Svensk politik 9

Bukefalos 30 år!

Har grindvakten DN skrivit något om valfusket och kopplat ihop det med hot mot demokratiiiin? De är ju liksom bäst i klassen på att dra det kortet.....Jag läser tyvärr inte DN och enligt rykten ligger de lågt med hotmotdemokrati -korter. Men rykten är rykten
Ja, rykten är rykten, en ledare i DN idag om just detta med citatet ”Om uppgifterna stämmer är det mycket allvarligt – och ytterst ett direkt slag mot demokratin.”

Görs det ingen bakgrundskontroll inom partierna?
Partierna kan ju ha olika processer för att nominera kandidater.

Formellt sett måste man ju vara medborgare för att kunna väljas till riksdagsledamot. Sen röstar ju folk. "Meriten" är förtroende. Allt tyder ju på att den här mannen har ett gott förtroende hos folk. Därför har de kryssat

Det är ju bra om riksdagen i någon mån motsvarar det folk, oss, som de representerar. Och vanligt folk kan ha usel ekonomi, tex.

Tydligen inte. Och detta är ju information som inte tar lång tid att hitta. Tydligen har denna personen enligt uppgifter betalat folk för att rösta på honom och skjutsat dom ditt för att förtidsrösta med redan utfyllda valsedlar. Detta är vad polisen håller på att utreda. Helt sjukt är det. Man blir så arg att detta här kan pågå under ett val i 2026.

Med tanke på vad som händer just nu med valfusk mm. Så har du verkligen rätt. Att folk inte tycker det är vidrigt att en person som inte kunna bli medborgare pga enorma skulder, som bor ihop med någon som är dömd för narkotika handel (dom bor tydligen ihop flera kompisar) och har kontaktförbud från sitt ex. Så blir man mörkrädd. Är ju sjukt.

Ja alltså varför jag är skraj för dem tycker jag att jag varit tydlig med i tidigare inlägg och detta gör det fan inte bättre på ren svenska. Helt bedrövligt!!

Har man opererat lungan är det nog mer än 1 månads sjukskrivning !
Vad var det för ”lungoperation”? Finns ju en hel del olika ingrepp som kräver olika lång tid av återhämtning.

Och vem fan vill sjukskriva sig i Tidö-Sverige? Här har vi en exakt siffra på hur länge sjukdom X ger ersättning. Ta hänsyn till att människor rent biologiskt är olika (förutom när det gäller hudfärg och etnicitet), vad är det för skit? X dagar gäller, punkt.

Sedan verkar ju våra riksdagsledamöter generellt vara jävligt dåliga på att sjukskriva sig vilket tyder på… knappast att de har dålig ekonomi.

Jag blir rätt illa berörd av C:s och skogsbrukslobbyn hållning här. Som "bevis" brukar de alltid hålla fram mindre, familjeägda skogsbruk och hävda att dessa ägare vet vad som är bäst för skogen och vill dess bästa. Tyvärr är det bara att se på hur skogsbruket ser ut, även i Sverige, för att fatta att utan hårda regler skulle vi ha absolut noll gammelskog kvar. Det finns så många människor, även här i Sverige där vi sägs älska skogen, som inte ens vet hur riktig skog ser ut, utan tror att monokulturer och plantager är lika med skog.

I flera andra frågor tycker jag att C har en rimlig hållning, men i skogsfrågan är det så uppenbart att de värnar skogsägarnas intressen.
Vad är en tallskog menar du?

Det är tillåtet att lämna ut för hand förkryssade valsedlar.

Det är tillåtet att köra folk till röstlokalen.

Det är tillåtet att köra någon med för hand förkryssad röstsedel till en vallokal med uppmaningen att rösta på ett visst sätt.

Det är inte tillåtet att köpa en röst, eller sälja sin röst.

Det är inte tillåtet att "hjälpa" en person att lägga "rätt" valsedel i kuvertet.
Anser du det ska vara tillåtet att valkampanja på annat språk än svenska?

Är det någon som skulle kunna länka till typ val.se med info kring vad som gäller kring förkryssade valsedlar? Har hört flera som med självsäkerhet säger att det absolut är olagligt (valpåverkan), medan andra säger att det är helt okej. Har inte lagt så lång tid på att gräva, men hittar typ:

Personröstmarkeringen har gjorts maskinellt (Källa: https://www.val.se/det-svenska-vals...datfordelning/sa-bedomer-lansstyrelsen-roster) räknas som ogiltig röst.

Men så fort jag försöker hitta information kring vad som faktiskt gäller kring förkryssade valsedlar så dyker det bara upp massor av tidningsartiklar.

Det görs i väldigt varierande kvalitet. Jag har inte stenkoll på alla partier men här får man ändå ge SD att de är stenhårda.

SD kräver utdrag ur belastningsregistret och gör bakgrundskoll på alla sina kandidater. (Och ja, nu kommer en del börja tycka att de ju har olämpliga kandidater på sina listor, men skilj på olämpliga för att de är dömda för brott etc eller för att ni tycker de har märkliga värderingar/säger konstiga saker)

Många partier har också ett kandidatkontrakt man får skriva på där man dels lovar att man inte är dömd för brott eller liknande men också att det finns ett antal ”regler” man förbinder sig att följa. Problemet är ju att endast ett sådant kontrakt är ganska verkningslöst.

Är det någon som skulle kunna länka till typ val.se med info kring vad som gäller kring förkryssade valsedlar? Har hört flera som med självsäkerhet säger att det absolut är olagligt (valpåverkan), medan andra säger att det är helt okej. Har inte lagt så lång tid på att gräva, men hittar typ:

Personröstmarkeringen har gjorts maskinellt (Källa: https://www.val.se/det-svenska-vals...datfordelning/sa-bedomer-lansstyrelsen-roster) räknas som ogiltig röst.

Men så fort jag försöker hitta information kring vad som faktiskt gäller kring förkryssade valsedlar så dyker det bara upp massor av tidningsartiklar.
Jag har hört att det finns ett beslut att det är okej när det prövades efter att någon anmält. Kan leta senare när jag sitter vid datorn.

Men jag vet också att man i de flesta partier förbjuder sina kandidater att göra detta eftersom människor upplever det som försök till påverkan och ofta blir upprörda om du delar ut dem. Så jag har faktiskt också trott det varit förbjudet när partierna så starkt förbjuder och reagerar när någon gör det.

Jag har hört att det finns ett beslut att det är okej när det prövades efter att någon anmält. Kan leta senare när jag sitter vid datorn.

Men jag vet också att man i de flesta partier förbjuder sina kandidater att göra detta eftersom människor upplever det som försök till påverkan och ofta blir upprörda om du delar ut dem. Så jag har faktiskt också trott det varit förbjudet när partierna så starkt förbjuder och reagerar när någon gör det.
Ja, det kan ju snarare handla om vad som är "brukligt" snarare än vad som räknas som olovlig påverkan/fusk eller ej. Typ som att det är okej att dela ut valsedlar, men inte för nära vallokalen.

Anser du det ska vara tillåtet att valkampanja på annat språk än svenska?
Är det förbjudet? Valmyndigheten skickar ju givetvis ut info på flera språk, varför skulle tex en politiker som knackar dörr inte få prata tex arabiska om de hen knackat på hos föredrar det?

Jag tar själv varje tillfälle att byta till mitt andra språk, och skulle göra det även om det var en politiker på kampanj jag pratade med, om hen hade samma språk. Det är väldigt behagligt att få prata det språk man lärde sig först. Jag fattar såklart att enspråkiga personer saknar den erfarenheten.

Senast ändrad:
Ja, det kan ju snarare handla om vad som är "brukligt" snarare än vad som räknas som olovlig påverkan/fusk eller ej. Typ som att det är okej att dela ut valsedlar, men inte för nära vallokalen.
Jag kollade upp reglerna i år därför att jag skulle hjälpa min pappa, som fått väldigt dålig syn på äldre da'r. Det man inte får göra är att lägga i valsedlar i kuverten åt något. Man får kryssa åt någon. Personen lägger ju ändå i valsedeln själv.

Vad är en tallskog menar du?
Jag tror inte jag skrev det ordet, men en tallskog är väl en skog där andelen tall är minst 70 procent.

Jag gissar att du och jag tycker olika i den här frågan. Jag vill och orkar inte debattera den. Jag bor i ett område där det är vanligt att storägare och skogsbolag köper upp skogsfastigheter i explicit avsikt att avverka skogen. Det betyder att det blir svårare för människor som vill bo på fastigheten att flytta dit, så resultatet blir avfolkade kalhyggen.

Jag äger själv 5 hektar skog. Det är ingenting, kan inte göra någon skillnad för nån. Gissningsvis har jag därför, ur exempelvis delar av skogsbrukslobbyns perspektiv, inte rätt att uttala mig. Samma sak gäller de insatta journalister som studerat frågan i många år, de blir svartmålade.

Jag borde inte behöva säga det, men: givetvis gäller "inte alla skogsägare". Givetvis finns de där familjeägda skogsbruken där skogen vårdas. Men det finns annat också, och "annat" är problemet.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 6
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat