Exakt, och eftersom den är relativt billig så skulle man ha råd med en hel del bilvägsrenoveringar om man satte cykel överst, sedan tåg och bussar och sedan bilvägar.
Speciellt som regionerna som ofta har både har kollektivtrafiken och sjukvården i samma budget inom tio år eller så skulle få betydligt minskade kostnader i sjukvård.
Betänk att mer än hälften av olyckor med cykel som kräver sjukhusvård (o kostar pengar för regionen) tydligen sker för att trafikverket eller kommunen placerat farliga dolda föremål på cykelvägen.
Ingen skulle placera en grå stolpe eller en ett antal stenbumlingar mitt i en dåligt upplyst bilväg, eller en grå bom mitt över den så bilen måste köra upp på refugens gräs för att komma förbi. Eller ha en snäv sväng i nedförsbacke, ned i en mörk tunnel och där ha en 4 cm hög osynlig stenkant precis där tunnelns skugga börjar. Flera har skadat sig väldigt allvarligt i just en sådan tunnel i en stad. (om man inte cyklar kan jag behöva berätta att om man med sina smala hjul touchar en sådan kant från sidan faller man obevekligen.). Rent bortsett från potthål och sådant såklart som kan vara så illa att man inte kan cykla där.
Men trots detta är cykling så hälsosamt att sjukvårdskostnader minskar betydligt hos en cyklande befolkning.
Så det är beräknat att staten/kommunen får pengar för varje kilometer cykelväg de bygger så det är rena inkomster egentligen. Och om de byggde ofarliga cykelvägar skulle de vinna ännu mer.
Så om man bygger cykelinfrastrukturen först så får man extra pengar för varje kilometer som man sedan kan lägga på buss och tåg och i förlängningen bil som gynnas av att man reparerat vägarna för buss.