Svensk varghund

Sv: Svensk varghund

Det finns tam varg i sverige, jag har träffat en med sin husse här i skogen. Den vargen kommer från ryssland och kom till sverige som "flyttgods" med husse (som är svensk men jobbat många år i ryssland). Den vargen kommer från ett ställe som föder upp tamvarg och gjort så i generationer och en sådan skulle gärna få flytta in här. Snäll, lugn, trevlig mot alla, både folk och fä men STOR och en riktig kelgris. :love:



Min ringa vargerfarenhet säger att en varg normalt vägen 30-50 kg.
Varför är alla ex som dyker upp så STORA?

Jämför med Skansenvargarna, inga 75 kg där... Mer som små schäfrar i strl.
 
Sv: Svensk varghund

Vargarna eller hundarna?

De ska vara på insidan som jag har förstått det som, så de inte tar fel djur
 
Sv: Svensk varghund

Jag har bara träffat en ovtjarka och det var en mycket trevlig hund. Dock har ägaren en mycket god hand med hundar så jag var väl inte förvånad att hunden var trevlig. Dock det man har hört och läst om den rasen är inte så trevligt...
 
Sv: Svensk varghund

Jag har bara träffat en ovtjarka och det var en mycket trevlig hund. Dock har ägaren en mycket god hand med hundar så jag var väl inte förvånad att hunden var trevlig. Dock det man har hört och läst om den rasen är inte så trevligt...

Ja man vet inte om man ska tro på hälften som skrivs och sägs. Har träffat ett par om några hyfsat trevliga andra inte.

Men om man tittar på bakgrunden blir man något mörkrädd när man hör att barnfamiljer, människor som bor i lägenhet skaffar en sådan hund. Det ska vara hundkunnigt folk som skaffar en sådan hund och helst kunna liten om rasen i fråga.
 
*borttaget av moderator*

Istället för en blogg kan man läsa studier. Family Dog Project har tex tittat på vargars beteenden som "tama", länk. Missa inte "further reading" längs ner på sidan...

Romantiseringen av varghybrider är både fånigt och grymt. Vi har hundar, utvecklade under många tusen år för att fungera optimalt ihop med människor! Varför vill man förstöra något så fantastiskt genom att blanda in ett vilt djur som fungerar på ett helt annat sätt - med risk för stort lidande för hybriderna dessutom. Man kan inte veta så mycket om hundar om man tror att de är misslyckade vargar... :meh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Nu är ju det här en väldigt gammal tråd men i diskussionen varglika hundraser måste jag ju tillägga att man blir mörkrädd när våra såkallad experter från länstyrelsen inte har en jävla susning om hur en varg ser ut. Tänker då närmast på händelser då ett par lyckat fotografera en "varg" i trädgården och sedan till och med följt efter den och tagit fler foton. När fotona publicerades ifrågasätter hela jämthundssverige trovärdigheten i uttalandet eftersom hunden på bilden var så lik en jämthund som den bara kunde bli. Dagen efter kliver mannen som är ägare till "vargen" in på tidningsredaktionen tillsammans med sin "varg", ett väldigt fint exemplar av jämthund, dock med öppen svans, hunden hade rymt från ägaren bara 1 km från parets gård timmen innan bilderna var tagen.

Plötsligt var experterna på länstyrelsen väldigt tysta..... Här är den sista artikeln i ämnet men dom har länkat till de tidigare artiklarna
http://www.expressen.se/kvallsposten/blekingevargen-kan-ha-varit-hunden-tjabo/
 
Tips om tvprogram inlämnat:
Även om man inte är ett CM fann så kan jag rekommendera avsnittet som är om just varghybrider. en kvinna som arbetar dagligen med att hjälpa folk med hybrider är med CM för att förklara skillnaderna mellan hundar och hybrider och vart problemen allt som oftast uppstår (länge sedan jag själv såg avsnittet så om hennes uttalande baseras på forskning vet jag dock inte).

Det har nyligen ( senaste året :p ) även gott en dokumentär på Nat geo där dem forskade på skillnaden mellan riktiga vargar och varghybrider. Tror, om jag inte minns fel, att det var i den dokumentären man fick se när de släppte in en hybrid (50/50) till renrasiga vargar. Man såg inte allt för mycket skillnad till en början tills man kastade in ett köttstycke och en människa samtidigt gick in i hägnet.....
Deras forskning visad iaf på att vilda varghybrider var långt mer oberäkneliga och farliga för människor än vad renrasiga vargar är.

Man vart ju inte riktigt trygg av resultat när man vet hur mycket rykten som cirkulerar om uppfödning av varghybrider (och utsläpp av varghybrider i vår svenska skogar)
 
Dagen efter kliver mannen som är ägare till "vargen" in på tidningsredaktionen tillsammans med sin "varg", ett väldigt fint exemplar av jämthund, dock med öppen svans, hunden hade rymt från ägaren bara 1 km från parets gård timmen innan bilderna var tagen.

:banghead: Jag kommer ihåg att det var en jäkla massa som plötsligt sett varg kring Kälarne, tror jag det var, när vår jämthund rymt från pappas jobb... Och då är det ändå ett område där ungefär alla har jämthundar själva. :cautious:
 
Och här var det helt plötsligt en massa vargobservationer när jag hade sambo med grå bruksschäfer.

Folk ser vad de vill se.
 
För alla Er som tvivlar och tror att det inte går att "göra" hund av varg och hund, rekommenderar jag följande blogg. https://svenskvarghund.wordpress.com/ Bloggen följer vuxendjur samt valpar flera år tillbaka och en mer hängiven husse får man leta efter! Jag har själv haft nöjet att träffa båda de vuxna djuren samt valpar från kull nr 2. Fick förmånen att köpa Grim men kunde tyvärr inte behålla honom ~ ångrar oss fortfarande dagligen. Hur som helt ~ UNDERBARA HUNDAR!!!

Alltså, jag personligen fattar inte grejen med att korsa in lite varg i hundar...Vad är det man vill uppnå? Egenskap? Utseende? Om det är sistnämnda så tycker jag att som här så har man misslyckats...Ser inte ut som vargar för fem öre och det gör det sällan på de man påstår har varg i sig heller, så långt i från ett typiskt vargutseende. Vart får folk ifrån att det är vanligt m just vita vargar tex, film? :D

Då tycker jag som andra svar...en grå eller större schäfer har betydligt mer potential att se ut som en varg.
 
Folk ser vad de vill se.

Priset tar väl våran förra hund, en Riesenschnauzer (peppar och salt) som hade smitit från tomten här hemma en gång, det var mer än en person som rapporterade varg.... Då såg han ut ungefär så här (lånad bild, har tyvärr inga på honom i den här datorn):
106_image.jpg

I jämförelse är ju både schäfer och många andra raser som nämnts här otroligt varglika ;)
 
Jag har träffat en vargkorsning. En kvinna i yttre bekantskapskretsen hade en. Typ 17 år sen nu. Jag har aldrig träffat någon varelse som var så stressad som den stackaren. Gick runt i koppel, bodde i litet radhus med henne och ett litet barn. Munkorg på alltid. Kissade ner sig när man tittade på den. Fruktansvärt djurplågeri.

Undertecknad anmälde och det stackars djuret försvann. Antar att den blev avlivad. Har aldrig fattat varför. Hon som hade den var liksom inte typen som vill ha en cool hund/varg att skryta med och helt ointresserad av hund dessutom.
 
Jag har träffat en vargkorsning. En kvinna i yttre bekantskapskretsen hade en. Typ 17 år sen nu. Jag har aldrig träffat någon varelse som var så stressad som den stackaren. Gick runt i koppel, bodde i litet radhus med henne och ett litet barn. Munkorg på alltid. Kissade ner sig när man tittade på den. Fruktansvärt djurplågeri.

Undertecknad anmälde och det stackars djuret försvann. Antar att den blev avlivad. Har aldrig fattat varför. Hon som hade den var liksom inte typen som vill ha en cool hund/varg att skryta med och helt ointresserad av hund dessutom.

I vissa fall kan svaret vara så enkelt som att folk är för blödiga och köper en hund på impuls för att dem är så söta som valpar. Sen finns det ju den typen som är så osäkra i sig själva så de vill ha en stor "farlig" hund som skydd. Om man sedan inte kan ett dyft om hundar kan det ju lätt låta som att en varg-hybrid är den ultimata vakthunden (varg = farlig och agressiv mot främlingar) och sen sitter dem där med en omöjlig "hund" och vågar inte erkänna för sig själva eller omgivningen att det var ett misstag att ge sig in på det spåret.
 
Det är nog bara fåneri. Jag har Västsibirisk laika. Kolla vad som användes och fördes in i stamböckerna som "renrasiga" på 70 talet!
Flera kända vargar finns i stamtavlorna och den vargtik som importerades till Finland finns nog i princip alla svenskfödda Västsibiriska laikor!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 477
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 336
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 108
Övr. Hund Nu är det hundraelfte gången jag hör det här och jag blir lika ställd varje gång. Ett skrämmande stort antal hundmänniskor jag har stött...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
15 799
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp