Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kräver i varje fall att man tar avstånd från partnerns handlingar som går emot den egna politiken.

Om vi tar Isabella Lövin igen.
Hon borde inte ha försvarat mannen och den stora dieselbilen.
Hon borde ha erkänt att det är ett problem.
Och kanske att de inte är överens hemma om det.
Och dessutom helst haft någon sorts plan för hur det borde lösas.
Där är vi inte alls överens. Jag tycker inte att en partners beslut är en del av politikerns specifika ansvar.
Och ganska skrämmande att någon utifrån tycker att det helst ska finnas en plan för hur det borde lösas.

Jag tycker inte heller att hon borde ha försvarat den stora dieselbilen och däri ligger möjligtvis hela hyckleriet och det jag inte gillar med det. Men jag gissar också att media inte är särskilt lätt att förhålla sig till när drevet går. Att man ska styra sin partner med järnhand mot deras vilja och övertygelse låter mest bara otäckt.

Iaf är Kristersson och Birgitta Ed föredömligt överens om korruption på skattebetalarnas bekostnad.
Jag vet inte om de är överens eller om han är överkörd.
Men det är i alla fall dåligt.

Och det visar på hur mycket familjen egentligen påverkar.
Det är därför det är så viktigt att den är med på samma tåg.
Birgitta Ed är i själen affärskvinna som ser möjligheter i varje situation och det är inte förenligt med uppdraget som Statsminister som hennes man har.

Hon har släppt in de månglare i Templet som Jesus drev ut den där Påsken.

Och ja, jag är redigt bitter.
Den prästen lever inte som hon lär.
Och jag tycker inte om hyckleri.

Oh, den Gud som jag inte tror på, så besviken jag är.

Man behöver ju hitta var problemet finns för att kunna lösa det.
Eller hur?

Och nog är det enklare att behålla samma bil och "bara" tanka med annat drivmedel än att bygga om hela samhällsstrukturen?

Så det är egentligen "bara" att tanka HVO.
Och "bara" att se till att det tillhandahålls.
De riktigt entusiastiska kan ju sedan välja hur miljövänliga de vill vara redan utan högre skatt på diesel.

Jag funderade ett tag på mobilen inte klarade av att köras på HVO, vilket hade varit ett annat problem.
En av våra gamla traktorer klarar det inte på vintern.
Nu skrev jag ju inte att man skulle "bygga om hela samhällsstrukturen" utan "ändra systemet" (dvs systemet för bensinmackar, så att det är krav på biodiesel vid pump). För den enskilda människan är det så klart mycket enklare om systemet ändras så hen kan tanka biodiesel istället, än att byta bil, ja.

Det är inte "bara" att tanka biodiesel när det inte finns där man bor och kör bil.
Det är inte "bara" att se till att den tillhandahålls när det innebär en förlustaffär för företagen som ska sälja den vid pump
Den är inte heller "bara" att alla går över till biodiesel istället för diesel eftersom även biodiesel släpper ut klimatgaser. Det är, kortvarigt, en del av lösningen till dieselbilarna har bytts ut.

Där är vi inte alls överens. Jag tycker inte att en partners beslut är en del av politikerns specifika ansvar.
Och ganska skrämmande att någon utifrån tycker att det helst ska finnas en plan för hur det borde lösas.

Jag tycker inte heller att hon borde ha försvarat den stora dieselbilen och däri ligger möjligtvis hela hyckleriet och det jag inte gillar med det. Men jag gissar också att media inte är särskilt lätt att förhålla sig till när drevet går. Att man ska styra sin partner med järnhand mot deras vilja och övertygelse låter mest bara otäckt.

Undra om Birgitta Ed är KD eller M. KD borde hon ligga närmast som präst. Men det är kanske många präster som röstat på KD trots att de numera står långt ifrån kristna värderingar. Hon tar alla tillfällen i akt med att klä sig i religiösa symboler och kläder.

Även Ed är utreds av domkapitlet efter flera anmälningar om hennes beteende är förenligt med prästyrket. Hon är mycket nära friskolorna och var tidigare PR-konsult och lobbyist och var styrelseledamot för stiftelsen Europaskolan, den som hennes syster fick ökade anslag, som tas från integrationsbudgeten, sitter i styrelsen för just nu.

Senast ändrad:
Alla andra är villaområden, eller ignorerar du det med flit? Dessutom bor MA i just Fisksätra. Där jo, det även finns villor.
Jag tyckte att Fisksätra var mest intressant.

I ett område så skulle ju villorna rivas och bytas ut mot hyreshus.
Det blir väl inte heller blandat?

Hur nära måste det vara för att räknas som blandat enligt Socialdemokraterna?
Och i hur små enheter?

Om man ser till de exempel som jag har tittat närmare på så är bostäder redan väl blandade redan i dag.

Varken Gottsunda eller Stenhagen i Uppsala är särskilt stora områden.
Och det är inte Brandkärr i Nyköping heller.
Alldeles intill alla dessa områden så ligger det attraktiva villor.

Samma sak med Tensta/Rinkeby där Bromsten med villor ligger bredvid.
Men där är avståndet litet större.

Vilken blandning anses behöva göras ytterligare?

Jag tyckte att Fisksätra var mest intressant.

I ett område så skulle ju villorna rivas och bytas ut mot hyreshus.
Det blir väl inte heller blandat?

Hur nära måste det vara för att räknas som blandat enligt Socialdemokraterna?
Och i hur små enheter?

Om man ser till de exempel som jag har tittat närmare på så är bostäder redan väl blandade redan i dag.

Varken Gottsunda eller Stenhagen i Uppsala är särskilt stora områden.
Och det är inte Brandkärr i Nyköping heller.
Alldeles intill alla dessa områden så ligger det attraktiva villor.

Samma sak med Tensta/Rinkeby där Bromsten med villor ligger bredvid.
Men där är avståndet litet större.

Vilken blandning anses behöva göras ytterligare?

De som ligger i Saltsjö-Duvnäs, Birka, centrala Nacka mfl.

Sen tror jag inte att krav på biodiesel vid pump i sig gör att invånarna tankar det, om det fortfarande är billigare med fossil diesel, så jag har högre förväntningar än så
Du menar alltså att folk i slutänden ändå alltid tänker med plånboken?
Ingen ideologi där inte utan bara lägsta pris?

Då fungerar ju valfläsk.

Och då skulle hon vara omöjlig som politiker p.g.a. maken?
Eller?
Bara om hon försöker använda sin politiska makt för att hjälpa honom slingra sig undan straff eller låter honom utnyttja hennes politiska makt.

Vilken jämförelse med att tanka HVO i stället för diesel.
Men man kanske skall åka tåg på de sträckor som finns och inte ta bilen där.
Nu så är tåg mycket mer än persontransport.
Det är oslagbart i stället för långtradare.
Om regeringen vill att folk ska åka tåg kan de väl subventionera det istället för flyget och bilen?

Jag lägger inte ut 700 spänn på en resa med tåg med min familj till näraliggande storstad istället för 150 spänn på bensin. Eller många tusen istället för 700 kr för en långresa.

Regeringen har subventionerat vägen och bensinen men inte tåget och jag är inte så himla rik att jag tänker simma mot strömmen även om jag vill att den ska vända.

Jag förstår inte varför du nämner att tåg är oslagbart jämfört med långtradare. Det är det inte alls iom att regeringen inte byggt ut spåren så godstågen får stå och vänta hela tiden så industrin är alltmer tvungen att vända sig till just långtradare.

Det kan jag däremot tycka.
Dessutom så är det redan 13-årsgräns på Facebook, man kan ju börja med att följa det.
Klart värt att ens unge gråter för att alla i fotbollslaget har snapchat och visste att man skulle ha röd tröja i skolan på torsdag men inte ungen. Klart ungen ska straffas hårt i nutid för att föräldern önskar en viss lag i framtiden.

Om man värnar om miljön så borde man tanka HVO eller något annat förnybart.
Eller åtminstone ha räknat på sitt eget klimatavtryck och försökt minska det.

Ja verkligen, regeringen subventionerar allting som är dåligt för milijön för kunna håva in pengar från big oil och så ska kreti och pleti som inte har lika hög lön som de har ta hela ansvaret med sin lilla personekonomi.

Det är en jättekonstig idé att det är ok att politiker bryr sig så mycket om sin privatekonomi att det är ok att de myglar, skänker positioner och ändrar politik efter lobbyisters önskemål. Det ska vara helt ursäktligt, de gillar ju pengar och behöver en herrgård o en änkas lägenhet.

Men Puttan ska minsann betala dubbelt för att minska sitt klimatavtryck helt själv. Hon ska inte ens få tycka att man ska höja bensinskatten utan att bete sig som en flagellant.

Jag tror inte att högre skatt på drivmedel ger någon effekt.
Men det vore väldigt behagligt om det blev mindre trafik så som det var när bensinen var jättedyr.
Det var jag och elbilarna.

Alla vet att högre skatt på drivmedel ger effekt. Statistiken vet det, politikerna vet det och min kollega som slutade snurra runt hela stan dag ut och dag in för nöjes skull när bensinpriset gick över 20 kr vet det.

Hur kan du ens säga först att
Jag tror inte att högre skatt på drivmedel ger någon effekt.
och sen direkt efter säga att
Men det vore väldigt behagligt om det blev mindre trafik så som det var när bensinen var jättedyr.
Det är ju helt vansinnigt.

Du menar alltså att folk i slutänden ändå alltid tänker med plånboken?
Ingen ideologi där inte utan bara lägsta pris?

Då fungerar ju valfläsk.
För majoriteten tror jag det absolut är så. Står man vid pumpen och det skiljer fem kronor litern är det få som betalar mer än man behöver. Det är därför skatt på drivmedel är ett så välfungerande styrmedel.

Och jag tror det är precis därför som det finns ett väldigt stort stöd för att öka ambitionerna i miljöpolitiken. Gör vi om systemen, så det inte hänger på var och en vid pumpen, så blir det lättare för alla att göra mer rätt. En rättvis omställning helt enkelt.

I det tror jag också att vi börjar förstå (förutom möjligen du och Stenergard) att ingen vinner på att hålla på att peka finger på varandra och syna varandras fel, utan använda vår gemensamma krafter för systemskifte istället. Det känns fint.

Jag tycker inte heller att hon borde ha försvarat den stora dieselbilen och däri ligger möjligtvis hela hyckleriet och det jag inte gillar med det. Men jag gissar också att media inte är särskilt lätt att förhålla sig till när drevet går.
Det var en intervju.
Man måste som politiker vara konsekvent i sin åsikt även i ett sådant läge.
Det kan inte plötsligt bli okej med saker som man vill förbjuda bara för att det är ens partner som gör det.

I det här fallet var det att köra dieselbil i Stockholm.
Nästa gång kan det vara något värre.

Risken i ett sådant läge blir att politikern styrs av partnerns önskemål.
Och det blir oändligt fel om dessa önskemål går åt ett annat håll än politikerns ideologi.

Om man vill förbjuda dieselbilar i Stockholms innerstad så behöver man en plan för hur transport av "väldigt tunga stenar" skall utföras i stället.

Detta oavsett vem som kör den dieselbilen.
Isabella Lövin ville förbjuda något utan att ha ett alternativ trots att problemet fanns i familjen och borde ha varit välbekant.
Det var ett politiskt misstag.

Att man ska styra sin partner med järnhand mot deras vilja och övertygelse låter mest bara otäckt.
Men det är ju det som man gör när man stiftar lagar som förbjuder partnerns verksamhet.
Och det på en hög och oåterkallelig nivå.

Jag har svårt att se att det inte skulle påverka både politiken och familjelivet.

"Du, Älskling, jag tänkte förbjuda din verksamhet. Det gör väl inget, eller hur?"

Om man vill förbjuda dieselbilar i Stockholms innerstad så behöver man en plan för hur transport av "väldigt tunga stenar" skall utföras i stället.

Detta oavsett vem som kör den dieselbilen.
Isabella Lövin ville förbjuda något utan att ha ett alternativ trots att problemet fanns i familjen och borde ha varit välbekant.
Det var ett politiskt misstag.
Nu känns det som du vevar hej vilt.

Jag försöker hitta någon källa som stödjer att Isabella Lövin skulle drivit frågan om att förbjuda dieselbilar i Stockholm men hittar noll. Att hon var drev frågan i EU att på sikt förbjuda fossilbilar - ja. Att MP i Stockholm var med och drev igenom miljözon i delar av Stockholms innerstad var väll hon aldrig engagerad i?

​

Undra om Birgitta Ed är KD eller M. KD borde hon ligga närmast som präst.
KD ligger nog närmast till i ideologi.
Och då tänker jag inte på något Kristet alls.

Många i KD ser KD som ett lättare sätt till makt än i större partier.
Jag hade en diskussion med en högre KD politiker om just den religiösa delen, och fick ungefär svaret "Jag är så trött på den frågan, vi är ett helt vanligt parti."
Men det finns också de som fortfarande står stadigt i det kristna budskapet.
Det är bara litet svårt att veta vilka.
Men Birgitta Ed skulle passa bra där.

Vad som behövs vad gäller just fossila bränslen är att det behövs morot och käpp. Subventionera lokal och tågtrafiken, höj bensinpriserna. Det visade sig ju direkt att när bränselpriserna ökade så åkte mindre person bil.

Folk kommer inte att ändra sina beteende utan statliga direktiv. Det är inte så vi individer fungerar. Plus, slopa alla subventioner för flyg. Gör man det tillräckligt dyrt kommer mindre människor att flyga.

Nu så tänkte jag på blandade områden i hela Sverige och inte bara i Nacka.
Hur nära och hur små enheter behöver det vara för att räknas som blandat med Socialdemokraternas måttstock?

Ingen aning om hur det ser ut nationellt. Vi pratade specifikt om Nacka och att Magdalena är en hycklare som inte vill ha hyreslägenheter i närheten av sin villa i Fisksätra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund