Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är dock inte helt negativ till att både politikerna själva, väljarna och massmedia ställer högre krav på rödgröna partier än på blå(bruna).
Varför det? Att ha en regering om gör skandaler men inte drabbas av dem kan inte vara bra för demokratin. Speciellt inte om de vinner fler val.

Det ska inte vara så att vi har en ond och en god sida i politiken. Det ska vara två goda sidor som båda har landets bästa för ögonen och liknande slutmål (en välmående, utbildad befolkning) men kanske olika vägar dit.

Då måste alla ställas till svars på samma sätt.

Vi kan inte ha en debatt där alla tycker att det är Sauron mot Gandalf och båda sidor anser att den andra är Sauron. Det blir helt galet. Visst brukar vi tycka om att följa USA men en sådan polarisering leder ingenstans bra.

(med detta menar jag inte att jag inte tycker att denna regering just nu inte verkar verka för en välmående utbildad befolkning tyvärr. Men tidigare Liberala, Moderata och Kristdemokratiska partier har verkligen haft sådana mål och att kämpa för klimat och hållbarhet och utbildning är inte en fråga som ägts av en viss politisk färg.)

Varför det? Att ha en regering om gör skandaler men inte drabbas av dem kan inte vara bra för demokratin. Speciellt inte om de vinner fler val.

Det ska inte vara så att vi har en ond och en god sida i politiken. Det ska vara två goda sidor som båda har landets bästa för ögonen och liknande slutmål (en välmående, utbildad befolkning) men kanske olika vägar dit.

Då måste alla ställas till svars på samma sätt.

Vi kan inte ha en debatt där alla tycker att det är Sauron mot Gandalf och båda sidor anser att den andra är Sauron. Det blir helt galet. Visst brukar vi tycka om att följa USA men en sådan polarisering leder ingenstans bra.

(med detta menar jag inte att jag inte tycker att denna regering just nu inte verkar verka för en välmående utbildad befolkning tyvärr. Men tidigare Liberala, Moderata och Kristdemokratiska partier har verkligen haft sådana mål och att kämpa för klimat och hållbarhet och utbildning är inte en fråga som ägts av en viss politisk färg.)
Nejdå, i en mening har du såklart rätt. Och jag var inte särskilt kategorisk. Men jag tycker att det är rimligt att ställa höga krav på politiker, men ännu högre krav på politiker som talar om solidaritet och rättvisa och sånt, jämfört med de politiker som önskar vinstmaximering, minskad förmögenhetsskatt och att kasta ut folk som inte är födda i landet därför att de inte är födda i landet.

Jag menar, vilken sorts krav är det ens meningsfullt att ställa på sd-politiker i sammanhanget. Sd skadas ju uppenbarligen inte (vad gäller antalet väljare) ens av järnrörsskandaler. Det är bara vi andra som blir upprörda. Och, ärligt talat, jämfört med att utvisa bebisar, tonåringar och 95-åringar, så är ju lite slagsmål en västanfläkt på sätt och vis.

Nejdå, i en mening har du såklart rätt. Och jag var inte särskilt kategorisk. Men jag tycker att det är rimligt att ställa höga krav på politiker, men ännu högre krav på politiker som talar om solidaritet och rättvisa och sånt, jämfört med de politiker som önskar vinstmaximering, minskad förmögenhetsskatt och att kasta ut folk som inte är födda i landet därför att de inte är födda i landet.

Jag menar, vilken sorts krav är det ens meningsfullt att ställa på sd-politiker i sammanhanget. Sd skadas ju uppenbarligen inte (vad gäller antalet väljare) ens av järnrörsskandaler. Det är bara vi andra som blir upprörda. Och, ärligt talat, jämfört med att utvisa bebisar, tonåringar och 95-åringar, så är ju lite slagsmål en västanfläkt på sätt och vis.
Ja alltså jag tog inte upp SD i min förra post.

Moderaterna har verkligen inte varit parti -kasta ut folk, tidigare.

De var mycket mer välkomnande än S.

Rättvisa är väl någonting som alla partier i Sverige stått bakom, de har bara menat olika saker med rättvisa. Där L menade att rättvisa var lika rätt till bra utbildning tex och samma möjligheter för alla. (men en större frihet att välja). Medan S kanske mer ansågs vilja göra valen åt personer.

Fast, det borde ju vara tvärtom. De som har svårt att sköta sig, behöver tydligare regler för hur man gör, inte slappare.
Nu handlar ju det här inte riktigt om regler, snarare om att man både förväntar sig och kräver olika saker av olika personer. (Sen ska såklart alla vara lika inför lagen, men det är en annan sak.)

Nej såvitt jag förstått det reser i allmänhet Boomers utomlands för sina resurser, många gånger per år, och delar varken tid eller pengar med milennials och barnbarn.
Så kärlekslöst.

Jag delar gärna med mig av mitt välstånd till barnfamiljer.
Både inom och utom den egna familjen.

Men jag vill att det skall träffa så rätt som möjligt.
Till dem som behöver det och inte till Pappan att köpa en ny BMW för.

Om en person och hens partner tjänar 17 000 i månaden var och har 14 000 i hyra så verkar de knappt ha rätt till bostadsbidrag.
Men det tycker jag borde ändras på.
Där så borde både bostadsbidraget höjas ordentligt och så även nivån på inkomst som det provas mot.

Då borde bidragen landa rätt.

Jag läste en otroligt uppfriskande opinionstext i New York Times igår, om Hawaiis system med "women's court". Det är ett projekt där kvinnor som begått brott av alla slag utom de mest allvarliga får individuellt utformade stödprogram istället för att bli inlåsta. Googlade lite, och det verkar finnas andra liknande program i USA, ofta riktade till unga kvinnor som begått ej våldsamma brott.

Många av projekten har funnits länge och visar goda resultat, andra är på försöksstadiet. Nästan lika intressant som artiklarna är kommentarerna, där man ser hur otroligt grundmurad "lås in dem och kasta bort nyckeln!!"-tänket är hos människor. (Förutom när det är "Orättvist! Varför bara för kvinnor?" Paradoxalt? Ja.)

Oavsett vad man tycker, och oavsett att USA:s fängelsesystem ju är ett helt annat än Sveriges, är det spännande att läsa om projekt för att hjälpa folk ur brott och missbruk istället för att låsa in dem och få ett värre problem när de kommer ut. Här i Sverige verkar vi ju tyvärr gå åt lås in dem-hållet för barn, jag tror verkligen det kommer bli ett jätteproblem framöver.

Det fanns ju men blev borttaget och nu ersatt med ett villkorat. Så det är ju inte mycket att hurra för. När vi redan förlorat flera år i omställning.
Det nya elbils-bidraget är så oerhört mycket bättre än det gamla.
Det ger möjlighet för dem som är beroende av bil att ställa om till elbil.

Många människor klarar sig utmärkt helt utan bil.
Så de behöver faktiskt inget bidrag.
Dessutom så tycker jag att gränserna i hushållets inkomst är satta trevligt högt.
De är beroende på hur många barn som familjen har.

Två vuxna och tre barn har gränsen 1 010 240:-.

https://www.naturvardsverket.se/bidrag/elbilspremien/

Alltså, sett filmen på när han svarar på frågan nu. Och det värsta är hans sätt att svara på tycker jag, hur hsn förminskar det och skrattar bort det. Som om frågan är löjlig.
Inte första gången jag ser honom göra så.
Han reagerar så när han tycker att det är pinsamt.
För honom själv.
Och ibland även för andra.

Jag tror inte att man skall lägga så mycket värde i hur människor reagerar på olika saker.
Detta eftersom att människor reagerar så olika på olika saker.

Den reaktion som hos en människa betyder en sak kan hos en annan människa betyda något helt annat.

Jag tittar på 'Förädarna" och det som verkligen har slagit mig är just det.
Hur olika exakt samma reaktion kan tolkas och betyda.

Du kände inte till att din svägerska satt i styrelsen?
– Nej, jag tror inte att jag kände till det.

Ok Ulf.
Men helt ärligt.
Jag vet inte riktigt vad min svägerska gör om dagarna och vad hon driver för verksamhet.
Det är något som jag inte håller reda på.
Jag har fullt upp med mitt.

Och jag tror nog att Ulf har fullt upp...

Han har suttit med på möten där anslagen till en stiftelse där hans svägerska sitter i styrelsen har höjts. Pengarna har dessutom tagits från integration. Nu hävdar han att han inte kände till vad hans svägerska gör.
Håller du reda på allt som din svägerska gör?
Det gör faktiskt inte jag.

Och det är väl rätt troligt att människor med ungefär samma inställning till saker och ting kommer att stödja ungefär samma saker.
Och att det ibland händer utan att de faktiskt vet om det.

För mig så händer det ofta att jag presenterar något som berör mig för människor i min omgivning och de svarar med "Ja, jag läste det i förra veckan".

Människor som fungerar ungefär likadant kommer ofta till ungefär likadana slutsatser.
Som när två människor på var sin sida om Jorden oberoende av varandra gör samma uppfinning samtidigt.

Har du läst "Den hundrade apan" ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Hundredth_monkey_effect

Fast, det borde ju vara tvärtom. De som har svårt att sköta sig, behöver tydligare regler för hur man gör, inte slappare.
Nej det fungerar inte så.
De behöver hjälp och stöd för att kunna följa reglerna.
Eftersom att de inte klarar av det på egen hand.

En gång så stal en flicka en av mina hästar.
Det var inte så att hon inte visste att man inte får stjäla en häst.
Utan det var så att hon inte kunde låta bli ändå.

Och hon fick hjälp och stöd och är nu en fungerande vuxen.
En sådan som arbetar, försörjer sig, betalar skatt och mår i alla fall hyfsat bra.

Men helt ärligt.
Jag vet inte riktigt vad min svägerska gör om dagarna och vad hon driver för verksamhet.

Men helt ärligt.

Nej, de flesta småpratar inte om detaljer i dagsschemat med sina svägerskor på daglig basis. Min är läkare, men jag har glömt hennes inriktning, tex.

Men här är det alltså statsministern, och svägerskan heter Bildt i efternamn. Och det handlar om stora summor. Det skulle han ha känt till.

Det är fullständigt orimligt att han inte jävade ut sig. Jag tror inte att det var för att han inte visste. Det var för att han är i total avsaknad av integritet.

Deras väljare tycker ju likadant.
Så de kommer inte att ställa andra krav på SD än den politik och de åsikter som de levererar.

De som röstar på Miljöpartiet kan ju inte ställa några krav på SD utan bara på just Miljöpartiet som fick deras röst.

Men helt ärligt.

Oj, det vet jag med min svägerska. Och helt ärligt: den som är stadsminister och har den sortens makt som vederbörande har, ska och bör veta. Det är inte samma sak som för dig eller mig. Framför allt är jag (vet inte hur det är med dig) inte i en position där jag kan godkänna utbetalning av stora belopp till min svägerskas stiftelse.

Men här är det alltså statsministern, och svägerskan heter Bildt i efternamn. Och det handlar om stora summor. Det skulle han ha känt till.
Just en statsminister har ju så oändligt mycket saker att hålla reda på.
Så hur skulle han ha kunnat hålla redan på det?

Svägerskan sysslar med massor av saker som handlar om stora summor pengar.
Och dessutom så har de fått mina gamla, galna, hyresgäster i famnen.

Oj, det vet jag med min svägerska. Och helt ärligt: den som är stadsminister och har den sortens makt som vederbörande har, ska och bör veta. Det är inte samma sak som för dig eller mig.
Missar du aldrig något som andra håller på med och glömmer du aldrig bort något?

Jag håller med om att det borde ha hållits reda på.
Men samtidigt så kan jag förstå om något missas.
Svägerskan kanske undanhöll informationen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund