Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.regeringen.se/debattartiklar/2025/07/ta-bort-hinder-for-okat-barnafodande/

Det föds allt färre barn i Sverige. Förra året uppmättes det lägsta antalet födda barn per kvinna, 1,43 barn, som någonsin uppmätts. Om utvecklingen kvarstår, skulle det innebära att varje kommande generation blir cirka en tredjedel mindre än föräldragenerationen. Det påverkar hela vårt samhälle – ekonomiskt, socialt och kulturellt. Därför tillsätter regeringen nu en utredning för att förstå orsakerna till ett minskat barnafödande och hur hinder för att bilda familj kan tas bort.

politiken har absolut en roll i att minska eller ta bort de eventuella hinder som finns, så att alla de som vill bilda familj eller som vill få ett till syskon kan känna sig trygga i beslutet att göra det.

Samtidigt vill Tidö ta bort flerbarnstillägget. Och höjer inte barnbidraget i takt med inflationen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barnbidraget-pa-lagsta-nivan-pa-50-ar-gor-ingen-storre-skillnad

Samtidigt vill Tidö ta bort flerbarnstillägget. Och höjer inte barnbidraget i takt med inflationen.
Men just barnbidraget är inte något bra bidrag.
Det går till alla, även dem som inte behöver det.
Jag anser att ett redigt utökat bostadsbidrag är bättre.
Behovsprövade bidrag träffar bättre dem som verkligen behöver ett tillskott i kassan.

Men just barnbidraget är inte något bra bidrag.
Det går till alla, även dem som inte behöver det.
Jag anser att ett redigt utökat bostadsbidrag är bättre.
Behovsprövade bidrag träffar bättre dem som verkligen behöver ett tillskott i kassan.

Håller med dig om att ett generösare bostadsbidrag vore effektivt. Men det kommer aldrig ske när Tidö redan anser att halva Sverige (den fattigaste) går på bidrag. Att a-kassa och aktivitetsstöd inte är bidrag utan en beskattningsbar försäkring verkar Britz och resten av Tidö ha noll koll.

Kristersson pratade mycket om familjen som fick 45,000/månaden. Det handlar om 3 fembarnsfamiljer.

https://tidningensyre.se/2025/19-november-2025/sa-fa-har-46-500-i-samlade-bidrag-varje-manad/

Det ironiska i kråksången är att när aktivitetsstödet sänks så kommer fler arbetslösa att tvingas till bidrag, dvs försörjningstöd, fd soc. Som Tidö inte kan sänka.

Elsa Widding röstade emot Tidöpartierna – och Jimmie Åkesson anklagade henne för att ha blivit mutad.

Nu slår den tidigare SD-ledamoten tillbaka.

”Ringde flera gånger”

För Aftonbladet uppger hon att det aldrig skett någon övertalningskampanj från oppositionens sida inför omröstningen – men väl från Sverigedemokraterna.

Detta efter att Widding skrivit på sin blogg att hon inte tänkte rösta för regeringens linje om skärpta krav för medborgarskap.

– Då läste SD det och sedan satte de igång med sin övertalningskampanj. De ringde flera gånger samma dag, och även nästa dag. Och det fortsatte hela vägen in i kammaren. De sa att du kommer ångra dig, och de skickade ut en tjej som sa att hon blivit utskickad bara för att övertala mig, säger Widding.

Men hon röstade mot förslaget, vilket hon motiverade på bloggen:

"Det handlar ytterst om rättssäkerhet – alltså att människor ska kunna förstå vilka regler som gäller och kunna lita på att de inte plötsligt förändras under tiden."

”Extremt drev av hat och hot”

Under söndagens debatt i SVT gick Jimmie Åkesson till attack mot Amanda Lind, och frågade hur Elsa Widding och den andra SD-vilden, Katja Nyberg, mutats för att rösta med oppositionen.

– Nu håller Åkesson på och sprider ut att jag skulle vara mutad. Jag röstade ju med dem också i voteringar, skulle det betyda att de mutat mig?

– Det är så absurt alltihopa, och det har resulterat i ett alldeles extremt drev av hat och hot, säger Widding.

Hon vill inte närmare gå in på hur mycket eller vilken typ av hot som riktats mot henne.

– Men det känns för jävligt, det måste jag säga. Och jag vill att han ska veta om det. Han vet själv om att han ljuger, men alla andra, svenska folket, kanske inte förstår det.

Samtal från Stegrud

Enligt Elsa Widding hade hon bara haft en kort kontakt med Miljöpartiets Annika Hirvonen innan omröstningen.

– Hon var inte påstridig utan sa bara att det var en viktig omröstning i morgon. Inte något om ’du röstar väl med oss’ eller något sådant. Jag sa att jag inte hunnit sätta mig in i frågan, utan ville läsa remissinstanserna, säger Widding.

Samtalet från Hirvonen hade kommit bara någon timme efter att Sverigedemokraternas Jessica Stegrud ringt upp i samma ärende, enligt Widding.

Elsa Widding kan inte svara på frågan om hon kommer rösta emot Tidöregeringen fler gånger under följande voteringar.

Aftonbladet söker Jimmie Åkesson för en kommentar.

Elsa Widding röstade emot Tidöpartierna – och Jimmie Åkesson anklagade henne för att ha blivit mutad.

Nu slår den tidigare SD-ledamoten tillbaka.

”Ringde flera gånger”

För Aftonbladet uppger hon att det aldrig skett någon övertalningskampanj från oppositionens sida inför omröstningen – men väl från Sverigedemokraterna.

Detta efter att Widding skrivit på sin blogg att hon inte tänkte rösta för regeringens linje om skärpta krav för medborgarskap.

– Då läste SD det och sedan satte de igång med sin övertalningskampanj. De ringde flera gånger samma dag, och även nästa dag. Och det fortsatte hela vägen in i kammaren. De sa att du kommer ångra dig, och de skickade ut en tjej som sa att hon blivit utskickad bara för att övertala mig, säger Widding.

Men hon röstade mot förslaget, vilket hon motiverade på bloggen:

"Det handlar ytterst om rättssäkerhet – alltså att människor ska kunna förstå vilka regler som gäller och kunna lita på att de inte plötsligt förändras under tiden."

”Extremt drev av hat och hot”

Under söndagens debatt i SVT gick Jimmie Åkesson till attack mot Amanda Lind, och frågade hur Elsa Widding och den andra SD-vilden, Katja Nyberg, mutats för att rösta med oppositionen.

– Nu håller Åkesson på och sprider ut att jag skulle vara mutad. Jag röstade ju med dem också i voteringar, skulle det betyda att de mutat mig?

– Det är så absurt alltihopa, och det har resulterat i ett alldeles extremt drev av hat och hot, säger Widding.

Hon vill inte närmare gå in på hur mycket eller vilken typ av hot som riktats mot henne.

– Men det känns för jävligt, det måste jag säga. Och jag vill att han ska veta om det. Han vet själv om att han ljuger, men alla andra, svenska folket, kanske inte förstår det.

Samtal från Stegrud

Enligt Elsa Widding hade hon bara haft en kort kontakt med Miljöpartiets Annika Hirvonen innan omröstningen.

– Hon var inte påstridig utan sa bara att det var en viktig omröstning i morgon. Inte något om ’du röstar väl med oss’ eller något sådant. Jag sa att jag inte hunnit sätta mig in i frågan, utan ville läsa remissinstanserna, säger Widding.

Samtalet från Hirvonen hade kommit bara någon timme efter att Sverigedemokraternas Jessica Stegrud ringt upp i samma ärende, enligt Widding.

Elsa Widding kan inte svara på frågan om hon kommer rösta emot Tidöregeringen fler gånger under följande voteringar.

Aftonbladet söker Jimmie Åkesson för en kommentar.
Han och hans parti är experter på att sprida lögner.

Det här är kärnkraft

Visa bifogad fil 184934

Det är en gammal teknik, inte särskilt pålitlig och ganska skitig.

Det blir också oerhört dyrt att med statliga pengar betala Volvo för att bygga upp fabriken igen och dessutom lova Volvo att de får 1.000.000 i garanterat pris för varje bil. Och så lovar vi Volvo ännu mer i skrotbilspremie

Visst det går säkert att få dit både led-lampor och ABS-bromsar, men bottenplattan är ändå från 50-talet.

Ska vi verkligen backa in i framtiden?
Jag ser att du inte riktigt hängt med in i den tid vi lever i nu, 2026. Vi ska satsa på ny bra teknik och hänga med.

Jag tycker frågan snarare blir om vi ska bli akterseglade och återgå till ett samhälle där elkraft är något som finns ibland.

Nu är jag partisk på det sätt att jag finns nära forskningen, men att satsa på att bygga ut bara vindkraft och ingen baskraft är verkligen vansinnigt. Tyskland ångrar sig. Andra går balanserade vägar. Vi ska inte bli nästa land att vägra se konsekvenserna innan vi ångrar oss.

Han och hans parti är experter på att sprida lögner.

Säger ni i samma andetag som ni då menar på att "vildarna" skulle tala sanning ? Är det för de inte är SD längre ? Då pratar de sanning "helt plötsligt" ? Ursäkta att jag skrattar men ni är för roliga ibland 🤣

Sorry men jag kallar det efterkonstruktion !

Jag ser att du inte riktigt hängt med in i den tid vi lever i nu, 2026. Vi ska satsa på ny bra teknik och hänga med.

Jag tycker frågan snarare blir om vi ska bli akterseglade och återgå till ett samhälle där elkraft är något som finns ibland.

Nu är jag partisk på det sätt att jag finns nära forskningen, men att satsa på att bygga ut bara vindkraft och ingen baskraft är verkligen vansinnigt. Tyskland ångrar sig. Andra går balanserade vägar. Vi ska inte bli nästa land att vägra se konsekvenserna innan vi ångrar oss.
Jepp, men kärnkraft är ingen ny teknik och är inte ekonomiskt försvarbar.

Ingen vill bygga kärnkraft kommersiellt.

Och kärnkraften behövs inte för att "balansera" nåt system. Det finns lösningar och fler utvecklas. Kommersiellt gångbara.

https://klimatgranskaren.se/kritik-mot-regeringens-linje-stammer-inte/

Nej Tyskland ångrar sig inte, på samma sätt som det finns delade åsikter om kärnkraft i Sverige så finns det också i Tyskland.

As the war in Iran threatens to choke off oil and gas supplies from the Persian Gulf, China is seizing the moment to extend its dominance in wind power. Across China, hilltops are dotted with wind turbines, and long rows of them span many miles in western deserts. Ultrahigh-voltage power lines carry electricity thousands of miles to the energy-hungry factories along China’s coast.

Last year, China installed three times as much wind power capacity as the rest of the world combined, even as its turbine exports jumped. The global industry’s center of gravity has shifted decisively: All of the world’s six largest wind turbine manufacturers are Chinese, displacing once-dominant European firms and companies like General Electric.

The war has made China’s investments in wind look prescient. Its Asian neighbors, long reliant on Middle Eastern oil and gas, are struggling to secure fuel supplies. Meanwhile, China, with its massive reserves and modern electric grid, is better positioned to weather the energy crisis.

Intressant vad som händer när ett land är hänsynslöst pragmatiska och inte förespråkar någon ideologi eller klimattänk. Bara effektivitet.

Jepp, men kärnkraft är ingen ny teknik och är inte ekonomiskt försvarbar.

Ingen vill bygga kärnkraft kommersiellt.

Och kärnkraften behövs inte för att "balansera" nåt system. Det finns lösningar och fler utvecklas. Kommersiellt gångbara.

https://klimatgranskaren.se/kritik-mot-regeringens-linje-stammer-inte/

Nej Tyskland ångrar sig inte, på samma sätt som det finns delade åsikter om kärnkraft i Sverige så finns det också i Tyskland.
Tittar man på kärnkraftsutbyggnaden i världen ser man en storsatsning från ett antal länder. Idag finns det cirka 440 kärnkraftsreaktorer belägna i 32 olika länder, enligt World Nuclear Association (WNA). Ytterligare 60 reaktorer är under konstruktion, och 110 planeras att byggas. Enligt WNA överväger eller planerar cirka 30 länder som idag inte har kärnkraft att starta nya kärnkraftsprogram.
https://www.tn.se/ekonomi/39438/kar...-satsar-pa-karnkraft-sverige-maste-valja-vag/

Länder som påböjat byggandet av nya reaktorer

Argentina, Bangladesh, Brasilien, Kina, Egypten, Frankrike, Indien, Iran, Japan, Sydkorea, Ryssland, Slovakien, Turkiet, Ukraina, Storbritannien.

Källa: World Nuclear Association (WNA).

Norge håller på utreder byggandet av landets första kärnkraftverk då de känner av de höga elpriserna och exporten till EU. Finland skulle bygga ytterligare ett kärnkraftverk utanför Vasa, tillsammans med Ryssland. De planerna lades ner pga kriget i Ukraina.

I morgon bitti samlas gruppledarna hos talman Andreas Norlén för att prata ut om kaoset i kvittningssystemet, som uppstod efter SD:s kupp i förra veckan. SD tog in två ledamöter som egentligen skulle ha avstått från omröstningen.

Detta då Tidöpartierna hotades av att förlora omröstningen – eftersom SD-vildarna Elsa Widding och Katja Nyberg röstade med oppositionspartierna.

Nu visar protokoll från riksdagens omröstningar, som Expressen tagit del av, att liknande skett tidigare.

SD hade också fler ledamöter än man meddelat inför omröstningar den 15 april och 16 april.

Även då behandlade riksdagen frågor som är viktiga för Tidösidan. Däribland uppehållstillstånd för personer som bistått svenska styrkor utomlands och trygghetsberedningens förslag på det kriminalpolitiska området.

Intressant vad som händer när ett land är hänsynslöst pragmatiska och inte förespråkar någon ideologi eller klimattänk. Bara effektivitet.
Det skribent "glömde" berätta är att Kina samtidigt satsar ännu mer på kolkraft, tror jag läste att Kina bygger nya kolkraftverk i en takt som är 6-7 gånger vad hela resten av världen gör tillsammans.

Edit. Sökte och det är nu tydligen ännu mer, 2023 skall siffran tydligen vara 20 ggr

Senast ändrad:
Säger ni i samma andetag som ni då menar på att "vildarna" skulle tala sanning ? Är det för de inte är SD längre ? Då pratar de sanning "helt plötsligt" ? Ursäkta att jag skrattar men ni är för roliga ibland 🤣

Sorry men jag kallar det efterkonstruktion !
Jag tror nog att det är mer sannolikt att "vildarna" talar sanning.
Och jag skall motivera det.

Inom partierna så är det viktigt att hålla ihop och skydda partiet.
Allt för att få bästa valresultat nästa gång.

Som vilde har man inget att förlora mer än sin egen heder.
Nästa val är man ändå inte med i.
Det gör att sanningen blir enklare att hålla sig till.

Och det gäller alla partier och vildar.

Vid årsskiftet börjar Sveriges superhemliga underrättelsetjänst, UND att jobba. Personerna jobbar säkert under falska identiteter och om nån råkar bli avslöjad så förnekar regeringen allt. Undercover.

Min sambo är faktiskt inte särskilt sentimental.
Det verkar ha gått över i 3-dje generation.
Svärfar var både sentimental och oerhört pragmatisk samtidigt.
Jag är inte heller sentimental, men jag har förståelse att man kan vara det. Jag är väldigt ödmjuk och har stor respekt för det jag har till låns att förvalta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!