Svensk politik nr 3

Jag kanske missförstår det här men när man trycker på "gilla" på ett inlägg så instämmer man väl i det som står i inlägget om det är ett påstående?

Då förstår jag din fråga, det blir enklare att göra det om du förklarar vad du syftar på bara 🙂 Jag håller med om att man bör kunna får frågor om varför man gillar ett inlägg, det frågar jag också ibland när jag tycker att folk har gillat orimliga inlägg, för ett gilla är ju ett stöd till det som står. Dock behöver man vara tydlig med att det är det man frågar om, för ofta är det kanske inte just de ordval man själv skulle valt och man kanske inte håller med exakt alla meningar, och då blir det svårt att förstå frågan man får.

Jag tolkardig att det är det här inlägget du undrar varför jag gillade:

Jag ser få tecken på att det finns något stöd för Hamas utanför våra utsatta områden över huvudtaget. Jag skulle säga att det råder nästan total konsensus kring frågan om att Hamas är en terroristorganisation.

Jag håller med om att det råder nästan total konsensus om att Hamas idag är en terrororganisation, i betydelsen att det är en organisation som använder terrordåd som metod för att uppnå sina mål.

Jag håller med i stort om den första meningen och har inte gjort en bokstavstroende tolkning. Jag har inte gjort någon bedömning om "något stöd över huvudtaget" innebär 0 eller "mycket lite" på samma sätt som att "ett par stycken" oftast inte avser exakt 2 för då hade man sagt 2 utan är ett utryck för ett obestämt antal runt 2 och lite uppåt.

Jag har inte heller gjort någon strikt tolkning om vad som är ett utanförskapsområde, om det är polisens lista som avses eller om det är den allmänna uppfattningen om områden. Jag har ingen aning om hur stor del av personer med egen palestinsk bakgrund och andra som av olika skäl är nära den gruppen i sitt stöd, som bor i områden som faktiskt är "utanskapsområden". Det hänger ju ihop med den första meningen i citatet, och därmed att jag skriver att jag håller med i stort men har inte tagit ställning i detalj.

Det jag framför allt tog fasta på i inlägget var att stödet till Hamas skiljer sig starkt mellan olika grupper och olika platser, och det tycker jag är väldigt viktigt att det lyfts och därav att jag gillade inlägget. Det blir missvisande att påstå att stödet till Hamas är starkt i Sverige för att man sett på bilder där några enskilda personer som redan innan är starkt knutna till konflikten, firar på en gata. Eller drar slutsatser om alla politiker, för att någon enskild har uttalat sig om något.

Sedan tycker jag att frågan "stöd till Hamas" måste benas ut, om man ska kunna säga något alls om det annat än att det vare sig är "enormt" eller "0" i Sverige idag.

Bara det att vi ställer oss frågan idag, efter 7 oktober och det efterföljande kriget i Gaza, sätter frågan för dig och mig i en helt annan kontext än frågan till en palestinier som levs med Hamas närvsrande under årtionden. Även här på Buke har vi diskuterat Hamas historia i tidigare tråd, och deras olika fokus på att använda terror som metod och deras inställning till att kunna eller inte kunna acceptera en israelisk stat. Det har varierat och ingen känner till framtiden för organisationen, och därför blir frågeställningen om vad "stöd för Hamas" innebär så påverkande om vilket svar man får. Avses det ett fördömande om dådet 7 oktober, eller avser det ett hopp om en palestinsk stat?

Min uppfattning är i alla fall att de allra flesta är överens om att Hamas idag är en terrororganisation. Det verkar också vara få som har något realistiskt hopp om att de ska ändra sig på den punkten, så det bästa vore om det kommer fram andra alternativ.
 
Men vad har du för täckning för påståendet att det inte finns något stöd för Hamas "överhuvudtaget" om man undantar "utanförskapsområden" (vad det nu är)? Och att det råder "total konsensus" för att Hamas är en terrororganisation?

Så ser det inte ut i Malmö i varje fall.
Och jag vill gärna föra till protokollet att jag inte skrev "utanförskapsområde" utan "utsatt område". Utsatt område är ett begrepp som Polisen använder och jag uppfattade, uppenbarligen felaktigt, att det var allmängods.

Här kan man läsa mer om hur Polisen definierar ett utsatt område och hur de arbetar med begreppet i sin lägesbild.
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/utsatta-omraden/
 
Och jag vill gärna föra till protokollet att jag inte skrev "utanförskapsområde" utan "utsatt område". Utsatt område är ett begrepp som Polisen använder och jag uppfattade, uppenbarligen felaktigt, att det var allmängods.

Här kan man läsa mer om hur Polisen definierar ett utsatt område och hur de arbetar med begreppet i sin lägesbild.
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/utsatta-omraden/
Jag ville vara snäll och rättade dig istället för att tjafsa om att du använde fel ord, "utsatta områden" ger ingen mening i det sammanhanget du använde begreppet.
 
Då förstår jag din fråga, det blir enklare att göra det om du förklarar vad du syftar på bara 🙂 Jag håller med om att man bör kunna får frågor om varför man gillar ett inlägg, det frågar jag också ibland när jag tycker att folk har gillat orimliga inlägg, för ett gilla är ju ett stöd till det som står. Dock behöver man vara tydlig med att det är det man frågar om, för ofta är det kanske inte just de ordval man själv skulle valt och man kanske inte håller med exakt alla meningar, och då blir det svårt att förstå frågan man får.

Jag tolkardig att det är det här inlägget du undrar varför jag gillade:



Jag håller med om att det råder nästan total konsensus om att Hamas idag är en terrororganisation, i betydelsen att det är en organisation som använder terrordåd som metod för att uppnå sina mål.

Jag håller med i stort om den första meningen och har inte gjort en bokstavstroende tolkning. Jag har inte gjort någon bedömning om "något stöd över huvudtaget" innebär 0 eller "mycket lite" på samma sätt som att "ett par stycken" oftast inte avser exakt 2 för då hade man sagt 2 utan är ett utryck för ett obestämt antal runt 2 och lite uppåt.

Jag har inte heller gjort någon strikt tolkning om vad som är ett utanförskapsområde, om det är polisens lista som avses eller om det är den allmänna uppfattningen om områden. Jag har ingen aning om hur stor del av personer med egen palestinsk bakgrund och andra som av olika skäl är nära den gruppen i sitt stöd, som bor i områden som faktiskt är "utanskapsområden". Det hänger ju ihop med den första meningen i citatet, och därmed att jag skriver att jag håller med i stort men har inte tagit ställning i detalj.

Det jag framför allt tog fasta på i inlägget var att stödet till Hamas skiljer sig starkt mellan olika grupper och olika platser, och det tycker jag är väldigt viktigt att det lyfts och därav att jag gillade inlägget. Det blir missvisande att påstå att stödet till Hamas är starkt i Sverige för att man sett på bilder där några enskilda personer som redan innan är starkt knutna till konflikten, firar på en gata. Eller drar slutsatser om alla politiker, för att någon enskild har uttalat sig om något.

Sedan tycker jag att frågan "stöd till Hamas" måste benas ut, om man ska kunna säga något alls om det annat än att det vare sig är "enormt" eller "0" i Sverige idag.

Bara det att vi ställer oss frågan idag, efter 7 oktober och det efterföljande kriget i Gaza, sätter frågan för dig och mig i en helt annan kontext än frågan till en palestinier som levs med Hamas närvsrande under årtionden. Även här på Buke har vi diskuterat Hamas historia i tidigare tråd, och deras olika fokus på att använda terror som metod och deras inställning till att kunna eller inte kunna acceptera en israelisk stat. Det har varierat och ingen känner till framtiden för organisationen, och därför blir frågeställningen om vad "stöd för Hamas" innebär så påverkande om vilket svar man får. Avses det ett fördömande om dådet 7 oktober, eller avser det ett hopp om en palestinsk stat?

Min uppfattning är i alla fall att de allra flesta är överens om att Hamas idag är en terrororganisation. Det verkar också vara få som har något realistiskt hopp om att de ska ändra sig på den punkten, så det bästa vore om det kommer fram andra alternativ.
De flesta etniska svenskar har nog ganska liten kunskap om Hamas, bland de som har sina rötter i området och känner till organisationen bättre är det inte så att det råder närmast total konsensus om att Hamas är en terroristorganisation, inte i Malmö i varje fall.

Sen är det komplicerat eftersom det numera kan vara brottsligt att öppet säga att man stöder Hamas, läste en artikel om det i DN (SvD?) av en juristprofessor.
 
Senast ändrad:
De flesta etniska svenskar har nog ganska liten kunskap om Hamas, bland de som har sina rötter i området och känner till organisationen bättre är det inte så att det råder närmast total konsensus om att Hamas är en terroristorganisation, inte i Malmö i varje fall.

Sen är det komplicerat eftersom det numera kan vara brottsligt att öppet säga att man stöder Hamas, läste en artikel om det i DN (SvD?) av en juristprofessor.

Att det finns ett starkare stöd för Hamas bland personer som har familjeband till Palestina eller har kopplingar till andra näraliggande konflikter i Mellanöstern är exakt vad vi andra har skrivit, och att det är ett mycket svagt stöd för Hamas om man tittar till landet överlag.

Det Mårten Schultz sagt är att enligt lagen så kan den som "i meddelande till allmänheten uppmanar eller på annat sätt söker förleda till terroristbrott" dömas till max 3 års fängelse. Och påtalar också att man måste skilja på att ge stöd för Palestina och att ge stöd åt Hamas.

Att uppmuntra till att ansluta sig till Hamas för att delta i nya terroristbrott skulle man t ex kunna dömas för, men troligtvis inte för att man säger att man önskar ett självständigt Palestina och att Hamas skulle kunna vara den organisation som tar över styret om de lämnar sin nuvarande våldstrategi.
 
Jag ville vara snäll och rättade dig istället för att tjafsa om att du använde fel ord, "utsatta områden" ger ingen mening i det sammanhanget du använde begreppet.

Det är inte snällt att göra egna tolkningar och ställa andra till svars för dem, det är härskarteknik. Om du undrar vad någon avsåg med det som du tycker är meningslöst så är det bättre att fråga istället för att förvränga.
 
Man ska också se att en stor del av kritiken mot Israel grundar sig i nuvarande styres ovilja att diskutera en konstruktiv lösning på konflikten och bidrar (troligtvis högst medvetet) till stödet till Hamas.

Från en artikel i DN som troligtvis är låst, så begränsar klippen:

"Men eftersom premiärminister Benjamin Netanyahu inte tillåter alternativa palestinska eller arabiska styrkor att spela en roll i Gaza så har Hamas kunnat återta kontrollen över förlorade områden så snart de israeliska styrkorna dragit vidare.

En mycket känd israelisk militärhistoriker säger till DN:

– Det gör ont att säga det, men soldater dör i onödan för att erövra områden de redan erövrat – för att det passar vår politiska ledning att inte ersätta Hamas."

"Det finns minst två alternativ till Hamas i Gaza. Dels det palestinska självstyret i Ramallah, dels Fatah-partiets förre ledare i Gaza, Muhammad Dahlan, som har emiratiska vapen och pengar i ryggen.

Flera arabländer har lovat bidra med pengar och polisstyrkor.

Men alla sådana arrangemang, inser Netanyahu och hans extremistiska stödpartier, blir också början till en normalisering av Gaza och återupptagna förhandlingar om en tvåstatslösning."
 
Det är inte snällt att göra egna tolkningar och ställa andra till svars för dem, det är härskarteknik. Om du undrar vad någon avsåg med det som du tycker är meningslöst så är det bättre att fråga istället för att förvränga.
Härskarteknik? Är det bättre att försöka förlöjliga någon för att denne valde fel ord? Du som gillade och höll med får gärna förklara varför Hamas skulle ha starkare stöd i ett område med mycket kriminalitet och social misär, för det ger ingen som helst mening. För mig var det tydligt att det som menades var utanförskapsområden.

Och sen "Ställa till svars?" för att jag frågar varifrån en uppgift kommer.

Det du däremot försöker genomgående i inlägg riktade till mig förvränga, misstolka, ställa frågor om saker jag inte skrivit osv. f Det är vad man kallar härskarteknik.
 
Då kan du vara så snäll och i framtiden avstå från att förvränga det jag skriver och istället citera mig korrekt.
Noterar att du inte svarade på varifrån du hämtat att människor i "utsatta områden", områden med mycket kriminalitet och droger skulle sympatisera med Hamas.

Det är något du påstått utan att kunna visa något som helst belägg för, kopplingen ger dessutom ingen som helst logisk mening.
 
Att det finns ett starkare stöd för Hamas bland personer som har familjeband till Palestina eller har kopplingar till andra näraliggande konflikter i Mellanöstern är exakt vad vi andra har skrivit, och att det är ett mycket svagt stöd för Hamas om man tittar till landet överlag.
Nädu, det är inte alls vad @Hermelin skrev: "Jag ser få tecken på att det finns något stöd för Hamas utanför våra utsatta områden över huvudtaget. Jag skulle säga att det råder nästan total konsensus kring frågan om att Hamas är en terroristorganisation."

Jag lämnar tråden för det är så uppenbart att det inte handlar om frågor i sak utan att försöka "vinna" över andra. För låg nivå för att det skall vara meningsfullt att delta helt enkelt.
 
Härskarteknik? Är det bättre att försöka förlöjliga någon för att denne valde fel ord? Du som gillade och höll med får gärna förklara varför Hamas skulle ha starkare stöd i ett område med mycket kriminalitet och social misär, för det ger ingen som helst mening. För mig var det tydligt att det som menades var utanförskapsområden.

Och sen "Ställa till svars?" för att jag frågar varifrån en uppgift kommer.

Det du däremot försöker genomgående i inlägg riktade till mig förvränga, misstolka, ställa frågor om saker jag inte skrivit osv. f Det är vad man kallar härskarteknik.

Jag har redan svarat dig om vad jag tänkte när jag gillade @Hermelins inlägg, om du har följdfrågor på det är det lättare om du svarar på det inlägget för jag förstår inte vad du vill med ovanstående.

Nädu, det är inte alls vad @Hermelin skrev: "Jag ser få tecken på att det finns något stöd för Hamas utanför våra utsatta områden över huvudtaget. Jag skulle säga att det råder nästan total konsensus kring frågan om att Hamas är en terroristorganisation."

Jag lämnar tråden för det är så uppenbart att det inte handlar om frågor i sak utan att försöka "vinna" över andra. För låg nivå för att det skall vara meningsfullt att delta helt enkelt.

Det börjar bli förutsägbart att du går in i diskussioner med ifrågasättande av andras inlägg, ofta genom att fastna i olika ordval och detaljer utan att acceptera när andra försöker förklara att det finns en större kontext, ett resonemang i flera led - och efter några inlägg fram och tillbaka stormar ur tråden med hänvisning till att vi andra i tråden inte håller samma höga nivå som du själv. Detta trots att du själv undviker att svara på andras frågor om de påståenden och teser du driver.
 
Men alltså, man måste ju kunna ha två tankar i huvudet samtidigt? Det är ingen i den här tråden som vill utplåna Israel, det vore ju helt sjukt.
Nej ingen här. Festandet den 7 oktober chockerade mig verkligen. Jag upplevde att jag levt under en sten och inte alls förstått hur otroligt illa det var ställt. Jag tänker att det var chockerande för väldigt många i Sverige att judehatet visades så öppet och hur omfattande det faktiskt är. Jag anser att media inte alls var villiga att föra debatt kring det utbredda judehatet som nu visades för öppen ridå och jag tolkar oviljan att släpa fram judehatarna i TV sofforna för debatt är för att inte stöta sig med den gruppen. Dom stackarna kan ju känna sig utpekade.

Men alltså, man måste ju kunna ha två tankar i huvudet samtidigt? Det är ingen i den här tråden som vill utplåna Israel, det vore ju helt sjukt. kan tycka att Israel ska sluta med krigsbrott och att bomba civila och samtidigt tycka att Hamas är en terrororganisation som ska straffas för det terrordåd det begått. Jag sörjer absolut inga Hamaskrigare, men detta drabbar ju civila palestinier och inte Hamas.
Precis! Israel ska alltid vara större eftersom landet ju är en demokrati och absolut detta enorma övervåld är ett enormt övervåld som inte anstår ett demokratiskt land -jag håller med här i allt. Jag tror inte det undgått en enda israel att det är så omvärlden anser att det är den approachen staten Israel ska inta om dom själva betraktar sig som demokratiska. Det jag blir vansinnig över är den lilla uppmärksamheten Hamas får i TV och radio. Vilka är Hamas, vad är deras syfte, hur ser deras plan ut för att döda judar -först i Israel sen ute i världen? Jag tycker att judehatet och VILKA som driver det skulle få precis lika stor uppmärksamhet som tex Putins krig mot Ukraina får i svensk tv och radio, och varför det är viktigt att stödja Ukraina. Det ÄR Hamas som är skyldig till det enormt höga dödstalet palestinier -inte Israel!! Det är dags att börja stödja palestinierna i att lämna Hamas och att det är Hamas som är palestiniernas största problem.


är det inte finns alternativ.
 
@gulan rekommenderar dig att kolla på den här intervjun med chefsåklagaren där han lägger fram varför han vill åtala ledande personer från både Israel och Hamas. Journalisten Christiane Amanpour är förresten helt fantastisk, så det är lite av en njutning i sig att höra henne intervjua någon.

Tack för detta. Har sett den flera gånger nu. Det var bra för mig att titta på. Gav mig lite hopp.
 
Barn/ungdomar i tonåren som det ffa handlar om har inte ett färdigutvecklat konsekvenstänkande. De ser bling, snabb cash, ett förvridet respekt från jämnåriga och vuxna. De ser inte att brottslighet = dödsfara och fängelse. Det finns skäl till varför våldet kryper allt längre ner i åldrarna och inte bara för att det innebär strafflindring.
Finns det några funderingar kring varför just SVERIGE av alla länder har ett extremt högt antal barn / ungdomar som verkar har svårt med konsekvenstänkande?
 
Precis! Israel ska alltid vara större eftersom landet ju är en demokrati och absolut detta enorma övervåld är ett enormt övervåld som inte anstår ett demokratiskt land -jag håller med här i allt. Jag tror inte det undgått en enda israel att det är så omvärlden anser att det är den approachen staten Israel ska inta om dom själva betraktar sig som demokratiska. Det jag blir vansinnig över är den lilla uppmärksamheten Hamas får i TV och radio. Vilka är Hamas, vad är deras syfte, hur ser deras plan ut för att döda judar -först i Israel sen ute i världen? Jag tycker att judehatet och VILKA som driver det skulle få precis lika stor uppmärksamhet som tex Putins krig mot Ukraina får i svensk tv och radio, och varför det är viktigt att stödja Ukraina. Det ÄR Hamas som är skyldig till det enormt höga dödstalet palestinier -inte Israel!! Det är dags att börja stödja palestinierna i att lämna Hamas och att det är Hamas som är palestiniernas största problem.
Jag håller med om att det talas för lite om Hamas, liksom 2017 så tog de fram nya dokument som underströk att de faktiskt inte söker krig med det judiska folket, utan bara "sionismen som driver ockupationen av Palestina", de nämnde också att de inte vill "ingripa" i andra länder. Dessutom accepterade de gränsen från 1967 - dvs. uttrycktes ingen önskan om att expandera i Israel. Detta accepterade inte Israel. https://www.theguardian.com/world/2017/may/01/hamas-new-charter-palestine-israel-1967-borders


Det har ju hänt en del sedan dess, innan 7 oktober också. Jag har inte direkt någon koll på om det förekommit nya skrivelser.

Sedan håller jag inte med om att Hamas är skyldiga till det extrema antalet civila som dör, det är Israel som inte tar sitt ansvar vad gäller krigsföring. Hamas är ansvarig för 7 oktober och att kriget bröt ut, men det hade inte behövt bli såhär illa.
 
Finns det några funderingar kring varför just SVERIGE av alla länder har ett extremt högt antal barn / ungdomar som verkar har svårt med konsekvenstänkande?

Det är inte bara Sverige

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2396566/

This article proposes a framework for theory and research on risk-taking that is informed by developmental neuroscience. Two fundamental questions motivate this review. First, why does risk-taking increase between childhood and adolescence? Second, why does risk-taking decline between adolescence and adulthood? Risk-taking increases between childhood and adolescence as a result of changes around the time of puberty in the brain’s socio-emotional system leading to increased reward-seeking, especially in the presence of peers, fueled mainly by a dramatic remodeling of the brain’s dopaminergic system. Risk-taking declines between adolescence and adulthood because of changes in the brain’s cognitive control system – changes which improve individuals’ capacity for self-regulation. These changes occur across adolescence and young adulthood and are seen in structural and functional changes within the prefrontal cortex and its connections to other brain regions. The differing timetables of these changes make mid-adolescence a time of heightened vulnerability to risky and reckless behavior.

Andra länder följer samma mönster, tonåringar är helt enkelt mer benägna att ta risker och är lättare influerade av kompisar.

https://www.aacap.org/AACAP/Familie...amilies/FFF-Guide/Children-and-Gangs-098.aspx

Risk factors that can contribute to the risk that children and adolescents join a gang include:

  • Growing up in an area with heavy gang activity.
  • A history of gang involvement in the family (family members who are current or former gang members).
  • A history of violence in the home.
  • Too little adult supervision.
  • Unstructured free time, particularly during after-school hours and on the weekends.
  • A lack of positive roles models and exposure to media (television, movies, music) that glorifies gang violence.
  • Low self esteem.
  • Sense of hopelessness about the future because of limited educational or financial opportunity.
  • Underlying mental-health issues or behavioral disorders, such as oppositional defiant disorder (ODD) and attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD).
Many communities have local gang prevention task forces. Police departments have Juvenile Officers who are willing to meet with parents to with early gang intervention. Juvenile Officers are familiar with gang behaviors and repeat offenders, and can tell you if your child is on dangerous path. A trained mental health professional can help parents evaluate and treat mental health problems that may have contributed to gang involvement.
 
Det är inte bara Sverige

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2396566/



Andra länder följer samma mönster, tonåringar är helt enkelt mer benägna att ta risker och är lättare influerade av kompisar.

https://www.aacap.org/AACAP/Familie...amilies/FFF-Guide/Children-and-Gangs-098.aspx
Fast de här länkarna beskriver inte hur det kommer sig att Sverige, som är möjligheternas land i lika hög grad (om inte högre) som övriga länder i Europa -ändå fått en omfattande system och demokratihotande kriminalitet -allvarligare, långt fler skjutningar med dödlig utgång än tex vår grannländer och Tyskland. Varför har Sverige så många fler barn / ungdomar med icke normalt konsekvenstänk? Eller är hela debatten kring Sveriges kriminalitet i jämförelse med andra europeiska länder bara ett troll. Dvs vi bara tror det är värst hos oss?
 
Fast de här länkarna beskriver inte hur det kommer sig att Sverige, som är möjligheternas land i lika hög grad (om inte högre) som övriga länder i Europa -ändå fått en omfattande system och demokratihotande kriminalitet -allvarligare, långt fler skjutningar med dödlig utgång än tex vår grannländer och Tyskland. Varför har Sverige så många fler barn / ungdomar med icke normalt konsekvenstänk? Eller är hela debatten kring Sveriges kriminalitet i jämförelse med andra europeiska länder bara ett troll. Dvs vi bara tror det är värst hos oss?

Det är inte bara i Sverige utan även andra europeiska länder.

https://www.theguardian.com/uk-news/2023/nov/11/teenager-victims-violence-knife-crime-gangs

Vad som hänt är att våldet har eskalerat de senaste åren efter att legat under medianen i Europa.

Det här är en mycket tänkvärd artikel med en intervju av en av Sveriges mest erfarna poliser som arbetat med gängkriminalitet i årtionde och sitter på betydligt mer kunskap och erfarenhet än alla vi andra.

https://polistidningen.se/2019/09/han-har-sett-gangvaldet-vaxa-fram/

Polisen gjorde också misstag under den här tiden som Gunnar Appelgren har dragit lärdom av.
– Vi använde mycket stop and search av bilar, men gör du det random i ett område blir du en motståndare i invånarnas ögon. Det gäller att sätta tryck på rätt individer och inte jobba för brett.

Vad tycker du har förändrats sedan den tiden?
– Att kriminella i dag skjuter ihjäl varandra för helt obetydliga kränkningar. En stor skillnad är också att när man snackade med gängmedlemmar på den tiden så hade de ändå någon form av dröm. Vissa ville bli poliser eller i alla fall ta körkort.

Och hur går snacket i dag?
– De räknar inte med att överleva sin 25-årsdag. De satsar på att leva fullt ut för stunden: Säljer narkotika, hyr in sig på ett hotellrum, bränner pengarna på prostituerade och dyra prylar för att sedan gå tillbaka till sin gata.

Hur jobbar man mot personer som tänker så?
– De är extremt svåra att rädda, så det handlar snarare om att begränsa deras möjligheter att begå brott, och sedan satsa kraften på nästa generation så att inte den hamnar i samma situation.

Men det kräver ett långsiktigt tänkande som Gunnar Appelgren saknar i kriminalpolitiken. Han upplever en stor lyhördhet för Polisens önskemål om höjda straff och mer kameraövervakning. Men för att passera ”tipping point” i de utsatta områdena ser han att det också krävs 20–30 år av idogt arbete med mjuka frågor som skola, boende och arbetsmarknad.

Det politiska systemet med val vart fjärde år gynnar inte den typen av perspektiv, enligt honom.
– Det skulle behövas en långsiktig blocköverskridande överenskommelse. Det finns ju en om energipolitiken till exempel, så det vore väl smakfullt om vi även kunde ha en om social utveckling i våra utsatta områden, tycker han.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 703
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
990
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Vet ej om det finns någon sådan här tråd men tänkte att jag lägger upp den ändå. Meningen med tråden är att vi som har en/flera raser...
2
Svar
27
· Visningar
3 866
Senast: lil-sis
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 980
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp