Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Annars så var det Maud Olofsson som initierade Alliansen och Moderaterna som spräckte den.
Och nu Centern som bytte sida.

Så där oerhört stark blockpolitik tycker jag faktiskt inte att det är.

https://www.expressen.se/nyheter/olofsson-m-huvudansvariga-for-att-alliansen-sprack/
För ett mittenparti är denna fastlåsning i begreppet "block" lite trist.

Samarbete kan det bara finnas om det finns gemensamma åsikter och lösningar på problem. Som gammal centerpartist var moderaterna tolererbara förr. Men dagens moderater väcker mest avsky hos mig.
Vad hände med alla människors lika rätt och värde?

En utlandsfödd ungdom måste tjäna en massa pengar för att kunna bo här där hen växt upp, har sin familj och gått i skola. En svenskfödd undom har inga sådana krav på sig. Hur många helsvenska 18-åringar kan uppfylla lönekravet?

För ett mittenparti är denna fastlåsning i begreppet "block" lite trist.

Samarbete kan det bara finnas om det finns gemensamma åsikter och lösningar på problem. Som gammal centerpartist var moderaterna tolererbara förr. Men dagens moderater väcker mest avsky hos mig.
Vad hände med alla människors lika rätt och värde?

En utlandsfödd ungdom måste tjäna en massa pengar för att kunna bo här där hen växt upp, har sin familj och gått i skola. En svenskfödd undom har inga sådana krav på sig. Hur många helsvenska 18-åringar kan uppfylla lönekravet?
Men det här med blockpolitik. Så vitt jag kan minnas har vi "alltid" haft det. De vuxna använde ordet på 70-talet, som jag minns det.

Men det här med blockpolitik. Så vitt jag kan minnas har vi "alltid" haft det. De vuxna använde ordet på 70-talet, som jag minns det.
Som det såg ut då så var de borgerliga partierna tvungna att slå sig samman för att kunna rubba socialdemokraterna och det var så det började.
Skillnaden idag är väl att "vi" närmast avkräver de olika partierna en klar regeringssammanställning långt före valet.

Det är väl SD som rapporterar till Kreml numera.

(Men jag är ändå tveksam till V i regering, för deras skull bla)

Nope SD är INTE Ryssvänliga.

Källa https://www.sd.se/vad-vi-vill/svensk-forsvarsmakt/

"Finlands sak är vår. Rysslands aggressioner har visat på hur viktigt det är att vi har djupa kontakter och förbund med vårt broderfolk. Finland har en lång gräns mot Ryssland och det kommer även påverka oss. Hotet ser likadant ut mot Sverige och Finland och kommer från öst. Sverige ska därför gå hand i hand med Finland i säkerhetspolitiken."

Men du kanske har en annan källa som säger att de är ryssvänliga ?

Som det såg ut då så var de borgerliga partierna tvungna att slå sig samman för att kunna rubba socialdemokraterna och det var så det började.
Skillnaden idag är väl att "vi" närmast avkräver de olika partierna en klar regeringssammanställning långt före valet.
Ja, det borde "vi" låta bli, tycker jag. Eller snarare, politiker borde inte gå med på att uppehålla sig vid den frågan.

Tänker att du får skilja på personliga upplevelser - anekdoter
Och forskning.

Forskning är ju inte vad en person upplevt eller säger sig anse sig ha upplevt utan vad man vet att många, om än inte alla, faktiskt har upplevt. Dvs statistik, även om en majoritet upplevt en sak kan en annan person upplevt någonting annat. Det är fortfarande en struktur i samhället.

Känns kanske lite fånigt att förklara vad forskning är men här är en länk som kan förklara för dig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Forskning

Dvs att man på många förskolor har haft forskningsprojekt och filmat personalen (med deras medgivande) och noterat de stora skillnaderna. Även hos personer som tänker att de behandlar pojkar och flickor lika.

Dvs det är konstaterat att förskolepersonal i allmänhet ger flickor frågor som de svarar tillbaka på och övar språk till exempel, medan de ger pojkar korta enkla order så de inte får öva på språk. Det finns också exempel på att de kan provocera fram utbrott hos pojkar och belöna dem sedan. Tex ignorera en artig pojke och hjälpa bråkiga pojkar och talföra flickor framför honom tills han kreverar i panik och skriker varpå de omedelbart hjälper honom och skäller på honom, -dvs slutar förbigå och ger uppmärksamhet, så som man kan träna hästar till oönskade beteenden.

Så förskolepedagoger som har 3,5 ÅR i högskoleutbildning och dessutom OFTA är feminister (jag är nog ändå 90% säker på att alla förskolepedagoger anser sej vara feminister) vet inte vad de håller på med ? JA det är skrämmande... Men hur ska du få dem att bli mer feminister än de redan är. Vi har ju redan konstaterat att de TROTS utförliga handfasta instruktioner som "ring Bellas pappa, inte mamma" inte kan det heller... Så är det utbildningen till förkolepedagog som är fel ? Eftersom de tydligen inte gör många rätt på förskolorna. Det är inte forskningen som behövs det är uppenbarligen en bättre utbildning till förskolepedagog.

Nope SD är INTE Ryssvänliga.

Källa https://www.sd.se/vad-vi-vill/svensk-forsvarsmakt/

"Finlands sak är vår. Rysslands aggressioner har visat på hur viktigt det är att vi har djupa kontakter och förbund med vårt broderfolk. Finland har en lång gräns mot Ryssland och det kommer även påverka oss. Hotet ser likadant ut mot Sverige och Finland och kommer från öst. Sverige ska därför gå hand i hand med Finland i säkerhetspolitiken."

Men du kanske har en annan källa som säger att de är ryssvänliga ?
Här har du några exempel.
https://aip.nu/dags-for-vitbok-om-sds-rysslandskopplingar/

Samtidigt är det ju journalisterna som nu kräver det av politikerna. De kunde kämpat emot istället för kräva den?
Kräver journalister blockpolitik av politikerna? :confused: Uppenbarligen hänger jag inte tillräckligt med i den svenska politiken 😅

Om det är så, så skulle jag vilja säga åt politikerna att rycka upp sig, det är de som bestämmer, inte journalisterna :cautious:

För övrigt så tror jag benhårt på att de blåa vill ha kvar blockpolitiken, annars skulle de inte vinna mot S.

Annars så var det Maud Olofsson som initierade Alliansen och Moderaterna som spräckte den.
Och nu Centern som bytte sida.

Så där oerhört stark blockpolitik tycker jag faktiskt inte att det är.

https://www.expressen.se/nyheter/olofsson-m-huvudansvariga-for-att-alliansen-sprack/
Reinfeldt tyckte dock uppenbarligen att det var en lysande idé, ingen protest från honom. Så jag håller honom ändå delvis ansvarig för blockpolitiken, samt de andra partiledarna vid den tiden.

Som glad amatör så gissar jag dock att man numera sitter alldeles för bekvämt i blockpolitiken för att vilja sluta med det. Oavsett hur mycket M samarbetar med SD så vill inte L gå miste om sin lilla del av pajen och KD tycker att det är helt ok samtidigt som de får mera makt än om de hade varit ensamma. Så länge de håller ihop så kommer inte de röda partierna ha råd att försöka klara sig som självständiga partier, då skulle de aldrig vinna.

Fy fan vad förbannad jag blir över blockpolitiken 🤬 utan den så hade partierna haft lättare för att samarbeta i de frågor som man håller med varandra i, numera känns det snarare som att så länge "andra sidan" säger A så måste man säga B.

Jag kommer tänka på en youtube video där man berättar om en grekisk demokrati där man lottade fram vem som satt i deras "riksdag". Detta innebar inga "politiker" som i dagens samhälle.
Fascinerande att fundera på hur det skulle fungera i Sverige idag :D

Skillnaden för dig var väl att Centern då var ett stort och tongivande parti.
25% mot dagens 5,5%

Ett helt M har försvunnit.
Varför då?

Oj. Det kräver nog en avhandling.
Du talat om forntid. Jag befinner mig i nutid.

Politiska vågor sveper över världen. 68 och fri kärlek.gröna vågen - det var en tid. Yuppie-eran en annan.
Nu råder nationalistska vindar. Man kan inte jämföra
Att SD vuxit är bara ett symptom. Flera partier har rört sig åt det hållet. Att personer som lockas av populism följer vinden är inte märkligt.

Jag tycker mig alltså minnas att jag hörde vuxna prata om blockpolitik redan 1970-talet. Och jag minns folk som verkligen ogillade blockpolitik från rätt tidigt 1980-tal.

Man jag förstår inte helt vad som är så dåligt med det? Jag har själv aldrig ens övervägt att rösta borgerligt, dvs byta block. Och än mindre skulle jag rösta på ett parti som samarbetar med sd.

Vad är det som är så förskräckligt med det?

Jag tycker mig alltså minnas att jag hörde vuxna prata om blockpolitik redan 1970-talet. Och jag minns folk som verkligen ogillade blockpolitik från rätt tidigt 1980-tal.

Man jag förstår inte helt vad som är så dåligt med det? Jag har själv aldrig ens övervägt att rösta borgerligt, dvs byta block. Och än mindre skulle jag rösta på ett parti som samarbetar med sd.

Vad är det som är så förskräckligt med det?
Jag delar din uppfattning helt. Jag tycker inte att det är märkligt att partier som har värderingar som ligger nära varandra samarbetar. För det är ju exakt det man menar med block.

Utöver det så är det inget som hindrar att man röstar på förslag som den andra sidan lägger fram. Det är ju dessutom ganska vanligt. Många av de lagförslag som läggs fram i riksdagen är man hyfsat överens om är bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39