Problemet är att politiker inte har de tvångsmedel som du hänvisar till.
Om inte befolkningen gillar besluten så röstar den bort politikerna.
De beslut som du efterfrågar kräver i princip att det är diktatur.
Jag känner det som att jag upprepar mig hela tiden men:
M gick till val på att lösa klimatkrisen genom sina kärnkraftverk bland annat. Dvs de hade mandat att fortsätta minska koldioxidutsläppen i samma takt som alla andra regeringar allra minst. L satt på klimatministerposten och hade mycket stora klimatlöften, näst eller tredje största klimatlöften av alla partier.
M vann faktiskt det här valet med dessa löften och kom i regeringsposition, tillsammans med bland annat just L och faktiskt KD som hade klimatlöften (då), och SD som hade klimatlöften.
Så den här regeringen hade fullt mandat att fortsätta minska koldioxidutsläppen, fortsätta ha elbilspremie, fortsätta stötta företag som hade investerat i klimatvänlig teknik. Satt igång Sveriges ekonomi genom att öka renoveringen av det älskade färdmedlet tåg. Men de har valt att försöka bygga ut flyg, som är så impopulärt att det bågnar. (notera populärt=många gillar=röster, impopulärt=många gillar inte=inte röster, om det behövde förklaras.)
Har M vunnit i opinionen på att föra SDs politik inte riktigt lika aktiva klimatpolitik* istället för sin egen?
(*eufemism för att SD ljög om sina klimatlöften, men 50% av SD väljare vill att man ska "fixa" klimatet trots allt)
Om befolkningen inte gillar besluten så röstar de bort politikerna.
Det är här vi återkommer till min fråga. Var det denna politik där de svek sina klimatlöften och angrep Sveriges biologiska mångfald som gjorde att de vann valet år 2026?
För du skriver som om Tidö aldrig fick några röster förra valet på sin politik, som om de inte vann det valet, som om de inte har lett landet i snart 4 år och som om de redan vunnit valet 2026.
Så upprepar mig. Tidö vann faktiskt förra valet.