Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl inte privat att husera Europaskolan hemma. Hur många får plats med stora event i ett radhus oavsett?

Europaskolan osv event kan man hyra en lokal till som alla andra.

Tycker inte att en landshövding heller ska driva ngt slags privat skolverksamhet och använda officiella lokaler gratis för att husera event för dem.
@Inte_Ung nu visar det ju sig att de har en hel volontärrenoverad herrgård som de kan ha till fester för sina barn och event för sina skolor och annat.

Det verkar ju vara en mycket bättre användning av den än att ha skumma kristna retreats och antiabortpräster där.

Den här diskussionen får mig att fundera på om mitt motstånd mot blockpolitiken egentligen handlar om att jag är missnöjd över att det inte presenteras något mittenalternativ, vilket ju i grunden är en annan fråga.

Men jag förstår inte varför mittenpartierna vill låsa in sig i färdiga regeringsalternativ som ger dem mycket mindre handlingsutrymme, och jag förstår inte varför väljarna/media vill ha sådana besked innan en valrörelse ens startat? En av poängerna med att rösta på de mindre mittenpartierna tycker jag är just att de utgör en balanserande vikt in mot mitten oavsett vilken regering de skulle hamna i.
Väl skrivet, det finns en smal mitt och jag var så nöjd när centerpartiet var där men att jag skulle stödja en makthungrig sosseregering, det finns inte. Sossarna har sin betongretorik och det ligger i partiets struktur. Jag stödjer inte dem.

Idag upplever jag centerpartiet som det mest populistiska partiet i Sverige. Oavsett vad frågan gäller så är anhängare tydligen ålagda att poppa upp och skriva insändare eller vara i tv, sociala medier för att märkas , alla från etablerade riksdagspersoner till lokala. Det ska bli intressant att se om det fungerar i valet, vad vet jag, det kanske är tillräckligt många. Att andra partier driver en politik vilket de går på val med är väl politik , inte populism. Varför fortsatte Centern inte balansera på den smala mitten? Jättekonstigt enligt mig.
På vilket sätt är detta populism? Jag tycker att Centern och miljöpartiet är de två partier som är minst populistiska, och det är också de två partier som (utöver SD) tydligast hållit fast vid sin ideologi.

Men skulle det finnas någon poäng med en sådan regering? (Förutom att landet måste ha en regering.)
Med tanke på hur vindflöjliga S är så ser jag stora risker med en sådan regering gällande ekonomisk politik. Med M och utan MP blir vikten på högerfoten och jag litar inte på S alls i den delen.

Kanske kan C stå upp för demokratin, rättsstaten och migrationen, men det blir svårt utan MP om man tittar på siffrorna i opinionen i alla fall.

Så ingen poäng tänker jag. :)

@Inte_Ung nu visar det ju sig att de har en hel volontärrenoverad herrgård som de kan ha till fester för sina barn och event för sina skolor och annat.

Det verkar ju vara en mycket bättre användning av den än att ha skumma kristna retreats och antiabortpräster där.
Ja nu har det ballat ur på riktigt.
Det löser sig då alldeles av sig själv.
Ingen behöver riktigt hjälpa till där.

Jag tappade det med den där prästen.

Med tanke på hur vindflöjliga S är så ser jag stora risker med en sådan regering gällande ekonomisk politik. Med M och utan MP blir vikten på högerfoten och jag litar inte på S alls i den delen.

Kanske kan C stå upp för demokratin, rättsstaten och migrationen, men det blir svårt utan MP om man tittar på siffrorna i opinionen i alla fall.

Så ingen poäng tänker jag. :)
Ungefär så, under omständigheterna, ja.

Med riktiga sossar, sas, skulle det ju istället bli en jättespretig regering.

På vilket sätt är detta populism? Jag tycker att Centern och miljöpartiet är de två partier som är minst populistiska, och det är också de två partier som (utöver SD) tydligast hållit fast vid sin ideologi.
Mp har numera en någorlunda bana som är tydlig men jag upplever centerpartiet som extremt populistiska.

Jag antar att det är ingen i centerpartiets organisation som törs säga något sådant öppet?

Alltså, det jag ser som skiftat med "blockpolitiken" är väl att det känns som att det i viss mån verkar förväntas att det finns en färdig, gemensam valplattform för de utpekade blocken. Det känns som att det tappats bort vilken politik som partierna vill driva, och det är snarare vilken politik blocken vill driva, vilket gör att det känns meningslöst att rösta på de mindre partierna, för det blir ju ändå precis samma lika.

Hade gärna sett att folk i gemen ställde större krav på att få veta vad de olika partierna har för visioner kring framtiden, och hur de tänker sig att vi ska komma dit. Sedan skulle det vara bra om vi även kunde sluta fokusera enbart på det som inte är bra, och lyckas inse att det är överlag rätt bra här, även om det självklart finns saker som kan förbättras. Men vi människor vill inte se det som är bra.

Många garderingar kring detta, för det är min högst subjektiva åsikt, och det är troligt att den är felaktig.

Den här diskussionen får mig att fundera på om mitt motstånd mot blockpolitiken egentligen handlar om att jag är missnöjd över att det inte presenteras något mittenalternativ, vilket ju i grunden är en annan fråga.

Men jag förstår inte varför mittenpartierna vill låsa in sig i färdiga regeringsalternativ som ger dem mycket mindre handlingsutrymme, och jag förstår inte varför väljarna/media vill ha sådana besked innan en valrörelse ens startat? En av poängerna med att rösta på de mindre mittenpartierna tycker jag är just att de utgör en balanserande vikt in mot mitten oavsett vilken regering de skulle hamna i.
Min uppfattning är att det blev en förändring i samband med alliansen. De borgerliga partierna skapade en formell allians, ett block om du så vill, där man avtalade om hur samarbetet skulle se ut. Det gav alliansen en större chans att vinna valet redan i förväg så att säga. De borgerliga partierna hade gett upp möjligheten att förhandla om andra regeringsalternativ mot att man gjorde en formell överenskommelse redan innan.

Så om vi pratar om block så tycker jag kanske att det här är en dålig variant av blockpolitik, att komma överens i förväg. En bättre väg, tycker jag, är att väljarna först talar om hur de vill ha det och utifrån valresultatet så kommer partierna överens om vilka man kan jobba med.

Magdalena Andersson, Morgan Johansson och Anders Ygeman.
Det var de som fick Liberalerna att byta sida.

Om S städade bort dessa, så skulle det se helt annorlunda ut på den politiska scenen.
Men alltså ... har du en personlig vendetta mot dessa tre? Du är ju ofta väldigt tydlig med att du gillar hur Kristersson valdes till partiledare inom ditt parti. Kan det inte vara så att S är nöjda med sitt toppskikt, oavsett vad de andra partierna tycker? Jag tycker inte att S ska anpassa sitt interna arbete efter vad lilla lilla L tycker. Jag tycker också i allmänhet att det vore ett väldigt märkligt förfarande att bara ha toppnamn som är poppis bland de andra partiledarna. Det är ju väljarna som ska tilltalas. (Ja, jag vet att du tycker att vägen till framgång inom politiken är att alla vill fika med en, men jag tycker nog att det är rätt förenklat, och som väljare får jag kväljningar när jag exempelvis ser Mohamsson krama Åkesson och Busch och Kristersson äta glass eller vad det nu kan vara.)

Idag upplever jag centerpartiet som det mest populistiska partiet i Sverige. Oavsett vad frågan gäller så är anhängare tydligen ålagda att poppa upp och skriva insändare eller vara i tv, sociala medier för att märkas , alla från etablerade riksdagspersoner till lokala. Det ska bli intressant att se om det fungerar i valet, vad vet jag, det kanske är tillräckligt många. Att andra partier driver en politik vilket de går på val med är väl politik , inte populism. Varför fortsatte Centern inte balansera på den smala mitten? Jättekonstigt enligt mig.
Det är första gången jag sett någon kalla oss populister.
Det är väl vad vi minst är.
vi står för åsikterna och vänder inte kappan. Jag tycker nog desutom att vi förklarat vad vi vill och hur?

Mot Morgan Johansson.
Han är inkompetent.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...roendet-mot-justitieminister-morgan-johansson

Anders Ygeman är en säkerhetsrisk.
https://www.expressen.se/nyheter/ygeman-forsvarar-sig-mot-kritiken-i-it-skandalen/

Och Magdalena Andersson vill inte topparna i M arbeta tillsammans med.
Hon har inga kompisar i M.

Det kan ju exempelvis bero på att hon inte kompromissar med sina S-värderingar. Personligen har jag extremt lite förtroende för ”topparna i M”.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund