" veterinär och be henne hjälpa en.
 
Celeston-krämen är receptbelagd men mycket bra (kortison + ngn form av typ penicillin).
Det går nog bra med vilken typ av zinksalva som helst, jag gillar konsistensen på Natusans bara.
Alsol-lösning som ngn skrev om är ju både klådstillande och torkar ut variga sår, så det kanske är värt att testa att badda med.
Jag hade tvättat med grönsåpa, garanterat inte farligt, fungerar delvis desinficerande och klådstillande (är bra på eksempållar).
Annars Hexocil-schampo - alltid bra att ha i stallet. Lactacyd är också milt och bra. Jag är ingen storvän av jodopax, använder det aldig, kan därför inte säga om det är bra?
Lycka till med tvättande och grejande!
Ring jourvet om du är tveksam - de kan ju ge råd per telefon och ev. skriva ut recept också....
 
Den salvan du skrev om (Super bra grön hästsalva lr nått`) finns att köpa i alla hästaffärer. Vi använde det till våran islandshäst och hans sår läkte fint.... Vi använder oss av en olja som heter PROB OLJA, den är kanon och hjälper vid det mesta... Vid exem m.m så brukar det oftast försvinna med PROB OLJA..Lycka till med din häst!!!!!!! :bump:
 
Hej!

Jag försökte få tag på min ordinarie veterinär, men hon är hopplöst svår att få tag på, telefonsvararen går dessutom inte gång förräns efter typ 30 ringningar. Fast hon ringer alltid upp om man lämnar meddelande.
Så jag ringde jourhavande veterinär istället, kände inte igen namnet, men hon var mkt hjälpsam och vettig. Frågade om varför hästen hade klåda, då man måste ta reda på det först osv.. Men det visste jag ju.. :smirk:

Jag ska iaf göra så här:
Tvätta med alsolsprit.
Schampoonera med ett receptfritt schampoo, episoothe- köps på apoteket.
Badda med äppelcidervinäger- klådstillande etc.

Helosan var ju bra för mjukgöring sade hon, men det är ju inte klådstillande.. Fast jag ska nog kladda på lite ändå.

Om inte Episoothe hjälpte fanns det ett annat, starkare, hydrokortisonschampoo. Skulle användas max 5-7 dagar i sträck. Och sen finns det ju ännu starkare preparat då..

Ang klippning av svansen så brukae hon göra det om det var mkt sårigt och så. Men pålla har ju inga regelrätta sår än kanske, så kan vänta med det. Hoppas hon inte kliat upp en massa inatt.. :crazy:

Ja, nu ska jag äta och sen bär det av till Apoteket i hästkläder :crazy: , och sen till pålla..

Tack för alla svar, fortsätt gärna ge tips- är ju inte säkert att detta funkar så..

MVH Nina
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett halvblod som står på box på natten och i hage på dagen, har ätit samma foder i flera år och aldrig haft problem med huden...
Svar
9
· Visningar
3 023
Senast: niardasp
·
Hästvård Jag har egentligen två problem, men båda kretsar kring samma sak, nämligen pållens ärrbildningar på bakbenen. 1. Det första problemet...
2
Svar
38
· Visningar
7 022
Senast: Iliaca
·
Hästvård Visste inte riktigt hur jag skulle få till en bra rubrik som beskriver problemet, och om den ska ligga här under hästvård (annars får...
2
Svar
22
· Visningar
3 517
Senast: Korven
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp