Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var hittar du den billiga elen? Med låga magasin efter vintern så är det inte vattenkraften iaf.

vi exporterar el i stort sett varje dag, året runt. Vilket ibland gör att priserna är höga.

Med kärnkraft blir de alltid höga plus det vi ska betala via skattsedeln. En hel statsbudget.

Vind är billigt, sol är billigt. Det blir lite dyrare när man behöver lagra det men fortfarande billigt,

Jo det är faktiskt det.

Rent tekniskt så är det svårt att hålla igång ett elsystem utan någon stabil baskraft.
Det blir annars lätt att det blir instabilt och slocknar som i Spanien.

Det blir också risk för effektbrist med elransonering.

Strömavbrottet i Spanien berodde inte på brist på så kallad baskraft utan var en kedja av händelser.

Men visst det kan vara svårt att hålla igång ett elsystem, men man måste fråga sig om det inte finns billigare sätt än att lägga en hel statsbudget på kärnkraft?

Man skulle till exempel kunna använda sig av modern teknik istället för föråldrad kärnkraft.

vi exporterar el i stort sett varje dag, året runt. Vilket ibland gör att priserna är höga.

Med kärnkraft blir de alltid höga plus det vi ska betala via skattsedeln. En hel statsbudget.

Vind är billigt, sol är billigt. Det blir lite dyrare när man behöver lagra det men fortfarande billigt,
När oljepriserna går upp får alla vara med och betala. Trots egen oljeproduktion i Norge är diesel och bensin dyrare än i Sverige. Vi är en del av EU och vår elproduktion är en del av marknaden. Vi varken kan eller får tvinga producenter att enbart sälja i Sverige, det borde jag inte behöva förklara för dig. Inte heller varför vi inte klarar av att enbart överleva på sol, vind och vatten.

När oljepriserna går upp får alla vara med och betala. Trots egen oljeproduktion i Norge är diesel och bensin dyrare än i Sverige. Vi är en del av EU och vår elproduktion är en del av marknaden. Vi varken kan eller får tvinga producenter att enbart sälja i Sverige, det borde jag inte behöva förklara för dig. Inte heller varför vi inte klarar av att enbart överleva på sol, vind och vatten.

Och?? ja vi är väl överens om varför el-priserna i Sverige ibland är höga...

Men det är inget skäl till att de alltid ska vara höga genom kärnkraft plus det vi måste betala via skattsedeln, typ en hel statsbudget.

Sverige, klarar sig utmärkt på vatten, sol och vind. Sen kan vi behöva bränna olja några dagar per decennium.

Och?? ja vi är väl överens om varför el-priserna i Sverige ibland är höga...

Men det är inget skäl till att de alltid ska vara höga genom kärnkraft plus det vi måste betala via skattsedeln, typ en hel statsbudget.

Sverige, klarar sig utmärkt på vatten, sol och vind. Sen kan vi behöva bränna olja några dagar per decennium.
Nej, vi klarar oss inte utmärkt på bara sol, vind och vatten. Bränner olja gör vi lite nu och då, då vi kör bl a Karlhamnsverket även sommartid för att klara överföringarna. Där hade vi för övrigt ett stort oljeutsläpp för bara några år sedan. :(

Apropå diskussion av vegetarisk mat i skolan. FYI Fetterman är en demokratisk senator från Pennsylvania. Han röstades fram som en liberal demokrat. Han har senare fått en stroke och blivit galen. Fetterman pratar hela tiden om att hans partikamrater har TDS. Han stödjer också Israel, inklusive deras folkmord.

“I remain strongly pro-choice, pro-weed, pro-LGBT, pro-SNAP, pro-labor and even pro-rib-eye over bio slop.”

Nej, vi klarar oss inte utmärkt på bara sol, vind och vatten. Bränner olja gör vi lite nu och då, då vi kör bl a Karlhamnsverket även sommartid för att klara överföringarna. Där hade vi för övrigt ett stort oljeutsläpp för bara några år sedan. :(
Och när mest el behövs vad händer då, jo då blåser det minimalt och soltimmarna är få så att få hela samhället att gå på vind och solkraft är en utopi och miljöpartisternas våta dröm bara, vi förbrukar mer och mer el, inte bara i Sverige utan i hela EU m.fl. länder så att driva detta med enbart förnyelsebar energi är en utopi, vilket vissa inte vill inse.

Strömavbrottet i Spanien berodde inte på brist på så kallad baskraft utan var en kedja av händelser.
Jag vet precis vad strömavbrottet i Spanien berodde på.
Och jag vet också att det är oerhört svårt att förebygga det.

Frekvensen i elsystemet behöver stabilitet.
Den stabiliteten behöver komma från el som genereras stabilt och inte fluktuerar beroende på vindpustar och moln.

Man behöver helt enkelt el som håller takten.

Vilken modern teknik syftar du på skulle användas till detta?

Jag har tidigare i tråden länkat till Battery Dome, men ingen i tråden verkar förstå vad den gör.
Så jag provar igen.

https://energydome.com/co2-battery/

Apropå diskussion av vegetarisk mat i skolan. FYI Fetterman är en demokratisk senator från Pennsylvania. Han röstades fram som en liberal demokrat. Han har senare fått en stroke och blivit galen. Fetterman pratar hela tiden om att hans partikamrater har TDS. Han stödjer också Israel, inklusive deras folkmord.

“I remain strongly pro-choice, pro-weed, pro-LGBT, pro-SNAP, pro-labor and even pro-rib-eye over bio slop.”
Även i hans fall är det där väl delvis för den superviktiga maskulinitets-signaleringen. Han säger pro-LGBT, och då måste han säga pro-kött för balansens skull 🙄Han halmgubbar ju här, precis som svenska högern i diskussionen om vegetarisk skolmat (fast han säger bio slop istället för strimlad soja). Men ja, absolut är det så att den svenska ytterhögern lånar många talepunkter från USA.

Vi är beroende av andras elsystem för att kunna hålla stabilitet i elförsörjningen.

Det är ett val mellan en massa strömavbrott med billig el däremellan och litet dyrare el som är stabil.
Jag väljer stabil el för min del.

Nu så producerar jag ju dessutom billig solel till mig själv och delvis åt andra, så jag kan säkert ordna så att jag blir opåverkad vid strömavbrott också.
Litet mera batterier bara så klarar jag några timmar här och där som det kommer att bli.
Men de flesta kan inte göra så.

Men det är onekligen ett bra argument vid uthyrning av bostäder.
Hyr hos oss - slipp strömavbrott.

Kan du sluta kalla det tvångsblandning? Det är ingen som tvingar dit folk
Men samtidigt.
Om man har valt att bosätta sig i ett villaområde så kanske man inte vill upptäcka att man hamnat i ett höghus-område efter några år.
Så jag förstår att det blir protester.

Men det blir alltid protester när människors närområde förändras.
Oavsett om det gäller att bygga flera hus, hugga ner en skog eller dra en ny väg.
Det verkar vara själva förändringen som skaver.

Okej, men berätta då för oss tekniker hur det skall gå till!

För hittills så har inga ingenjörer lyckats med att lösa den ekvationen.
De är säkert oerhört intresserade av vad du kan bidraga med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund