Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
De är dessutom avlönade av oss skattebetalare för att hitta lösningar på samhällsproblem utifrån den ideologi som röstats fram.

De är inte betalda för att t ex gynna krafter som man själv eller anhöriga har kopplingar till, krafter som betalar en för att driva deras frågor gynnsamt, eller ta emot pengar från källor som man vägrar redovisa.
Det kallas korruption och det är fri medias uppgift att undersöka om sådant förekommer.

ÅTERIGEN jag har inte sagt något om granskningen, men varför får inte en politiker säga nej till intervjuer ?
Eller det som flitigt används "inga kommentarer".

Var kommer korruptionen ifrån att säga nej till intervjuer ? Du blandar päron och bilar...
Rätten att säga nej till intervjuer är inte lika med korruption hos mej. Inte heller är rätten att säga nej till intervjuer lika med att någon inte kan granskas...

Halmgubbe ?

Återigen, du säger en sak men utvecklar inte VARFÖR du anser det ...

Som blivande kommunpolitiker (aldrig varit förr) så kommer JAG inte kunna svara på frågor direkt när jag blivit invald. Alltså kommer JAG behöva läsa på dels vad det är de frågar om (kan inte all "politik" inom kommunen) och därför skulle JAG säga nej till en intervju utan att veta vad de ska fråga om så jag kan sätta mej in i "ärendet" och svara utifrån partiets åsikt och värderingar.

Det anser du alltså är fel ? Som sagt utveckla gärna hur du tänker där...
Inte @Palermo men jag svarar ändå.

Nej man säger inte nej! Man svarar på frågorna genom att hänvisa att man behöver sätta sig in i det. Och lovar att återkomma. Eller hänvisa till en kamrat som kan ämnet bättre.

Om du behöver sätta dig in i det och
"svara utifrån partiets åsikt och värderingar" verkar du vara alltför okunnig. Ingen svarar dessutom helt själv. Man är uppdaterad i aktuella frågor genom levande dialog med sina partikamrater. .
Men nekar? Nä verkligen inte!

Dessutom verkar förtroendevalda inom olika områden. Sitter du i en socialnämnd kommer ingen att utkräva svar om bygglovsfrågor.

Om din kommun inte erbjuder utbildning för nyvalda rekommenerar jag att läsa kommunalagen!

Återigen, du säger en sak men utvecklar inte VARFÖR du anser det ...

Som blivande kommunpolitiker (aldrig varit förr) så kommer JAG inte kunna svara på frågor direkt när jag blivit invald. Alltså kommer JAG behöva läsa på dels vad det är de frågar om (kan inte all "politik" inom kommunen) och därför skulle JAG säga nej till en intervju utan att veta vad de ska fråga om så jag kan sätta mej in i "ärendet" och svara utifrån partiets åsikt och värderingar.

Det anser du alltså är fel ? Som sagt utveckla gärna hur du tänker där...
Jag skulle vilja att den grundläggande skolgången lärde oss alla de saker som är specifika för just politiker, och hur politiska uppdrag skiljer sig från andra arbeten, med mera.

I mitt eget fall är jag lite osäker på om det är skolan eller föräldrahemmet som förmedlat dessa grunder, men de är ju fullständigt avgörande för att man överhuvudtaget ska kunna fatta vad samhället och demokrati är.

Inte @Palermo men jag svarar ändå.

Nej man säger inte nej! Man svarar på frågorna genom att hänvisa att man behöver sätta sig in i det. Och lovar att återkomma. Eller hänvisa till en kamrat som kan ämnet bättre.

Om du behöver sätta dig in i det och
"svara utifrån partiets åsikt och värderingar" verkar du vara alltför okunnig. Ingen svarar dessutom helt själv. Man är uppdaterad i aktuella frågor genom levande dialog med sina partikamrater. .
Men nekar? Nä verkligen inte!

Dessutom verkar förtroendevalda inom olika områden. Sitter du i en socialnämnd kommer ingen att utkräva svar om bygglovsfrågor.

Om din kommun inte erbjuder utbildning för nyvalda rekommenerar jag att läsa kommunalagen!
Bildningsförbunden kan nog också vara behjälpliga. Eller en liten kvällskurs i statskunskap på universitetet.

ÅTERIGEN jag har inte sagt något om granskningen, men varför får inte en politiker säga nej till intervjuer ?
Eller det som flitigt används "inga kommentarer".

Var kommer korruptionen ifrån att säga nej till intervjuer ? Du blandar päron och bilar...
Rätten att säga nej till intervjuer är inte lika med korruption hos mej. Inte heller är rätten att säga nej till intervjuer lika med att någon inte kan granskas...

Halmgubbe ?
Svaret på din fråga hör till samhällskunskapsundervisningen i grundskolan. Som andra föreslagit verkar du vara i stort behov av utbildning i samhällskunskap.

Men eftersom du flera gånger har haft egna definitioner av ord så är det kanske så att du har det för begreppet korruption också? Att det svaret på varför du inte förstår.

De ska absolut granska. Och i Birgitta Eds fall hade de ju hittat nåt...

VAR skriver jag att de ska sluta granska ?

Det jag FORTFARANDE vänder mej emot är kommentarer om att det är antidemokratiskt att inte svara på frågor.
Men ALLA har sin rätt att säga nej till intervjuer. Oavsett ställning i samhället.
När du säger att man har rätt att säga nej, vad menar du då med "rätt"? Det finns ingen lag som tvingar någon att intervjuas. Men menar du att makthavare har en moralisk rätt att slippa stå till svars inför media?

Alltså, om tex statsministern svarar på tok för lite på viktiga frågor, så tror jag att en KU-anmälan skulle kunna bli aktuell. Lite beroende på diverse omständigheter.

SD vill ha ett Svenskare Sverige, svenska värderingar, SD är emot mångkulturalism som politisk modell. SD vill istället skapa sammanhållning kring svensk kultur och ställa krav på dem som kommer hit att anpassa sig till svenska normer och värderingar —
Nej fy och usch.
Det vill inte jag.

Jag vill bara ha ett tryggare Sverige utan skjutningar och sprängningar.
Kriminalitet är så betungande för de utsatta och för samhället i stort.
Så det vill jag slippa.

Om jag läst ETC artikeln ? Nope den vänster smörjan tar jag inte i med tång.
Jag är visserligen höger, men ETC läser jag med intresse.
Den fakta som presenteras är mycket väl grundad och kontrollerad.
Och många av åsikterna och idéerna är både spännande och intressanta.

Jag tycker att opposition är viktigt.
Det är nämligen oppositionen som skall granska och kontrollera de styrande så att de inte kör i diket.
Som politiskt aktiv måste man se till att hålla sig informerad om vad alla politiska inriktningar har för sig.
Annars så kan man råka missa något riktigt viktigt och det blir inte bra.

Jag vill nu citera en f.d. arbetskamrat till mig som jag tycker mycket om.
Han är Sikh från Punjabi och mycket vänlig, arbetsam, skötsam och framgångsrik i sitt arbete.

Hans måtto var alltid "Man skall vara snäll."

Jag tänker på honom när jag behöver hitta ett mentalt stöd för att vara vänlig i stället för att bli arg.

Ja, jo.
Men det är kommunen de "jobbar"inom. Alltså tycker jg att nyvalda och sittande ska få en enkel utbildning. Bekostad av kommunen.

I vår kommun görs detta efter varje val.Välbesökt och väldigt upplysande.
Ja, det låter väldigt vettigt.

Därutöver har ju många partier kurser och cirklar för och med medlemmar, men jag har ingen aning om hur sd arbetar med medlemsskolning.

JAG ser inte överhuvidtaget SD som nåt ens i närheten av Nazityskland. JAG fattar inte ens vad ni ser som är som antidemokratiskt med SD. Så jag tar alla Nazi "tolkningar" av SD som bullshit.
Då så borde du läsa på historien litet.
Det finns faktiskt läskigt många paralleller.

Om du tycker att det är svårt att läsa så finns många dokumentärer om det på TV.
Att kunna sin historia är att kunna prediktera vad som kommer att hända i framtiden om man man handlar på olika sätt.
Just nu med Trump och Putin är det extra intressant.

I dagens DN intervjuas lantbruksministern och hans fru https://www.dn.se/sverige/herr-och-...et-till-storms-mot-tvangsvegetariska-luncher/ Artikeln är kanske låst, hoppas att några kan läsa. Frun påstår att vegonormen är antifeministisk för kvinnor får inte i sig tillräckligt med järn utan kött. Deras tankar går helt emot de kostråd som finns.
Den frun skulle behöva läsa litet näringslära.
Mest verkar de obildade med sina påståenden.

Ja, det låter väldigt vettigt.

Därutöver har ju många partier kurser och cirklar för och med medlemmar, men jag har ingen aning om hur sd arbetar med medlemsskolning.
Det är nog olika i olika partier.

Majoriteten av aktiviteterna i mitt parti är inte utbildning utan samvaro som är den bästa sortens tillvaro. :)
Vi samlas ovet kaffe eller lättare tilltugg för att prata, bolla ideer eller helt enkelt umgås med likasinnade. Det är i grupp de bästa ideerna och tankarna skapas.

De som de facto är akuella för uppdrag är en liten del av medlemmarna så lagar och formalia är detaljer som bara är en sorts vidareutbildning. Inte för precis alla. Pratar politik gör däremot alla.

Tidningar och media ska inte gå i maktens ledband, de ska granska den! Allt annat är diktatorsfsoner.

Det skrämmer mig att Krissterson angrep journalisten som skrev om Birgitta Eds företag.

Att media inte alltid skriver som man vill vet varenda lokalpolitiker eller annan offentlig person.

Och det är viktigt. Fri och obunden journalistik
Ja.
Den tredje statsmakten.
Och så skall det vara.

Vi gör helt enkelt som andra regimer har gjort: peka ut en grupp som syndabock och gör livet till ett helvete för den gruppen.
Ja vi pekar ut de kriminella.
De brukar vara orsaken till kriminalitet.
På något märkligt sätt verkar det där hänga ihop

Du verkar inte gilla vare sig ordning och reda eller lag och ordning.
Hur kommer det sig?

Ja vi pekar ut de kriminella.
De brukar vara orsaken till kriminalitet.
På något märkligt sätt verkar det där hänga ihop

Du verkar inte gilla vare sig ordning och reda eller lag och ordning.
Hur kommer det sig?
Kriminella är inte en särskilt homogen grupp att peka ut. Och det är därför tämligen meningslöst att peka ut den gruppen.

Självklart ska vi döma de som begår brott, men det är mycket bättre för samhället att arbeta förebyggande, och jobba hårt för att se till att brotten inte begås överhuvudtaget, men det gillar ju inte ni, utan det är bättre att staten lägger mångdubbelt med resurser på om låsa in folkhögskola, än att hjälpa dem att hamna på rätt väg redan innan det gått så långt.

Kriminella är inte en särskilt homogen grupp att peka ut. Och det är därför tämligen meningslöst att peka ut den gruppen.

Självklart ska vi döma de som begår brott, men det är mycket bättre för samhället att arbeta förebyggande, och jobba hårt för att se till att brotten inte begås överhuvudtaget, men det gillar ju inte ni, utan det är bättre att staten lägger mångdubbelt med resurser på om låsa in folkhögskola, än att hjälpa dem att hamna på rätt väg redan innan det gått så långt.
Om man har hamnat i trubbel, så måste man redan ut det.
Det trubbel som Sverige hamnat i är resultatet av 8 år med en Socialdemokratisk regering.
Det är Socialdemokraterna som missade att arbeta förebyggande.
De hade 8 år på sig för det.

För nästan 12 år sedan så var de 14-åringar som nu begår brott 2 år gamla och de som var 14 år för 4 år sedan 6 år gamla.
Vad hände under dessa barns första år för att det skulle bli så här?
Vad gjorde Socialdemokraterna för att förebygga?

Nu så har sittande regering blivit tvungen att lösa situationen som den har blivit.
Det går ju inte att strunta i allt och låta våldet fortsätta.
Eller hur?

Stoppa hägervridningen av nåt som är vänster ? Så Vänster vill inte se en neutral opolitiskt SVT ?
Oj vad förvånad jag blev !

Visa bifogad fil 188445

Det är bra att ta med texten som förklarar det man ser i tabellen också.

"Om vi börjar med den generella bilden och jämför regeringsalternativen visar resultaten i figur 6.4 att Magdalena Anderssons regeringsunderlag fick en mer gynnsam bevakning under valrörelsen 2022 än Ulf Kristerssons regeringsunderlag (+12). Om vi
jämför med 2018 har pendeln svängt till vänster, då det var nästan exakt samma övervikt som Alliansen fick i medierna 2018 (+16) (Johansson & Strömbäck, 2019). Två saker komplicerar jämförelsen: För det första var det inte samma partier som ingick i de båda regeringsunderlagen. För det andra ingår inte exakt samma medier i analysen. Om vi tar hänsyn till det och först bara låter de traditionella nyhetsmedierna ingå i analysen ökar vänstersidans övervikt till +16. Om vi däremot jämför de regeringsunderlag som gällde under valrörelsen 2018 med siffrorna för 2022 blir det
nästan helt jämnt (+2 för de rödgröna). Tar vi bort de politiskt-alternativa medierna hamnar siffran för AB-index på +4 för de rödgröna, vilket brukar ses som försumbart. Med andra ord visar resultaten att det mellan den gamla alliansen och de rödgröna var en helt balanserad bevakning under 2022 års valrörelse. Men som sagt, den politiska kartan har ritats om."

Hur Tidöregeringen + SD behandlas av medierna under valrörelsen idag går alltså inte att säga något om utifrån den tabellen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund