Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske partiledare, det har jag inte tänkt på. Men inte minister, vad jag kan se?
Nej, inte som minister (eller hennes tidigare lokalpolitiska karriär). Men hon har lyckats navigera det politiska landskapet bättre än de andra Tidö-partierna och fått lilla KD att vara fortsatt relevanta, inte minst genom vissa flirtar med S senaste året.

Sedan är jag förstås livrädd för att Magdalena Andersson hellre kommer vilja samarbeta med KD ä V om Tidö faller...

Nej, inte som minister (eller hennes tidigare lokalpolitiska karriär). Men hon har lyckats navigera det politiska landskapet bättre än de andra Tidö-partierna och fått lilla KD att vara fortsatt relevanta, inte minst genom vissa flirtar med S senaste året.

Sedan är jag förstås livrädd för att Magdalena Andersson hellre kommer vilja samarbeta med KD ä V om Tidö faller...
Ja, jag litar för närvarande inte särskilt mycket på s.

Problemet med politik är att de som kommer till toppen är för att de vill ha makt. Politiker som är ödmjuka och inte sätter makten framför allt, kommer inte hamna högt på listorna, och skulle de göra det, så kommer vi väljare att undvika att rösta på dem, för de är för osynliga.

Problemet med politik är att de som kommer till toppen är för att de vill ha makt. Politiker som är ödmjuka och inte sätter makten framför allt, kommer inte hamna högt på listorna, och skulle de göra det, så kommer vi väljare att undvika att rösta på dem, för de är för osynliga.
Jag tror att det gäller för alla typer av maktpositioner. Dock fördelas de flesta andra inte demokratiskt. Sen finns det ju uppenbarligen folk som gillar "starka" eller "karismatiska" ledare.

Jo, å andra sidan så handlar ju politiken om att få makt. Makten att genomföra sin politik. En politiker som inte skaffar sig makt kommer inte heller att få igenom sina idéer.

Det har varit min upplevelse under hela den här mandatperioden. Att de är amatörer. Och precis som du skriver, inte för att de driver en politik som jag inte har sympati för utan för att de är amatörer. Jag gillade inte besluten som fattades under regeringarna Reinfeldt heller. Men de var en duglig regering! Som om de faktiskt visste vad de höll på med.
Håller med, jag gillade inte Reinfeldts politik något vidare men det var ju aldrig som att jag skämdes över vår regering på det sätt som man gör nu. Där handlar det mer om att vi hade olika politiska idéer och jag kunde ändå förstå att han också ville landets bästa, här känns det verkligen bara som att man inte alls vet vad man gör.

Håller med, jag gillade inte Reinfeldts politik något vidare men det var ju aldrig som att jag skämdes över vår regering på det sätt som man gör nu. Där handlar det mer om att vi hade olika politiska idéer och jag kunde ändå förstå att han också ville landets bästa, här känns det verkligen bara som att man inte alls vet vad man gör.
Det är ju också så att det här inte är något som enbart rödgröna "extremister" säger. Tvärtom har ju både DN och till och med SvD varit mycket tydligt kritiska mot den här regeringen på liknande grunder som vi är här. Det finns högerlutande människor som ser bristerna hos just den här regeringen. Och att de bristerna är allvarliga och i viss mån hotar demokratin.

Jag såg ett kort (och nedklippt) inslag med Ebba Busch där hon kommenterar opinionssiffrorna.

Där säger hon: Och till alla de som nu sneglar mot Socialdemokraterna för att man vill ha lite mer välfärd. Till de säger jag nej!

Och det var ju tydliga besked. Ingen j-a välfärd åt er! Men hon kallade också sin sida av politiken för "det blå-gula laget". Det är smart retorik. Hon anspelar på landslaget men bland partifärgerna på hennes sida finns knappast något gult inslag.

Men det är ju han som berättar om förslaget i både artikeln och videon som länkades. Menar du att det inte är hans ansvar? Det är så intressant att det alltid är nån annan runt Kristersson som har gjort fel, aldrig han själv.
Men så är det i alla partier.
Att det finns människor bakom som lägger fram saker som partiledaren måste presentera och stå för.

Med just Kristersson så är det inte en positiv sak att jag pekar på människor bakom honom.
Han hade inte varit kapabel att hitta på allt detta själv.
Och det är då verkligen ingen smickrande bedömning i det.

Men så är det i alla partier.
Att det finns människor bakom som lägger fram saker som partiledaren måste presentera och stå för.

Med just Kristersson så är det inte en positiv sak att jag pekar på människor bakom honom.
Han hade inte varit kapabel att hitta på allt detta själv.
Och det är då verkligen ingen smickrande bedömning i det.
Så sammanfattningsvis är han en härlig person som alla vill samarbeta med, som aldrig skulle fiffla eller ljuga medvetet men som inte är särskilt kapabel?

När Olof Palme dog var det många som ville att Ingvar Carlsson skulle ta över som partiledare. Han vägrade först. Det var hans fru som sa, du måste göra det för partiet som gjorde att han till slut gick med på det.

När Olof Palme dog var det många som ville att Ingvar Carlsson skulle ta över som partiledare. Han vägrade först. Det var hans fru som sa, du måste göra det för partiet som gjorde att han till slut gick med på det.
Presenterades forskning nu i veckan, hörde jag på radion, att de som hemskt gärna vill bli chefer blir sämre chefer än dom som inte vill lika gärna, som inte siktar mot det.
Det är ju intressant i sammanhanget. 😊

Jag vet att kvinnor CURLAR MÄN... Samma människor som säger de är FEMINISTER... För de "kan inte säga nej?" eller vadå ?

VAD hjälper att vara feminist när kvinnor inte GÖR NÅT ? Ingen ANNAN kan göra jobbet åt dej om du blir överkörd hemma. Antingen så lämnar du "manchildkillen" eller så sätter du ned foten och gör nåt åt det.
Att sitta och gnälla i ett forum att "min kille gör ingenting hemma" är liksom "jaha, vad vill du VI ska göra åt det ?"

Visst kan vi heja på och säga "ta striden" men hur många trådar här går inte ut på att "men jag ääääälskaaaaar honom". Så länge vi har tjejer/kvinnor som tillåter "manchilds" kan feminismen stå å skandera bäst det vill. Det handlar inte om att utbilda män i hur de blir bättre. Som du själv säger "de vinner på att inte vara jämställd". Så om de KAN sitta och göra ingenting och gnälla medan kvinnorna gör "allt" så gör de det.

Så det du säger är att feminismen går ut på att curla kvinnor så de står upp för sej själva ? Ja då har ni att jobba på. För de kvinnorna gör det ju inte...

Du tror jag inte menar vad jag skriver. Om du bara visste hur många gånger jag får sitta på mina händer och inte skriva "enligt "normen" ärliga kommentarer" om vad jag tycker om kvinnor som inte står upp för sej själva. Och tro mej igen, jag VET att de är feminister. De vet att de inte ska curla sina manchilds. Men de gör det ÄNDÅ ????

Och då har jag bara tagit upp ett VANLIGT förhållande, ingen psykisk misshandel, ingen fysisk misshandel. Som många säger. Räcker med att det finns barn inblandade så är hela jämställdheten ute ur bilden. HUR anser du att feminismen hjälper här ? Återigen de HAR alla verktyg i lådan. men de använder dem inte. Till slut blir det separation, de som gör det säger själva att "äntligen tar jag bara hand om min egen skit" ...
Jag som du säger har säkert "många feministiska saker" jag håller med om. Ja de kallas SUNT FÖRNUFT.

Slutord. Citerar Grynet "Ta ingen skit" ... Grynet är definitivt en feminist som TYDLIGEN behöver komma i rutan igen.
Kommer jag kolla på programmet, nope. Men eftersom feminister inte lever som de lär så behöver de nån som peppar dem (eller nåt)
Svaret på denna fråga är mer feminism och handlar just om det här strukturerna som du inte trodde riktigt på.

Så jag upprepar mig. Det du klagar på här ovan är sådant man tvingar in i små barn när de går på förskolan. Det gör att kvinnorna har svårt att säga Nej och det gör att pojkarna inte är uppfostrade och inte kan prata ordentligt/kommunicera och vet inte hur man interagerar artigt.

Man tillåter inte barnen bara vara barn utan man tvingar barnen vara pojke eller flicka och man ger inte pojkar ett språk att använda vilket kan påverka dem till att ge ett mer fysiskt gensvar på orättvisor. Man trycker ned flickorna och tillåter dem inte säga nej till pojkar eller personal.

Så får du din situation ovan sedan.

Med mumliga manchildren och mesiga kvinnor.

Det verkar på något sätt ligga i tiden.
Att bara vara intresserad av vad den egna vinsten kan vara.
Och att inte se att allt sitter ihop så att alla måste ha det så bra som möjligt för att det skall bli bra på riktigt.
Men är det braI? Är det någonting som ska uppmuntras? Vad är det för fel på att inse att lite mer hänsyn till omgivningen är klädsamt och helt enkelt se till att personer som gör såhär inte bara bortförklaras som att de gör som alla andra.

Att döma det hårt är ju en del i att visa att det inte borde ligga i tiden? eller?

Jo, å andra sidan så handlar ju politiken om att få makt. Makten att genomföra sin politik. En politiker som inte skaffar sig makt kommer inte heller att få igenom sina idéer.
Haken är ju att man ibland får en känsla av att de inte har några idéer de vill få igenom. De vill bara ha positionen/statusen, inte makten så att säga. (Så tex kan bli lättpåverkade av ett parti som har ett slags horribel målbild.)

Alla våra partier (utom MP som kämpar för klimatet och SD som kämpar för fascismen) kanske är drabbade mer eller mindre av att vi har det riktigt hyggligt och det handlar mycket om att finjustera och förvalta. Vilket kanske är väldigt tråkigt och de anser att det är svårt att vidareförmedla till väljare.

Själv önskar jag att något parti i kommunen kunde bara -ja allt är riktigt hyggligt, nu ser vi till att förvalta det ordentligt, skolan, vården, fritiden. Vi ska inte ha några skrygbyggen och champagne.

Ja samma här, dvs jag röstade ju på alternativet rent av.

bestående av de fyra partierna Moderata samlingspartiet, Centerpartiet, Folkpartiet liberalerna och Kristdemokraterna.
(definitivt inte detta tidöröran dock! inte ens nära!)

Jag har aldrig skämts över någon S regering och inte haft känslan av att de var totala klåpare. Jag har kanske inte hållit med (som med kommunaliseringen av skolan osv) men ändå varit stolt över mitt land och stadsminister om än med alla sina fel (man kan ju tycka mycket om S ledare och herrgårdar men whatever).

(Pratade med en gammal hemlös M/Folkpartist, pensionerad VD bara en lunch häromdagen. Ja vad ska man rösta på, det går inte, vad ska man göra, man måste ju rösta, men kanske skippar jag det för Tidö är omöjligt och samarbete med V brr men bättre.)

Journalisterna måste sluta tvinga fram blockpolitik och politikerna med. Regeringen Reinfeldt gjorde faktiskt en dum sak där med blockandet, såhär i efterhand.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn