Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok jag har googlat , du har rätt, det var Völkisch-rörelsen som myntade det långt innan nazisterna tog makten -alltså inte Hitler. En mycket troligt gissning är att om du frågar folk helt random på gatan vem de skulle associera til " ett folk, ett rike" så skulle väldigt säga Völkisch-rörelsen och väldigt många fler skulle säga Hitler. Formuleringen “ett folk” i politiska sammanhang är inte något neutralt i dagens debatt, ......... det vet du. Att låtsas som att det bara är en oskyldig, frikopplad idé utan historiska eller politiska associationer är bara ett sätt att slippa stå för vad du faktiskt antydde.:sneaky:

Ok , du väljer att ställa dig bakom @Cambrie istället för att tala för dig själv- det är lungt. :up:
Jag har läst igenom @Cambrie:s inlägg igen och landar i att det är två ganska tydliga slutsatser
1 En relativt stor grupp människor i praktiken inte kommer fungera på arbetsmarknaden. (Det är ett rätt långtgående och politiskt laddat påstående tycker jag)
2 Att arbetskraftsinvandring är nödvändig, även i ett läge där vi redan har arbetslöshet i Sverige..

Ja, jag håller med dig: det är brutalt att avfärda och utvisa människor som kommit hit som asylsökande. Systemet med spårbyte skapade incitament att använda asylsystemet som en sekundär väg till den svenska arbetsmarknaden. Det går inte längre.
Ditt första stycke: visst, du läser mig som att jag antydde något som jag inte ens tänkte på. Och nej, jag vet inte hur "mannen på gatan" tolkar det där uttrycket. Men många är ju måttligt bildade.

Varianten med ett folk, ett "rike" har jag aldrig ens hört.

Det du vill ha mig att erkänna är inget annat än rent trams.

@gulan det är ju också så enkelt. Sd har nazistiska rötter, ja. Det vet vi ju. Men om jag skulle tala om dagens Sd med stora bokstäver, så har de ju drag av fascism. Det är det som är så skrämmande med dem. Mer korrekt vore då kanske att prata om blåsvarthögern är blåbrunhögern, men blåbrun är ju mer etablerat. Blåsvart tror jag blir mer svårförståeligt.

Nazism betraktar jag som något både ointressant och parentetiskt, om än med ödesdiger framgång ett tag på 1900-talet. Fascism är mycket mer av en riktig ideologi. Det finns (har funnits) tex fascistiska tänkare, men knappast nazistiska.

Ditt första stycke: visst, du läser mig som att jag antydde något som jag inte ens tänkte på.
Sure .,.. :angel1:

Och nej, jag vet inte hur "mannen på gatan" tolkar det där uttrycket. Men många är ju måttligt bildade.
Nä , jag VET inte heller eftersom ingen av oss gjort någon sådan utfrågning.....därför skrev jag en trolig gissning att många fler skulle associera " ett LAND ett folk till Hitler och färre till Völkisch-rörelsen.
Varianten med ett folk, ett "rike" har jag aldrig ens hört.
Sorry jag skrev fel det ska vara så som du skrev i inlägg 709 ett land ett folk
Det du vill ha mig att erkänna är inget annat än rent trams.
Sorry för det ochså

Just de "utlandsfödda" som är långtidsarbetslösa är en av anledningen till att återvandringsbidraget är finns. Det är billigare att ge dem pengar att flytta "hem" igen, än att de ska bo i Sverige och bekostas med socialbidrag/sjukpenning. JAG ser inga problem med att "vi" erbjuder detta som ett alternativ för dessa.
Vill bara stillsamt påminna om att den vanligaste socialbidragstagaren i Sverige är en ensamstående man.

Vad vill du göra åt det?

Vill bara stillsamt påminna om att den vanligaste socialbidragstagaren i Sverige är en ensamstående man.

Vad vill du göra åt det?

Se till att han får ett jobb, om han är svensk medborgare eller har uppehållstillstånd i Sverige. Annars ska förståss migrationsverket ha sin gång först. Är han utlandsfödd eller har rötter i annat kand och vill flytta tillbaka till det landet finns ju återvandringsbidraget. Att leva på socialbidrag är ingen vinst för samhället.

Vad vill du göra åt det ?

Nej, ett land ett folk är förknippat med nationalism som idé. Det är ju i sig en absurd idé, men den står fullständigt på egna ben om så nazism inte hade funnits. Nazism i sin tur är/var ju ett väldigt skralt idébygge, och i den meningen komplett ointressant.

@Cambrie skriver klokt, bra och kunnigt om arbetsmarknaden och arbetslösheten i tråden.

Jag tycker att det är brutalt att avfärda, och då även faktiskt utvisa, människor som kommit hit som asylsökande och som sedan själva löst sin situation genom att få jobb. Det är ju bedrifter i sig själv, med tanke på hur mycket arbetsgivare påverkas negativt av att arbetssökande tex har namn som uppfattas som utländska.
+ på den. Plus att det inte de bajsbruna verkar förstå är att även lågkvalificerade yrken har en arbetsbrist. Jag har semester nu så tänker inte gå in på datorn och kolla listan vi jobbar efter, men jag vet att chaufförer, lärare, vårdpersonal ligger på den och vi har otroligt många insatser mot framförallt undersköterskeutbildningar och flera yrkesförarutbildningar där det faktiskt är väldigt många med utländsk härkomst som utbildar sig och får jobb. Vården hade inte överlevt sommaren (och gör det knappt ändå) om inte utlandsfödda personer söker som vårdbiträde. Samma lärare, jag har ingen statistik på det mer än det jag läser på jobbet men jag vet också att väldigt många av utländsk härkomst söker - och får - olika jobb i skolor fast de kanske inte är utbildade men har erfarenhet inom ämnena eftersom det råder som brist på det. Det är inga yrken som man tjänar några 34000 på som outbildad, men lik förbannat ska de tillsättas för utan vårdbiträden och fritidsledare, lärare, etc stannar Sverige. I ett utopiskt land skulle självklart alla skoljobb bemannas av utbildade lärare och alla inom vården skulle vara utbildade undersköterskor. Men det är ju inte så, och det kommer ju aldrig att bli så förrän man höjer lönerna rejält, och det har jag inte sett någon lova än, rött som blått som brunt.

Se till att han får ett jobb, om han är svensk medborgare eller har uppehållstillstånd i Sverige. Annars ska förståss migrationsverket ha sin gång först. Är han utlandsfödd eller har rötter i annat kand och vill flytta tillbaka till det landet finns ju återvandringsbidraget. Att leva på socialbidrag är ingen vinst för samhället.

Kan vi inte instifta ett utvandringsbidrag till alla trångsynta karlar 40+ som lyfter bidrag att utvandra till valfritt land för samma summa? Gissar att många som åker och tar in sina importfruar från Thailand gärna skulle åka + att vi blir av med skiten om de lyckas byta nationalitet i samma veva?

@corzette

Du undrar varför det är så många som har en mycket negativ bild av SD och vill att vi ska övertyga dig om det genom principprogrammet. Men allt som ett parti står inte där, politik uttrycks framför allt genom deras företrädare, i vad de säger och vad de gör.

Men ett konkret exempel från mig: jag vil inte ha en tidsbegränsningen för hur länge man kan få gå i samhällsfinansierad svenskundervisning. Detta för att jag tycker att möjligheten att lära sig språket är så viktigt för att kunna leva ett självständigt liv. För ett kunna få jobb och inkomst, men också förstå samhället, kunna få vård, kunna lämna en partner eller flytta hemifrån, att kunna göra ett medvetet val när man har rösträtt. Osv. Jag vill att man ska kunna få hjälp med att utveckla språket när grunderna redan finns, oberoende av när man skrevs in första gången.

Varför ska det finnas en tidsbegränsning på 3 år från att man skrevs in första gången?

+ på den. Plus att det inte de bajsbruna verkar förstå är att även lågkvalificerade yrken har en arbetsbrist.
Du uttrycker dig ointelligent trots att du skryter över dina 180 hp statsvetenskap, läser 3000 :jawdrop:..3000 rapporter OCH dessutom jobbar på AF. Kan du förklara vad du menar med bajsbrunt........
jag vet att chaufförer, lärare, vårdpersonal ligger på den och vi har otroligt många insatser mot framförallt undersköterskeutbildningar och flera yrkesförarutbildningar där det faktiskt är väldigt många med utländsk härkomst som utbildar sig och får jobb. Vården hade inte överlevt sommaren (och gör det knappt ändå) om inte utlandsfödda personer söker som vårdbiträde.
Men det är ju förträffligt! Är det människor som har fått asyl status, söker asyl eller är svenska medborgare ?

Jag missade ett ord i inlägget. En ensamstående svensk man.

Du är så insnöad på att "utlandsfödda" att du inte ens förstår att svenska, eller "genetiskt svenska" som sd kallar det skulle kunna vara socioekonomiskt svaga och bidragsberoende?

Så, jag ser framför mig att sd hittar bättre metoder för att stötta svenska svaga personer. Bättre än det som redan görs i alla svenska kommuner. Kalle på parkbänken - vad ska få för hjälp - hjälp han inte redan får?

Min fasta tro är att alla människor gör sitt bästa i den situation de är i.

Nynnar på Barbro Hörbergs Gamla älskade barn - där på en bänk har en gammal solstråle nyss somnat in....

Jag missade ett ord i inlägget. En ensamstående svensk man.

Du är så insnöad på att "utlandsfödda" att du inte ens förstår att svenska, eller "genetiskt svenska" som sd kallar det skulle kunna vara socioekonomiskt svaga och bidragsberoende?

Så, jag ser framför mig att sd hittar bättre metoder för att stötta svenska svaga personer. Bättre än det som redan görs i alla svenska kommuner. Kalle på parkbänken - vad ska få för hjälp - hjälp han inte redan får?

Min fasta tro är att alla människor gör sitt bästa i den situation de är i.

Nynnar på Barbro Hörbergs Gamla älskade barn - där på en bänk har en gammal solstråle nyss somnat in....
Och bara att tänka på de säkerligen rätt många infödda svenskar (sedan generationer) som inte skulle klara medborgarskapsprovet, därför att de vet väldigt lite om hur samhället är beskaffat och/eller inte kan de svårare orden i språktestet.

Jag vet ju att de inte kommer att utvisas, och jag tycker givetvis inte att de ska utvisas, men den här regeringen som sitter i knät på Sd drar skillnaden mellan folk och folk väldigt långt.

Jag är ganska säker på att du vet vilka som kallas bruna i svensk politik. .
Mmmm.....kanske :sneaky: Men du som har en stöddig framtoning i den här tråden så kan det inte vara så risky att säga det högt -och medans du ändå är i farten kan du mer utförligt tala om vad du menar med " :turd:brun"! Kom igen nu........

Mmmm.....kanske :sneaky: Men du som har en stöddig framtoning i den här tråden så kan det inte vara så risky att säga det högt -och medans du ändå är i farten kan du mer utförligt tala om vad du menar med " :turd:brun"! Kom igen nu........
Det är en lite suddig samlingsbeskrivning som kan innehålla olika mening. Men det är ändå tydligt vilka som avses, även om vad i partiet som avses kan vara lite luddigt.

"
Så länge vi inte är överens om vad brun står för, är det bättre att använda högerpopulistisk, högernationalistisk, högerextrem, nazistisk, nazistiskt förflutet och så vidare, beroende på vad som faktiskt avses i ett visst sammanhang.
"

https://www.isof.se/svenska-spraket...d-betyder-brun-och-blabrun-i-politikens-varld

Men det blir lite samma som med vänsterliberal smörja (när den används om allt utanför rasistklubben själva) eller rödgrön där det är lite oklart vad som ska tänkas ingå.

Mottagaren som inte var du eftersom jag har dig på ignore förstod och det räcker alldeles väl för mig 👍🏼

https://busforeningen.se/nyheter/en...inerar-bland-mottagare-av-ekonomiskt-bistand/

Samtidigt har SD högst procent av arbetslösa och utförsäkrade väljare. Jag tror nog inte att det är utlandsfödda Ahamed som går på bidrag som röstar på SD.

@corzette

Du undrar varför det är så många som har en mycket negativ bild av SD och vill att vi ska övertyga dig om det genom principprogrammet. Men allt som ett parti står inte där, politik uttrycks framför allt genom deras företrädare, i vad de säger och vad de gör.

Men ett konkret exempel från mig: jag vil inte ha en tidsbegränsningen för hur länge man kan få gå i samhällsfinansierad svenskundervisning. Detta för att jag tycker att möjligheten att lära sig språket är så viktigt för att kunna leva ett självständigt liv. För ett kunna få jobb och inkomst, men också förstå samhället, kunna få vård, kunna lämna en partner eller flytta hemifrån, att kunna göra ett medvetet val när man har rösträtt. Osv. Jag vill att man ska kunna få hjälp med att utveckla språket när grunderna redan finns, oberoende av när man skrevs in första gången.

Varför ska det finnas en tidsbegränsning på 3 år från att man skrevs in första gången?
Instämmer verkligen! språket är nyckeln. Men det går inte att ha samma mall för alla. Det är en otrolig skillnad mellan en elektroingenjör som läst sin utbildning på engelska. Och den afghanska kvinna som aldrig stött på skriftspråk förr. Kvinnan kan lära sig! Men inte på samma tid som någon som gått många år i skola.

I min kommun har det funkat så att elever har slängts ut från SFI pga dålig progression och hamnat på arbetsmarknadsenheten där de fortsatt lära sig svenska.

Ja, någon regeringsduglighet visas inte upp av företrädare i alla fall.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/richard-jomshof-kallar-anders--lindberg-for-en-quisling/

1785840656338.webp

Tyvärr är artikeln låst, men den är bra och tänkvärd om vad politiker och andra civila ledare kallar integrationen av urbefolkningen. Den 'svenska' befolkning som är utslagen med skulder hos kronofogden, alkoholism, brottslighet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ent-skulder-hos-kronofogden-manga-lagbegavade

Liksom artikeln jag hänvisade till i ett annat inlägg så gör AB en resa genom kommunerna som är förlorarna i dagen Sverige. Småkommuner med högt antal bidragstagare, arbetslöshet och få jobb. Jag kan verkligen rekommendera den om man vill få en bild hur det är i Sverige 2026 bakom alla braskande rubriker.

Jag tror personligen att vi är på väg till större kommuner som delar infrastruktur, lokaltrafik, skolor, vård och liknande. Småkommuner är helt enkelt inte ekonomiskt ett realistiskt alternativ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund