Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här nicket är iaf helt nytt.
Ja, och om jag hade uttryckt mig tydligare så hade du förstått att jag antar att det är den gamla användaren som återkommit.
F ö tror jag inte alls att vi kan vänta oss den här typen av inlägg ju närmare valet vi kommer för det vi ser här kräver för mycket tid. ;)

Utan att ha använt några moderatorverktyg så minns jag att det tidigare fanns en användare med det nicket som jag inte sett på länge så vi kan väl förutsätta att detta är en riktig person? Iaf lika riktig som alla vi andra. ;)
Så kanske det är, men det känns ju onekligen märkligt att komma in, skriva två långa och osammanhängande meddelanden om invandrare och ”vänstern” och avsluta med att man inte kommer svara på eventuella svar om de kommer från någon som inte håller med eftersom det då är ”hispiga fruntimmer”.

Det handlar fortfarande inte om "miljardärer"

Miljardärer har minst en miljard i Förmögenhet.

Det där handlar om taxerade inkomster av tjänst.

Varför ska en förmögenhet beskattas ?
Det är ju redan skattade pengar. Om jag vinner lottovinst på flera miljoner som inte skattas (tex eurojackpot eller lotto) , så tycker du att jag året efter jag fick pengarna ska skattas hårdare för jag har pengar ? Om jag sätter pengarna på ett nollräntekonto och inte får pengarna att växa så tycker du ÄNDÅ att jag ska skatta för mina pengar jag vann ?

Den logiken får du försöka förklara för mej. Som om jag var 3 år gammal... Du vet jag är ju inte så utbildad som du ...

Det är ju redan skattade pengar. Om jag vinner lottovinst på flera miljoner som inte skattas (tex eurojackpot eller lotto) , så tycker du att jag året efter jag fick pengarna ska skattas hårdare för jag har pengar ? Om jag sätter pengarna på ett nollräntekonto och inte får pengarna att växa så tycker du ÄNDÅ att jag ska skatta för mina pengar jag vann ?

Den logiken får du försöka förklara för mej. Som om jag var 3 år gammal... Du vet jag är ju inte så utbildad som du ...
????

Förstår inte ditt inlägg överhuvudtaget. Vad har eventuella lotto-vinster med det hela att göra?

Det var väl "fler miljardärer" som diskuterades?
Och då om det gagnar Sverige om det finns fler miljardärer?

En miljon är oerhört mycket mindre än en miljard.

En miljon: 1 000 000. En miljard 1 000 000 000. Det är alltså 1000 (tusen) miljoner.

En miljard är väldigt, väldigt mycket pengar...

Det enkla svaret är att skatt ska tas ut efter behov och betalas efter förmåga. Förmåga utgörs inte enbart av inkomsten det senaste året. Allt mer inte så när kapitalet koncentreras allt mer.

Förmögenheter skapas inte heller i ett vakuum av individer, de kräver fungerande samhällen för att kunna skapas.

Som referens - en miljon sekunder är ungefär 11 dagar. En miljard sekunder är nästan 32 år. Ingen varken förtjänar eller behöver så mycket pengar. Om du är höginkomsttagare/ditt företag går så bra att du kan stoppa in 100 000 på sparkontot varje månad tar det ändå en bra bit över 800 år att få ihop till den där miljarden.

Jag är helt för att den som jobbar hårt och är duktig ska kunna tjäna på det, och att den som t.ex. köpt ett hus och tagit väl hand om det inte ska straffas med höga levnadskostnader om priserna i området stiger. Men en miljard är absurt mycket pengar, det får man liksom inte ihop på eget hårt arbete, det bygger i princip på att man utnyttjar andra. Och då bör man hellre betala tillbaka till det samhälle som gett en förutsättningar, istället för att lägga på hög.

Så kanske det är, men det känns ju onekligen märkligt att komma in, skriva två långa och osammanhängande meddelanden om invandrare och ”vänstern” och avsluta med att man inte kommer svara på eventuella svar om de kommer från någon som inte håller med eftersom det då är ”hispiga fruntimmer”.
Om det där är en nätaktivist från Sd med anhang, så tycker jag att nivån är märkligt låg. De där avslöjandena om trollfabriken, visade väl ändå på betydligt mer genomarbetat material och inlägg? Som ju då också producerades av folk som var anställda för ändamålet, det ger ju rätt gott om tid om det är heltid.

Men just de hör inläggen bidrar nog inte till att folk röstar sd, snarare tvärtom.

Det får mig att tänka på en lite avlägset bekant som övervägde att rösta Sd för ett par val sedan. Just när jag funderade på om och hur jag kunde ta upp frågan med henne, så kom Sd själva till min hjälp genom att säga att ridning bara är trams (eller något liknande).

Då röstade bekanten på c, vill jag minnas att hon sa. Det såg jag ingen anledning att ha synpunkter på.

Om det där är en nätaktivist från Sd med anhang, så tycker jag att nivån är märkligt låg. De där avslöjandena om trollfabriken, visade väl ändå på betydligt mer genomarbetat material och inlägg? Som ju då också producerades av folk som var anställda för ändamålet, det ger ju rätt gott om tid om det är heltid.

Men just de hör inläggen bidrar nog inte till att folk röstar sd, snarare tvärtom.

Det får mig att tänka på en lite avlägset bekant som övervägde att rösta Sd för ett par val sedan. Just när jag funderade på om och hur jag kunde ta upp frågan med henne, så kom Sd själva till min hjälp genom att säga att ridning bara är trams (eller något liknande).

Då röstade bekanten på c, vill jag minnas att hon sa. Det såg jag ingen anledning att ha synpunkter på.
Håller med, tror inte heller det är någon utsänd från SD, snarare en egenpåtagen roll av att vilja provocera kanske? Lite som alla killar på mellanstadiet som sa att hästar var hamburgare och trodde att man skulle bli jättearg.

????

Förstår inte ditt inlägg överhuvudtaget. Vad har eventuella lotto-vinster med det hela att göra?

Det var väl "fler miljardärer" som diskuterades?
Och då om det gagnar Sverige om det finns fler miljardärer?

En miljon är oerhört mycket mindre än en miljard.

En miljon: 1 000 000. En miljard 1 000 000 000. Det är alltså 1000 (tusen) miljoner.

En miljard är väldigt, väldigt mycket pengar...

Så man får ha 999 miljoner utan att bli extra beskattad enligt dej ?
Bra att veta eftersom frågeställningen tydligen var för luddigt beskriven av mej. (ber om ursäkt för det)

Eftersom jag inte är lika "duktig" på att googla (använder AI mm) så hittar jag enbart att vi har 51 st miljardärer i Sverige.
Dessa ska alltså betala mer för de har mer än 999 miljoner i förmögenhet ? De betalar dessutom antagligen redan väldigt mycket i skatt då de arbetar och inte "lever" av sina pengar. Dvs de sitter inte och "håvar in" pengar bara utan som sagt arbetar för sina pengar (hur de beskattar och betalar in ca 19% av sveriges skatteintäkter syns i mitt förra inlägg med de som tjänar över 1 miljon kronor (för det gör de nog, men återigen vad vet jag ?)
Okej just Stefan Persson är ju pensionär, men med det sagt ska han alltså mest skatta bort de pengar han samlat under sitt liv ? Jag köper inte det resonemanget. Han bidrar nog med intäkter till Sverige med sitt leverne och de arbetstillfällen hans leverne bidrar till.

Så de betalar skatt för sina arbetsinkomster men ska sedan dessutom beskattas mer för de väljer att spara så de har pengar på kontot ? Jag köper fortfarande inte det. Och du svarade fortfarande inte på VARFÖR de ska betskattas på sin förmögenhet. Som oftast är aktieinnehav (i deras egna företag men även andras) och andra "bundna" pengar (men återigen vad kan jag om sånt här) Du hängde bara upp dej på att jag var inne på miljoner och inte miljarder.

Men ... ok Eurojackpot kan ge 1331 miljoner i vinst. Så om jag vinner dessa ska jag alltså beskattas MER för jag minsann har fått över en miljard på mitt konto ? (nu skulle jag inte ha de så länge då jag vet hur jag skulle använda pengarna, till mej själv och min/mannens familjer) Men frågeställningen igen nu då när jag vann 1.3 miljarder... Ska jag BESKATTAS för att jag hade turen att komma upp över miljarden ? Återigen eftersom du inte berättade varför, som om jag är 3 år gammal, du får fortfarande tänka på att jag inte har någon högskoleutbildning som dej ! (eller är höginkomsttagare som så många här inne är).

Källa https://www.aftonbladet.se/ledare/a...la-andra-lander-nu-kravs-ny-formogenhetsskatt

"Av dem är 51 svenskar. Det är sju fler än i fjol.

De flesta tillhör familjer som länge har dominerat svenskt näringsliv. Dit hör Persson, Ax:son Johnson, Lundberg och Rausing.

Rikast i Sverige är H&M-arvingen Stefan Persson. Han har toppat listan över Sveriges rikaste i mer än tjugo år, enligt Affärsvärlden.

Forbes lista är han i dag världens 107:e rikaste."

Om man tänker sig att vi behöver skattepengar för att stat och kommun skall göra saker, så behöver vi ta in skatt. Detta är förstås inte samma sak som att man är överens om vad stat och kommun skall göra för skattepengarna, men så långt som att skatter behövs brukar de flesta vara överens om.

Då är frågan vilka skatter ska vi ha. Den första och ursprungligaste skatten och som finns överallt i hela världen, med Sverige närmast som ett undantag är fastighetsskatt. Väldigt smidig, lätt att ta in och svår att smita från. Nästa skatt som infördes var skatten på produktion, vilken är lite knepigare eftersom du behöver veta hur mycket som producerats. Men det löste man vanligen genom att göra en uppskattning på hur mycket, exempelvis råg du borde producera. Moms, dvs skatt på försäljning var också en av de tidigaste. Oftast togs den in som tull vid stadsportarna.

Vad man beskattar har mer att göra vilka skatter som är möjliga att ta in och har egentligen inga andra principer än den. Skatt på skatt är ingen konstighet, när du betalar moms på maten betalar du med skattade pengar. När du betalar skatt på pensionen så betalar du skatt på skattade pengar. Eftersom du betalar in sociala avgifter på din lön är det ett slags skatt och sen när du får ut pengarna betalar du skatt igen. Så principen att betala skatt på skattade pengar är ingen konstighet, det är väldigt vanligt.

När man väl funderat klart på vilka skatter som är möjliga att få in, så är nästa steg att fundera över vilka effekter de olika skatterna får. Vill vi att personer med lite pengar skall betala mer procentuellt sett än de med mycket pengar så har vi en fastighetsskatt som i Sverige.

Vill vi att det skall löna sig att mer att äga än att arbeta så har vi som i Sverige ingen kapitalskatt, arvskatt eller förmögenhetsskatt. Vill man att det skall löna sig mer att arbeta än att äga, vänder man på det.

I princip kan du blivit förmögen genom arv, kapital, fastighet och gåva utan att i stort sett betalt någon skatt alls. Med en snuskigt hög lön kan du teoretiskt också blivit förmögen på arbete. Om man har förmögenhetsskatt blir det rätt knepig att reda ut på vilket sätt du blivit förmögen Hur stor del du jobbat och betalat skatt för eller hur mycket du skattefritt ägt ihop? Då är det smidigare att likställa all förmögenhet.

Om man tänker sig att vi behöver skattepengar för att stat och kommun skall göra saker, så behöver vi ta in skatt. Detta är förstås inte samma sak som att man är överens om vad stat och kommun skall göra för skattepengarna, men så långt som att skatter behövs brukar de flesta vara överens om.

Då är frågan vilka skatter ska vi ha. Den första och ursprungligaste skatten och som finns överallt i hela världen, med Sverige närmast som ett undantag är fastighetsskatt. Väldigt smidig, lätt att ta in och svår att smita från. Nästa skatt som infördes var skatten på produktion, vilken är lite knepigare eftersom du behöver veta hur mycket som producerats. Men det löste man vanligen genom att göra en uppskattning på hur mycket, exempelvis råg du borde producera. Moms, dvs skatt på försäljning var också en av de tidigaste. Oftast togs den in som tull vid stadsportarna.

Vad man beskattar har mer att göra vilka skatter som är möjliga att ta in och har egentligen inga andra principer än den. Skatt på skatt är ingen konstighet, när du betalar moms på maten betalar du med skattade pengar. När du betalar skatt på pensionen så betalar du skatt på skattade pengar. Eftersom du betalar in sociala avgifter på din lön är det ett slags skatt och sen när du får ut pengarna betalar du skatt igen. Så principen att betala skatt på skattade pengar är ingen konstighet, det är väldigt vanligt.

När man väl funderat klart på vilka skatter som är möjliga att få in, så är nästa steg att fundera över vilka effekter de olika skatterna får. Vill vi att personer med lite pengar skall betala mer procentuellt sett än de med mycket pengar så har vi en fastighetsskatt som i Sverige.

Vill vi att det skall löna sig att mer att äga än att arbeta så har vi som i Sverige ingen kapitalskatt, arvskatt eller förmögenhetsskatt. Vill man att det skall löna sig mer att arbeta än att äga, vänder man på det.

I princip kan du blivit förmögen genom arv, kapital, fastighet och gåva utan att i stort sett betalt någon skatt alls. Med en snuskigt hög lön kan du teoretiskt också blivit förmögen på arbete. Om man har förmögenhetsskatt blir det rätt knepig att reda ut på vilket sätt du blivit förmögen Hur stor del du jobbat och betalat skatt för eller hur mycket du skattefritt ägt ihop? Då är det smidigare att likställa all förmögenhet.

Wow. Hur man säger att man är kommunist utan att skriva att man är kommunist !

Gud nåde den som tjänar bättre än alla andra....

Men. @golit anför överhuvudtaget ingen åsikt i det resonemanget. Hen ger exempel på allmänbildning, på ett pedagogiskt och tydligt sätt.
Som svar på frågan varför vi behöver en förmögenhetsskatt så är det definitivt ett kommunistiskt svar.

Jag undrar inte varför vi ska betala skatt, jag undrar varför ska man betala förmögenhetsskatt som miljardär, på redan skattade pengar ...

Appropå att inte hänga med i frågställningarna ? Eller är det jag som halmgubbar nu igen ?

Wow. Hur man säger att man är kommunist utan att skriva att man är kommunist !

Gud nåde den som tjänar bättre än alla andra....
Det är alltid någon som tjänar bättre än andra och de jag känner som spränger miljonvallen har välbetalda månadslöner och de betalar även en statlig inkomstskatt som så många andra som inte tjänar en miljon om året. De miljardärer som finns i landet betalar ganska lite skatt + de har folk som arbetar med att flytta pengar på olika vis för att betala ännu mindre skatt. Väldigt mycket hamnar på olika konton utomlands, i utländska fastigheter och att de skriver sig på typ Malta om de har möjlighet, så betalar de knappt någon skatt alls.

Som svar på frågan varför vi behöver en förmögenhetsskatt så är det definitivt ett kommunistiskt svar.

Jag undrar inte varför vi ska betala skatt, jag undrar varför ska man betala förmögenhetsskatt som miljardär, på redan skattade pengar ...

Appropå att inte hänga med i frågställningarna ? Eller är det jag som halmgubbar nu igen ?
Mycket av pengarna i @golits exempel är pengar som inte skattas för.

SÅ som svar på skatter så borde man få igenom att de som nu vill betala mer i skatt ska kunna det.
Googlade och man kan inte betala pengar till staten som bidrag utöver den "lagstadgade"... Det är ju konstigt.
Ni som vill betala mer i skatt borde ju få era partier att införa att det går att betala mer än man behöver. Så slipper vi som inte vill ha högre skatter få det. Då är det ju frivilligt av alla S, V och MP (och alla i övriga partier såklart) som vill ha högre skatter att betala in mer av sina pengar. Och vi som tycker att Tidöregeringens "inte höja skatter" är bättre slipper höjda skatter när de rödgröna vinner...

De kan ju tom införa olika "grupperingar" när man skänker typ på deklarationen
Hej jag vill betala extra skatt enligt följande; antal % till vård, omsorg, skola, försvaret osv...

Som sagt det är ju inte möjligt idag.

SÅ som svar på skatter så borde man få igenom att de som nu vill betala mer i skatt ska kunna det.
Googlade och man kan inte betala pengar till staten som bidrag utöver den "lagstadgade"... Det är ju konstigt.
Ni som vill betala mer i skatt borde ju få era partier att införa att det går att betala mer än man behöver. Så slipper vi som inte vill ha högre skatter få det. Då är det ju frivilligt av alla S, V och MP (och alla i övriga partier såklart) som vill ha högre skatter att betala in mer av sina pengar. Och vi som tycker att Tidöregeringens "inte höja skatter" är bättre slipper höjda skatter när de rödgröna vinner...

De kan ju tom införa olika "grupperingar" när man skänker typ på deklarationen
Hej jag vill betala extra skatt enligt följande; antal % till vård, omsorg, skola, försvaret osv...

Som sagt det är ju inte möjligt idag.
Du tycker att vi ska ha det som i USA, att alla ska ha en vårdförsäkring och de som är utan står utan vård? Du är ju själv beroende av vård, men du vill inte betala för vad den kostar utan att det ska gå via skattsedeln, eller hur tänker du nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund