????
Förstår inte ditt inlägg överhuvudtaget. Vad har eventuella lotto-vinster med det hela att göra?
Det var väl "fler miljardärer" som diskuterades?
Och då om det gagnar Sverige om det finns fler miljardärer?
En miljon är oerhört mycket mindre än en miljard.
En miljon: 1 000 000. En miljard 1 000 000 000. Det är alltså 1000 (tusen) miljoner.
En miljard är väldigt, väldigt mycket pengar...
Så man får ha 999 miljoner utan att bli extra beskattad enligt dej ?
Bra att veta eftersom frågeställningen tydligen var för luddigt beskriven av mej. (ber om ursäkt för det)
Eftersom jag inte är lika "duktig" på att googla (använder AI mm) så hittar jag enbart att vi har 51 st miljardärer i Sverige.
Dessa ska alltså betala mer för de har mer än 999 miljoner i förmögenhet ? De betalar dessutom antagligen redan väldigt mycket i skatt då de arbetar och inte "lever" av sina pengar. Dvs de sitter inte och "håvar in" pengar bara utan som sagt arbetar för sina pengar (hur de beskattar och betalar in ca 19% av sveriges skatteintäkter syns i mitt förra inlägg med de som tjänar över 1 miljon kronor (för det gör de nog, men återigen vad vet jag ?)
Okej just Stefan Persson är ju pensionär, men med det sagt ska han alltså mest skatta bort de pengar han samlat under sitt liv ? Jag köper inte det resonemanget. Han bidrar nog med intäkter till Sverige med sitt leverne och de arbetstillfällen hans leverne bidrar till.
Så de betalar skatt för sina arbetsinkomster men ska sedan dessutom beskattas mer för de väljer att spara så de har pengar på kontot ? Jag köper fortfarande inte det. Och du svarade fortfarande inte på VARFÖR de ska betskattas på sin förmögenhet. Som oftast är aktieinnehav (i deras egna företag men även andras) och andra "bundna" pengar (men återigen vad kan jag om sånt här) Du hängde bara upp dej på att jag var inne på miljoner och inte miljarder.
Men ... ok Eurojackpot kan ge 1331 miljoner i vinst. Så om jag vinner dessa ska jag alltså beskattas MER för jag minsann har fått över en miljard på mitt konto ? (nu skulle jag inte ha de så länge då jag vet hur jag skulle använda pengarna, till mej själv och min/mannens familjer) Men frågeställningen igen nu då när jag vann 1.3 miljarder... Ska jag BESKATTAS för att jag hade turen att komma upp över miljarden ? Återigen eftersom du inte berättade varför, som om jag är 3 år gammal, du får fortfarande tänka på att jag inte har någon högskoleutbildning som dej ! (eller är höginkomsttagare som så många här inne är).
Källa
https://www.aftonbladet.se/ledare/a...la-andra-lander-nu-kravs-ny-formogenhetsskatt
"Av dem är 51 svenskar. Det är sju fler än i fjol.
De flesta tillhör familjer som länge har dominerat svenskt näringsliv. Dit hör Persson, Ax:son Johnson, Lundberg och Rausing.
Rikast i Sverige är H&M-arvingen Stefan Persson. Han har toppat listan över Sveriges rikaste i
mer än tjugo år, enligt Affärsvärlden.
På
Forbes lista är han i dag världens 107:e rikaste."