Svart bälte i småbarnsföräldreri

- köp flera snuttar så ni kan ha en i bilen, en på dagis, en i sängen osv
- köp flera nappar, de jäklarna försvinner lätt och orka leta mitt i natten
- vänj barnet vid uddasockar = behöver aldrig para ihop dem
- om ni är två föräldrar, avlasta varandra och prata. Vissa perioder är jobbigare och då kan den som är pigg för stunden ta det lite tyngre passet
- blöjträna tidigt, lär barnet bre sin egen macka mm. Gör barnet kapabelt till att klara småsaker som ändå tar tråkig tid i vardagen.
- filtar i bilen så barnen kan somna på vägen hem utan att ni måste böka av med en massa ytterkläder hemma sen
- våtservetter överallt! Se till så att det alltid finns på köksbordet, i badrummet, i bilen etc
 
Och jag vill tillägga att man kan ha lika mycket svart bälte i att vara förälder även om man inte har möjlighet att köpa kvadrupla uppsättningar av allt.

Den här diskussionen skaver lite för mig, men jag är ju inte småbarnsförälder längre så det rör mig ju egentligen inte. Men jag hade mått rejält dåligt av att läsa den när jag var det.

Och det är helt okej, men då kan ju tråden få vara för oss som tycker att det är intressant att dela med oss av tips. Min enda målsättning är att göra småbarnsåren enklare, inte svårare. För mig innebär det att planera i förväg och ha praktiska saker och lösningar. I den mån det går, man kan, orkar och har råd.
 
Att inhägna om man har tomt är också väldigt skönt har jag märkt. Det var verkligen inte planen från början men jag tror vår lilla lilla tomt kommer bli inhägnad i tre sektioner. Altanerna var för sig och sen hela tomten. Så himla skönt att kunna ha öppna dörrar utan någon springer iväg, och också skönt att kunna sitta still på altanen när man leker utan att behöva resa sig och kuta efter var och varannan minut.
 
- om ni är två föräldrar, avlasta varandra och prata. Vissa perioder är jobbigare och då kan den som är pigg för stunden ta det lite tyngre passet

Skriver under på detta. Vi har oftast en viss uppdelning med vem som gör vad men det blir tydligt att vissa dagar är någon utav oss bara helt ur fas, och då är det skönt att den som inte går på knäna just då rycker in och tar ett tyngre lass den dagen. Jag gör hellre mycket de dagar jag orkar och mindre de dagar jag inte orkar än att ha ett jämnt tempo hela tiden.
 
Att inhägna om man har tomt är också väldigt skönt har jag märkt. Det var verkligen inte planen från början men jag tror vår lilla lilla tomt kommer bli inhägnad i tre sektioner. Altanerna var för sig och sen hela tomten. Så himla skönt att kunna ha öppna dörrar utan någon springer iväg, och också skönt att kunna sitta still på altanen när man leker utan att behöva resa sig och kuta efter var och varannan minut.
Detta har vi också insett, förra året satte vi staket och grind runt en av altanerna och det har varit så bra! I somras kunde man gå in och ordna med maten medan de satt ute och lekte med sitt vattenland och idag när vi hade städdag i föreningen var de och körde bobbycar på altanen medan vi rensade ogräs vid sandlådan.
 
Laga mycket mat så det räcker till lunch dagen efter.
Städhjälp om man har råd. Vår räddning för att få mer tid till barnen och oss själva.
Bärsele
Lägga fram kläder dagen innan och packa bilen med ytterkläder etc redan kvällen innan vi ska till fsk
Slippa städ för att vara med barnen
Välja sina strider
Åka till förskolegården och leka på helgen. Sån avslappning att kunna stänga grinden och inte behöva ha 100% koll.
Ge varandra lite egentid, nån timme gör underverk.
Dels föräldraledighet (har varit guld för oss).
 
När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt, att få så mycket gjort på så lite tid som möjligt. Sen blev jag äldre och insåg att min produktivitet inte definierade mig som människa så jag lutade mig tillbaks lite. Som småbarnsförälder är ju dock det där med att ha mycket att göra inte valbart längre. Det är mat, disk, städning, tvätt, lek, bad, naps, läggning, mer städning och sen börjar det om igen dagen efter. Vi kommer att ha små barn ett gäng år framöver så jag har bestämt mig för att skaffa mig svart bälte i småbarnsföräldreri. Jag tänker att det är en kompetens precis som vilken annan kompetens som helst, ju mer man övar och skaffar sig kunskap ju bättre blir man. Så i stället för att bli stressad och tappa kontrollen över dagarna så tänkte jag försöka ta tyglarna lite. I den mån det går.

Så jag tänker mig att vi kan ha en tråd där vi delar med oss av våra allra bästa life-hacks som småbarnsföräldrar? Vi måste ju tillsammans ha oändligt mycket erfarenhet och råd att dela med oss av. Sen skiljer sig ju behoven åt, vilka barn man har, men en del saker är ju ändå gemensamt. Ofta.

Mina bästa hittills är att alltid ha skötväskan packad. När barnen sover och jag plockar lite på kvällen så går jag igenom skötväskan och ser till att den är packad med blöjor, våtservetter, klämmisar, extra nappar, vattenflaska, solkräm, banan, ombyte osv. På så vis kan jag bara komplettera om det är nåt mer och sen ta den och gå när vi ska ut. För ja, ni vet ju hur det är att komma ut genom dörren med två barn. Lätt stressigt och lätt att glömma saker. Det blir då en sak mindre att tänka på just då eftersom jag vet att allt redan finns i väskan.

En annan riktigt bra sak, för mig som har ett väldigt otåligt barn som gärna vrålar medan man gör mat (eller plockar undan mat..) är att alltid ha små plock-bitar av någonting hemma. Torkad frukt klippt i små bitar, frysta klämmis-pluppar i frysen eller dylikt. Då kan jag lägga ut ett gäng på bordet som hon börjar plocka med och blir sysselsatt medan jag exempelvis plockar in i diskmaskinen.

Och just det, en tredje. Vi har fyllt bilen med våtservetter, pappershanddukar, plastpåsar, klämmisar och bars. Får se hur det går med mat nu när det blir varmt men det är skönt att alltid ha något till både vuxna och barn där. Det är ju lätt att glömma äta själv eller att något drar ut på tiden så det blir för lång tid emellan måltider för barnen. Skönt då att handskfacket är fyllt. Att någon i familjen blir hangry är ju jäkligt oönskat. Våtservetter och papper av uppenbara skäl men även plastpåsar för skräp/blöjor.

Vad har ni hittat för knep som underlättar vardagen med småbarn? Rutiner? Prylar? Min önskan är att underlätta och effektivisera vardagsbestyren så mycket det bara går och försöka ligga steget före, så att vi får mer energi över till barnen och, i den mån det går, försöka undvika situationer där det kör ihop sig och det blir kaos.
Låt barnet äta själv från start. Så mycket trevligare att kunna sitta ner och äta själv samtidigt. OM det går lär barnet somna själv. Så mycket enklare att ev få barnvakt och så skönt att veta att dagen slutar kl xx. Och så mycket lättare att ha ett socialt liv när man kan ha folk hemma på middag och sen inte behöva lägga 2 timmar på att söva barn.
Mitt sista lifehack är att vi tidigt bestämde att man aldrig går ur sängen innan 6, då är det fortfarande natt. Det hjälpte inte jättemycket när barnet har litet men nu är det ett bra argument som aldrig ifrågasätts, och ofta leder till att barnet somnar om.
 
Leksakerna sover om barnet vill gå från bordet innan vi föräldrar ätit upp. Det är bara böcker som är vakna och får läsas i. Vi körde detta från 1,5 år, man kan säkert börja tidigare. Funkar oväntat bra! Såklart inte ha orimliga krav, i början vaknade leksakerna igen efter bara en läst bok men nu ”läser” han upp till 3 böcker själv innan tålamodet tryter (är snart 2,5 år). Går att resonera med att leksakerna vaknar igen om han läser en bok till. Ibland går han runt och pekar på alla leksaker och berättar att de sover. Ger oss föräldrar extra 10 min i lugn och ro vid middagsbordet 🤩

Lägger till: han älskar böcker redan från början, men detta har bidragit till att han oftare även andra tider sitter själv och läser. Extra plus! Men, det funkar inte varje gång. Ibland är humöret inte med alls och då tjatar vi inte utan struntar helt i det.
 
Senast ändrad:
Att inhägna om man har tomt är också väldigt skönt har jag märkt. Det var verkligen inte planen från början men jag tror vår lilla lilla tomt kommer bli inhägnad i tre sektioner. Altanerna var för sig och sen hela tomten. Så himla skönt att kunna ha öppna dörrar utan någon springer iväg, och också skönt att kunna sitta still på altanen när man leker utan att behöva resa sig och kuta efter var och varannan minut.
Vi valde dock att ta jakten som en säkerhetsåtgärd.
Det går ganska så fort att lära barnen var de skall vara.
En kunskap som fungerar oavsett var man är eller om någon råkar glömma grinden öppen på dagis.

Det är för och nackdelar med allt.
 
Leksakerna sover om barnet vill gå från bordet innan vi föräldrar ätit upp. Det är bara böcker som är vakna och får läsas i. Vi körde detta från 1,5 år, man kan säkert börja tidigare. Funkar oväntat bra! Såklart inte ha orimliga krav, i början vaknade leksakerna igen efter bara en läst bok men nu ”läser” han upp till 3 böcker själv innan tålamodet tryter (är snart 2,5 år). Går att resonera med att leksakerna vaknar igen om han läser en bok till. Ibland går han runt och pekar på alla leksaker och berättar att de sover. Ger oss föräldrar extra 10 min i lugn och ro vid middagsbordet 🤩
Vi har tagit det steget längre och man går inte från bordet innan alla är klara 🙄. Undantag finns när det är andra barn med eller när man äter kräftor med farmor 😂
 
Vi har tagit det steget längre och man går inte från bordet innan alla är klara 🙄. Undantag finns när det är andra barn med eller när man äter kräftor med farmor 😂
Vi är långsamt på väg dit med hoppas jag! 😁 Men ofta på vardagar börjar barnet äta innan vi och då är det orimligt att behöva sitta kvar så länge.
 
Låt barnet äta själv från start. Så mycket trevligare att kunna sitta ner och äta själv samtidigt. OM det går lär barnet somna själv. Så mycket enklare att ev få barnvakt och så skönt att veta att dagen slutar kl xx. Och så mycket lättare att ha ett socialt liv när man kan ha folk hemma på middag och sen inte behöva lägga 2 timmar på att söva barn.
Mitt sista lifehack är att vi tidigt bestämde att man aldrig går ur sängen innan 6, då är det fortfarande natt. Det hjälpte inte jättemycket när barnet har litet men nu är det ett bra argument som aldrig ifrågasätts, och ofta leder till att barnet somnar om.
Det där med att äta själv önskar jag att vi hade kört på! Det hade jag definitivt gjort om vi fick ett till barn.
 
Äta själv har vi också kört på, har knappt matat barn någonsin. Mycket för att de inte har velat, men där är ju barn olika.

Däremot får man gå från bordet när man är färdig. Vi har överlag inte så mycket regler kring maten förutom att man inte får springa och hoppa med mat i munnen pga farligt, man får heller inte ha fötterna på bordet.

Att inte ha så mycket regler tycker jag gör det lite mer avslappnat och det ska gudarna veta att det behövs i småbarnslivet 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 096
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 933
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 773
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 387
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp