Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo så är det ju.
Man har det himla bra medan man använder andra människors pengar eller lever upp de lånade pengarna.
Problemet uppkommer så att säga längre fram.
När pengarna tar slut eller lånet måste betalas tillbaka.
Om inte tidigare när räntorna på lånen blir för betungande.

Men det är ju många som lever med den typen av ekonomi och tycker att det är en bra idé tills att det kör ihop sig.
Och så blir det Lyxfällan av det hela.
Jag förstår inte varför du passar på att klämma till folk på det där viset? Jag har inte sett uppgifter om att de som.deltar i det tv-programmet har gemensamma politiska sympatier.

Förstår att det känns bra för dig att partierna vill ha minskad asylinvandring, greppar att du mår bra i magen av att folk dör i krig istället för att kunna fly till ett tryggt land.

De som flyr MÅSTE inte till Sverige för att komma till ett tryggt land. Oftast räcker närområdets länder... Så kan de bli trygga och berika de länderna...

Landet som tar emot styr inte hur många ansökningar om asyl som ska komma in. De får vackert pröva de som kommer in oavsett antal.

Du läste alltså inte EUs nya direktiv som vi numera måste följa (även i Sverige) som säger att de kommer inte komma in i EU (iom det även inte Sverige) ? Så det ÄR lagstiftningen Sverige kommer följa !

Ska de ta emot alla då?
Jag tycker det är bättre att hjälpas åt.

Vad menar du med berika?

Ajust det... Läsförståelsen i den här tråden... Men absolut då kommer ett nytt ord för dej här !
Synonymer till berika · göra rikare, utöka

Det sägs ju att invandringen berikar Sverige ? Jag anser att viss invandring berikar, en stor del definitivt inte. Asylinvandring från närområdet (Ukraina tex) berikar Sverige. Somalia tex not so much. Men som sagt med tanke på att Somalia har massor med länder i närområdet så är det klart de säkerligen berikar sina närområdesländer. Lika kultur, lika religion, lika språk. Som sagt betydligt bättre asylsökande söker sej till närliggande länder så de kan återvända enklare när deras skäl för asyl upphört !

Ajust det... Läsförståelsen i den här tråden... Men absolut då kommer ett nytt ord för dej här !

Det sägs ju att invandringen berikar Sverige ? Jag anser att viss invandring berikar, en stor del definitivt inte. Asylinvandring från närområdet (Ukraina tex) berikar Sverige. Somalia tex not so much. Men som sagt med tanke på att Somalia har massor med länder i närområdet så är det klart de säkerligen berikar sina närområdesländer. Lika kultur, lika religion, lika språk. Som sagt betydligt bättre asylsökande söker sej till närliggande länder så de kan återvända enklare när deras skäl för asyl upphört !
Rasistiska påståenden.

Vilken bedrövlig människosyn detta visar på. Sorgligt och skrämmande

Jag kan tycka att det finns en ganska stor grupp som inte berikar vårt land utan mest sprider hat, splittring och konflikt. Ska de utvisas?

Vilken bedrövlig människosyn detta visar på. Sorgligt och skrämmande
Ja, och det blir omöjligt att argumentera mot eftersom ingenting

Du får det att låta som att det är någon slags sanning att somalier inte skulle berika Sverige, men i själva verket är det ju bara dina fördomar och åsikter.
Jag har dock ingen lust att få hela den här tråden att handla om rasism och invandring igen men vissa saker kan man ju inte bara låta stå.

Du får det att låta som att det är någon slags sanning att somalier inte skulle berika Sverige, men i själva verket är det ju bara dina fördomar och åsikter.
Jag har dock ingen lust att få hela den här tråden att handla om rasism och invandring igen men vissa saker kan man ju inte bara låta stå.
Jag har jobbat med somalier inom hemtjänsten som definitivt gjort samhället bättre. Det är ren och skär rasism i @corzette s inlägg. Det gör mig rejält illa till mods.

Jag säger att det är from nu mindre troligt att de blir insläppta i EU (Sverige) iom de nya direktiven OCH att de 4 största partierna S, M, SD och V står för mindre asylinvandring ! Det är INTE rasistiskt ! Det är att ta ansvar för de som redan finns. EU (Sverige) kan inte ta emot hur många som helst. Så ser verkligheten ut. Det är de nya direktiven som är framröstade i EU.

Jag säger att det är from nu mindre troligt att de blir insläppta i EU (Sverige) iom de nya direktiven OCH att de 4 största partierna S, M, SD och V står för mindre asylinvandring ! Det är INTE rasistiskt ! Det är att ta ansvar för de som redan finns. EU (Sverige) kan inte ta emot hur många som helst. Så ser verkligheten ut. Det är de nya direktiven som är framröstade i EU.
Nej, du skrev att invandrare från vissa länder berikar Sverige, medan de från andra länder inte gör det. Om det inte är rasism, vad är det då?

Nej, du skrev att invandrare från vissa länder berikar Sverige, medan de från andra länder inte gör det. Om det inte är rasism, vad är det då?

Just det läsförståelse var det ja...

Ja för de som kommer från Afrika ska hädanefter bege sej till sitt närområde. Dvs de kan välja valfritt annat afrikanskt land. Vilket borde underlätta för dem på så många sätt.

Ja för de som kommer från Afrika ska hädanefter bege sej till sitt närområde. Dvs de kan välja valfritt annat afrikanskt land. Vilket borde underlätta för dem på så många sätt.
Du sa ”jag anser att viss invandring berikar Sverige, Somalia not so much” - vad är det vi missförstår med detta menar du? På vilket sätt betyder det att det finns nya regler i EU? Det är vad du anser du skriver om, och det du anser är rasistiskt.

Du sa ”jag anser att viss invandring berikar Sverige, Somalia not so much” - vad är det vi missförstår med detta menar du? På vilket sätt betyder det att det finns nya regler i EU? Det är vad du anser du skriver om, och det du anser är rasistiskt.
Okej Somalia var ett exempel... Men det var tydligen ett "konstigt" exempel ????

Skulle jag valt ett annat afrikanskt land ? Hade de gjort exemplet tydligare ? Jag skulle skrivit Gaza i stället, de har massor med länder att bege sej till. De måste inte till Sverige. De pratar arabiska, så varför inte norra afrika som är arabisktalande ? Så kan de berika de länderna. Är det med rasistiskt att JAG tycker de borde ha det lättare att komma in i andra samhällen än just Sverige ? Vi pratar inte arabiska. Vi pratar Svenska !

Okej Somalia var ett exempel... Men det var tydligen ett "konstigt" exempel ????

Skulle jag valt ett annat afrikanskt land ? Hade de gjort exemplet tydligare ? Jag skulle skrivit Gaza i stället, de har massor med länder att bege sej till. De måste inte till Sverige. De pratar arabiska, så varför inte norra afrika som är arabisktalande ? Så kan de berika de länderna. Är det med rasistiskt att JAG tycker de borde ha det lättare att komma in i andra samhällen än just Sverige ? Vi pratar inte arabiska. Vi pratar Svenska !
Det är rasistiskt att du inte tycker att de kan berika vårt land beroende på var de kommer ifrån. De är inte en homogen grupp, och varför skulle de inte kunna bidra till vårt land bara för att vi inte pratar samma språk? Vi pratar inte ukrainska heller men det går bra tydligen?

Om man tycker att andra har problem med läsförståelsen, så kan det vara läge att reflektera över om problemet ligger hos en själv.

@Sharpless
@Mia_R

Socialdemokraterna byggde upp en gigantisk statsskuld under 1980 och 1990 talet.
Med en liten dipp under regeringen Bildt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statsskuld
https://www.riksdagen.se/sv/sa-fung...igare-regeringsbildningar-och-statsministrar/

Att låna från andra för att finansiera välfärden och på så sätt köpa sig makten i ett land är inte gångbart i längden.
Till slut så måste landet och människorna betala tillbaka pengarna.
Att sälja ut det som genererar pengar och kasta ut folk som betalar skatt, samtidigt som stora skattesänkningar görs som gagnar höginkomsttagarna medan sjuka och fattigpensionärer har svårt att klara av att köpa sina mediciner är inte heller gångbart. Den här regeringen gör sitt bästa för att sparka undan benen på folk, slänga ut vårdpersonal, utvisa skötsamma ungdomar, skapar fler arbetslösa, sänker ersättningarna, ökar de personliga konkurserna och vräkningarna av barn.

Även jag har en gång i tiden röstat på Reinfeldt, även Westerberg, men jag tror varken M eller L nånsin får min röst igen.

Och efter det rasistiska inlägget så finner jag det meningslöst att någonsin mer bemöta något som du skriver.

Du gör mig bara illa till mods.
Och det är ingen vinst i det för mig.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser