Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej! Det är nog en tolkning som du gör. Jag bär den som skydd för vind och väder. Inte för att hylla terrorism.

Och jag tycker att du passerar ganska många gränser när du kallar ett ganska vanligt plagg för "våldtäktssjal".

Det är väl mest IDF som har sexuellt trakasserat och våldtagit palestinier.

https://www.theguardian.com/world/2...rce-palestinians-out-of-west-bank-report-says

https://www.timesofisrael.com/5-idf...-abuse-of-palestinian-detainee-at-sde-teiman/

Ingen av de fem soldaterna fälldes och ilskan över att de åtalades gjorde att den högsta militära åklagaren avgick och åtalades.

https://www.bbc.com/news/articles/cy0kpd97qqko

Jag har så svårt att förstå grejen med den här ryggmärgsreaktionen (främst hos gubbar av alla kön och åldrar, men mest faktiska gubbar) att förneka klimatförändringar i kommentarsfält till alla artiklar som ens nuddar vid ämnet. Vad är grejen? Jag antar att det är en skyddsmekanism. Om man gråtskrattsmajlyar åt hotet så finns det inte, typ.
Tror att de tycker att klimathot är feminint och de vill verka manliga.

Finns ju forskning på det.

Folk lade för mycket tyngd i att klimatet hotade kvinnor, barn och svaga grupper för många år sedan. Vilket det ju gör, men ev kunde man varit tydliga med att det även kan drabba män. Den nuvarande manligheten vill inte värna om kvinnor, barn och svaga grupper eftersom det är omanligt. Och eftersom klimatförändringar drabbar bara kvinnor, barn och svaga grupper kommer de inte drabba dem utan bara B-laget som de inte bryr sig om. Därmed är klimatet inte manligt och de måste förneka klimatförändringar.
(alltså manosfären).

(Sedan är det ju fler kvinnor på universiteten nu, vissa män måste undvika allting där kvinnor vunnit visst insteg så de flyr vetenskap? Wowo brukade ju vara feminint, men hela wowo rörelsen i USA har flyttat in till republikanerna och har tagig över folkhälsoinstitutet, hände runt Corona då även yogarörelsen flyttade från amerikansk vänster till amerikansk höger.)

Detta binder såklart även bakåt till den gamla historiska
kvinnor-vilda, ohämmade, naturen och
mannen-fokuserade, kontrollerade, civilisationen

Klimatförändringarna händer inte i staden i bilen.

De händer ute i naturen, utanför bilen.

Och det stämmer ju delvis. Den som alltid tar bilen och aldrig rör sig utomhus utan på gymmet och kontoret och bor mitt inne i storstaden. Den kommer märka att förändringarna händer senare naturligtvis iom att den inte är så uppmärksam. Tex fallna träd märks först när de fallit på bilen, översvämning märks först när bilen flyter iväg och snö märks först om man måste gräva fram bilen, måste man inte gräva fram den märker man inte att den inte fallit. Dvs alldeles för sent för att han ska kunna klara av att reagera och engagera sig i klimatet.

Senast ändrad:
Wow ... Så man är inte "normal" om man inte sätter sej och stoppar E4 i klimatprotest ?

Vem faan vill va normal ? Klimatet ändrar sej oavsett vad vi gör. Inte gör ...
Erosioner längs med kuster är inte ett "klimatproblem" mer än "det händer när sand möter vatten".

Klimatet ändrar sig inte oavsett vad vi gör. Det vet du ju själv iom att du skriver det motsatta precis här nedanför.

Erosioner längs med kuster är sjävklart ett klimatproblem iom att mer vatten möter sanden...

Extremväder ... Kanske det. Är det pga klimatförändringar ? Uppenbarligen iom att det är klimatet som händer.
Bryr jag mej ? Inte nämnvärt. (vilket framgått sen tidigare) ... Kan vi vända det extrema vädret genom att i Sverige minska på bilåkandet ? NOPE (naivt att tro) ... När skogar brinner i andra delar av världen som släpper ut mer koldioxid

Taget från https://tidningenglobal.se/2026/09-...betydligt-hogre-an-vad-som-hittills-antagits/

Tack vare The European Space Agency kan de nya Sentinel-2-satelliterna nu analysera områden på 20 gånger 20 meter. Med den bättre upplösning har man kommit fram till att man tidigare hade missat små naturbränder, vilket ökade den totala ytan som har brunnit med nästan 70 procent. De nya uppgifterna visar att ett område 800 miljoner hektar vegetation världen över årligen går upp i rök. Det är en lika stor yta som Australien. Dessa stora och små bränder släpper ut stora mängder koldioxid och partiklar. I rapporten beräknades att det totala koldioxidutsläppet från bränder världen över är 3,4 Gton per år (som jämförelse: utsläppen från fossila bränslen är cirka 10 Gton per år).

Då är det alltså 10 Gton fossila bränslen i VÄRLDEN varav Sverige i transporter (jordbruk, arbetsmaskiner och transporter) släpper ut ca 26 miljioner ton (0,026 Gton)... Vi är inte ens en droppe i havet. DÄRFÖR bryr jag mej inte om klimatet och ändringar av den.

Om du har ett nära fullt badkar spelar varje droppe roll. Speciellt om ens minskande droppar kan få även andra att ändra sig. Du vet ju själv att det är en jätteskillnad om du har en tom hink och kranen är avstängd eller om du har en tom hink och kranen droppar. Det blir mer vatten om kranen droppar...
Så det spelar roll om Sverige släpper ut koldioxid.

Därför att det finns dessutom en klimatändring som kommer från "så här fungerar jorden" ... Dvs utan påverkan av människan.
Ja och den är inte på väg mot varmare tider. Om du skulle vilja skriva om sådant på forum kan jag rekommendera en kurs... (jag gick precis en, den var väldigt bra, rekommenderas varmt.)

SKA man som "miljöaktivist" bry sej så finns det andra ställen att vara på än Sverige. Amazonas regnskog, Chinas bergspartier som skövlas mm. Hjälpa till i Sahara för att stoppa öknens spridning osv osv. Om man sväljer kameler men silar mygg är liksom som att dunka sej själv i ryggen över ingenting !
Lustigt nog är det bara personer som vill att folk inte ska göra någonting åt klimatproblemet som säger så som ovan.

Tänker du att avgaser från bensinbilar är fantastisk för människor med astma eller naturen utan koldioxiden?

Kina är riktigt hyggliga på att också återställa bergspartier. Men om du bodde i Kina skulle du inte velat att de gjorde någonting åt sina kolkraftverk och eventuella skövlingar misstänker jag starkt.

De som faktiskt planterar träd i Sahara för att minska ökenspridning och öka matsäkerheten är även engagerade i klimatet...

Det är de som är bekymrade över Amazonas regnskog som även är bekymrade över klimatet och faktiskt hur Amazonas regnskogar påverkar klimat och regn.

Och det är de som är bekymrade över klimatet som även försöker rädda Sveriges skogar från skövling. Det är inte bättre om vi ersätter Sveriges skogar med plantage än när de ersätter en regnskog med palmoljeplantage, det är samma sak.

Men du bryr dig inte om någonting av detta, du bryr dig bara om vem som bor var och helst absolut inte nära dig.

Vilket borde göra dig extremt engagerad i klimatfrågan, iom att fler blir tvungna att bo just nära dig, kanske rent av i ditt kvarter om deras land försvinner...

Nu har jag berättat hur klimathotet påverkar min vardag. Då kanske vi kan gå tillbaka till min fråga till dig, om ditt påstående att "islam är ett pågående hot mot Sverige". Utveckla gärna.

Dvs du har inte läst mina inlägg sen tidigare om islam ? Har skrivit spaltmeter om det.

Och jag misstänker att du inte är en av dem som kommer säga sen när Islam tar över i det svenska samhället "att du inte såg det komma" ... Väldigt naiv inställning ...

Özz Nujen gnäller på S =)

1780085037657.webp

På högra sidan kompakt vansinne. På vänstra sidan övervägande grönt. Som förväntat?

Övervägande ? Ja det ska bli intressant att se hur S tror de ska få ihop en majoritet när den sidan inte verkar överrens om något.

Jag förstår de som säger "Men om tidö är så sams så spelar du ju ingen roll vad man röstar på" Då Tidöregeringen VILL visa att de är en stabil samlig partier. Med stor sannolikhet för bättre resultat i en riksdag.

Men jag förstår inte hur den rödgröna sidan tänker. Visst de kan ju sitta i en majoritetsregering men de kommer ju inte komma fram till många nya gemensamma beslut...

Dvs du har inte läst mina inlägg sen tidigare om islam ? Har skrivit spaltmeter om det.

Och jag misstänker att du inte är en av dem som kommer säga sen när Islam tar över i det svenska samhället "att du inte såg det komma" ... Väldigt naiv inställning ...
Jag har sett dig häva ur dig spaltmeter med fördomar. 🤷‍♀️ Men check, då vet jag du inte kan visa på något i din vardag eftersom du inte svarar på frågan.

Och jag misstänker att du inte är en av dem som kommer säga sen när Islam tar över i det svenska samhället "att du inte såg det komma" ... Väldigt naiv inställning .
Varför du så förfärligt rädd för det?

Med tanke på spanska inkvisitionen så går det där att ordna på många sätt.

De flesta muslimer i Sverige är sekulariserade, precis som majoriteten kristna. Jag känner de som både äter fläsk och/eller dricker alkohol. Fanatiker oavsett religion är otäcka individer, svensk lag ska gälla oavsett religiöst trosamfund. Kosherslakt är förbjuden i Sverige. Kosherslakt innebär att djuret avlivas med ett snitt i halsen och töms på blod, det får inte vara bedövat innan slakten. Halalslakt godkänner att djuret är bultat innan det töms på blod så all svensk slakt i Sverige är godkänd halal då djuret enligt lag ska vara bedövat innan det avlivas.

Övervägande ? Ja det ska bli intressant att se hur S tror de ska få ihop en majoritet när den sidan inte verkar överrens om något.

Jag förstår de som säger "Men om tidö är så sams så spelar du ju ingen roll vad man röstar på" Då Tidöregeringen VILL visa att de är en stabil samlig partier. Med stor sannolikhet för bättre resultat i en riksdag.

Men jag förstår inte hur den rödgröna sidan tänker. Visst de kan ju sitta i en majoritetsregering men de kommer ju inte komma fram till många nya gemensamma beslut...
En lista av 10 förslag där 3 är bra och 7 är dåliga - där Tidösidan är helt eniga om att rösta ned de 3 bra och rösta igenom de 7 dåliga som splittrar vårt svenska samhälle och dess medborgare.

Då är ju de förslag där något parti på andra sidan avviker en västanfläkt jämfört med den katastrof som väntar annars. Helt uppenbart är att man inte ens kan överväga att rösta på NÅGOT av partierna till höger om man vill undvika katastrofala förslag att genomföras.

Det är en stor sorg för mig att moderater och ”liberaler” nu har samma politik som SD i dessa viktiga frihetsfrågor. Det är mycket sorgligt när man tänker på vad partierna har stått för och bidragit med i decennier tidigare.

Jag håller med dig om att oppositionen inte kommer att ha så lätt att få ihop en regering, men hellre att det får ta lite tid och innebära kompromisser än en regering som är enig i det mesta men för en skadlig politik...snabbt och lätt är ju inte alltid att föredra, om resultatet samtidigt blir dåligt! Så det är inte så bra argument för att rösta på Tidö ;)

Ok. Då står vi som inte vill rösta på inhuman politik inför situationen att rösta på något mer humant, eller att ändå rösta på de inhumana för att de lättare kommer att få ihop en regering. En regering som dessutom har alla förutsättningar att bli ännu sämre än den nuvarande, som redan den är den utan konkurrens sämsta i min livstid.

Så tack, men nej tack.

Alla!

Det här tjatet i förväg om vem som kan bilda regering med vem, är det inte ovanligt mycket av det inför årets val?

En desperat åtgärd från högertrollverkstäderna och deras utsända?
Jo, jag tycker det är väldigt mycket tjat om det. Jag menar, lyft blicken och titta på andra europeiska länder där det blir långa förhandlingar *efter* att valet är gjort och alla vet antalet mandat. Hur är det, är Danmark klara med sina förhandlingar nu?

Jo, jag tycker det är väldigt mycket tjat om det. Jag menar, lyft blicken och titta på andra europeiska länder där det blir långa förhandlingar *efter* att valet är gjort och alla vet antalet mandat. Hur är det, är Danmark klara med sina förhandlingar nu?
I Danmark brukar det ta lång tid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn