Svensk varghund

Sv: Svensk varghund

Feta och falukorv mm är namnskyddat inom EU.

Har du ett företag, i det här fallet blandrasuppfödning, vill du ju inte att din produkt ska blandas ihop med andras utan du kan då namnskydda det och då får andra inte använda det namnet på sin vara, i det här fallet "svensk varghund".
Namnskydda gör man hos PRV och det måste förnyas var 10:e år. "Folk" har inte dålig koll, du och flera andra känner inte till det men det betyder inte att det är en allmänt spridd missuppfattning.

Kollade upp gubben lite och även den tjeckiska och holländska varghundarna och jag måste då säga att vilken tur att folk köper gubbens "varghundar"! De verkar betydligt mer oförargliga än de riktiga. :crazy:

Ja, feta och falukorv är namnskyddade. Men det betyder inte att bara EN tillverkare får använda namnen. Det betyder, precis som jag skrev i det inlägg du svarade på, att produkterna måste uppfylla vissa krav för att få kallas feta och falukorv. Det har inget med varumärke eller ägande att göra så vitt jag kan förstå. http://sv.wikipedia.org/wiki/Namnskydd

Det du pratar om verkar vara varumärke. Ett varumärke kan få skydd antingen genom registrering eller inarbetning. Vid en sökning i PRV:s varumärkesdatabas får jag ingen träff på "svensk varghund" eller "varghund". Om databasen är fullständig måste det rimligen betyda att det inte finns något sådant varumärke. http://www.prv.se/vmi/default.jsp

Är du immaterialrättsexpert? Jag undrar, eftersom du uttalar dig med stor säkerhet. Jag hittar inget stöd för dina påståenden, men det är möjligt att jag missar något. Du får gärna hänvisa till någon källa, t.ex. på PRV:s hemsida eller något lagrum. Jag är absolut ingen expert, men med ca 35 högskolepoäng i just immaterialrätt (dvs. patent, varumärken och upphovsrätt) i min juristexamen tycker jag att jag borde kunna hänga med i "basics".

Jag menade inget nedlåtande med uttrycket "folk", utan enbart ett allmänt konstaterande av att människor i stort har dålig koll på immaterialrättens regler. Detta har jag märkt många gånger, eftersom det är vanligt att t.ex. ordet "patent" används i helt fel sammanhang. Inget konstigt med det. Det vore ju märkligt om alla var experter på allt, men det gör det naturligtvis lättare för lurendrejare att påstå att de har "patent" på något eller annan ensamrätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk varghund

Berätta var han med vargen bor så vi kan anmäla honom.

Nänänä, ALDRIG! Så länge ingenting skadar nån annan människa eller nåt annat djur så, nää varför skulle han anmälas? Att anmäla bara för anmälandets skull är inte sunt, jag har ett par grannar en bra bit bort där den ena driver verksamhet och den andra anmäler så fort han ser en chans, släkt är dom också. Helt sinnessjukt vad avundsjuka ställer till med.
 
Sv: Svensk varghund

Det finns ju även hundraser som är direkt farliga i fel händer eller kan vara kanske vi ska säga. Kavkazskaja ovtjarka får man äga exempelvis och är inte alls avlad för att vara någon sällskapshund/ kellhund som en del har denna till. Såg en dokumentär om denna rasen och kände lite att det är i klass med avlingen på varg/hund. Kan bli direkt farlig.Den är inte avlad för att vara nära människan. Amstaff som många ser som farlig är ju ändå avlad till att vara nära människor och barn. Denna hund reser många agg för pga utseende, dåligt ryckte m.m...!! Ursäkta svammel men det jag ville få fram var just det att det finns även framavlade hundraser som är indirekt farliga för människan som INTE ska finnas på den vanliga köp/sälj marknaden utan ska användas för vissa ändamål.
 
Sv: Svensk varghund

Ja men jag menar just synen på avel och vad man får och inte får ha.
Tog i en sammanfattning av att det finns hundar som egentligen är förvildade och egentligen inte ska finnas på marknaden samma gäller dessa varghybrider. Som sagt i femte ledet får varg finnas och då får du äga en annars inte !! Sen är ju frågan hur dessa djur lämpar sig att äga eller ej!!??

(Förra inlägget var inte just riktat till dig)
 
Sv: Svensk varghund

Eeh? Va?

Det är förbjudet att ha vilda arter i fångenskap av djurskyddshänseende.

Inte i Ryssland, och den här kom ju hit som vuxen. Dessutom kommer den från avel där det gått några (många?) generationer sen första kullen föddes upp. Dom vargar som är föräldrar har aldrig träffat vilda vargar öht. utan bara umgåtts med människor, liksom dessas föräldrar osv. i många led.
 
Sv: Svensk varghund

Det är därför lagstiftaren inget får veta. :cool:
 
Sv: Svensk varghund

Vem annonserar sa du? Den jag träffat i skogen annonserar definitivt ingenting, han är så mån om att hans "jycke" ska ha det så lugnt och bra så och det är inte många utomstående som vet sanningen om "hunden" då den är i storlek som stor schäfer och kan tas för en sån.
 
Sv: Svensk varghund

Varg i hus/lägenhet. Förstår du inte hur fel det är mot djuret? Förstår du inte varför djurskyddslagen finns?
 
Sv: Svensk varghund

Pip på du, nu börjar du bli tjatig. Just denna varg har det jättebra och stortrivs, den bor i ett torp, går lös överallt, älskar folk och djur och är supersocial så, ja, det är jättesynd om den. :grin:
 
Sv: Svensk varghund

Det finns ju även hundraser som är direkt farliga i fel händer eller kan vara kanske vi ska säga. Kavkazskaja ovtjarka får man äga exempelvis och är inte alls avlad för att vara någon sällskapshund/ kellhund som en del har denna till.

Att ovtjarkan är tillåten i Sverige förstår jag inte. Man kan inte använda dom på de sättet de är till för med tanke på våra lagar och regler och jag tycker inte att en sån utpräglad vakthund ska bo i lägenhet. Den ska göra de den är till för, då tror jag den mår allra bäst som alla andra raser som är avlad för en viss sak.

Jag vet en man här där jag bor som har en blandras schäfer/ovtjarka. Den går med munkorg i stan. Han säger att den är snäll och att jag ska klappa men f*n heller, inte som den låter.
 
Sv: Svensk varghund

Fast häromkring finns det en som har två, de går och vaktar en fårflock med så ordentligt stängsel så en lösspringande hund inte ska komma in (personlig förstår jag inte vad de gör för nytta då eftersom staketet borde hålla borta varg med)
 
Sv: Svensk varghund

Förbjuder man en ras följer snart flera.

Ja det har du nog rätt i!!!! Men man behöver inte förbjuda kanske inskaffa licens/lämplighet/granska personen eller något liknande(finns hur mycket som helst man hade kunnat göra) för att få ha just denna ras. Och nu menar jag raser som är extremt avlade för just sitt ändamål!

Tycker annars att det är bra som vi har det idag, att alla människor får skaffa just den hunden man tror passar , men många bara skaffar utan eftertanke!!!!
 
Sv: Svensk varghund

Att ovtjarkan är tillåten i Sverige förstår jag inte. Man kan inte använda dom på de sättet de är till för med tanke på våra lagar och regler och jag tycker inte att en sån utpräglad vakthund ska bo i lägenhet. Den ska göra de den är till för, då tror jag den mår allra bäst som alla andra raser som är avlad för en viss sak.

Jag vet en man här där jag bor som har en blandras schäfer/ovtjarka. Den går med munkorg i stan. Han säger att den är snäll och att jag ska klappa men f*n heller, inte som den låter.

Eller i alla fall införa någon sorts lag på just denna ras och kanske fler. Uppfödaren i fråga har ju ett jättestort ansvar just här. Måste kolla lämplighet på köparen, vad hunden ska användas till osv..

Nej det är ju ingen stadshund direkt, hur tänker folk:confused:
 
Sv: Svensk varghund

Ja, det var varumärke jag tänkte på, ursäkta otydligheten, menade inte att låta snorkig själv. Har du kollat och det inte finns registrerat så är det nog bara svammel och försäljningsargument från gubben.

Oavsett vad han kallar dem så är det ju inte en ras som är godkänd och kommer inte att bli när man ser hur de ser ut. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 477
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 328
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 106
Övr. Hund Nu är det hundraelfte gången jag hör det här och jag blir lika ställd varje gång. Ett skrämmande stort antal hundmänniskor jag har stött...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
15 799
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp