Svensk politik nr 3

Ett sätt behöver inte vara rätt sätt.
Man säger att det har varit framgångsrikt i Danmark men det är en halvsanning.
Det har ist gett ett nytt problem som är allvarligare på sikt som man inte talar om. Och det är att många många tusentals hederliga har tappat all tillit till polis och även övrig blåljuspersonal. För att de åker med på samma bananskal och om och om igen blir kränkta.
Vilket är självklart när de upprepat blir stoppade, genomsökta, man rotar i fickor och bilar. Bara pga hur man klär sig eller var man bor.
Det här kommer öka hatet ännu mer och det kommer bli ännu farligare för räddningstjänst att ta sig in i vissa områden, men det talar man inte högt om. Eller begriper att det kommer kosta oskyldiga livet.

Jag är inte förvånad att ett så genombrunt förslag kommer från SD och övrig regering men jag är förvånad över att folk inte kan se längre än näsan i vad det kommer medföra trots att det redan till viss del pågår här.
Det folk ser är att gängkriminella etablerar sig "överallt". Det är systemhotande varningssignaler från flera håll nu. 100-150 miljarder kr omsätter gängkriminella. Så kan vi inte ha det.
 
Om de publicerar det direkt till papperskorgen, utan att ha skrivit ut det, så får de publicera vilken rövhattig och imbecill konspirationsteori och hatpropaganda de vill. Men inte i min postlåda.

#inteminpostlada
Sätt upp en lapp då på din postlåda precis som man gör med reklam
 
Det folk ser är att gängkriminella etablerar sig "överallt". Det är systemhotande varningssignaler från flera håll nu. 100-150 miljarder kr omsätter gängkriminella. Så kan vi inte ha det.
Så då ska vi skapa ett nytt problem som också kommer kosta miljarder?

Som sagt. Det är väl självklart att man ska försöka lösa gängkriminaliteten men detta är inte rätt sätt.

Du kan ha en gängtopp boendes på din gata och de kan muddra hur många som helst i förorten, det kommer knappast att hjälpa.
 
Fruktansvärt och det kommer ge bränsle på elden. Grupperingarna i samhället ökar bara av sån politik.
Vad är nästa steg? Införa getton?

Jag blir på riktigt rädd och orolig över detta.
Samma här. Känns som att det här, och många andra besluts som fattats, är en garant för att vi kommer ha en ökad brottslighet under en väldigt lång tid. Inte som de låtsas när de lägger fram förslagen och talar om trygghet för hederliga samhällsmedborgare om de som begått brott låses in oftare och längre. Det är ju såklart dyrt, så mindre kommer kunna läggas på rehabilitering - dvs. ökar risken för att åter falla in i brottslighet, och vi kommer få se fler brottsoffer - inte färre.
 
Samma här. Känns som att det här, och många andra besluts som fattats, är en garant för att vi kommer ha en ökad brottslighet under en väldigt lång tid. Inte som de låtsas när de lägger fram förslagen och talar om trygghet för hederliga samhällsmedborgare om de som begått brott låses in oftare och längre. Det är ju såklart dyrt, så mindre kommer kunna läggas på rehabilitering - dvs. ökar risken för att åter falla in i brottslighet, och vi kommer få se fler brottsoffer - inte färre.
Det är beslut som låter effektiva och enkla och lockar väljare om inte orkar sätta sig in i problemen på allvar. Väljare som inte har en aning om hur det ser ut i de här zonerna i verkligheten.
Det är lätt att sitta och tycka och gilla när man lever som privilegierad långt därifrån.

Jag skulle tappa all tro på samhället om jag, min unge, vänner och familj behandlades som kriminella i vardagen för att ta de som var kriminella på riktigt.
 
Det är beslut som låter effektiva och enkla och lockar väljare om inte orkar sätta sig in i problemen på allvar. Väljare som inte har en aning om hur det ser ut i de här zonerna i verkligheten.
Det är lätt att sitta och tycka och gilla när man lever som privilegierad långt därifrån.

Jag skulle tappa all tro på samhället om jag, min unge, vänner och familj behandlades som kriminella i vardagen för att ta de som var kriminella på riktigt.

Du menar den "breda massan som ser problemen" som @Smoothi upplyste oss alla om?
 
Så då ska vi skapa ett nytt problem som också kommer kosta miljarder?

Som sagt. Det är väl självklart att man ska försöka lösa gängkriminaliteten men detta är inte rätt sätt.

Du kan ha en gängtopp boendes på din gata och de kan muddra hur många som helst i f
örorten, det kommer knappast att hjälpa.
Så här långt går det bra och bättre kommer det att gå med nya lagarna på plats

https://www.svd.se/a/xg2Q1j/gangens-gucci-kronofogden-beslagtar
 
Undrar om Strömmer menar att alla som har Gucci på sig ska visiteras. En visitationszone bör definitivt vara Djursholm, Lidingö osv med omnejd. Man kan säkert hitta en myckenhet illegala droger på samma gång.
Sätt hela landet i en visitationszon så det blir ordning nån gång och rensa upp
 
Samma här. Känns som att det här, och många andra besluts som fattats, är en garant för att vi kommer ha en ökad brottslighet under en väldigt lång tid. Inte som de låtsas när de lägger fram förslagen och talar om trygghet för hederliga samhällsmedborgare om de som begått brott låses in oftare och längre. Det är ju såklart dyrt, så mindre kommer kunna läggas på rehabilitering - dvs. ökar risken för att åter falla in i brottslighet, och vi kommer få se fler brottsoffer - inte färre.
Fler förslag kommer till våren om preventiva tvångsmedel och ökade möjligheter att vräka kriminella från sin bostad.
 
Sätt hela landet i en visitationszon så det blir ordning nån gång och rensa upp
Du bor kanske inte i Sverige, och skulle i så fall inte beröras av ett sådant beslut?

Jag får väldigt otäcka vibbar av det här, och ryser rejält.

Min pappa bodde i Wien fram till en bit in efter anschluss, och har berättat (och skrivit) om hur det var att ständigt riskera bli stoppad på gatan och visiterad...
 
Och du tror att det kommer leda till mindre brott?
Ja och det leder i sin tur att man måste lämna landet om man vill fortsätta på sin bana. Sen ligger ju förslag om att ta tillbaka medborgarskap och uppehållstillstånd som generarar mer utvisningar och utvisning även för grova brott. Lägg till allt annat förslag tex Sverigekursen som ska lära ut hur man anpassa sig och göra rätt för sig
 
Ja och det leder i sin tur att man måste lämna landet om man vill fortsätta på sin bana. Sen ligger ju förslag om att ta tillbaka medborgarskap och uppehållstillstånd som generarar mer utvisningar och utvisning även för grova brott. Lägg till allt annat förslag tex Sverigekursen som ska lära ut hur man anpassa sig och göra rätt för sig
Jag förstår att du på nåt vis tilltalas av de här hårda tagen mot personer som du verkar se som mindre mänskliga. Men det är också fett naivt att tro att det skulle ha någon effekt för att minska brott i Sverige, möjligtvis kan det öka den upplevda känslan av trygghet, men inte fan kommer kriminaliteten minska.
 
Jag förstår att du på nåt vis tilltalas av de här hårda tagen mot personer som du verkar se som mindre mänskliga. Men det är också fett naivt att tro att det skulle ha någon effekt för att minska brott i Sverige, möjligtvis kan det öka den upplevda känslan av trygghet, men inte fan kommer kriminaliteten minska.
Ffa så är det möjligtvis tryggheten långt ifrån zonerna som kommer öka för man tror att det blir säkrare där.

I zonerna kommer ist oron öka. Precis som i Danmark.
Men vem bryr sig om hur dom mår. Huvudsaken Svensson i villakvartern tror att allt är ok.
 
Jag förstår att du på nåt vis tilltalas av de här hårda tagen mot personer som du verkar se som mindre mänskliga. Men det är också fett naivt att tro att det skulle ha någon effekt för att minska brott i Sverige, möjligtvis kan det öka den upplevda känslan av trygghet, men inte fan kommer kriminaliteten minska.
Jodå när myndigheter får dela info med varandra så kommer det att gå. Nya GD:n på Migrationsverket får se till att myndigheten gör sitt jobb först o främst.
 
Ffa så är det möjligtvis tryggheten långt ifrån zonerna som kommer öka för man tror att det blir säkrare där.

I zonerna kommer ist oron öka. Precis som i Danmark.
Men vem bryr sig om hur dom mår. Huvudsaken Svensson i villakvartern tror att allt är ok.
Precis. Överlag tycks viljan att se personer som gjort sig skyldiga till lagöverträdelser som människor som förhoppningsvis kan rehabiliteras, ha minskat rejält. Vilket som jag redan påtalat kommer leda till mer återfall i brott.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 282
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
931
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
3 711
Senast: lil-sis
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 883
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp