Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tänker du på då?
Och skall staten bedriva vinstdrivande företagande?
Självklart ska staten driva vinstdrivande företag, t ex LKAB, Vattenfall och Svenska kraftnät ger mer pengar som statliga bolag än att det ska säljas ut för kortsiktiga vinster, som kommunerna gjorde i samband med avregleringen. Som det är nu sitter vi/staten med Svarte Petter, på de lönsamma tågsträckorna konkurreras SJ ut. Eftersom SJ ska konkurrera och drivas med vinst trots att de blev sittande med bl a norrlandstågen har de inte råd att köpa in nya tåg, sträckor läggs ner, banorna har knappt underhållits sedan de byggdes.

Apotekstjänsterna i glesbygd fungerar inte, skolväsendet och vården skickar pengarna till skatteparadis och avregleringen av elmarknaden ledde till att mycket av vinsterna hamnar även de utomlands via Forum, E.on, Uniper, Statkraft osv. Konkurrensverket har sats helt ur spel som tillät några företag äta upp de mindre, se bara på bristerna när det gäller veterinärvård där flera mindre företagare har svårt att klara sig efter att t ex Evidensia tagit mycket av marknaden. Samtidigt sägs det att marknaden ska lösa problemen men den skapar fler inom allt från elektrifieringen till vården och livsmedelsförsörjningen.

Du sa ”jag anser att viss invandring berikar Sverige, Somalia not so much” - vad är det vi missförstår med detta menar du? På vilket sätt betyder det att det finns nya regler i EU? Det är vad du anser du skriver om, och det du anser är rasistiskt.
De nya reglerna i EU börjar gälla om typ 3 veckor, EU:s asyl o migrationspakt. Det är den högsta och längsta mur som någonsin byggts för att skydda EU länderna mot invandring. Det är inte rasistiskt utan bygger helt o hållet på den demokratiska processen.

Om typ 2 veckor kommer det knappt att delas ut några Svenska medborgarskap under dom kommande 8 åren.

Självklart ska staten driva vinstdrivande företag, t ex LKAB, Vattenfall och Svenska kraftnät ger mer pengar som statliga bolag än att det ska säljas ut för kortsiktiga vinster, som kommunerna gjorde i samband med avregleringen. Som det är nu sitter vi/staten med Svarte Petter, på de lönsamma tågsträckorna konkurreras SJ ut. Eftersom SJ ska konkurrera och drivas med vinst trots att de blev sittande med bl a norrlandstågen har de inte råd att köpa in nya tåg, sträckor läggs ner, banorna har knappt underhållits sedan de byggdes.

Apotekstjänsterna i glesbygd fungerar inte, skolväsendet och vården skickar pengarna till skatteparadis och avregleringen av elmarknaden ledde till att mycket av vinsterna hamnar även de utomlands via Forum, E.on, Uniper, Statkraft osv. Konkurrensverket har sats helt ur spel som tillät några företag äta upp de mindre, se bara på bristerna när det gäller veterinärvård där flera mindre företagare har svårt att klara sig efter att t ex Evidensia tagit mycket av marknaden. Samtidigt sägs det att marknaden ska lösa problemen men den skapar fler inom allt från elektrifieringen till vården och livsmedelsförsörjningen.
Tack för svaret.
Det var mycket intressant.
Jag hoppas att du förstod att jag på riktigt var intresserad av vad du tänker i frågan.

Tack för svaret.
Det var mycket intressant.
Jag hoppas att du förstod att jag på riktigt var intresserad av vad du tänker i frågan.
Jadå, jag tror inte du försöker sätta dit mig.

Sen har jag mycket åsikter om var skatten ska dras, där vinsten produceras och inte där huvudkontoren ligger.

T ex många kommuner har gruvor, kraftproduktion och skog, om en del av pengarna stannade kvar där det produceras skulle landsbygden klara sig bättre med att skapa en levande bygd för alla som bor där, istället för att servicen stängs ner, yngre flyttar och kvar blir några eldsjälar och äldre som kräver vård, men med färre vårdgivare då personalen inte klarar de höjda lönekraven.

Jag har jobbat med somalier inom hemtjänsten som definitivt gjort samhället bättre. Det är ren och skär rasism i @corzette s inlägg. Det gör mig rejält illa till mods.
Och nu ska de in och ta majoriteten av tunga poster i vår regering. Där kan man prata om illa till mods.

Ska man vara krass ligger dock inte min besvikelse alls på SD, de har varit rasister i snart 40 år - förmodligen det parti som varit ideologiskt mest konsekventa över lång tid. Som jag skrivit förr, det brukar bara ta några minuter in i en debatt med en SD-representant eller väljare innan rasismen visar sitt fula tryne. De försöker hålla tillbaka den a la Jomshofs Ungern-doktrin - men det funkar nästan aldrig. Den är en grundläggande kärnvärdering för dem. Det är från den nästan all politik tar sin utgångspunkt.

Besvikelsen är på de som inte längre ställer upp på grundläggande värderingar om människors värde och likhet inför lagen. De som gjorde det med näbbar och klor förr. De som gett upp och låtsas som det regnar. Som faller in i retoriken om vi och dem. Sådär som hänt tidigare i historien. Både politiker och väljare.

Och nu ska de in och ta majoriteten av tunga poster i vår regering. Där kan man prata om illa till mods.

Ska man vara krass ligger dock inte min besvikelse alls på SD, de har varit rasister i snart 40 år - förmodligen det parti som varit ideologiskt mest konsekventa över lång tid. Som jag skrivit förr, det brukar bara ta några minuter in i en debatt med en SD-representant eller väljare innan rasismen visar sitt fula tryne. De försöker hålla tillbaka den a la Jomshofs Ungern-doktrin - men det funkar nästan aldrig. Den är en grundläggande kärnvärdering för dem. Det är från den nästan all politik tar sin utgångspunkt.

Besvikelsen är på de som inte längre ställer upp på grundläggande värderingar om människors värde och likhet inför lagen. De som gjorde det med näbbar och klor förr. De som gett upp och låtsas som det regnar. Som faller in i retoriken om vi och dem. Sådär som hänt tidigare i historien. Både politiker och väljare.
Det är därför det är så viktigt att vara en av de som fortfarande slåss med näbbar och klor för de goda värdena. Att alltid kämpa emot den rasism och homofobi som numera frodas i samhället och i riksdagen.
Jag gör mitt bästa för att engagera mig i ett parti som står upp för medmänsklighet och mänskliga rättigheter, men önskar jag hade kapacitet att göra mer. För vi kan inte låta de "blå"bruna vinna valet igen, då blir samhället ännu mer giftigt.

Det är därför det är så viktigt att vara en av de som fortfarande slåss med näbbar och klor för de goda värdena. Att alltid kämpa emot den rasism och homofobi som numera frodas i samhället och i riksdagen.
Jag gör mitt bästa för att engagera mig i ett parti som står upp för medmänsklighet och mänskliga rättigheter, men önskar jag hade kapacitet att göra mer. För vi kan inte låta de "blå"bruna vinna valet igen, då blir samhället ännu mer giftigt.

Så inte V då ? Eftersom de med ställer sej bakom mindre asylinvandring till Sverige !

Jo, det är jobbigt att se hur mycket SD-anhängare vågar lätta på masken och säga nu. Det var aldrig fråga om att folk som sköter sig ska få komma hit, eller få stanna om de har skäl. Nu jublas det istället över att inga nya medborgarskap ska ges (hej @Smoothi) och vi kastar ut skötsamma människor som jobbar och gör rätt för sig.

Ska man vara krass ligger dock inte min besvikelse alls på SD, de har varit rasister i snart 40 år -
Jag tycker att problemet är att de har blivit så många.

Är det så människor verkligen alltid har tyckt, och nu vågar erkänna det när det nästan är rumsrent, eller är det fler som har blivit rasistiska?

Som jag skrivit förr, det brukar bara ta några minuter in i en debatt med en SD-representant eller väljare innan rasismen visar sitt fula tryne.
Jag har fått en annan förklaring på SD av en av grundarna som numera är utesluten.
Han var inte rasistisk nog.

Först så handlade det om en sorts utökad arvsrätt.
Rätten att ärva landet som förfäderna hade byggt.
Och att man för att få vara delaktig i det arvet behövde bidra på något sätt.
Kulturen som värnades var av typen Runstenar, gamla kyrkor och äldre texter.

Sedan så ballade allt ur och blev rasistiskt och maktgalet.
Och hatet tog sig in.

Är det så människor verkligen alltid har tyckt, och nu vågar erkänna det när det nästan är rumsrent, eller är det fler som har blivit rasistiska?
Detta undrar jag också, men tänker att det säkert är lite en blandning? Att ju mer man flyttar gränserna för vad som är ”okej” att säga för politiker, ju mer öppnar det upp för att fler människor ska följa efter, men samtidigt måste de ju nånstans haft den typen av tankar hela tiden? Jag har så svårt att se hur man skulle kunna få ihop Reinfeldts politik med den rasism som nu gäller, man byter väl inte helt människosyn?

De nya reglerna i EU börjar gälla om typ 3 veckor, EU:s asyl o migrationspakt. Det är den högsta och längsta mur som någonsin byggts för att skydda EU länderna mot invandring. Det är inte rasistiskt utan bygger helt o hållet på den demokratiska processen.

Om typ 2 veckor kommer det knappt att delas ut några Svenska medborgarskap under dom kommande 8 åren.
Saker som är demokratiska kan också vara rasistiska, det är något du återkommande verkar missförstå. Men ditt inlägg har ingenting med mitt att göra så i övrigt ser jag ingen anledning att bemöta detta.

Definiera gärna "de" för mig. Är det någon särskild nationalitet?
Eller är det ok om de är finländare, danskar, britter eller andra "finare europeer? Isläningar?

Sveriges välstånd byggdes till stor del av malm och skog. Malm som vi i sverige inte klarade av att förädla. Vi sålde Falukopparen till Tyskland. Tills vi lyckades värva en tysk och klarade jobbet själva.
Många innovationer bygger på utländskt knowhow.
Vallonerna t.ex. Om de inte hjälp oss hade vi inte kommit så långt. Idag skryter folk med sitt vallonblod
Invandringen av finländare och italienare t.ex - de som arbetat i våra fabriker.

Så nä. Jag har svårt med din kategorisering.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund