Svensk politik 8

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag antar att du inte kör runt med traktorn i städerna.
Det är skillnad på när det finns bra alternativ.
Bilar behöver verkligen inte köras på diesel.

Och det är skillnad på verksamheter som är till nytta för alla eller många.
Typ traktor som odlar mat eller stora lastbilar som utför transporter.

Inte en pickup som kan köras på bensin i stället eller kanske t.o.m. el.
Men nu säger du att det fanns alternativ? Nyss sa du att det inte var visat att det fanns alternativ.

Glöm inte Åsa Romson 😄 Dubbelmoralens mästare. Men oavsett så ja det är väl lite skillnad på dubbelmoral ändå och på gränsen till korruption som man ändå får säga att statsministern och hans fru balanserar på. Att inte kritiken är större är svårt att förstå faktiskt.
Och så är hon ju inte kvar heller.

På vilket sätt har de det? Har de låtit sin partner åka med oinbjuden på resor runt i världen och låtit staten betala? Och bara betalat biljetterna för familjen när de blivit påkomna?
Vilka fler har gjort så upprepande gånger?
Men hade han inte låtit henne ta uppdrag också?

Under den fem dagar långa vistelsen följer Helena Norlén med delegationen, som består av svenska riksdagsledamöter, på studiebesök runt om i Seoul. Men talmannens fru har också ett helt eget program. När de andra deltar i politiska forum går hon på möbelmuseum, dricker te med en koreansk bilderbokskonstnär och har tid avsatt för sightseeing.

– Ambassaden hade egentligen velat ha med vissa saker i mitt program, men det fanns inte tid. Då valde de att i stället lägga det i Helenas. Jag har sett hennes program som ett sätt att få ut mer av resan, säger Andreas Norlén.

Senast ändrad:
Men nu säger du att det fanns alternativ? Nyss sa du att det inte var visat att det fanns alternativ.
Hur menar du här?

Politikern skall gå före med gott exempel och visa på alternativ.
Eller åtminstone redogöra för dem.
Jag vet vilka alternativ som finns.

Det finns en del basala krav som jag har på politiker.
Bland dem finns "leva som man lär" och att förklara hur saker skall gå till för att genomföra.

Nåja, den frågan är nog inte död. Att införa miljözon 3 i Sthlm city är fortfarande en viktig fråga för Miljöpartiet som de drivit under valkampanjen. Och i kommunvalet i Stockholm stad ökade de med 5,2 % och nästan dubblerade sitt stöd.
Jag har absolut inget emot det.
Det var själva frånvaron av eget ansvar som jag var emot.
Min egen plan är att ha tillgång till en elbil när det blir aktuellt.

Talmannen hade en japansk delegation på besök och ett trasigt flygplan.

https://omni.se/forsvarar-resan-hade-skadat-relationen-med-japan/a/167OnQ
Ja det må väl säkert vara hänt. Men grejen är ju inte en händelse utan en serie av händelser som till slut blivit överväldigande. Han har helt enkelt behandlat sin fru som en första dam, ansett att hon ska ingå i delegationer trots att hon inte är vald-av någon annan än honom.

Trots att vi inte gör så i Sverige förutom för drottningen typ (ett helt rimligt undantag iom att vi ändå inte väljer kung längre heller). I USA görs ju så och en kvinna kan till och med ta över sin mans politiska ämbete numera i republikanerna. Men i Sverige har vi inte tillbehörskvinnosynen i allmänhet längre.

Ingen annan talman har släpat runt på sin fru i liknande omfattning.

Är M nu så konservativa att man vill ha en första dam och en andra dam och en tredje dam med makt valda bara genom politikerns personliga känslostormar?

Jag har absolut inget emot det.
Det var själva frånvaron av eget ansvar som jag var emot.
Min egen plan är att ha tillgång till en elbil när det blir aktuellt.
Men alltså hon eller snarare hennes man hade väl också en plan? Hon sa ju inte att hennes man skulle fortsätta att åka dieselbil i zoner där det är förbjudet. MP presenterar ju ständigt lösningar, sen behöver man ju inte hålla med om att de är bra.

Hur menar du här?

Politikern skall gå före med gott exempel och visa på alternativ.
Eller åtminstone redogöra för dem.
Jag vet vilka alternativ som finns.

Det finns en del basala krav som jag har på politiker.
Bland dem finns "leva som man lär" och att förklara hur saker skall gå till för att genomföra.

Jag tycker att du gör två fel i ditt resonemang här.

1. Ingen, absolut ingen, kan göra allt rätt. Speciellt eftersom vi inte alltid vet vad som är rätt förrän i efterhand.

2. Politiker är inte forskare. Det är pinsamt uppenbart ganska ofta. Politiker kan inte alltid ha alla svar. Därför kan de säga svepande saker, och sedan lägga ut på remiss (till sådana som vet) hur vi sedan skall åstadkomma dessa saker.

Skall vi ha höga krav på våra politiker och andra officiella personer. JA! Definitivt. Absolut. Men vi kan inte kräva att de skall vara perfekta utifrån vad vi, som individer, vill, och tror. Jag, personligen, kanske lägger större vikt vid att någon har en elbil, och en annan lägger större vikt vid att åka kollektivt så ofta som möjligt (men godtar en bensin/dieselbil). Jag vet inte vilket som är bäst för miljön. Men båda kan anses bra?

Inga politiker fååååår äta sill eller fisk för de vill utrota dem.
Det ligger mycket i det du skriver.
Och delvis så håller jag egentligen med i saken även om du raljerar om det.
Det skall vara lika för alla här.

Om man tycker att man har mer rätt till ett land, så skall man verkligen inte åka från Stockholm till fjällen för att jaga.
Den jakten skall definitivt tillhöra lokalbefolkningen.

Och så politikern som fiskade ål.
Det var ett redigt övertramp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...tatssekreterare-forstar-hur-olampligt-det-var

Hoppsan, jag är visst inte med riktigt där.
Men å andra sidan så blev det ju inte heller några miljözoner i Stockholm.
Så med facit i hand så hade hon ju rätt, även om det gick emot vad partiet MP tyckte då
Det som är underligt i artikeln (som jag till slut nyfiket läste) är att det står ett förtydligande längst ned.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...a-lovin-till-svars-fragas-ut-om-familjens-bil

En representant för Isabella Lövin har hört av sig till Aftonbladet för att förtydliga att familjens fordon är biogasbilen Volkswagen Passat.

Är det en annan bil som är den här Volkswagen biogas eller är det den aktuella bilen? Om det är den aktuella bilen borde det ju synts i registret? Är det därför det inte blev så många fler artiklar?

Vill du att Pfas ska förbjudas och äter du grönsaker och produkter som odlats?
Nu har jag läst på.
Det ingår i bekämpningsmedel som jag och min familj i största möjliga mån försöker undvika.

Lokal odlat, eko, obesprutad och egen frukt.
Den utarrenderade åkermarken odlas ekologiskt utan vare sig bekämpningsmedel eller konstgödsel.
Grödorna blir foder åt kor som ger ekologisk mjölk.

Man måste göra vad man kan på det personliga planet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5
  • Israels och USAs krig mot Iran

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund