Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens kvittningssystem är bara sedan 2021. Innan dess var SD inte med. Därför tämligen irrelevant att ta upp sådant som hände innan dess.

Oavsett vilka som brutit mot det nu, tror jag att förtroendet för riksdagspolitiken som helhet sänks av det här bråket.
I det här fallet har vi ju också det absurda att Sd, förutom att bryta mot kvittningssystemet, på fullt allvar har försökt påstå att Mp köpte vildarnas röster.

Två fel gör verkligen motsatsen till ett rätt här.

Här skriver Lena Melin igen om flera gånger alliansen förlorat mot de rödgröna när de rödgröna tagit in utkvittade vid röstningar. Publicerad idag 05:08

Mellin: Att riksdagsledamöterna är på jobbet är rimligt https://share.google/XquaDJNx3P4MZbARS

De tillfällen Melin refererar till i sin artikel kan enbart handla om när de rödgröna(+SD) vunnit med större marginal än de borde ha gjort(7 röster i stället för 3) för att ett par ledamöter från de rödgröna röstat trots att de varit utkvittade. Det gäller alltså omröstningar som de skulle vunnit även om ingen utkvittad röstat. Det går inte att hitta några omröstningar där resultatet ändrats till de rödgrönas fördel för att utkvittade röstat.
Omröstningen om fjälljakten vanns av Alliansregeringen tack vare flera missar, bl a att en utkvittad KD-ledamot röstade.

Tvångsblandningen går ju ut på att förändra redan fungerande trygga bostandsområden. Men när problem dyker upp tex att man inte får ha sina ägodelar ifred, så flyttar ju folk. Låt dom svenskar som vill bli integrerade gå med på det och låt resten vara. Det är väl isf bättre att bygga nya områden just för blandningens skull och då får ju dom som är intresserade bo där.
Jag vet inte vad du har för boendeform eller hur din erfarenhet av olika boenden ser ut. Själv har jag nog bott väldigt olika former av boenden av typer av områden. Men det låter på dig som om du förutsätter att folk kommer att börja stjäla för att de bor i lägenhet. Det är ju inte så lite nedsättande att förutsätta att folk som bor i hyresrätt stjäl.

Jag tror att det är här som vi inte hittar samsyn.

Mina barn är i generationen som skall vara dagens barnfamiljer.
Och de lever väldigt väl.
Gissningsvis beroende på att vi stöttar allt vad vi kan, och det kan vi verkligen, som du ju verkar vara väldigt medveten om.

Gör inte andra föräldrar det?

Om det verkligen är en omfördelning mellan generationerna på det vis som du beskriver, så är det verkligen inget problem för mig.
Men jag tror inte på konceptet med bidrag till alla.
Jag tror på konceptet ordentligt med stöd till dem som behöver stödet.
Nej såvitt jag förstått det reser i allmänhet Boomers utomlands för sina resurser, många gånger per år, och delar varken tid eller pengar med milennials och barnbarn.

(Snarare skyndar på klimatförändringarna som kommer att drabba deras barnbarn. De kunde inte bry sig mindre om dem. Som generation betraktat.)

Jag tror att du tänker lite för snävt på din familj och dina barn och hur bra dina barn har det.

Att dina barn inte behöver barnbidrag, tex din dotter behöver inte barnbidrag iom att du hjälper henne och dina söner har väldigt lyckade jobb antar jag.

Så nej andra föräldrar gör det i betydligt mindre omfattning än the silent generation. Boomers är kända för att vara dåliga far och morföräldrar. I Sverige och utomlands.

Inte alla Boomers såklart, men en högre procent. Massa Boomers klimatdemonstrerar och hämtar barnbarnen på förskolan också såklart.

Men en väldigt väldigt stor andel av dem hade stor hjälp av sina föräldrar, men reflekterar aldrig över att pay it forward.

Är detta en personlig klagan? Nej min svärmor och mamma hjälper till. (men har en klassisk ockås)

Men nu var det inte bara mitt barns barnbidrag du vill dra in -eftersom dina barn är så rika. Utan allas.

Helt ärligt 40-talisterna ska bara ha och ha och ha och missunnar andra det de själva hade.

De är en peak i resursstyrka, stöttade av samhälle, huspriser, framväxandet av förskola, stöttade med tid av sina föräldrar.

Det är en omfördelning mellan generationer att ge barnbidrag.

Det vore ogint att dra in och behovspröva för yngre någonting man själv åtnjöt som yngre.
Det är i så fall en småbarnspappa och mamma med medianlön och tre barn som får kämpa för det. (Säger jag som precis slutar få barnbidrag om en månad.)

https://www.sverigesradio.se/artike...LslPM1VOXG_pInqqu9_aem_XLJ80DcI9VJcQ-ldALnXZg

https://www.svd.se/a/al0ng5/anna-saknar-barnens-morforaldrar-som-njuter-av-friheten

https://www.businessinsider.com/mil...day&utm_medium=newsletter&utm_source=Sailthru

Vidare, ur din aspekt borde de när de behovsprövar dina barn även kolla far och morföräldrars ekonomi iom att du anser att alla sådana hjälper till och det statistiskt sett är betydligt rikare än milennials.

Senast ändrad:
Nej alla barn som inte är rika ändå.

Det är väl väldigt olika?

Alla som inte är rika är väl inte fattiga!
Eller är det den enda skalan som du ser?

Min skala är betydligt mer nyanserad än så.
Och spannet mellan att vara fattig och riktigt rik innehåller en stor medelklass.
Fast jag har ju skrivit igen och igen att det är en så liten andel i den åldern som är rika att det inte är speciellt märkbart på det stora hela.

Så jag skriver igen, helt ärligt skulle inte medelsvensson få barnbidrag om det behovsprövades. Det skulle ta max 10 år innan det bara gick till samma grupp som socialbidragen. Och som du säger bostadsbidragen.

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/bostadsbidrag-till-barnfamiljer

Räkna på bostadsbidrag med barn...

Om en person och hens partner tjänar 17 000 i månaden var och har 14 000 i hyra så verkar de knappt ha rätt till bostadsbidrag.

Där runt ligger ditt framtida barnbidrag.

Trots att politiker anser att vi behöver att det föds lite fler barn. Speciellt med invandringsstoppet.

Trots att barnbidraget faktiskt gör verklig skillnad för en barnfamilj där båda tjänar runt 30 000 var.

Försökte googla 2011 och kvittning men det var ju de rödgröna som gjorde fel så de har såklart inte fått samma mediala uppmärksamhet...

Det uppmärksammades i media. Men eftersom det inte ändrade resultatet av omröstningarna, och inte skedde bakom ryggen på någon utan av misstag/slarv blev det förstås inte samma debatt om de enskilda fallen.
Omröstningarna då utkvitterade rödgröna röstade skedde i december 2010.

Jag har länkar till själva omröstningarna också, men det är inte särskilt givande att titta på. Det går att söka på voteringar på riksdagens hemsida men även om frånvarande ledamöter för respektive parti listas framgår inte hur många av dem som är utkvitterade, så man kan inte dra några slutsatser utifrån det.

Mandatperioden 2010-2014 gick det inte att fuska sig till någon seger med bara ett par utkvitterade ledamöter. Eftersom SD inte ingick i kvittningssystemet var det för det mesta avgörande vad SD gjorde när det stod mellan blocken. Om SD röstade med rödgröna vann den sidan med tre mandat. Om SD röstade med regeringen eller la ner sina röster vann Alliansen med stor marginal.
Lena Mellin skriver dessutom om de första månaderna efter valet. Då fanns det inte en enda vilde som kunde påverka. Lite senare fick SD ett avhopp, William Petzäll, men han gjorde knappast någon skillnad. Jag känner inte till om det var någon mer politisk vilde under perioden men jag kan inte hitta någon.

1000067395.webp

Det uppmärksammades i media. Men eftersom det inte ändrade resultatet av omröstningarna, och inte skedde bakom ryggen på någon utan av misstag/slarv blev det förstås inte samma debatt om de enskilda fallen.
Omröstningarna då utkvitterade rödgröna röstade skedde i december 2010.

Jag har länkar till själva omröstningarna också, men det är inte särskilt givande att titta på. Det går att söka på voteringar på riksdagens hemsida men även om frånvarande ledamöter för respektive parti listas framgår inte hur många av dem som är utkvitterade, så man kan inte dra några slutsatser utifrån det.

Mandatperioden 2010-2014 gick det inte att fuska sig till någon seger med bara ett par utkvitterade ledamöter. Eftersom SD inte ingick i kvittningssystemet var det för det mesta avgörande vad SD gjorde när det stod mellan blocken. Om SD röstade med rödgröna vann den sidan med tre mandat. Om SD röstade med regeringen eller la ner sina röster vann Alliansen med stor marginal.
Lena Mellin skriver dessutom om de första månaderna efter valet. Då fanns det inte en enda vilde som kunde påverka. Lite senare fick SD ett avhopp, William Petzäll, men han gjorde knappast någon skillnad. Jag känner inte till om det var någon mer politisk vilde under perioden men jag kan inte hitta någon.

Visa bifogad fil 185135
Ah, det förklarar ju varför det inte verkar ha blivit nån grej.

Nu försöker vår statsminister blanda bort korten igen, det går väl sådär den här gången också.

Han har suttit med på möten där anslagen till en stiftelse där hans svägerska sitter i styrelsen har höjts. Pengarna har dessutom tagits från integration. Nu hävdar han att han inte kände till vad hans svägerska gör.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-inte-till?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Nu försöker vår statsminister blanda bort korten igen, det går väl sådär den här gången också.

Han har suttit med på möten där anslagen till en stiftelse där hans svägerska sitter i styrelsen har höjts. Pengarna har dessutom tagits från integration. Nu hävdar han att han inte kände till vad hans svägerska gör.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-inte-till?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Du kände inte till att din svägerska satt i styrelsen?
– Nej, jag tror inte att jag kände till det.

Ok Ulf.

Ja, men ibland tänker jag att jag också är naiv som tror att det fortfarande finns några gränser.
Det är väl en uppenbar konsekvens av att du motstår normaliseringsprocessen!? Det är väl inte naivt att inte låta sig invaggas i någon annans förståelse av verkligheten (såsom Uffes), det tyder väl snarare på integritet?

Du kände inte till att din svägerska satt i styrelsen?
– Nej, jag tror inte att jag kände till det.

Ok Ulf.
Taktiskt ordval. Om det bevisas att han kände till det har han ju inte ljugit på definition, han trodde bara att han inte kände till det. Tycker vi kan börja fundera i banorna vad hade hänt om en sosse gjort samma sak? Ingen hade accepterat det, men när en moderat statsminister gör det accepteras det av den egna sidan…

Jag är så himla besviken att nuvarande regeringen, ständigt letar efter den nya lägsta nivån.

Taktiskt ordval. Om det bevisas att han kände till det har han ju inte ljugit på definition, han trodde bara att han inte kände till det. Tycker vi kan börja fundera i banorna vad hade hänt om en sosse gjort samma sak? Ingen hade accepterat det, men när en moderat statsminister gör det accepteras det av den egna sidan…

Jag är så himla besviken att nuvarande regeringen, ständigt letar efter den nya lägsta nivån.
Jag är dock inte helt negativ till att både politikerna själva, väljarna och massmedia ställer högre krav på rödgröna partier än på blå(bruna).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund