Ditt första stycke: visst, du läser mig som att jag antydde något som jag inte ens tänkte på. Och nej, jag vet inte hur "mannen på gatan" tolkar det där uttrycket. Men många är ju måttligt bildade.Ok jag har googlat , du har rätt, det var Völkisch-rörelsen som myntade det långt innan nazisterna tog makten -alltså inte Hitler. En mycket troligt gissning är att om du frågar folk helt random på gatan vem de skulle associera til " ett folk, ett rike" så skulle väldigt få säga Völkisch-rörelsen och väldigt många fler skulle säga Hitler. Formuleringen “ett folk” i politiska sammanhang är inte något neutralt i dagens debatt, ......... det vet du. Att låtsas som att det bara är en oskyldig, frikopplad idé utan historiska eller politiska associationer är bara ett sätt att slippa stå för vad du faktiskt antydde.
Ok , du väljer att ställa dig bakom @Cambrie istället för att tala för dig själv- det är lungt.![]()
Jag har läst igenom @Cambrie:s inlägg igen och landar i att det är två ganska tydliga slutsatser
1 En relativt stor grupp människor i praktiken inte kommer fungera på arbetsmarknaden. (Det är ett rätt långtgående och politiskt laddat påstående tycker jag)
2 Att arbetskraftsinvandring är nödvändig, även i ett läge där vi redan har arbetslöshet i Sverige..
Ja, jag håller med dig: det är brutalt att avfärda och utvisa människor som kommit hit som asylsökande. Systemet med spårbyte skapade incitament att använda asylsystemet som en sekundär väg till den svenska arbetsmarknaden. Det går inte längre.
Varianten med ett folk, ett "rike" har jag aldrig ens hört.
Det du vill ha mig att erkänna är inget annat än rent trams.