Svensk häst "bli" import??

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Och var lägger jag nu denna tråd då? :confused: Moderatorn får gärna flytta! -

Satt och tänkte på "hästar från förr" nu. Kom särskilt att tänka på en gammal "läromästarponny".
Han är enligt "vad som är allmänt vedertaget" född -90 i England, och "någon form av korsningsponny" typ. Men nu när jag satt och tittade på bilder, och mindes tillbaka slog det plötsligt mig; Den ser ut som en kallblodstravare, den betedde sig som kallblodstravare och rörde sig som en kallblodstravare. "Skenturer" i trav inkluderat. Den var inte frysmärkt, men liksom allt annat "stämmer", nu när jag tänker på det.
Kan också tillägga att den "importerades till Sverige"/kom till nuvarande ägare i mitten av 90-talet om jag inte missminner mig, dvs. för typ 20 år sedan.

I mina öron låter det så tokigt att det känns surrealistiskt, men finns det någon chans/risk att svenska hästar, i detta fallet en kallblodstravare "såldes som" engelska korsningsponnyer för en si sådär 20 år sedan?
Kan också nämna att dennes namn är extremt svenskt (och då också på svenska), och att passet mig veterligen är utfärdat på 2010-talet.
 
Hej!

Jag praktiserade på ett försäljningsstall en sommar. De tog in hästar från Danmark och det var fler än en häst som kallades för brittisk ponny eller import England, trots att de inte var därifrån. Iaf då var det bra med importer från England- de kunde ju hoppa och gå jakter osv. När jag försökte spåra min egen häst (köpt där) vägrade de säga var hon kom ifrån, hon var enligt dom fullblodskorsning och de ändrade mellan import Danmark och England. Det här var ca 15 år sen, så visst är det möjligt att "din" häst var travare. Å andra sidan finns det cobbar som är mycket lika kallblodstravare.

/Lavinia
 
Jag har varit hos en större hästhandlare i Skåne på den tiden. Där var det så att om man ville ha stam på hästen så fick men hög med ID-papper och uppmaningen att leta rätt på något som såg ut att stämma. Så visst kan det vara en svensk häst med engelska papper om det vill sig.
 
Cobarna är ju annars i många fall ganska lika kallblodstravarna, så just där behöver det ju inte vara fel. Även om det säkert finns risk.
 
- Och var lägger jag nu denna tråd då? :confused: Moderatorn får gärna flytta! -

Satt och tänkte på "hästar från förr" nu. Kom särskilt att tänka på en gammal "läromästarponny".
Han är enligt "vad som är allmänt vedertaget" född -90 i England, och "någon form av korsningsponny" typ. Men nu när jag satt och tittade på bilder, och mindes tillbaka slog det plötsligt mig; Den ser ut som en kallblodstravare, den betedde sig som kallblodstravare och rörde sig som en kallblodstravare. "Skenturer" i trav inkluderat. Den var inte frysmärkt, men liksom allt annat "stämmer", nu när jag tänker på det.
Kan också tillägga att den "importerades till Sverige"/kom till nuvarande ägare i mitten av 90-talet om jag inte missminner mig, dvs. för typ 20 år sedan.

I mina öron låter det så tokigt att det känns surrealistiskt, men finns det någon chans/risk att svenska hästar, i detta fallet en kallblodstravare "såldes som" engelska korsningsponnyer för en si sådär 20 år sedan?
Kan också nämna att dennes namn är extremt svenskt (och då också på svenska), och att passet mig veterligen är utfärdat på 2010-talet.
Tänkte du då ej registrerade kallblodstravare?
Jag hade en nordsvensk travare (hette det då) som var sista årgången som ej frysmärktes.
Hon var född 1971.
 
- Och var lägger jag nu denna tråd då? :confused: Moderatorn får gärna flytta! -

Satt och tänkte på "hästar från förr" nu. Kom särskilt att tänka på en gammal "läromästarponny".
Han är enligt "vad som är allmänt vedertaget" född -90 i England, och "någon form av korsningsponny" typ. Men nu när jag satt och tittade på bilder, och mindes tillbaka slog det plötsligt mig; Den ser ut som en kallblodstravare, den betedde sig som kallblodstravare och rörde sig som en kallblodstravare. "Skenturer" i trav inkluderat. Den var inte frysmärkt, men liksom allt annat "stämmer", nu när jag tänker på det.
Kan också tillägga att den "importerades till Sverige"/kom till nuvarande ägare i mitten av 90-talet om jag inte missminner mig, dvs. för typ 20 år sedan.

I mina öron låter det så tokigt att det känns surrealistiskt, men finns det någon chans/risk att svenska hästar, i detta fallet en kallblodstravare "såldes som" engelska korsningsponnyer för en si sådär 20 år sedan?
Kan också nämna att dennes namn är extremt svenskt (och då också på svenska), och att passet mig veterligen är utfärdat på 2010-talet.
Slängtrav kan ju vilken häst som helst prestera, kallblodstravarna har inte samma trav som varmbloden.
 
Tänkte du då ej registrerade kallblodstravare?
Jag hade en nordsvensk travare (hette det då) som var sista årgången som ej frysmärktes.
Hon var född 1971.
Om man inte registrerarade kallblodstravaren, så frysmärktes den inte...

Det är inte helt ovanligt att Kallblodstravare håller sig under ponnymått, och ett riktigt småväxt föl är enligt somliga mindre intressant att sätta i träning...
 
- Och var lägger jag nu denna tråd då? :confused: Moderatorn får gärna flytta! -

Satt och tänkte på "hästar från förr" nu. Kom särskilt att tänka på en gammal "läromästarponny".
Han är enligt "vad som är allmänt vedertaget" född -90 i England, och "någon form av korsningsponny" typ. Men nu när jag satt och tittade på bilder, och mindes tillbaka slog det plötsligt mig; Den ser ut som en kallblodstravare, den betedde sig som kallblodstravare och rörde sig som en kallblodstravare. "Skenturer" i trav inkluderat. Den var inte frysmärkt, men liksom allt annat "stämmer", nu när jag tänker på det.
Kan också tillägga att den "importerades till Sverige"/kom till nuvarande ägare i mitten av 90-talet om jag inte missminner mig, dvs. för typ 20 år sedan.

I mina öron låter det så tokigt att det känns surrealistiskt, men finns det någon chans/risk att svenska hästar, i detta fallet en kallblodstravare "såldes som" engelska korsningsponnyer för en si sådär 20 år sedan?
Kan också nämna att dennes namn är extremt svenskt (och då också på svenska), och att passet mig veterligen är utfärdat på 2010-talet.

De flesta Welshar, oavsett om det är Mountain, Cob eller Forest, har ett stort kallblodsutseende och rörelsemönster.

Att passet är från 2010 betyder inget efterdom det var då passtvånget blev införd.

Att en importerad Welsh från 90 talet har "svensk" klingande namn betyder heller inget då det ofta förekom att importerade hästar blev "omdöpta" vid svensk registrering då importören/ägaren ville ha sitt eget namn på hästen. Dock bör original namnet finnas kvar i rasförbundets register.
 
Om man inte registrerade kallblodstravaren, så frysmärktes den inte...

Det är inte helt ovanligt att Kallblodstravare håller sig under ponnymått, och ett riktigt småväxt föl är enligt somliga mindre intressant att sätta i träning...

Så då fuskas det med levande fölavgift (eller hur man nu har på travet, kommer inte ihåg)? Eller betalar man den och tar den ekonomiska smällen att inte få fölet sålt ?
 
Så då fuskas det med levande fölavgift (eller hur man nu har på travet, kommer inte ihåg)? Eller betalar man den och tar den ekonomiska smällen att inte få fölet sålt ?
Nu pratar vi om situationen för bra många år sedan. Det har inget att göra med "levande föl avgifter" eller liknande.
Antag att man har en egen godkänd hingst, och några egna märrar...

Innan allt blivit ordentligt datoriserat, så var det mycket enklare att strunta i att rapportera om man inte ville. Förr var det enbart pappershantering.
 
Nu pratar vi om situationen för bra många år sedan. Det har inget att göra med "levande föl avgifter" eller liknande.
Antag att man har en egen godkänd hingst, och några egna märrar...

Innan allt blivit ordentligt datoriserat, så var det mycket enklare att strunta i att rapportera om man inte ville. Förr var det enbart pappershantering.
Man struntade inte alls i att rapportera! Det gick inte att avla hur som helst då heller. Du anar inte hur många ston som skickades dräktiga till slakt när kravet på blodtypning infördes, de slaktades för att ägarna hade betäckt med andra hingstar än vad som angavs och då valde de att hellre slakta än stå med ett föl som de inte kunde köra med. Att föda upp ett föl som inte går att registrera var bara dumt, det fanns ingen marknad att sälja dem som "importer" utan de slaktades ut istället.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 987
Senast: jemeni
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 027
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 829
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
31 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp