Nej, det är du som inte lyssnar, du är alldeles för inlåst i tanken att bil är det enda alternativet. Och det kanske är sant, där du bor.
Ingen har talat om att förbjuda bilar, ingen har talat om att alla måste cykla, ingen har talat om att ...
Det vi säger är, det behöver fixas FUNGERANDE infrastruktur, främst i städer, så att fler känner att de kan använda annat än bil. De flesta kan bli körda i motorfordon, det är helt klart sant, men det är fortfarande en ansenlig del av befolkningen som skulle kunna dra nytta av fungerande cykelinfrastruktur, och många som idag är beroende av att bli skjutsade kan använda cykel. Kanske inte att alla kan använda vanliga tvåhjuliga cyklar, men med el-assistans och/eller en trehjulig cykel, eller ...
Jag förstår verkligen inte hur ni tänker, ni som hävdar att "bygga fungerande infrastruktur för de som inte använder bil" är precis samma som att "nu ska vi förbjuda alla bilar, för alltid, överallt".
Men ja, i städer är det ofta nödvändigt att begränsa biltrafik, främst för att det rent fysiskt är omöjligt att få plats om alla skulle ta bil överallt, och då är det bra om det finns både alternativ, samt olika begränsningar för att förhindra "slentriantrafik".
Men självfallet måste det vara tillåtet för sjuktransporter, eller flyttlass, och så vidare. Och ingen säger att alla som kan alltid måste cykla eller använda kollektivtrafik.
Och, vill jag lyfta, att det är heller ingen som förespråkar att det ska finnas fungerande cykelvägar överallt, på samma sätt som jag inte sett någon insistera på att det behövs en sexfilig motorväg mellan Juoksengi och Svanstein.
Men för att återgå till verkligheten igen, ju fler av de som kan använda annat än bil gör det, desto bättre för alla. Men, finns det inte säker infrastruktur för att kunna cykla, ja, då är det inte så många som kommer cykla. Finns det bara 500 meter cykelväg, och för att använda den behöver man ta en omväg på en kilometer, eller att den är felaktigt konstruerad, etc, kommer folk undvika att använda den, och de som känner sig tillräcklig modiga cyklar i blandtrafik istället, och de som inte är modiga tar bilen. Men oavsett måste det till tillräckligt bra infrastruktur för att folk ska vilja använda den. Och självfallet är det kanske inte en cykelväg mellan Fjärdhundra och Morgongåva som ska vara det första man bygger (om det nu en borde finnas separat cykelväg den sträckan, vilket jag tvivlar).
Men det borde finnas bra cykelinfrastruktur så att folk känner att cykel är ett bra och säkert alternativ att ta sig från Stenhagen till Almtuna.