Svensk varghund

Sv: Svensk varghund

*kl*

Nu vet jag egentligen inte vem man ska anmäla till, om det är polisen, länsstyrelsen eller jordbruksverket, men någon borde man väl kunna tipsa om att det finns en människa som påstår sig ha varghybrider? För är det verkligen så att hybriderna har mer varg i sig än tillåtet så bör de ju avlivas. Jag inte om det till och med är så att de SKA avlivas enligt lag. Och ju fler som ringer till berörd myndighet och påtalar det desto större chans att de agerar mot uppfödaren.
 
Sv: Svensk varghund

det skrevs en en artikel om det. om man söker på "varghundar säljs olagligt" hittar man den. den sktevs för ett årsedan ca.
och som det verkar vet jordbruksverket om detta.
 
Sv: Svensk varghund

70% varg och 30% hund ger ju bästa blandningen :crazy:

Hua, jag vill inte ens tänka mig hur det kan bli om det blir riktigt fel. En ovan människa med en skygg, rädd hund med lite skärpa och vakt i. De måste vara värdelösa som vakthundar om inte rent farliga.

Vargen ska ju vara rädd/skygg för människan. En hund ska vara modig, eller reserverad, men inte på ett dåligt sätt utan helt ointresserad av andra människor. Även fast vargen tex har levt i djurpark så är det väl inte bara att trolla bort skyggheten, den måste ju finnas kvar, nedärvd.

Jag svamlar. Är trött och virrig :P
 
Sv: Svensk varghund

KL
Det står i annonsen att "rasen" är fullt laglig i Sverige. Hur kan han "komma undan" med det? :confused::crazy:

Dessutom är det registrerat hos patentverket tydligen. Ursäkta, men vad i h.....???


/Mycket förvirrad KD
 
Sv: Svensk varghund

Är de lagliga så innebär det att han ljuger om hur mycket varg det är i hundarna, om han nu påstår att det är 70% som någon annan skrev innan och är det 70% varg i hybriderna så ljuger han om lagligheten i det hela.
 
Sv: Svensk varghund

JAG tvivlar starkt på att det finns någon % varg i dom hundarna alls! Det ser ut som vita herdehundar blandat med schäfer och husky, jag har själv tråffat en som påstås vara svensk varghund med 70% varg. Enligt mig finns det ingenting varglikt hos dom hundarna alls, varken beteende eller utseende. Jag tror att det är ett säljarknep från Oddvars sida. Visst kanske dom ser ut som vargar för en okunnig, men även min schäferhane har blivit tagen för varg ett antal gånger :)
 
Sv: Svensk varghund

Det finns nästan vita hybrider. Jag har träffat flera. Det är korsningar mellan polarvarg o alaskan malamute. Hoppas någon sätter stopp för den här mannen. Jag anmälde annonsen på blocket. En varghybrid är ingen varg o ingen hund. Det är inget. :crazy:. Det blir bara tok. :(
 
Sv: Svensk varghund

*KL*
Jag håller med vem-det-nu-var, herr O har inte varg i sina "hybrider" utan det är blandrashundar avlade på vargliknande raser. Det borde väl iofs falla under falsk marknadsföring eller något men jag tror att han dragits i långbänk i olika instanser och det blir inte mycket med det, han fortsätter i alla fall.
 
Sv: Svensk varghund

Slängde också iväg en anmälan på blocket. Om där inte är varg med, så är där iallafall jävligt falsk marknadsföring. Och är där varg med, så är det olagligt. :crazy: Blocket tillåter ju inte ens att folk säljer pitbulls. Så, varför en svensk varghund?


Ska bli intressant att se vad blocket svarar!
 
Sv: Svensk varghund

JAG tvivlar starkt på att det finns någon % varg i dom hundarna alls! Det ser ut som vita herdehundar blandat med schäfer och husky, jag har själv tråffat en som påstås vara svensk varghund med 70% varg. Enligt mig finns det ingenting varglikt hos dom hundarna alls, varken beteende eller utseende. Jag tror att det är ett säljarknep från Oddvars sida. Visst kanske dom ser ut som vargar för en okunnig, men även min schäferhane har blivit tagen för varg ett antal gånger :)

Riktiga varghybrider marks det tydligt pa att de inte ar "vanliga hundar" om man har nagon som helst kannedom om hundar. De varghybrider jag traffat har varit sa hundlika man kan tanka sig ... men det ar en klar skilnad fran en hund. De ror sig annorlunda, eller har annorlunda ogon, eller bara tittar pa manniskor annorlunda an en hund gjor. Det ar nagot i blicken som gjor att man bara vet. (och tar ett djupt andetag, det ar maktigt att traffa en)

Det finns nästan vita hybrider. Jag har träffat flera. Det är korsningar mellan polarvarg o alaskan malamute. Hoppas någon sätter stopp för den här mannen. Jag anmälde annonsen på blocket. En varghybrid är ingen varg o ingen hund. Det är inget. :crazy:. Det blir bara tok. :(

Det glader mig att ni anmaler ... ju fler anmalningar som kommer in desto fortare kan nagot gjoras at honom.
 
Sv: Svensk varghund

Riktiga varghybrider marks det tydligt pa att de inte ar "vanliga hundar" om man har nagon som helst kannedom om hundar. De varghybrider jag traffat har varit sa hundlika man kan tanka sig ... men det ar en klar skilnad fran en hund. De ror sig annorlunda, eller har annorlunda ogon, eller bara tittar pa manniskor annorlunda an en hund gjor. Det ar nagot i blicken som gjor att man bara vet. (och tar ett djupt andetag, det ar maktigt att traffa en)

Var tvungen att rota runt lite på youtube. Man blir ju nyfiken. Hittade några filmklipp. Ett på en skäggig gubbe som pratade norska och gosade lite med en vit hund med flera andra hundar i hundgårdar runt om. Jag vet inte om det är norrmannen eller inte. Har aldrig träffat människan. Men jag tvivlar inte på att det är varg i de hundarna jag såg. De är inte ett dugg lika varken huskyn, eller någon av de andra "polar" hundarna eller några andra hundraser/blandraser jag sett.
 
Sv: Svensk varghund

Detta samtalsämne har tagits upp innan. Femte ledet och du får äga en annars olagligt här i Sverige i alla fall..!!
 
Sv: Svensk varghund

Misstänker att det är rent trams att han har en registrering på Bolagsverket. Vad skulle det vara för någon registrering? Patent handlar om uppfinningar. Det är knappast en uppfinning att para en hund med en varg. Skulle namnet "svensk varghund" vara något sorts registrerat varumärke, eller? Låter väldigt konstigt, men vad vet jag.
 
Sv: Svensk varghund

Skulle namnet "svensk varghund" vara något sorts registrerat varumärke, eller? Låter väldigt konstigt, men vad vet jag.

Jag tycker också det åter väldigt konstigt.

Mannen bor ju i samma kommun som mig. Man kanske skulle ringa och höra om man fick komma dit å titta och fråga lite om hundarna.
 
Sv: Svensk varghund

kl

Ska man ha varglikt hade jag inte satsat på akita lr schäfer utan alaskan typ. Barnen tyckte iaf ofta att vår hund var varglik "Mamma titta en vaaaarg" lät det när hon kom gående :D Hunden i fråga hade ett brott på svansen så den bars inte som hos spetsar utan med mer "varghäng".

Minns en film, kanske var det skriet från vildmarken? Där hade de alaskans/huskeys som spelade vargar, bara det att svansen var lite, eh, krullig :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 480
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 346
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 124
Övr. Hund Nu är det hundraelfte gången jag hör det här och jag blir lika ställd varje gång. Ett skrämmande stort antal hundmänniskor jag har stött...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
15 804
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp