Svensk politik 7

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är ju inte Lipsillen varken hotad eller "en vanlig" journalist, han har som sagt flertalet gånger kallat olika SDare både det ena och det andra. I "granskningssyfte" ? Naivt att kalla det granskningssyfte...

Bara i den här tråden fortsätter nazist och fascism orden hagla om SD. För att ni anser att SD är detta. För ni tror vi är på väg mot ett nytt Tyskland 1930 ? Jag fortsätter gärna vara outbildad då jag VET att SD inte är på väg mot nåt nytt Tyskland ala 1930 och JAG anser att även blivande riksdagsledamöter SJÄLVKLART ska få yttra sej.

Den dagen riksdagsmän/blivande riksdagsmän förses med munkavle har vi tappat all vett och sans...

SAMTIDIGT ! Åhh tänk att slippa höra Magdalena Anderssons lögner... Okej :up: ... Vi kan sätta munkavel på politiker...
Tänk er MP nissar, C och V som inte får yttra sej ! Va lugnt och skönt det skulle vara !!!
De får bara prata i talarstolen ? Ja där måste de ju få yttra sej misstänker jag...

Nu är ju inte Lipsillen varken hotad eller "en vanlig" journalist, han har som sagt flertalet gånger kallat olika SDare både det ena och det andra. I "granskningssyfte" ? Naivt att kalla det granskningssyfte...

Bara i den här tråden fortsätter nazist och fascism orden hagla om SD. För att ni anser att SD är detta. För ni tror vi är på väg mot ett nytt Tyskland 1930 ? Jag fortsätter gärna vara outbildad då jag VET att SD inte är på väg mot nåt nytt Tyskland ala 1930 och JAG anser att även blivande riksdagsledamöter SJÄLVKLART ska få yttra sej.

Den dagen riksdagsmän/blivande riksdagsmän förses med munkavle har vi tappat all vett och sans...

SAMTIDIGT ! Åhh tänk att slippa höra Magdalena Anderssons lögner... Okej :up: ... Vi kan sätta munkavel på politiker...
Tänk er MP nissar, C och V som inte får yttra sej ! Va lugnt och skönt det skulle vara !!!
De får bara prata i talarstolen ? Ja där måste de ju få yttra sej misstänker jag...

Jag antar att du satt mig på ignore eftersom du slutat svara på vad jag skriver till dig, men kan ändå inte låta bli att reflektera: du höjer inte precis förtroendet för ditt parti genom att kalla meningsmotståndare för lipsill och att fantisera om att tysta dem som inte tycker som du ;)

Under hela mandatperioden har Kristersson gjort sitt bästa för att framställa samarbetspartiet Sverigedemokraterna i god dager. SD är enligt Ulf Kristerssons ett mer seriöst parti än förut, som även har förändrat sin retorik.
Med bara veckor kvar till valet gör Richard Jomshof sitt bästa för att motbevisa sin statsminister.

Och med tanke på att samme Jomshof snart släpper en bok om islam på Jimmie Åkessons förlag – med tillhörande valturné – kan detta bara vara början på Ulf Kristerssons problem.

https://www.dn.se/sverige/annie-reuterskiold-jomshofs-ord-ar-bara-borjan-pa-kristerssons-problem/

Är det det här Sverige vi vill ha, en kopia på USAs och Rysslands värsta avigsidor med hot mot det fria ordet och enskilda journalister?

Varför skriver Jomshof så här? Det finns minst tre syften som han uppnår med sitt uttalande.

För det första: Han ökar missaktningen för journalister. Detta är ett tidigt och illavarslande led i en autokratiseringsprocess. Trump och Putin har visat hur det går till. En konsekvens i ett tidigt skede är en ökad hotbild mot enskilda skribenter och en allmänt ökad självcensur. Det är inget som autokratiskt lagda politiker ser som ett problem – snarare tvärtom.

Det saknas inte underlag för den som vill belysa på vilket sätt trakasserier, hot och våld mot journalister är ett stort och allvarligt globalt problem. Att Jomshof pekar ut just Lindberg är ingen slump. Lindberg är en av de röster som granskar hans partis politik, och han är därför mycket hatad inom radikalhögerns kretsar. Implicit har hotbilden mot honom ökat i och med Jomshofs uttalande.

För det andra:
Trollningens effekter. Den högerradikala rörelsens trollningsmetoder går ut på att säga något som går över gränsen för vad som vanligen accepteras, i syfte att väcka reaktioner. När reaktionerna väl kommer är det dem man sedan trollar vidare på. Det kan ske genom att peka på hur överkänsliga demokratiskt och liberalt sinnade människor är, genom att påpeka att även högerradikala brukar kritiseras i hårda ordalag eller genom att använda reaktionerna för att hävda att högerradikalas yttrandefrihet är inskränkt.

För det tredje: Att flytta fram positionerna i den politiska kampen i högerradikal riktning. Att säga saker för att visa hur man sticker ut från andra partier blir ett mål i sig. Det kan vara nästan vad som helst, så länge det främjar radikalhögerns större projekt: en omstöpning och nedstörtning av det humanistiska, liberala och demokratiska samhället. De är inte pluralister, och därför finns det ingen plats för journalister som inte rapporterar i enlighet med den egna ideologin. Därför ger man sig på journalister. Trumps och Putins väg är välbekant.

https://www.svd.se/a/ArxObA/anders-teglund-darfor-kallar-richard-jomshof-journalisten-for-quisling

Lite ironiskt att Putin blev NATO:s bäste säljare iom Rysslands angrepp på Ukraina 2022, nu är Jomshof sossarnas bästa argument inför valet 2026. :up:

Det är egentligen inte överraskande att orden kommer från Jomshof. De ligger i linje med hans retorik. Men den före detta ordföranden i justitieutskottet betraktades ändå lite som just en föredetting. Han sågs som ett av offren för Sverigedemokraternas försök att göra sig regeringsdugligt.

Jomshof har tillsammans med sin kollega från ”de fyras gäng”, Björn Söder, varit oppositionens bästa valarbetare. Magdalena Andersson har skrämt medelklassväljare med justitieminister Jomshof och utrikesminister Söder om Tidöpartierna får fyra år till.

Sverigedemokraterna har klarat sig hyggligt i opinionen för att vara stödparti, men kan för första gången vara med om att gå tillbaka i ett riksdagsval. SD ligger oftast under sitt valresultat i mätningarna och är inte känt för starka spurtar.

https://www.svd.se/a/M790dm/darfor-ar-richard-jomshof-socialdemokraternas-basta-valarbetare

Jag antar att du satt mig på ignore eftersom du slutat svara på vad jag skriver till dig, men kan ändå inte låta bli att reflektera: du höjer inte precis förtroendet för ditt parti genom att kalla meningsmotståndare för lipsill och att fantisera om att tysta dem som inte tycker som du ;)
@corzette - vi har redan i trådens första inlägg sagt ifrån mot öknamn och jag instämmer med inlägget jag citerar.

/mod

Kära nån 🫣. Missade du hela @Cambrie s inlägg eller förstod du det inte?
Det är svårt att diskutera med folk som inte har läst samhällskunskap i skolan eftersom de fyra grundlagarna torde vara det viktigaste att lära sig.

Yttrandefriheten handlar alltså inte om att vem som helst får säga vad som helst, det har vi lagar till (till exempel hets mot folkgrupp) - yttrandefriheten handlar om att staten inte får vidta åtgärder mot enskilda individer eller media (tryckfrihetsförordningen) som tycker tvärtemot dem eller kritiserar dem. Det är självklart väldigt allvarligt när staten (SD i detta fallet) kritiserar och nedvärderar en journalist, skulle nog till och med kunna vara på gränsen för en JO anmälan, medan journalisten, även om det handlar om ledarsidan och därmed opinionsbildning, har rätt att kritisera staten och personer därur.

Det är också stor skillnad på censur och kritik.

Jag upprepar texten från DN, det går liksom inte att tro att den här typen av politiska extremrörelser ska kunna bli rumsrena med annat än att de flyttar hela renrummet till det fascistoida utrymmet. Därför var det tidigare förhållningssättet till SD något helt nödvändigt, och nu fem år senare ser vi följderna av att våra politiker inte klarade av uppdraget utan såg till att prioritera andra konflikter (som jag anser var av magnituder lägre viktighet).

"
Gång på gång sker det, hatfulla svador mot muslimer, judar, politiska motståndare från maktens allra innersta rum. Man har slutat förvånas. Man får inte sluta förvånas. I Sverige 2026 är det möjligt för en ledande politiker i regeringsunderlagets största parti att likställa en ledarskribent med en avrättad nazist.

Idén om att Sverigedemokraterna skulle lugna ner sig kommer på skam gång på gång. Fascismen kan inte tämjas, göras rumsren. Snarare är det borgerligheten i stort som skruvat upp sin retorik under Tidölagets mandatperiod – hallå Anna Tenje, hallå Carl-Oskar Bohlin – och anammat fascisternas språkbruk. Så ser maktövertagande ut i praktiken.

Om drygt en månad kan även Richard Jomshof vara minister.
"

Jag upprepar texten från DN, det går liksom inte att tro att den här typen av politiska extremrörelser ska kunna bli rumsrena med annat än att de flyttar hela renrummet till det fascistoida utrymmet. Därför var det tidigare förhållningssättet till SD något helt nödvändigt, och nu fem år senare ser vi följderna av att våra politiker inte klarade av uppdraget utan såg till att prioritera andra konflikter (som jag anser var av magnituder lägre viktighet).

"
Gång på gång sker det, hatfulla svador mot muslimer, judar, politiska motståndare från maktens allra innersta rum. Man har slutat förvånas. Man får inte sluta förvånas. I Sverige 2026 är det möjligt för en ledande politiker i regeringsunderlagets största parti att likställa en ledarskribent med en avrättad nazist.

Idén om att Sverigedemokraterna skulle lugna ner sig kommer på skam gång på gång. Fascismen kan inte tämjas, göras rumsren. Snarare är det borgerligheten i stort som skruvat upp sin retorik under Tidölagets mandatperiod – hallå Anna Tenje, hallå Carl-Oskar Bohlin – och anammat fascisternas språkbruk. Så ser maktövertagande ut i praktiken.

Om drygt en månad kan även Richard Jomshof vara minister.
"
Jag är ju helt inne på samma tolkning av situationen, och jag tycker ju knappt ens att det är en tolkning. Det är snarare en observation.

Jag tycker att det är både märkligt och intressant att både "gräsrötter" i den här rörelsen mot totalitärt maktövertagande, såsom de vi ser i tråden, och huvudaktörerna själva, säg Åkesson, Jomshof och Bohlin, helt förnekar det som för så många är uppenbart: det här rör sig mot fascism (nu tror jag att Sverige kommer att komma på rätt köl igen i det avseendet inom mycket överskådlig tid).

Jag förstår inte helt varför man från brunhögerhåll förnekar vad man håller på med, och särskilt inte varför "fotfolket" gör det med sådan iver.

När i processen (som jag alltså har gott hopp om att vi slipper i Sverige i alla fall i den här vändan) kan de som faktiskt argumenterar och agerar på fascistoida vis antas börja kalla en spade för en spade?

Ja det verkar ha tillkommit någon ny regel som jag missat eftersom lite press på @Cambrie om vad som menades med "de bajsbruna" blev det knäpptyst. Om det inte är öknamn...hur menar du att "lipsill" är det?
Inget nytt, står i trådens startinlägg att vi ska hålla god ton och undvika öknamn.
Det faller väl dock under definition av färg och är inte ett öknamn på person men jag håller med om att det inte är god ton.

/mod

Jag kan inte begripa de dubbla måttstockarna som används här. När Magdalena Andersson lyfte frågan om finansieringen av Henrik Jönssons växande mediaföretag var det helt oacceptabelt, men när en ledande politiker i regeringsunderlaget kallar en enskild journalist för landsförräderi är det helt i sin ordning…

Please make it make sense…

Intressant det här med att vi har så stor arbetslöshet och Tidös idé om att slänga ut integrerad, välanpassad personal som betalar skatt i Sverige som någon sorts lösning på problemet, istället för att de skapar ännu större problem.

Utan utrikesfödd personal skulle stora delar av äldreomsorgen få svårt att bemanna sina scheman. Även i förskolan, sjukvården och andra välfärdsyrken har arbetskraft från andra länder blivit en central del av personalförsörjningen.

En stor – och växande – andel av dem som arbetar i välfärden är utrikesfödda. Utvecklingen har varit särskilt tydlig inom äldreomsorgen och förskolan. Där har andelen mer än fördubblats på 20 år, en betydligt större ökning än på arbetsmarknaden i övrigt.
Den svenska arbetsmarknaden präglas av en paradox: Sverige har hög arbetslöshet och samtidigt många lediga jobb. Just välfärden sticker ut, med särskilt stor personalbrist. Sektorn har under lång tid haft svårt att rekrytera i den takt som efterfrågan kräver – trots att behoven har varit kända och växande.

Det pekar på ett grundproblem: välfärden lockar inte tillräckligt många – antingen för att de inte vill eller inte kan arbeta där.
En förklaring som ofta lyfts fram i forskningen är de ekonomiska incitamenten. Lönerna i välfärdssektorn är i genomsnitt betydligt lägre än lönerna i övriga samhället – samtidigt som dessa yrken i många fall kräver både lång utbildning och stort ansvar. Inget annat land i EU har så stort gap mellan välfärdslönerna och övriga löner som Sverige. Norge uppvisar dock ungefär samma bild.

Lönegapet gör det svårt för välfärdssektorn att konkurrera om arbetskraft. Och det gör yrkena mindre attraktiva, särskilt för unga som ska välja utbildningsväg.

Utan tidigare flykting- och anhöriginvandring hade välfärdens personalbrist sannolikt varit betydligt större, särskilt inom omsorgen och förskolan.
Även i inflödet av studenter på högskolor och universitet syns utvecklingen tydligt. Andelen utrikesfödda på utbildningar som leder till välfärdsyrken har ökat kraftigt. På sjuksköterskeprogrammet har andelen utrikesfödda exempelvis stigit från 11 till 30 procent på tio år. Det kan jämföras med civilekonomprogrammet, där andelen är 8 procent, och civilingenjörsprogrammet, där den är 12 procent.

Liknande mönster syns även inom andra utbildningsformer. På komvuxutbildningar med inriktning mot vård och omsorg samt barn och fritid är andelen utrikesfödda numera omkring 60 procent.

https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-stammer-det-att-invandrare-bar-upp-valfarden/

Jag tycker egentligen att det är mer intressant vad svd och dn skriver, att AB kritiserar regeringen är ju liksom väntat men att den borgerliga pressen gör det ger mig mer hopp.
Jag saknar verkligen den anständiga borgerligheten. När det politiska samtalet gick att föra på en nivå där man respekterade varandra och diskuterade lösningar på samhällsproblem utifrån ideologi. Där man hade en gemensam tro på den demokratiska processen.

Richard Jomshof (SD) är en av socialdemokratins bästa valarbetare. Även om Jomshof drivs av en egen agenda, vilken i utvecklad form ska presenteras i en bok om islam lagom till valet, är hans konstfärdighet i att dominera det offentliga rummet lika utstuderad som förödande för Tidösamarbetet. Dyrbara timmar fram till vallokalernas stängning måste nu användas åt att markera avstånd i stället för endräkt.

Den retorik Richard Jomshof nu återigen har ägnat sig åt, denna gång genom att kalla Magdalena Andersson och Aftonbladets politiska chefredaktör Anders Lindberg för quislingar, är en känd trop inom nazistiska och alt-högerkretsar. För ett antal år sedan florerade så kallade memes i sociala medier med budskapet att framtidens folktribunal väntade där landsförrädare skulle hängas. Den arma orten Finspång fick utgöra den symboliska platsen för denna tankelek med Nürnbergrättegångarna. De självutnämnda skämtarna hade sitt ursprung i högerextrema Nordisk alternativhöger och Nordiska motståndsrörelsen.

https://www.svd.se/a/8pXgqE/han-som-tror-att-tva-fel-gor-ett-ratt

Det går bra för Tidö? O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok