Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Något jag tycker är lite intressant i jämförelse mellan attityderna respektive ideologin hos V och SD är att medan attityden till SD har mildrats så har deras ideologi radikaliserats och för V är det i princip tvärtom. De har tagit något kliv åt höger och blivit mer mitten på vissa sätt, betydligt mer defensiva än offensiva i många frågor, men ses ändå som paria. Samtidigt har M öppnat upp för att ta in det alltmer radikala SD i regering.

Och jag undrar om inte demoniseringen av V till och med kan vara lite kontraproduktiv faktiskt. Känner de som funderat på MP men som efter all vad de beskrivit som svartmålning av V eventuellt ändå kommer rösta V då de vill protestera mot den här inställningen. Jag tycker att V har blivit alltmer "mesiga" på vissa sätt i sin samhällskritik och det som får dem att verka radikala numera är mestadels övriga partiers attityd till dem.

Tänker lite på det som folk tjatade om med SD innan de kom in i värmen, att det var så dumt av övriga partier att stänga dem ute (vilket jag inte alls håller med om, men om vi nu för den här funderingens skull köper att det faktiskt var del av ett motiv hos folk som röstade SD). Kan det bli en slags sådan effekt nu när det bildas ett allt större vakuum åt vänster av S flytt till mitten, att en del av dem då väljer V delvis pga andra partiers negativa inställning till dem snarare än för deras faktiska politik?
Jag håller med om att V verkar sträva mot mitten. Jag är inte V-person men saknar ändå lite att de inte håller ställningen hårt vänsterut utan dragits med i den allmänna högerflytten. (vilket faktiskt är en orsak till att jag tycker de är synd att de skulle vara ett regeringsalternativ, det är ju bland annat ett tecken på att de släppt vänsterflanken.)

Problemet är att politiker inte har de tvångsmedel som du hänvisar till.
Om inte befolkningen gillar besluten så röstar den bort politikerna.

De beslut som du efterfrågar kräver i princip att det är diktatur.
Jag känner det som att jag upprepar mig hela tiden men:

M gick till val på att lösa klimatkrisen genom sina kärnkraftverk bland annat. Dvs de hade mandat att fortsätta minska koldioxidutsläppen i samma takt som alla andra regeringar allra minst. L satt på klimatministerposten och hade mycket stora klimatlöften, näst eller tredje största klimatlöften av alla partier.

M vann faktiskt det här valet med dessa löften och kom i regeringsposition, tillsammans med bland annat just L och faktiskt KD som hade klimatlöften (då), och SD som hade klimatlöften.

Så den här regeringen hade fullt mandat att fortsätta minska koldioxidutsläppen, fortsätta ha elbilspremie, fortsätta stötta företag som hade investerat i klimatvänlig teknik. Satt igång Sveriges ekonomi genom att öka renoveringen av det älskade färdmedlet tåg. Men de har valt att försöka bygga ut flyg, som är så impopulärt att det bågnar. (notera populärt=många gillar=röster, impopulärt=många gillar inte=inte röster, om det behövde förklaras.)

Har M vunnit i opinionen på att föra SDs politik inte riktigt lika aktiva klimatpolitik* istället för sin egen?

(*eufemism för att SD ljög om sina klimatlöften, men 50% av SD väljare vill att man ska "fixa" klimatet trots allt)

Om befolkningen inte gillar besluten så röstar de bort politikerna.

Det är här vi återkommer till min fråga. Var det denna politik där de svek sina klimatlöften och angrep Sveriges biologiska mångfald som gjorde att de vann valet år 2026?

För du skriver som om Tidö aldrig fick några röster förra valet på sin politik, som om de inte vann det valet, som om de inte har lett landet i snart 4 år och som om de redan vunnit valet 2026.

Så upprepar mig. Tidö vann faktiskt förra valet.

Senast ändrad:
Om du har rätt så blir jag glad.
Men jag har rätt. Är alla M förnekare av vanlig vetenskap? :) Är det en ny trend?

Hela världen
https://www.sverigesradio.se/artike...-atgarder-for-att-begransa-klimatforandringen

• I en enkätundersökning där 130 000 personer i 125 länder deltog ville de allra flesta, 89 procent, ha en mer kraftfull klimatpolitik. Sextionio procent av de svarande var också villiga att betala 1 procent av hushållets intäkter varje månad för att bekämpa klimatförändringen.
  • Enligt forskarna visar det här att regeringarna underskattar folkets stöd för åtgärder.

https://www.naturvardsverket.se/amn...tens-kunskap-och-attityder-till-klimatfragor/

Stödet för statligt finansierade åtgärder för att minska klimatförändringen är högt, och en majoritet av svenska folket uppger också att de tror att de själva kan bidra.

Jag tror inte jag har en åsikt i frågan om altruistiskt iom att jag inte läst på (mina instikter säger nej). Dock är det ju alltid bra att veta mer om saker och utredningar gör att man vet mer (sedan gäller det att följa beslutet när det är nej)

Ser dock att det i så fall även borde bli förbjudet att föra barn från surrogatmödrar över gränsen iom att det verkar förekomma surrogatbarn i Sverige från andra länder och det i så fall betyder att ännu mer svaga parter har utnyttjats utomlands. (jag antar att de som till äventyrs är för altruistiska surrogatmödrar tänker sig att det skulle kunna vara tillåtet att bära sin systers barn till exempel.)
I en perfekt värld, skulle det nog kunna vara tillåtet med altruistiskt surrogatmödraskap, men vi lever inte i en perfekt värld, på samma sätt som att i en perfekt värld skulle det inte behövas separata omklädningsrum för män och kvinnor, etc...

Men vi lever inte i en perfekt värld, det sker sexuella trakasserier, övergrepp, våldtäkter, det som skulle vara altruistiskt, visar sig vara allt annat än, med hot, våld, eller "bara" utnyttjande av någon ekonomiskt utsatt person.
Bara titta på adoptioner av utländska barn, där det verkar vara många fall där det inte "gått rätt till" (milt sagt).

Eller självklart vet jag att det är en trend :) det var en retorisk fråga

https://www.amacad.org/publication/...why-conservatives-have-turned-against-science

Empirical data do not support the conclusion of a crisis of public trust in science. They do support the conclusion of a crisis of conservative trust in science

Och såklart det faktum att många framfört klimatargument ur en synvinkel av kvinnor och fattiga i U-länder. Grupper som konservativa föraktar och ser ned på. Varvid såklart hela klimatfrågan tyvärr blivit smittad av det föraktade feminina.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11673762/

Threatened masculinity—measured by belief in a shift in sexism and belongingness with men’s rights activists—predicted climate change denial.
Och som vanligt självklart, när kvinnor flyttar in på ett område flyttar männen ut. När kvinnor flyttar in i vetenskapen, blir rationella och starka måste maskulina män börja tro på kristallhealing och bli irrationella och veka. De mest maskulinveka
Threatened masculinity refers to the perception that a man’s masculinity is being challenged, undermined, or devalued, often due to societal changes that advance women’s rights.

männen ligger väl på konservativa sidan.

Jag tror inte jag har en åsikt i frågan om altruistiskt iom att jag inte läst på (mina instikter säger nej). Dock är det ju alltid bra att veta mer om saker och utredningar gör att man vet mer (sedan gäller det att följa beslutet när det är nej)

Ser dock att det i så fall även borde bli förbjudet att föra barn från surrogatmödrar över gränsen iom att det verkar förekomma surrogatbarn i Sverige från andra länder och det i så fall betyder att ännu mer svaga parter har utnyttjats utomlands. (jag antar att de som till äventyrs är för altruistiska surrogatmödrar tänker sig att det skulle kunna vara tillåtet att bära sin systers barn till exempel.)
Absolut! Jag skulle vilja att man inte fick ta in surrogatbarn i landet. Tex att det skulle räknas som kidnappning eller människohandel eller nåt.

Absolut! Jag skulle vilja att man inte fick ta in surrogatbarn i landet. Tex att det skulle räknas som kidnappning eller människohandel eller nåt.
Problemet är vad som då ska hända med dessa barn. Deras surrogatmamma vill inte ha dem så då kan de hamna på barnhem i födelselandet.

Så ur barnperspektivet sett behöver de få komma in i landet till föräldrar som vill ta hand om dem. I övrigt håller jag med dig men jag vill inte att barn ska utsättas för lidande.

Problemet är vad som då ska hända med dessa barn. Deras surrogatmamma vill inte ha dem så då kan de hamna på barnhem i födelselandet.

Så ur barnperspektivet sett behöver de få komma in i landet till föräldrar som vill ta hand om dem. I övrigt håller jag med dig men jag vill inte att barn ska utsättas för lidande.
Jag vet. Men om jag vore envåldshärskare så skulle jag betrakta barnen som offer för människohandel. Och då är det ju helt uteslutet att placera dem hos de som utfört människohandeln. Plus att jag inte tror att det behövs särskilt många fall, efter att förbud införts, för att antalet importerade surrogatbarn ska bli betydligt färre.

Eller självklart vet jag att det är en trend :) det var en retorisk fråga

https://www.amacad.org/publication/...why-conservatives-have-turned-against-science

Och såklart det faktum att många framfört klimatargument ur en synvinkel av kvinnor och fattiga i U-länder. Grupper som konservativa föraktar och ser ned på. Varvid såklart hela klimatfrågan tyvärr blivit smittad av det föraktade feminina.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11673762/

Och som vanligt självklart, när kvinnor flyttar in på ett område flyttar männen ut. När kvinnor flyttar in i vetenskapen, blir rationella och starka måste maskulina män börja tro på kristallhealing och bli irrationella och veka. De mest maskulinveka

männen ligger väl på konservativa sidan.

En fråga på alla dina inlägg som jag funderar mycket över är .... Var är de svenska länkarna ? Du vet att vi diskuterar SVENSK politik här ? Varför länkar du då till saker i andra länder ? Saker på engelska ?

Som "när kvinnor flyttar in, flyttar männen ut" ??? VA ? Om du nu kommer med såna belägg vill jag veta hur det är i SVERIGE ...

En fråga på alla dina inlägg som jag funderar mycket över är .... Var är de svenska länkarna ? Du vet att vi diskuterar SVENSK politik här ? Varför länkar du då till saker i andra länder ? Saker på engelska ?

Som "när kvinnor flyttar in, flyttar männen ut" ??? VA ? Om du nu kommer med såna belägg vill jag veta hur det är i SVERIGE ...
Det är ett känt faktum att när ett yrke går ifrån att vara mansdominerat så sjunker lönerna, även här i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nar-kvinnor-dominerar-i-ett-yrke-sjunker-lonerna

Carl-Oskar Bohlins tal framför Carl Milles örnstaty har blivit startskottet för en hätsk kulturdebatt.
Olof Bärtås ser tecken på en ny mediehöger som i bästa fall fultolkar, i värsta fall inte kan läsa ordentligt.

Statyn, som vissa uppfattar som en blinkning till tysk nazistisk symbolik, har under sina nästan 100 år på jorden kringgärdats av debatter. Milles uttryckte under 1930-talet sympatier för fascism, något som Eva Nodin visat i sin biografi över konstnären. I ett brev om Nazitysklands inmarsch i Österrike skrev han exempelvis att Hitler ”säkert är sänd från ovan för att rädda Europa.”

Enkelt sagt: Få föreslår att monumentet ska rivas. Inte heller att det dryper av fascism. Men ändå. Värt att tassa lite försiktigt kring.

Men att tassa försiktigt är inte Carl-Oskar Bohlins gren. I stället gick han ut hårt med ett videoklipp och kallade Anders Q Björkmans artikel ”intellektuellt andefattig” och ”ett absurt generalangrepp mot det svenska flygvapnet”.

https://www.expressen.se/kultur/fattar-inte-bohlin-mussolini-ironin/

🤣🤣🤣

Nu vet jag inte vem som är vänsterpartist. Men från det där med att avsky polisen till dina favoritepitet "terrorkramare" och "islamister", vet jag inte riktigt hur du menar att kopplingarna ser ut.
Det jag menar är inte att allt hänger på en enskild händelse,-hata polisen, utan att det är den samlade bilden som blir problematisk. När det gång på gång dyker upp personer i eller kring partiet med extrema uttalanden, kopplingar eller beteenden – och när reaktionerna är sena, halvhjärtade eller uteblir – så skapar det ett mönster. I det sammanhanget blir slagord som riktar sig mot tex. polisen inte bara en händelse utan en del av en bredare retorik där man positionerar sig mot samhällsinstitutioner snarare än att ta ansvar för dem. När partiet sedan gör ett halvhjärtat försök att tona ner, släta över och förminska det så tänker jag att det attraherar personer med en mer…..konfrontativ syn på myndigheter, samhälle och medmänniskor.

Att hata 'snutar' är inte direkt ett nytt koncept. Sedan, återigen, vad som skanderades ska fördömas ordentligt. Och V bör ta upp med de som gick i pride tåget vad som är lämpligt och olämpligt att säga.

Nej med det nya är att V har rätt stort stöd och riskerar att tränga sig in i en regering med Hamas hyllande judehatare.

Ja för min del är vänsterpartiet inget extremparti, och jag ser gärna en regering med dem även om jag inte är vänsterpartist. Jag tycker inte det är lämpligt att skandera att man hatar polisen men jag tycker inte heller att det är att vara terrorist.
Det har funnits ett flertal högt uppsatta medlemmar som hyser terror romantiska känslor för Hamas. Slår man ihjäl en terror romantiker ploppar det upp 3 nya..... Om man som jag följer Botkyrka härvan så känns mycket illavarslande att politiker är villiga att sopa systemhotande beteende under mattan. Jaja jag vet att det inte tillhör V: s smuts utan S. Men betänk de här två partierna i samma regering.:down:
Det är fruktansvärt att skandera att man hatar polisen extra illa att det görs under politisk flagg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund