Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den humanitära bilden är fotfarande rätt person på rätt plats. Vi ska inte slänga ut acklimatiserade, skötsamma, utbildade skattebetalare för att plocka in arbetskraft vars enda merit är att de är etniska svenskar.
Var skriver jag om etniska svenskar?
Sverige har människor som är arbetsföra men står utanför arbetsmarknaden, det torde vara självklart att fokus ska ligga på att få dem i arbete – oavsett bakgrund.
Det är därför lönetak finns. Det riktar sig inte mot “skötsamma, etablerade skattebetalare”, utan handlar om att arbetskraftsinvandring ska ske där det faktiskt råder brist – inte i lågkvalificerade jobb när vi har omfattande har arbetslöshet.
Det är inte en fråga om att “slänga ut” någon, utan om att föra en där Sverige tar ansvar för de som redan är här och samtidigt har en rimlig arbetskraftsinvandring.

Under lång tid var SD:s linje i migrationsfrågan heeelt utanför det accepterade. Kritiken, utfrysningen, mobbningen och spottloskorna var minst sagt massiv. Men steg för steg har i princip hela det politiska fältet rört sig i den riktningen – inte för att SD bytt åsikter, utan för att verkligheten tvingat fram en omprövning. När partier som tidigare beskrev samma politik som oacceptabel nu driver liknande förslag själva, då är det inte så konstigt att vissa upplever att SD “sa det först”.
Nej, de har inte bytt åsikter, de anser att prio 1 är att alla icke-etniskt korrekta svenskar ska hålla sig undan från svenskt territorium i så stor utsträckning som möjligt oavsett hur många det handlar om. Det har varit tjat om massinvandring sedan 80-talet när partiet startade och nästan inga invandrade till vårt land. Men jag tror inte de ”sa det först” ändå, det har gått i vågor genom alla tider. Hatet mot främlingar är något som finns genomgående i mörka delar av historien.

Om jag håller fast vid att det är mars månad, konsekvent så kommer jag att ha rätt en månad av 12 varje år och nästan ALLA kommer hålla med mig om att det är rätt. Men det är inte särskilt intressant att lyssna för någon som vill veta något om tiden.

Senast ändrad:
Sverige har människor som är arbetsföra men står utanför arbetsmarknaden, det torde vara självklart att fokus ska ligga på att få dem i arbete – oavsett bakgrund.
Det är därför lönetak finns. Det riktar sig inte mot “skötsamma, etablerade skattebetalare”, utan handlar om att arbetskraftsinvandring ska ske där det faktiskt råder brist – inte i lågkvalificerade jobb när vi har omfattande har arbetslöshet.
Det är inte en fråga om att “slänga ut” någon, utan om att föra en där Sverige tar ansvar för de som redan är här och samtidigt har en rimlig arbetskraftsinvandring.
Fast för SD handlar det väldigt mycket om att slänga ut så många som möjligt som saknar rätt genetik och kultur oavsett hur de bidrar i samhället. Nu senast ville man slänga ut många som har arbetat i många år i bristyrken.

Jag ser många av dem i mitt arbete på arbetsförmedlingen och tro mig, en stor del av de som är långtidsarbetslösa behöver själva delar av den vård ni tror de ska kunna jobba inom så nej, många av de du pratar om kommer aldrig kunna göra ett bra jobb inom vården även om de på papperet är arbetsföra utan det behöver till andra lösningar för detta. DET och inget annat är verkligheten.

Jag ser många av dem i mitt arbete på arbetsförmedlingen och tro mig, en stor del av de som är långtidsarbetslösa behöver själva delar av den vård ni tror de ska kunna jobba inom så nej, många av de du pratar om kommer aldrig kunna göra ett bra jobb inom vården även om de på papperet är arbetsföra utan det behöver till andra lösningar för detta. DET och inget annat är verkligheten.
Grejen är också att om det hade funnits en stor mängd kandidater som dessutom hade haft språket som modersmål, rätt utseende och rätt förutsättningar - så hade nästan aldrig invandrade medmänniskor fått dessa jobb. Det är så den hårda diskrimineringen fortfarande ser ut på arbetsmarknaden. Det behövs inte mer av den.

Jag vet mycket väl hur många av våra nya svenskar har det och hur de levt, och lever.
Jag avskyr tanken på att människors värde ska bestämms efter deras förmåga att arbeta inom t.ex. vården.
Som de arabiska guldsmeder jag träffat som flydde till ett land där guld inte alls utgör en så stor del av vår vardag. Alla kvinnor som gjort det som de förväntades göra - föda barn och sköta hem och barn.

M'änniskovärdet är okränkbart. Jag äcklas av tanken att vänner och medmänniskor inte skulle värdras högt nog för att få bo kvar här. För att de inte är lönsamma nog.
Krasst så är det inte kriminella Tidö jagar. Det är alla som inte "duger" enligt deras mått.
Arier.. ingen mer än jag som får rysningar?

Jag vet mycket väl hur många av våra nya svenskar har det och hur de levt, och lever.
Jag avskyr tanken på att människors värde ska bestämms efter deras förmåga att arbeta inom t.ex. vården.
Som de arabiska guldsmeder jag träffat som flydde till ett land där guld inte alls utgör en så stor del av vår vardag. Alla kvinnor som gjort det som de förväntades göra - föda barn och sköta hem och barn.

M'änniskovärdet är okränkbart. Jag äcklas av tanken att vänner och medmänniskor inte skulle värdras högt nog för att få bo kvar här. För att de inte är lönsamma nog.
Krasst så är det inte kriminella Tidö jagar. Det är alla som inte "duger" enligt deras mått.
Arier.. ingen mer än jag som får rysningar?
Jo verkligen, eftersom de och de som röstar på dem inklusive vissa i denna tråd är så färgade av sitt hat att de faktiskt inte ens har någon förmåga att se konsekvenserna av sitt handlade (till exempel att många av de som på papperet är arbetsföra och inte får jobb har andra problem som många gånger gör de betydligt mer okapabla som arbetskraft inom just vård och omsorg än de icke etiskt svenska med brytning, eller att man inte är ute i verkligheten ser man inte heller hur många kommuner får gå omkull på sommaren, begära in folk från semester etc med trötthet och sjukskrivningar som följd för att ingen söker jobb inom vården längre). Men det är ju skitsamma, bara man blir av med alla utlänningar så löser sig ju det av någon annan, det är ju inte Gulans eller corzettes problem liksom, så länge de slipper se de utländska människorna.

En av de saker som gör att det är extremt lätt att få intrycket att det här handlar om de som är etniska svenskar och de som inte är det, är just att det konstigt nog bara är personer ur den ena av dessa kategorier som ska kastas ur landet.

Vad gäller Sd, oavsett vad du tycker, så vet vi ju också att deras nationalism handlar om "ett land, ett folk" så långt det är genomförbart.

"Godhetssignalering" är förresten ett intressant ord. De som säger så, menar det ju nedsättande. Men ordvalet visar ju ändå att de nånstans vet vad som är gott (bra, humant, snällt) att göra, eftersom det är just humana handlingar som omnämns så. Om det goda vore att kasta ut så många som möjligt ur landet, borde det ju vara politiska förslag i den andan som kallas godhetssignalering. Men det har jag aldrig hört.

Nej, de har inte bytt åsikter, de anser att prio 1 är att alla icke-etniskt korrekta svenskar ska hålla sig undan från svenskt territorium i så stor utsträckning som möjligt oavsett hur många det handlar om. Det har varit tjat om massinvandring sedan 80-talet när partiet startade och nästan inga invandrade till vårt land. Men jag tror inte de ”sa det först” ändå, det har gått i vågor genom alla tider. Hatet mot främlingar är något som finns genomgående i mörka delar av historien.

Om jag håller fast vid att det är mars månad, konsekvent så kommer jag att ha rätt en månad av 12 varje år och nästan ALLA kommer hålla med mig om att det är rätt. Men det är inte särskilt intressant att lyssna för någon som vill veta något om tiden.
Det här inlägget är ett tydligt exempel på att du undviker min poäng som bygger på mitt svar till Palermo s inlägg 1652 där det ställs en undran om hur det kommer sig att att sd anser att de säger det som många egentligen tycker men inte vågar säga och hur i hela friden har sd fått för sig att det är så.
Jag skrev om en konkret politisk förskjutning. Partier som tidigare tog starkt avstånd från en viss migrationspolitik..... idag själva driver så gott som hela deras linje. Därav att de kan säga -vad har vi inte sagt hela tiden.
Istället väljer du att tillskriva SD mer extrema åsikter än jag ens berörde, och flyttar över diskussionen till ett allmänt resonemang om främlingsfientlighet genom historien.
Vill du invända mot det är det ganska enkelt: visa att den här förändringen inte har skett. Allt annat blir mest en omväg bort från sakfrågan.

Det här inlägget är ett tydligt exempel på att du undviker min poäng som bygger på mitt svar till Palermo s inlägg 1652 där det ställs en undran om hur det kommer sig att att sd anser att de säger det som många egentligen tycker men inte vågar säga och hur i hela friden har sd fått för sig att det är så.
Jag skrev om en konkret politisk förskjutning. Partier som tidigare tog starkt avstånd från en viss migrationspolitik..... idag själva driver så gott som hela deras linje. Därav att de kan säga -vad har vi inte sagt hela tiden.
Istället väljer du att tillskriva SD mer extrema åsikter än jag ens berörde, och flyttar över diskussionen till ett allmänt resonemang om främlingsfientlighet genom historien.
Vill du invända mot det är det ganska enkelt: visa att den här förändringen inte har skett. Allt annat blir mest en omväg bort från sakfrågan.
Jag vet att hela det svenska politiska systemet har förskjutits åt höger. Det tycks vara en vanlig utveckling när de där brunhögerpartierna får fart i något land. I alla fall i Europa. Och i alla fall under npgon tidsperiod. Men att peka på det är inte att svara på varför sd tror att de säger högt vad andra inte vågar säga.

Den politiska vågen verkar ha flyttat in i mars, det betyder inte att SD hade ”rätt” de tidigare 30 åren, när de tjatade om att det var mars. Jag anser ju fortfarande att de är käpprätt ute och cyklar i sitt främlingshat och konfliktskapande i det svenska samhället - men du har ju rätt i att flera andra partier också anser att mars infallit sedan ett par år tillbaka.

Jag invänder alltså starkt mot att SD nånsin haft rätt, samtidigt som jag inte invänder mot att den politiska svängningen hos flera partier har inträffat. Din tanke om hur jag måste debattera är fel i utgångspunkt.

Den politiska vågen verkar ha flyttat in i mars, det betyder inte att SD hade ”rätt” de tidigare 30 åren, när de tjatade om att det var mars. Jag anser ju fortfarande att de är käpprätt ute och cyklar i sitt främlingshat och konfliktskapande i det svenska samhället - men du har ju rätt i att flera andra partier också anser att mars infallit sedan ett par år tillbaka.

Jag invänder alltså starkt mot att SD nånsin haft rätt, samtidigt som jag inte invänder mot att den politiska svängningen hos flera partier har inträffat. Din tanke om hur jag måste debattera är fel i utgångspunkt.
Fast @gulan skriver ju faktiskt inte heller att sd har rätt utan bara att de (sd alltså) hävdar att de sagt som det är eftersom andra partier har anammat att det är mars. ;)

@Palermo - jag tror dels att gulan har en liten poäng men också att det klassiska politikerföraktet rent generellt fått ännu större spelrum i hela världen - vi ser det ju tex i USA där en "ickepolitiker" är president och där tycks folk också märkligt nog anse att de på något sätt kan relatera eller liknande till en mångmiljardär som aldrig levt i "verkligheten" vilket i sig är en paradox.
Kan det också handla om språkbruket med avsaknad av klassiska diplomatiska drag och istället grövre språk som uppfattas som att "säga som det är"?

Vi ska ju inte glömma att större delen av sds väljarbas gått i livets hårda skola.

Fast @gulan skriver ju faktiskt inte heller att sd har rätt utan bara att de (sd alltså) hävdar att de sagt som det är eftersom andra partier har anammat att det är mars. ;)

@Palermo - jag tror dels att gulan har en liten poäng men också att det klassiska politikerföraktet rent generellt fått ännu större spelrum i hela världen - vi ser det ju tex i USA där en "ickepolitiker" är president och där tycks folk också märkligt nog anse att de på något sätt kan relatera eller liknande till en mångmiljardär som aldrig levt i "verkligheten" vilket i sig är en paradox.
Kan det också handla om språkbruket med avsaknad av klassiska diplomatiska drag och istället grövre språk som uppfattas som att "säga som det är"?

Vi ska ju inte glömma att större delen av sds väljarbas gått i livets hårda skola.
Fast att någon tycker att det är mars nu som inte tyckt det tidigare betyder inte att samma tycker att det var mars konstant även de tidigare 30 åren. De har inte suttit och hållit inne på sin vilja att säga att det är mars bara för att de nu säger ”nu är det mars”.

Verklighetsbeskrivningen som gjordes förr blir inte mer rätt bara för att den nu skulle passa lite bättre enligt fler.

Fast att någon tycker att det är mars nu som inte tyckt det tidigare betyder inte att samma tycker att det var mars konstant även de tidigare 30 åren. De har inte suttit och hållit inne på sin vilja att säga att det är mars bara för att de nu säger ”nu är det mars”.

Verklighetsbeskrivningen som gjordes förr blir inte mer rätt bara för att den nu skulle passa lite bättre enligt fler.
Men vad du krånglar till det! :D
Jag vet inte riktigt vad du debatterar mot, vad både @gulan och jag skriver är ju endast en eventuell förklaring till varför sd kallar sig sanningssägare, ingen för fram en politisk ståndpunkt här mer än du. ;)

Ja, jag tror absolut att sättet man uttrycker sig kan få effekten att det uppfattas som att man säger något annat än man tycker, eller tonar ner det man tycker. Och att det kan gälla både när politiker har olika språkbruk, och när vi har det här på buke, tex.

Många politiker vill hellre citeras när de säger att något är "olyckligt" eller "problematiskt", hellre än att det är "åt helvete". Vid senare uppföljande frågor om förtydligande, lämnare ju de mildare uttrycken mycket mer utrymme för förklaringar och mångbottnade beskrivningar, än vad "åt helvete" riktigt gör.

Men det är ju också helt uppenbart så, att om tex @gulan och jag enas om att integrationen är bekymmersam, så verkar vi samtidigt se ganska olika bekymmer, och således tänka oss ganska olika politiska strategier.

Just sd kan ju också ses som en sorts utopiskt parti. När allt är som de vill är vi alla väldigt lika och förstår varandra och lever lyckliga i våra röda hus med vita knutar. Bortsett från att just det är en dystopi för mig, så tror jag helt enkelt inte att ett "perfekt" samhälle är uppnåeligt. Det kommer alltid att behöva jobbas som fan för att få det att funka. Ingen quick fix finns, och ingen särskild kategori personer är skyldiga. Tvärtom.

Jag själv, som ett blygsamt exempel, är ju hyggligt skötsam och någorlunda välavlönad. Ändå är det utan tvekan oftast just jag själv som ställer till det för mig på olika vis. Jag fattar rent puckade beslut emellanåt, inte minst när jag var yngre. Jag tror inte att förklaringen är att det finns så många nationaliteter i min familj.

Men vad du krånglar till det! :D
Jag vet inte riktigt vad du debatterar mot, vad både @gulan och jag skriver är ju endast en eventuell förklaring till varför sd kallar sig sanningssägare, ingen för fram en politisk ståndpunkt här mer än du. ;)
Jag debatterar mot att SDs bild av att de alltid sagt sanningen för att de sagt samma sak i 40 år under skiftande verklighet är mer än bristfälligt i resonemang. Att man tar som bevis att det skett en politisk svängning i fler partier de senaste åren delvis in i deras 40-åriga sanning, som ett tecken på att de alltid haft rätt är käpprätt felaktigt.

Just sd kan ju också ses som en sorts utopiskt parti. När allt är som de vill är vi alla väldigt lika och förstår varandra och lever lyckliga i våra röda hus med vita knutar.
Jag tror att du är något ytterligare på spåren där, de flesta av oss (etniska svenskar) kan ju relatera till det där för det har vi hört berättas av äldre släkting med selektivt minne/sett på bild/sett valfri Astrid Lindgren-filmatisering och allt välbekant är ju tryggt för de flesta människor = ger röster.

Jag tror att du är något ytterligare på spåren där, de flesta av oss (etniska svenskar) kan ju relatera till det där för det har vi hört berättas av äldre släkting med selektivt minne/sett på bild/sett valfri Astrid Lindgren-filmatisering och allt välbekant är ju tryggt för de flesta människor = ger röster.
Utom urbana neurotiker som jag, som får rysningar. 😄

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn