Svensk varghund

Sv: Svensk varghund

Påstår han det så han ju nästan lite humor.
Sen kan jag undra vill folk bli lurade?

Okunniga människor som tycker det skulle vara häftigt med en varg i snöret går nog på det där.

Om jag får gå lite utanför ämnet och svära lite.
Jäklar vad hundar det finns på blocket. Kommer verkligen alla dessa hundar få ett hem är min undran.
 
Sv: Svensk varghund

Ibland har jag funderat på min gammelhunds avkomma. Hon är inte som alla andra hundar. Bara hennes sätt att röra sig och agera. Hunden är ett resultat på en tjuvparning och det blev tack och lov bara en valp som fick tas fram med snitt under stormen Per. Nu när jag var i varghägnet i påskas såg jag läskigt många likheter. Dock är det ju en riktig gatukorsning med norsk älghund från mamman och den antagna pappan var schäfer/collie/ så antagligen blir det lite varglikt av dessa raser.

Själv skulle jag aldrig vilja ha en varghybrid. Det kräver mycket av en som hundägare.
 
Sv: Svensk varghund

kl

Ska man ha varglikt hade jag inte satsat på akita lr schäfer utan alaskan typ.
:

Håller med!
Förstår inte hur man kan få det här:
24981_361287858190_6361627_n.jpg

Likt det här:
wolf-eyes.jpg

Då är det här:
577217_10150938197253191_1957009642_n.jpg

Mer likt det här:
loup_blanc.jpg

;)
 
Sv: Svensk varghund

Riktiga varghybrider marks det tydligt pa att de inte ar "vanliga hundar" om man har nagon som helst kannedom om hundar. De varghybrider jag traffat har varit sa hundlika man kan tanka sig ... men det ar en klar skilnad fran en hund. De ror sig annorlunda, eller har annorlunda ogon, eller bara tittar pa manniskor annorlunda an en hund gjor. Det ar nagot i blicken som gjor att man bara vet. (och tar ett djupt andetag, det ar maktigt att traffa en)



Det glader mig att ni anmaler ... ju fler anmalningar som kommer in desto fortare kan nagot gjoras at honom.

Ja jag har också träffat en riktigt varghund...den känslan man får går inte att beskriva....en schäferliknande hund som garanterat vägde 70-75 kg...Jag ville nästan niga och säga goddag :o :p

det var ingen som sa att det var en sån, men sånt känns.
 
Sv: Svensk varghund

varg.jpg


Akita-Dog-Harness-H5-5.jpg



för den oinvigda ( bortse såklart från selen)
men dessa två är ju inte så helt olika varandra
 
Sv: Svensk varghund

Och jag som tänkte tvärt om. Förstår inte hur någon hund (förutom angivna saarlos och tjeckisk) kan misstas för att vara varg. Möjligtvis om man inte är ens särskilt hundvan, men annars nej.
 
Sv: Svensk varghund

Eller de raser som faktiskt är godkända och ser ut som varg: sarloos wolfhound eller cezkoslovensky vlacak.

Och jag som tänkte tvärt om. Förstår inte hur någon hund (förutom angivna saarlos och tjeckisk) kan misstas för att vara varg. Möjligtvis om man inte är ens särskilt hundvan, men annars nej.

Jag håller med, men har det inte med den romantisering av vargen som finns..? (Som förmodligen bottnar i samma myter som varghatet gör??) Till stor del tänker jag att det beror på de hundar som använts för att spela vargar i film, många verkar tro att en varg ser ut som t.ex. malamuts eller huskies. Eller egentligen allt som är stort och maffigt, vilket förklarar alla "vargrapporter" så fort en jämthund, akita eller gråare schäfer är ute och springer. De raser som faktiskt har varg i sig, som sarloos och ceskoslovenský vlcak tror jag för de som vill ha en "cool varghund" ser för taniga och... hundlika... ut. :grin:
 
Sv: Svensk varghund

Han som föder upp hundarna som tråden handlar om påstår sig ha importerat kanadensiska djurparksvargar, bland annat polarvarg.
 
Sv: Svensk varghund

Ja jag har också träffat en riktigt varghund...den känslan man får går inte att beskriva....en schäferliknande hund som garanterat vägde 70-75 kg...Jag ville nästan niga och säga goddag :o :p

det var ingen som sa att det var en sån, men sånt känns.

Det finns tam varg i sverige, jag har träffat en med sin husse här i skogen. Den vargen kommer från ryssland och kom till sverige som "flyttgods" med husse (som är svensk men jobbat många år i ryssland). Den vargen kommer från ett ställe som föder upp tamvarg och gjort så i generationer och en sådan skulle gärna få flytta in här. Snäll, lugn, trevlig mot alla, både folk och fä men STOR och en riktig kelgris. :love:
 
Sv: Svensk varghund

Misstänker att det är rent trams att han har en registrering på Bolagsverket. Vad skulle det vara för någon registrering? Patent handlar om uppfinningar. Det är knappast en uppfinning att para en hund med en varg. Skulle namnet "svensk varghund" vara något sorts registrerat varumärke, eller? Låter väldigt konstigt, men vad vet jag.
Antagligen har han namnskyddat "svensk varghund" så andra inte kan använda det.
 
Sv: Svensk varghund

Kan man verkligen göra så? Kan man göra så med vilket "namn" som helst? Labradoodle tex?
 
Sv: Svensk varghund

KL
Googlade runt lite på Svensk varghund. En del var väldigt lika långhåriga ngt större schäfrar...
 
Sv: Svensk varghund

Antagligen har han namnskyddat "svensk varghund" så andra inte kan använda det.

Men hur då? Vad är det för en juridisk figur i så fall? Nu är detta inte mitt område, men när jag kollar PRV:s hemsida hittar jag tre varianter: patent, varumärkesskydd och designskydd. Det är absolut inget patent, för det handlar som sagt om unika uppfinningar. Det är knappast en design. Då skulle det väl handla om ett varumärke, men det låter ju också ganska konstigt.

Namnskydd, så vitt jag vet, är väl det där att bara grekisk fårost får kallas "feta", att bara bubblande vin från Champangedistriktet får kallas för champange etc. Tror knappast att bara varghybrider från den här farbrorn får kallas svensk varghund.

Nej, tills motsatsen har bevisats så känner jag mig rätt övertygad om att det är rent hittepå. Eftersom folk i allmänhet har väldigt dålig koll på sånt här - nästan ingen vet egentligen vad ett patent är - så kan man säkert påstå lite vad som helst utan att särskilt många reagerar.
 
Sv: Svensk varghund

Feta och falukorv mm är namnskyddat inom EU.

Har du ett företag, i det här fallet blandrasuppfödning, vill du ju inte att din produkt ska blandas ihop med andras utan du kan då namnskydda det och då får andra inte använda det namnet på sin vara, i det här fallet "svensk varghund".
Ett varumärke är ett namn, en symbol eller ett tecken, som används för att identifiera produkter eller tjänster. Varumärken är en typ av immateriell tillgång. De är ofta skyddade genom ett varumärkesskydd eller helt enkelt genom att varumärket är känt av allmänheten. Varumärke har en grundläggande betydelse för individualisering av ett visst företags produkt och för dess marknadsföring. Märket blir härigenom bärare av produktens positiva intryck hos konsumenten.
Namnskydda gör man hos PRV och det måste förnyas var 10:e år. "Folk" har inte dålig koll, du och flera andra känner inte till det men det betyder inte att det är en allmänt spridd missuppfattning.

Kollade upp gubben lite och även den tjeckiska och holländska varghundarna och jag måste då säga att vilken tur att folk köper gubbens "varghundar"! De verkar betydligt mer oförargliga än de riktiga. :crazy:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 480
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 346
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 127
Övr. Hund Nu är det hundraelfte gången jag hör det här och jag blir lika ställd varje gång. Ett skrämmande stort antal hundmänniskor jag har stött...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
15 804
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp