Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland känner jag med Åkesson som försöker visa upp sitt partis regeringsduglighet, men har den här gruppen av långvarigt ledande företrädare som ständigt återkommer med högernationalistiska, vurmande av rasism och etnicitet och insinuationer om hot mot journalister och medier. Ett jäkla Sisyfosarbete att hålla undan det där tillräckligt länge enligt Ungerndoktrinen som Jomshof en gång lade fram och själv har svårt att hålla sig disciplinerad till.

Ibland känner jag med Åkesson som försöker visa upp sitt partis regeringsduglighet, men har den här gruppen av långvarigt ledande företrädare som ständigt återkommer med högernationalistiska, vurmande av rasism och etnicitet och insinuationer om hot mot journalister och medier. Ett jäkla Sisyfosarbete att hålla undan det där tillräckligt länge enligt Ungerndoktrinen som Jomshof en gång lade fram och själv har svårt att hålla sig disciplinerad till.
Ja, han har förvisso varit utmattad en vända, men man får beundra hans uthållighet. Synd att han inte använder den till något lite mindre destruktivt. Då kunde han ju ha uträttat stordåd!

Landsförräderi är verkligen inte begrepp man ska slarva med, men det är nog ganska medvetet. Det är en väg som när man väl har makten kan användas utan vidare motiveringar för att göra sig av med meningsmotståndare. Den som äger makten bestämmer vad som är förräderi.

"
Nazisternas militärdomstolar dömde runt 30 000 människor till döden för desertering eller förräderi under andra världskriget. Runt 20 000 av dem blev avrättade, enligt historiker. Cirka 100 000 dömdes till fängelse. Det var inte bara tyskar, utan även österrikare, danskar, norrmän, rumäner och luxemburgare.

De som dömdes stod kvar i brottsregistren efter kriget, hade svårt att hitta jobb och hotades till och med till döden för att ha förrått fäderneslandet.
"

Inte det här partiet heller: Riksdagsledamoten Ilona Szatmári Waldau (V) skickade ett stödbrev till en terrordömd fånge i Israel. Ja stackarn....sitter i Israel fängelse säkert helt oskyldig ochså.men vissa kvinnor har ju lätt för att få lite glitter i ögonen för män i fängelse. Verkar inte behövas så mycket gräv för det ska pysa upp illaluktande :turd:från klavertrampande vänsterpartister. .

Inte det här partiet heller: Riksdagsledamoten Ilona Szatmári Waldau (V) skickade ett stödbrev till en terrordömd fånge i Israel. Ja stackarn.....men vissa kvinnor har ju lätt för att få lite glitter i ögonen för män i fängelse. Verkar inte behövas så mycket gräv för det ska pysa upp illaluktande :turd:från klavertrampande vänsterpartister. .
Mer gräv än att det skriks ut på X av ledande företrädare i alla fall. Men visst finns det saker på fler håll som visar på bristande omdöme, det är mest att SD sticker ut nåt så enormt i att just långvarigt ledande företrädare ställer till det för regeringsdugligheten. Sisyfosarbete för Åkesson.

Se till att han får ett jobb, om han är svensk medborgare eller har uppehållstillstånd i Sverige. Annars ska förståss migrationsverket ha sin gång först. Är han utlandsfödd eller har rötter i annat kand och vill flytta tillbaka till det landet finns ju återvandringsbidraget. Att leva på socialbidrag är ingen vinst för samhället.

Vad vill du göra åt det ?

Det är inte bara att 'få' ett jobb. Idag är nästan 1 halv miljon svenskar arbetslösa om man räknar in de 'dolda' dvs på praktik, studier pga arbetslöshet, sjukskrivna osv. Det finns även de som skrivits ut från AF eftersom de bedömts ha uttömt alla resurser. Det finns också de som friska av FK och sjuka AF som vägrar att skriva in dem eftersom de saknar arbetsförmåga. Den gruppen räknas inte heller in i den officiella statistisken. Den grupp där arbetslösheten ökar snabbast är hos välutbildade akademiker och ffa äldre. Har du hört talas om ålderism? Där människor med lång och solid arbetslivserfarenheter och utbildning rensas bort främst pga åldern. Tittar man på platsbanken som Britz och Kristofferson gärna framhäver är det ca 140,000.

Många av dem är dessutom sk bluffjobb. Dvs samma tjänst som lyses flera gånger. Plus att merparten av företagare numera drar sig för att annonsera där eftersom de får in en drös med okvalificerade ansökningar pga AF krav på geografi och yrkesområden. Efter att arbetsförmedlingen slaktades och privatiserades i Januariavtalet så tjänar privata företag, bemanningsföretag och liknande stora pengar på skattebetalarnas bekostnad. Rusta och Matcha, Steg till Arbete osv. Dessutom är det numera många arbetsgivare som kräver nystartsbidrag eller lönebidrag.

Och om man pratar om familjen som får ut 40,000 i bidrag, så var det 1-3 familjer i hela Sverige och där räknar man även in även de som inte ser sig som bidragstagare som barnföräldrar med 5+ minderåriga barn.

@Cambrie vet mycket bättre än jag vilken verklighet arbetslösa har idag än dig som, även om du förhoppningsvis, läst på ordentligt som politiker om hur verkligheten ser ut bakom parti retoriken.

Mer gräv än att det skriks ut på X av ledande företrädare i alla fall. Men visst finns det saker på fler håll som visar på bristande omdöme, det är mest att SD sticker ut nåt så enormt i att just långvarigt ledande företrädare ställer till det för regeringsdugligheten. Sisyfosarbete för Åkesson.
Vad skriver Jomshof mer i det där inlägget Jag har inte X

Tyvärr är artikeln låst, men den är bra och tänkvärd om vad politiker och andra civila ledare kallar integrationen av urbefolkningen. Den 'svenska' befolkning som är utslagen med skulder hos kronofogden, alkoholism, brottslighet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ent-skulder-hos-kronofogden-manga-lagbegavade

Liksom artikeln jag hänvisade till i ett annat inlägg så gör AB en resa genom kommunerna som är förlorarna i dagen Sverige. Småkommuner med högt antal bidragstagare, arbetslöshet och få jobb. Jag kan verkligen rekommendera den om man vill få en bild hur det är i Sverige 2026 bakom alla braskande rubriker.

Jag tror personligen att vi är på väg till större kommuner som delar infrastruktur, lokaltrafik, skolor, vård och liknande. Småkommuner är helt enkelt inte ekonomiskt ett realistiskt alternativ.
Det är två saker som krockar här, och jag är osäker på vad som faktiskt är det minst dåliga. Småskalighet är inte bra när det kommer till hur det fungerar ekonomiskt i världen idag, men samtidigt blir det ett rätt stort problem ur ett demokratiskt perspektiv när man skapar större enheter, makten kommer allt längre bort från folket de ska representera, etc.

Inte det här partiet heller: Riksdagsledamoten Ilona Szatmári Waldau (V) skickade ett stödbrev till en terrordömd fånge i Israel. Ja stackarn....sitter i Israel fängelse säkert helt oskyldig ochså.men vissa kvinnor har ju lätt för att få lite glitter i ögonen för män i fängelse. Verkar inte behövas så mycket gräv för det ska pysa upp illaluktande :turd:från klavertrampande vänsterpartister. .
Hon har åtminstone själv gått ut med att det var ett misstag.

Ska vi invänta attJomshof också gör det?

Det är två saker som krockar här, och jag är osäker på vad som faktiskt är det minst dåliga. Småskalighet är inte bra när det kommer till hur det fungerar ekonomiskt i världen idag, men samtidigt blir det ett rätt stort problem ur ett demokratiskt perspektiv när man skapar större enheter, makten kommer allt längre bort från folket de ska representera, etc.

Jag håller med dig om att det inte är en bra utveckling. Att vara en liten del av en stor kommun kommer ju att göra att skolor tex stängs pga förluster. Samtidigt kan en större kommun innebära att man behöver skära mindre i skolbudgeten. Demokratin, lokalinflytandet kommer definitivt att minskas. Tex det i en annan jag länkade till, det kommer inte finnas en lokal brandstation eftersom det kommer anses vara inte lönsamt för den större kommunen.

Direktdemokratin att känna sina lokalpolitiker och att de känner invånarna kommer försvinna och demokratin hamnar på politiker, nämnder och tjänstemen som är placerade på den största orten. Om man tar extremexemplet och jämför med Stockholm har Stockholmarna noll ide vem som faktiskt styr. Däremot finns det ju faktiskt mindre kommuner, Handen, Huddinge, Täby, Bromma, Nacka osv. Men de är ju stora jämfört med småkommunerna, Täby tex har 78,000 invånare. De har dessutom många hög och medelinkomsttagare som ger dem mycket bra ekonomi, bra skola, lokaltrafik, låg kommunalskatt osv.

I Stockholm har vi iofs stadsdelsförvaltningen som ansvarar för mycket lokala frågor, socialtjänsten, till vissa delar skolor. hemtjänst, äldrevården osv. Det är väl de som närmast kan jämföras med direktdemokrati. För vissa kommuner tror jag de skulle vinna på att inkorpopereras med Stockholm och där de skulle få tillgång till större resurser. Tex Botkyrka och Södertälje.

Jag fattar ärligt inte vad stöd till en terrordömd (notera av Israel) palistinare med har att göra med att politikern är en quisling och landsförrädare till Sverige? Att det är högst olämpligt anser jag absolut även om man kan ifrågasätta Israels praxis vad gäller just palestinier och vad som klassas som terrorist. Men vad har det med Sverige att göra öht?

Även en politiker som skriver till Breivik och uttalar stöd är inte en landsförrädare eller quisling till Sverige.

Amnesty International skriver fö och stöder brev och aktioner även till fångar som av sin egen regim dömts för terrorbrott.

https://amnestypress.se/artiklar/terrorist-eller-aktivist/

I Amnestyrapporten Under-protected and over-restricted: The state of the right to protest in 21 countries in Europe från 2024 framgår att repressiva lagar, överdrivet våld, godtyckliga gripanden och omotiverade restriktioner är ett mönster som går igen i Europa. Politiker och myndighetsrepresentanter demoniserar, enligt rapporten, demonstranter genom att kalla dem »terrorister« och »extremister«.

Äntligen nån som trycker till Anders Lindberg ordentligt det är han värd. Om han kallar politiker för olika saker så får han också tåla att han blir kallad för olika saker. Heja RJ 👍.

Ett grundläggande och basalt hygienkrav är att inte politiker som aspirerar på makt ”trycker till” journalister med epitet som landsförrädare och annat som direkt underblåser en hot- och hatbild mot journalisten.

Grundläggande och basal hygien. Hoppas vi slipper se mer av Jomshof de kommande 30 åren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!