Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är även kristna/sekulära friskolor som kräver att flickor har kjol och tom mäter kjollängden. De är även förbjudna att ha för urringat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-efter-armtest-for-kjollangd-medeltidsfasoner

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...a-far-baklaxa-efter-larm-om-opassande-kladkod

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z7dXAb/ies-taby-visade-bildspel-med-forbjudna-klader

Och eftersom det är sk internationella skolor så behöver de inte följa svensk läroplan. Många muslimska friskolor har gjort detsamma (men även andra allvarliga problem) men de stängdes ner av skolinspektionen.

När du besöker ortodoxa kyrkor måste du täcka ditt huvudet. Även i vissa katolska kyrkor. Nunnor har huvudduk men det är helt accepterat.

Det var inte så lång tid sedan i det gamla bondesamhället som gifta kvinnor som gick utan sjalett var slampor och blev utstötta ur gemenskapen. Det finns idag en hel del kristna sekter idag och församlingar där kvinnor förtrycks. De är mannen underlägsen. När mannen vill ha sex ska kvinnan lyda annars är hon förtappad. Hon måste klä sig modest för att inte locka andra män till synd. Även om hon jobbar är det mannen som tar hand om alla pengar och sedan ger han möjligtvis något till henne. Inga fritidsaktiviteter. Hon ska vara hemma och ta hand om hemmet och barnen.

Jag är ateist och tycker väl att religion inte har någon plats i ett modernt samhälle. Men jag anser också att en del av det är tolerans gentemot de som har gjort andra val.

När jag läste på Stockholms Universitet fanns det kvinnor både med och utan hijab, de som fastade och de som inte fastade. Jag känner som sagt muslimer som både äter fläsk och dricker alkohol. Ingen av dem har några som helst åsikter om kvinnors klädsel, jag har träffat en fru och deras lille son. Hon var klädd som vilken svensk som helst.

Det är skillnad på islamister och muslimer. Nu är du ju ateist, precis som jag är, men Bibeln är då verkligen ingen bok som handlar om kvinnors frigörelse, tvärt om. Det finns väldigt många som anser att kvinnliga präster är en styggelse och "kvinnan tige i församlingen" är inte så väldigt länge sedan.

Svantesson vill ju spara pengar, bl.a minska personalen på trafikverket men naturligtvis med samma arbetsuppgifter. Kanske hon ska börja närmare.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ordern-bygg-en-honsgard-till-birgitta-ed-pa-harpsund/

Och en minister som tagit språklektioner för hundra tusen.

https://www.tv4.se/artikel/tWVntjaP...mmars-skattebetalda-spraklektioner-i-engelska
Hönshuset är ju som sagt orimligt.

Men språklektioner tycker inte jag känns onödigt utan det är väl bra att han har självinsikt över sina förmågor och ödmjukhet nog att ta hjälp.

Det märkliga i den sorts feminism som du ger röst åt är att man aldrig hör talas om några som helst förslag som riktar in sig på annat än islam. Och alltid på ett sätt som inte på något vis sätter kvinnors situation i sitt sammanhang.
Och att man är helt ok med att svenska politiker stödjer länder som dödar och fördriver hundratusentals kvinnor och barn.

Och att man skickar kvinnor till länder som Afghanistan. Man kämpar för att "befria" dem från ett klädesplagg här - men skickar glatt iväg dem till talibanernq

Jag vet att vi inte har många som röstar på S i tråden. Men hur tänker Magdalena Andersson när hon skriver detta i en debattartikel i Expressen ??? Hon har ju själv sagt att sänkta drivmedelpriser är fel, Tidö har sänkt matmomsen osv.

https://www.expressen.se/debatt/deb...aem_gKfbqMp2Uhmvnl5n2IrgzA#Echobox=1780161995

"Familjerna pressas av höga priser på el, drivmedel och mat. Många upplever att de bidrar till samhället men får allt mindre tillbaka. "

Hon ger en massa förslag sen på hur ANDRA områden ska förbättras men INTE ETT LJUD om el, drimedel eller matpriserna.

Intressant att hoppa på att det är för dyrt med de som Tidö HJÄLPT med som nu är MYCKET billigare (ja kanske inte elen). Men sen inte ens nämna deras förslag på hur el, drivmedel eller matens kostnader ska sänkas...

Och att man är helt ok med att svenska politiker stödjer länder som dödar och fördriver hundratusentals kvinnor och barn.

Och att man skickar kvinnor till länder som Afghanistan. Man kämpar för att "befria" dem från ett klädesplagg här - men skickar glatt iväg dem till talibanernq

Och i samma andetag som du nu säger att det är så hemskt i Islamiska länder så är Islam inget att vara rädd för ? Så hur ska du ha det ? Antingen är Islam "farligt" och då ÄVEN i Sverige eller så är det inte farligt ! #inteallamän

Jag vet att vi inte har många som röstar på S i tråden. Men hur tänker Magdalena Andersson när hon skriver detta i en debattartikel i Expressen ??? Hon har ju själv sagt att sänkta drivmedelpriser är fel, Tidö har sänkt matmomsen osv.

https://www.expressen.se/debatt/deb...aem_gKfbqMp2Uhmvnl5n2IrgzA#Echobox=1780161995

"Familjerna pressas av höga priser på el, drivmedel och mat. Många upplever att de bidrar till samhället men får allt mindre tillbaka. "

Hon ger en massa förslag sen på hur ANDRA områden ska förbättras men INTE ETT LJUD om el, drimedel eller matpriserna.

Intressant att hoppa på att det är för dyrt med de som Tidö HJÄLPT med som nu är MYCKET billigare (ja kanske inte elen). Men sen inte ens nämna deras förslag på hur el, drivmedel eller matens kostnader ska sänkas...
Hon kan inte skriva att bensinpriserna ska ned, det vore ju väldigt dumt.

Jag förstår hur "folk" "går på" att de bär den som "självvalt" MEN det jag ställer mej emot då som jag skrev i ett annat inlägg, hur självvalt är det EGENTLIGEN ??? Vad händer om de INTE väljer att ha den ? I många religiösa ideologier så är det så vedertaget att de som går emot dem "ska rättas in i ledet" så hur nedärvt är DET ? Hur många barn sätter inte på sej slöja mm "för alla andra har det" ... De vill inte gå emot "alla andra" ... Det är ju "självvalt" men ändå inte.
Som kristna, går du inte i kyrkan så i vissa områden är du "inte riktigt kristen" osv.

Så därför anser jag att det inte går att säga "att det är självvalt" därför VALET är inte ett val.

Och när jag (JAG som person) pratar om förbud menar jag i det offentliga rummet. Hemma och i moské/kyrka/kapell/tält (you name it) så får de självklart ha vad de vill, finns nån religion som kräver naket (vet inget sånt men OM) så är det samma sak, hemma och i deras utrymmen, go ahead. Men i det offentliga rummet så är det inte ok.
Hur självvalt är det med skönhetsoperationer? Att raka benen och armhålorna? Att sminka sig? Det är ju också kulturellt, men många av oss säger att vi gör det för att vi vill.

Hur självvalt är det med skönhetsoperationer? Att raka benen och armhålorna? Att sminka sig? Det är ju också kulturellt, men många av oss säger att vi gör det för att vi vill.

Väldigt självvalt. Jag rakar inte benen, inte under armarna och jag sminkar mej inte ... Men ser inte vad de har med en debatt om att feminismen inte ser slöjan som kvinnoförtryckande...

Om du anser att du har ett problem med hur du ser ut sminkad/osminkad så tycker jag du ska ta tag i det problemet. Det är ingen annan än du som kan bestämma över hur du anser du ser ut...

Tycker hon det och den rödgröna sidan vinner så hoppas jag hon fortsätter tycka det och sänker mer !!!
Men ser det som VÄLDIGT osannolikt !
Hon kan väl fortsätta tycka det och istället ta ansvar för våra klimatmål och återställa styrande skatter och morötter på området. Det går att hitta helt andra sätt att stödja de familjer som är under hård press ekonomiskt utan att lägga stora svepande förslag för alla som vaskar vår utveckling mot hållbarhet.

Jag är överens om att jag ser det som osannolikt att S ihop med MP sänker våra ambitioner på området ytterligare. Gudskelov.

Svantesson vill ju spara pengar, bl.a minska personalen på trafikverket men naturligtvis med samma arbetsuppgifter. Kanske hon ska börja närmare.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ordern-bygg-en-honsgard-till-birgitta-ed-pa-harpsund/

Och en minister som tagit språklektioner för hundra tusen.

https://www.tv4.se/artikel/tWVntjaP...mmars-skattebetalda-spraklektioner-i-engelska

Hönshuset är ju som sagt orimligt.

Men språklektioner tycker inte jag känns onödigt utan det är väl bra att han har självinsikt över sina förmågor och ödmjukhet nog att ta hjälp.
Jag känner mig lite delad i båda frågorna... Ett hönshus kan jag ändå tycka tillför lite. Huset/gården har ju ändå anställd personal, så det är ju inte som att det kommer vara Kristerssons som håller efter det = det tillhör Harpsund = inte en "privat" investering. Kan också tycka att gymmet de köpte in i stan också är en ganska bra investering om det finns kvar till efterföljande. Sveriges statsminister kan liksom inte gå på Friskis och träna, och utrustning till gym är svindyrt!
Lite samma sak med språklektionerna. Jag ser det som kompetensutveckling på jobbet, och det brukar man generellt inte betala ur egen ficka. Är det dessutom bara 78 timmar över en treårsperiod så är jag mer skeptisk till att det var så få timmar över en lång period istället för någon mer intensivkurs!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund